sukelluskalastusta

Started by kiso, July 14, 2002, 20:17:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kiso

No toki on, eihän tämä mitään varusteurheilua ole, tosin ampumamatka on hiukan lyhyempi kuin pitemmillä luonnollisesti.
Mutta laadukas harppuunahan toi on, sen jo merkkikin kertoo...
Itelläni on sporasub aspic 75 ja pärjää sisävesisä aivan hyvin!
TEAM PUTKO FISHING

Lohenuistelija

Tän päivän Hesarissa oli muuten suurehko juttu sukelluskalastuksesta.

Rauman suunnalla oli ollut (muistaakseni) SM-kisat ja siitä aika kattava juttu.

kiso

Hyvä, kun ilmoitit, pitääpä käydä lukasemassa :)
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

Kannattaa panostaa varusteisiin jonkun verran, hyvä harppuuna maksaa n.150 egee. Märkäpuku on tärkein, sen on oltava oikean kokoinen jotta sillä tarkenee kylmässä vedessä, mielellään ilman vetoketjuja (paljon lämpimämpi).Melkein väittäisin että 5mm puku ilman vetoketjuja on lämpimämpi kuin 7mm vetoketjuilla varustettu. Omalla puvullani olen tehnyt 4 asteisessa vedessä parin kolmen tunnin sukellus reissuja. Pitkät räpylät on hyvät olla, umpikantaisena.

jaba88

no sattuipas mielenkiintoinen aihe,onko muuten nuita nettikauppoja
muitakin teidän tiedossa kun nämä edellämainitut? :)

koutsi

Löytyykö netistä jotain kattavaa ohjesivustoa vasta-alkajalle? Ajattelin hankkia Sporasub Aspic 55-harppuunan, että kävisikö se aloittelijalle (snorkkeli ja maski on)? Niin ja miten etäälle olisi hyvä nähdä veden alla, että kannattaisi yrittää harppuunakalastusta? Taitaa muuten olla yksi urheilullisimmista kalastuslajeista...

kiso

Löytyykö netistä jotain kattavaa ohjesivustoa vasta-alkajalle? Ajattelin hankkia Sporasub Aspic 55-harppuunan, että kävisikö se aloittelijalle (snorkkeli ja maski on)? Niin ja miten etäälle olisi hyvä nähdä veden alla, että kannattaisi yrittää harppuunakalastusta? Taitaa muuten olla yksi urheilullisimmista kalastuslajeista...
Aspic 55 on ihan hyvä aloittelu harppuuna, näkyvyyttä olisi hyvä olla 3 metristä eteenpäin.
Mietitään että sukellat käsisuorana ja siihen harppuunan mitta, joten on sitä näkyvyyttä hyvä olla.
Sivustoa vasta-alkajille en ole missään nähnyt, mutta tänne olisi tulossa kesän aikana artikkeli ko. lajista.
TEAM PUTKO FISHING

jaba88

no mä tilasin just äsken spora sub murena 35 "harppuunan" snorkkeli ja räpsat on omasta takaa,lasit oottaa vielä kaupassa ;).

kokemusta on jonkun verran lajin vieresta siis ilman harppuunaa...

Anonymous

Päevee

Ostin tuossa männä viikolla Sporasub Diablo vapaasukelluspuvun. Pari kertaa olen nyt snorklannut Kallavedessä. Puku on tosi lämmin. En tosin tiedä miten hyvin muut puvut pitää lämpöä kun tämä on ensimmäiseni.

kuopion seudulla on ainaskiin muutama hyvä lampi siihen lajiin,järvet on aika tummia(paitsi suvas,eilen 2tuntia sukeltelin ja ihailin

Osaisitko Kiso sanoa tarkemmin missä nuo Kuopion seudun kirkkaat lammet ovat? Kallavedessä ainakin Jynkän- ja Rauhalahdessa näkyvyys on nyt ainoastaan 1-2 m. Näkyvyys on ollut sen verran heikko etten ole vielä ottanut harppuunaa mukaan. Enpä sen puoleen ole pahemmin kalojakaan nähnyt.

Toranaga-sama

Tervehdys. Mikäli hyviä sukelluskalastusvesiä Suomesta hakee, kannattaa ilman muuta kääntää nokka kohti Hankoa. Siellä järjestetään useimmiten kisoja, eikä suotta. Itse olin mm. Jaskan muisto kisoissa toissa vuonna. (Ei ollut muuten kellään paineilma-harppuunoita) Nyt olis tarkoitus lähteä Raumalle 24.7 samoissa merkeissä ja ehkä samalla järjestettäviin SM-kisoihin. Vaikken olekaan vielä kovin hyvä, niin kokemusta voisi lähteä hakemaan. Nähdään siellä!

