Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Keltaiset ahvenet

Started by dj_mummo, August 02, 2002, 12:22:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dj_mummo

keltaisii ahvenii saa varmaan aikai harvoin (kerran vuodes kait). Onx kukaan täällä saanu keltast ahventa tai muuta oudon värist kalaa? sehän kait tulee siitä kun ahven tulee sokeaksi niin se ei nää minkä suoja värin se laittaa. Näin uusimmassa erässä.
mitämitä, jotain uuttako?

hajoilen noille mun vanhoille viesteille :D

Mikko_-Procyon-

Olen saanut kerran ns. "kulta-ahvenen".  Se oli sellainen kultakalan värinen. Saantipaikkana Kajaaninjoen alajuoksu. Joku lähde väitti, että puunjalostusteollisuus saa aikaan tällaisia muunnelmia. Tuo sokeutumisteoria on mielenkiintoinen. Olisi mukava nähdä virallinen tutkimus selonteko siitä. Vai onko kyseessä vain filosofinen pohdinta ilman tieteellistä taustaa.

Oletteko tienneet, että kaloilla on "kolmas silmä" ??? Enkä tällä tarkoita ns. sokeaa silmää  :) Kalojen kolmas silmä on pään yläpuolella, ja se reagoi vain valon voimakkuuteen. Se on suoraan yhteydessä aivoihin (kuten silmätkin, yllätys) ja se vaikuttanee aivojen pimeä/valo toimintoihin (vrt. ihmisen käpyrauhanen). Luultavasti tämä kolmas silmä on yksi tekijä, joka käynnistää kudun... Valon määrän lisääntyminen/vähentyminen vaikuttaa hormoneihin ja mäti/maiti alkaa kypsyä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Salmo

Juu, näin ton kuvan ERÄssä ja ensiksi luulin, että se kuva oli otettu jollain night shotilla. Sitten kun luin kuvatekstin, niin selvisi. En ollut ennen moisesta kuullut.

Aika erikoista, jos se johtuu tuosta sokeudesta. :)

weiga

joo, mullekkin on mato-onkeen joskus ottanut sellanen oranssin/keltasen värinen ahven... oli kyllä aika ihme tappaus..
Catch & EAT

goa_1000

;)Olen saanut samanlaisen ahvenen pilkillä, kuin sinä Mikko!

Tällä hetkellä se ei suinkaan ole jossain jätelaitoksen jaskapuhdistamolla, vaan omassa kotolammessamme. Ajattelimme, että jos se kutisi tai muuten jatkaisi sukuaan tehden lisää tyylikkään näköisiä affenia.

paulinho

Jaa.. En ole saanut mitään erikoista, mutta olen saanut pikimustan hauen... tuli humuksen värjäämästä suolammesta

zurme

oon saanut piki musta ahvenen evolta!

Anonymous

no oon saanu sellasen oikeestaa sinisen affenen  ;D
aika vekkulin näkönen oli, en tiiä onko toi ny nii hirveen harvinain jos  o sellanen sinertävä/siniin ku ainakii täälä päin o useilla pienillä affenilla sinistä yllä jonkuu verran mut ei yhtäpaljon ku sillä jonka sain.

dj_mummo

Kannattaa käydä lukemassa erän kesäkuun lehden. Siinä on jotakin keltaisist affenist. (Suomensuurin kalakilpailun vikal sivulla.) :)

Jos joku viittis tehä semmosen sivun minne vois lähetellä oudon näkösii kaloja. Vaikka tänne kalassa.nettiin. Ite en oo kovin kaksinen tietokone räplääjä. Ihan ehdotus.
mitämitä, jotain uuttako?

hajoilen noille mun vanhoille viesteille :D

Anonymous

Mun pappa on saanu kanssa tollasen pikimustan hauen.
Se tuli kanssa pienetä humusvetisestä järvestä.

Kalasta on kuva ja juttua jossain Tapiola kirjasarjassa.

Joo en mä olettanukkaan että teitä olis kiinnostanu !  :)

Peze90

minulla tuli katiskoista keltainen ahven. se oli viime kesä... ihme.. :D  :)

willE_

hmm.. mielenkiintoista, olen joskus aikoinaan itse saanut melko kirkkaan punaisen ahvenen.
Ensin luultiin sitä jostain karanneeksi kulta kalaksi, mutta tarkemmin tutkittuamme totesimme sen kalakonkareiden kanssa ilmieläväksi ahveneksi.