Kuhmon paikat

Started by Teroa, July 11, 2004, 17:47:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teroa

Missä päin kuhmoa kannattaisi käydä tähän aikaan vuodesta perhoa uittamassa, kun kohteena olisi taimen, kirjolohi ja harjus. On toi taimen tili avaamatta perholla. Ois mukava sekin kokea ja päästää sitten se tanssi kumppani takaisin kasvamaan. Olen käynyt selaamassa ton kainuun koskikalastus sivuston läpi mutta haluaisin tietoa ihan paikanpäällä käyneiltä.
Sen verta oli pitkä että piti ottaa kaksi kuvaa kun ei yhteen mahtunut..

M1kko

Itse olen muutaman reissun vuosien varrella Kuhmoon tehnyt. Joten pistetään nyt tähän omat kokemukset.

Nivan kosket

Ainakin minun kohdalla ollut saalisvarmin Kuhmon koski missä olen käynyt. Taimenia on tullut joka reissulla. Lisäksi jonkun verran kiukkuisia 20-30 cm kirjolohia, sekä lähinnä alamittaisia harjuksia. Välillä vaan tahtoo olla porukkaa liikaa. Mieleenpainuvin reissu oli jokunen vuosi sitten kun osui mukava pintahätsinki kohdalla. Sain silloin parin tunnin aikana pintaperholla 4 mittataimenta ja kymmenkunta alamittaista.

Lentuan kosket

En ole kuin kerran käynyt. Silloin oli vesi lähes ennätysalhaalla, mutta silti melko vaikea hallita perhovehkeillä. Nättejä harjuksia oli liikkeellä, joista yhden 40 senttisen sain ylös. Taimenia ei tullut kuin jokunen alamittainen. Tosin kalamiesten mukaan kunnon körmyjäkin välillä saadaan. Ja kyllähän kosken niskalla joku useampikiloinen taimen möyrysi. Koski on varmasti tällä veden korkeudella todella vaikea perholla kalastaa. Ja väkeä käy tälläkin koskella kuulemma välillä liiankin kanssa.

Luvankoski

Ihan nätti, rauhaisa ja syrjäinen koski. Ei ainakaan omilla reissuilla ole juuri muita kalamiehiä näkynyt. Lohikalaa löytyy harjusta, taimenta, kirjolohta,  puronieriää ja siikaa. Itseltä on mitallinen taimen jäänyt saamatta, mutta pirteitä nippa nappa alamittaisia on tullut. Mitallisia harjuksia on noussut jonkun verran.

Änättijoki

Mukava pikkujoki. Kaksi reissua olen kyseiselle joelle tehnyt. Ensimmäisellä reissulla osui kohdalle kunnon iltasyönti ja pinturilla tuli useampi puolimetrinen taimen. Toinen visiitti oli nihkeämpi. Saaliina puolikiloinen kirjolohi. Istutukset tapahtuvat kuulemma vain muutamana kertana vuodessa. Joten välillä voi olla, että istutuksesta on vierähtänyt jo kuukausi ja silloin kala voi olla tiukassa. Tosin järvestä taimenta jonkun verran jokeen syönnökselle tulee. Ärsyttävänä piirteenä voi mainita, että paikallinen nuoriso pitää joen rannalla olevaa grillikatosta juopottelupaikkanaan.

Pajakkajoki, Saarikoski

Reilun kokoinen joki. Pajakkajoessa on kolme koskea. Itse olen käynyt pelkästään Saarikoskilla. Saarikoski on kolmesta koskesta syrjäisin ja siksi olen sitä suosinut. Muihin kalamiehiin en ole törmännyt. Tosin enpä ole  mittataimentakaan koskesta saanut, mutta kyllä niitä siellä on. Kaveri sai yhdellä reissulla nätin aivan kirkkaan tanen. Pintaperholla on kuitenkin tullut mukavasti harjusta ja siikaa. Joen keskellä menevältä kiviriutalta on todella näppärä kalastaa kumpaakin uomaa.

Niin ja mainitaan nyt loppuun, että kaikki reissuni Kuhmoon olen tehnyt heinäkuussa.

Teroa

Millaseen pinturiin m1kko otti noi taimenet? Taikka millasta perhoa käytit jotta sait?

M1kko

Lähes kaikki pintaperhokalat on tullut eräänlaisella foamiemergentillä.

runko: oliivi antron
kierre: 0.20 mm siima
thorax: riikinkukko
kelluke: valkoista foamia, vedetään thoraxin päälle

Toi on ollut kova peli silloin kun taimen ja harjus ovat iltaisin aloittaneet läiskinnän.

Teroa

Huomenna oisi kuhmoon lähtö! Eli vielä viime hetken vinkit kehiin! Pitää muistaa käydä ostaa 0.18mm siimaa et saapi hieman peruketta jatkettua  8)