Vesku

Tässä ei vielä ole käsiteltykään saaliin käyttäytymistä, eli minua kiinnostaa lähinnä se mitä tapahtuu kun tuollaista 6kg mörköhaukea ampuu ja osuu, niin eikös se kala vedä melkoiset hulabaloot ja rynnii sukeltajan kimppuun ?

Ei kait sitä nyt mitään Wilhelm Tellejä kuitenkaan olla, että laaki ja vainaa.

Itse kyllä vähän aikaa miettisin siinä tähtäimen takana ennenkuin antaisin palaa jos tuommoisia isompia luupäitä kohdalle osuisi.

Siinä on paha lähteä "takavyötä, junttaa tai kravattia" hakemaan, kun on noin liukas vastus, heh !!!
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

A

Onko tietoa, tarvitaanko Ahvenanmaalla sukelluskalastuslupaa? Laitesukelluslupia on kuulema aikaa vaikeaa saada.

the_jupe

No ei piru kuinka jossain kisoissa ku jos vaikka vaan pari kymmentä sukeltajaa ois niin eikös aika vaarallista puuhaa häilää harppuunoitten kanssa. Meinaan että mahtaa kirpasta kyljessä tai nenän varressa tollane nuoli jossa väkänen!  :)

Jani2

Tuohon veskun kysymykseen haluaisin näiden lisäksi vastauksen...

Eli onko tollasessa harppuunassa sitten naru? jos, niin kuinka pitkä? Ei kai niitä kaloja kuitenkaan väsytellä?

Mites sitten ne luvat? Mitä voin lapun voin näyttää, jos joku kiivastunut henkilö tulee pauhaamaan minulle aseesta? Vaikken siis olisikaan yleisellä uimarannalla tai jonkun omassa rannassa.

Entäs sitten, kun mökkimme lähellä on todella kirkasvetinen ja melko matala järvi, joka olisi mielestäni mainio tällaiseen lajiin, mutta sinne on istutettu kirjolohia ja pyydetään erillistä lupaa. Onko ainut mahdollisuuteni käydä pyytämässä lupa paikan omstajalta?

Ollaanko tässä pitkäänkin sukelluksissa, vai onko tapa niin, että uidaan (pinnalla) hyvän paikan läheisyyteen ja sitten sukelletaan "muutama" metri?

Ootteko koskaan "saaneet" esim. jonkun heittämää uistinta itseenne, siis niin että siiman toisessa päässä on virveli?

edit: Vielä painovyöstä. Eli jos minulla on painovyö, jolla pääsen helpommin syvemmälle, niin pääsenkö yhtä helposti takaisin pintaan, vai mitä silloin pitää tehdä?

edit2: Joo, huomasinkin, että täältä löytyy IHAN kauheasti tietoa tästä lajista. KEskusteluja vaan on niin paljon, että hirvittää. Haulla on vaan niin vaikea etsiä.. Jos joku kuitenkin viitsisi vielä tähän vastata, niin ei jää niin epäselväksi...
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

huuhaa

"Eli onko tollasessa harppuunassa sitten naru? jos, niin kuinka pitkä? Ei kai niitä kaloja kuitenkaan väsytellä?"

Onhan siellä narunpätkä, pituus riippuupi sitten harppuunasta; lämpimissä maissa näkyy olevan oikein kunnon puolat, jossa narua kymmeniä metrejä ja päässä räpiköi sitten oikein iso vonkale...

"Mites sitten ne luvat? Mitä voin lapun voin näyttää, jos joku kiivastunut henkilö tulee pauhaamaan minulle aseesta? Vaikken siis olisikaan yleisellä uimarannalla tai jonkun omassa rannassa."

Oltava vesialueen omistajan lupa. Tämä ei sitten yksinkertaista olekaan; edes maamme urheilusukeltajain liitto ei osannut antaa selkeästi ymmärrettävää vastausta, sama homma Villi Pohjola-nimisessä lafkassa. Omalla kohdalla on käynyt seuraavia; jossain on riittänyt valtion kalastuksenhoitomaksu pelkästään, jossain  on vaadittu edellisen lisäksi läänin lupaa (viehekalastuslupa???), jossain pyydysmerkkiä, jossain tuulastuslupaa. Melkoisen soittorumban saa läpi käydä jos isommilla alueilla kiertelee ja joskus yksittäiseen rapakkoonkin tuntuu olevan oikean vastauksen tietävä kiven alla. Mutta kun tsaarinaikainen politiikka tuntuu olevan, että jos kalastat niin SINÄ olet se, joka lupa-asiat selvittää.

Siitä luvan näyttämisestä; kyllä luvan kysyjällä täytyy olla sen verran maalaisjärkeä, että ymmärtää jos paperi ei ole mukana kastumassa vaan rannalla kassissa. Poikkeuksiakin lienee...

"Entäs sitten, kun mökkimme lähellä on todella kirkasvetinen ja melko matala järvi, joka olisi mielestäni mainio tällaiseen lajiin, mutta sinne on istutettu kirjolohia ja pyydetään erillistä lupaa. Onko ainut mahdollisuuteni käydä pyytämässä lupa paikan omstajalta?"

Kts. edellinen

"Ollaanko tässä pitkäänkin sukelluksissa, vai onko tapa niin, että uidaan (pinnalla) hyvän paikan läheisyyteen ja sitten sukelletaan "muutama" metri?"

Paljonkos kehkosi antavat sinulle aikaa? Paineilmalaitteilla hommaa harrastavat eivät saa sympatioitani... Kalaa on muuten enemmän "muutamaa" metriä syvemmällä.

"Ootteko koskaan "saaneet" esim. jonkun heittämää uistinta itseenne, siis niin että siiman toisessa päässä on virveli?"

Eipä ole käynyt. Toivottavasti kaikki vaan tuntisivat tuon A-lipun merkityksen poijun nokassa

"edit: Vielä painovyöstä. Eli jos minulla on painovyö, jolla pääsen helpommin syvemmälle, niin pääsenkö yhtä helposti takaisin pintaan, vai mitä silloin pitää tehdä?"

Sen verran painoja, että pinnalla kellut mutta puvun noste alkaa häviämään tuolla kolmen neljän metrin syvyydessä. Nosteen häviämisen jälkeen et tarvitse tehdä juurikaan mitään ja syvyyttä tulee mutta luonnollisesti pintaan tulo teettää räpylöillä vähän töitä.

haaveissa

Ajattelin hommata ton sporasubin aspic 75 ja märkäpuvuks diablon, mut voisko joku neuvoa/suositella minkälaista räpylää,maskia,snorkkelii ym...kannattas ajatella!?!?Lähinnä tuolta rocsportin sivuilta vois noita kamoja hommailla, vai onko jotain toista paikkaa mistä sais paremmin/halvemmalla. :?: Mielellään pari eri hyvää vaihtoehtoa noista, jotain valinnanvaraa sit. :wink: iso kiitos sille, joka jaksaa vastailla!

luketsii

kysele tavaroita esim. auvolta. numeron saat sivuilta: divesystems.net. siellä on kyllä muutenkin "samat" tavarat kuin auvolla, joten voit kyllä hankkia ne sieltäkin.
räpyläksi sopii mainosti paljon käytetty omerin millenium. maskiksi joku pieni ilmatilavuuksinen. esim. omerin abys(mustalla silikonilla). pukukin löytyy varmasti omerilta. snorkkeli on mielipidekysymys siitä, haluaako venttiilillä vai ilman.

"omat" valintani osuvat paljon omerille, mutta minkäs teet jos tavarat ovat laadukkaita ja hyväksi havaittu ja testattu :D

luketsii

kysele tavaroita esim. auvolta. numeron saat sivuilta: divesystems.net. siellä on kyllä muutenkin "samat" tavarat kuin auvolla, joten voit kyllä hankkia ne sieltäkin.
räpyläksi sopii mainosti paljon käytetty omerin millenium. maskiksi joku pieni ilmatilavuuksinen. esim. omerin abys(mustalla silikonilla). pukukin löytyy varmasti omerilta. snorkkeli on mielipidekysymys siitä, haluaako venttiilillä vai ilman.

"omat" valintani osuvat paljon omerille, mutta minkäs teet jos tavarat ovat laadukkaita ja hyväksi havaittu ja testattu :D

huuhaa

Älkää nyt ihmeessä mitään maailmanlopun venttiilihässäköitä suositelko kenellekään!

Perussnorkkeli, riittävä läpimitta ja sitten katkaistaan sopivan lyhyeksi ( lue: putken pää vähän päälakea korkeammalla). Ei tule HC-tilanteita eikä päänsärkyä.

Henk. koht. suosittelisin jonkun liiton alaisen seuran perusvälinekurssia niin porukka oppisi ymmärtämään tietyt lainalaisuudet, puljaamaan varusteidensa kanssa ja muutoinkin harrastamaan turvallisesti.

että näin

luketsii

näin alkuun tyhmä kysymys. mikäköhän toi hc on?

itse asiaan. ajatellaas näin, lyhyt putki(lue: putken pää vähän päälakea korkeammalle), niin kivahan se siellä aallokossa on jatkuvasti tyhjennellä ja yskiä keuhkoja pihalle. sukeltele siinä sitten.

jotkut väittävät, että venttiilihässäkät ovat jostain kaukaa, mutta itse olen ainakin vielä mieltynyt niihin, enkä ole huomannut mitään huonoa. venttiilihässäköillä tarkoitan sitten tyhjennysventtiiliä.(ettei tule väärin ymmärryksiä)

ToolKit

Joo kiinnostas ostaa harppuuna mut en oo löytäny vielä paikkaa mistä niitä vois tilata. Oon käyny kattelemassa rocsportin sivut mut en löytäny sieltä mistää harppuunoita. Jos joku viittis laittaa linkin mistä pääsis suoraan tilaamaan.
Hauki uistimilla saa haukia. Ahven uistimilla ahvenia. Kuha uistimilla kuhia. ruohikko uistimilla ruohoa.=) PAITSI rapakalan minnow spoonilla

haaveissa

Oon ite käyny kattelee noita kamoja rocsportin ja dive systemsin sivuilta. Kyllä tuolta rocsportin sivuilta pitäs harppuunoitakin löytyä, kun otat vaan kamat ja siitä sitten sukelluskauppaan.
Dive systemsin valikoima on tosi jeez, mutta hinnoista ei tahdo saada oikein selkoa(esim.räpylät?), no soittamalla tietysti selviäisi. Olisi kiva tietää tuleeko myymäläauto kiertelemään täällä idässä, vaikka Joensuussa. Varmasti parempi hankkia varusteet sieltä, kuin netin välityksellä.
Kävin kattelee Omerin sivuja ja kyllä lopsahti suu auki kun katteli niitä valikoimia.
Onko muuten minkäänlaista kokemusta kenelläkään näistä mimetic märkäpuvuista!?
Sporasub black viperin saa 130-135e ja omerin harppuunat ovat näköjään suurin osa siinä 150e pintaan, kumpaa merkkiä suosittelisitte? Jos omerin harppuunan ostaisi niin minkä näistä samaan hinta haarukkaan kuuluvista?  :P ei malttais kevääseen!!!

luketsii

sukelluskalastuskilpailuissa eräällä ollilla on omerin mimetic puku. samanlainenhan se on kuin muutkin puvut, mutta se väritys on vihertävän voittoinen. olen vain pidellyt muutamaa omerin pyssyä, joten niistä ei ole sen enempää kokemusta, mutta itselläni on  2 sporasub black viperiä. 55 ja 90 josta olen lyhentänyt sen 80. olen ollut hyvin tyytyväinen niihin. yksi parempi asia niissä on: ura koko matkan nuolen alla. eli se tukee nuolta. englanniksi sama asia on ilmeisesti "railgun". suosittelen.

puolisukeltaja

Mitkä kaupat pk-seudulla myy OMERin tuotteita vai myydäänkö niitä ollenkaan täälä päin?

galastelija

Hei mitä olette mieltä OMERin ocean mimetic:stä?Soveltuuko hyvin suomen vesiin?Millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä tuotteesta ja vielä mitä huonoja/hyviä puolia tuossa märkäpuvussa on?

luketsii

ensinnäkin OMERIN tuotteita saa esim. divesystems.net. osoite hitsaajankatu 1.

omerin ocean mimetic on laadukas puku. erona vain on sen sinivoittoinen väri. täten se on suositeltavampi ulkomaille missä vesi on sinertävämpää.

rusakko

Miten kylmässä vedessä perusmärkäpuvulla (n.6mm) voi sukeltaa ja kuinka pitkään? Pärjääkö ilman märkäpukua jos haluaa aluksi vain kokeilla lajia eikä heti laittaa 200e märkäpukuun? :-)

Kertookas myös missä helsingissä on hyviä sukelluspaikkoja (siis paikkoja joissa olisi kirkas vesi). Voitte myös kertoa keskisuomesta jotain paikkoja joihin kannattaa tutustua sukelluksen merkeissä : :P

Millos muuten sitä artikkelila sukelluskalastuksesta on odotettavissa? Vois pistää vähän vauhtia ku ei meinaa malttaa odottaa.. En nyt halua mitenkään painostaa Kisoa  :lol:
Kisohan sen tekee?

kylhtsasf

Onko Porvoon suunnalla hyviä paikkoja missä näkis sukeltaa?

Jesse Muurama

miten snorkkelia voi käyttää kokonaan veden alla :?(kun kaikki aina käyttää)

kaivo

Quote from: Jesse Muurama on June 22, 2006, 15:33:58
miten snorkkelia voi käyttää kokonaan veden alla :?(kun kaikki aina käyttää)
Muistelisin että oikeissa snorkkeleissa (ei siis niissä huoltoaseman leluissa) on putkessa kuula, joka tukkii putken sukelluksen aikana..