Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

koppikset

Started by marabou, August 01, 2004, 17:28:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marabou

Harjuksien mahalaukun sisältöä tutkiessa huomasin että ne olivat täynnä koppakuoriasia, joten haluasin tietää teidän käyttämienne koppakuoriasien reseptejä eikä kuvatkaan ois kun plussaa.

Javalt

Tulin juuri viikon kalareissulta pohjoisesta ja koppiksilla sain itsekin paljon kalaa, lähinnä harjusta. Kunhan tässä taas ehdin asettua voin laittaa käyttämistäni koppisjäljitelmistä kuvan reseptin kera. Myös netistä löytyy mainioita sidontaohjeita, mutta ei valitettavasti ole nyt osoitetta antaa. :roll:

Javalt

http://personal.inet.fi/koti/yakeko/perhot/beetle.jpg
Jos jotakuta vielä kiinnostaa, niin tällainen pelkistetty koppis toimi hyvin viime viikolla. :) Pahoittelen kuvan laatua.. ei ollut jalustaa käytettävissä.

Koukku: 16-20 pintaperhokoukku
Runko: Tumma hylje dubattuna
Häkilä: Grizzly
Selkä: Korpin siipisulkaa käännettynä koulun varren päälle.

Jani2

Ilmeisesti ovat järvellä toimiviampia kuin koskella?

No kuitenkin. Miten näitä koppiksia tulisi uittaa? En ole tajunnut aikaisemmin niitä seurata. Vai näkeekö niitä yleensä? Olen kyllä nähnyt niitä sukeltelemassa, mutta ilmeisesti on kyseessä eri juttu (hopeaseppä).
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Javalt

Voihan ne olla toimivivimpia järvellä. En ole kokeillut. Olen kalastanut ko. perholla vain hitaasti virtaavissa osissa pintakalvolta. Olen antanut koppiksen kellua vapaasti virran mukana kuten pintaperhoilla. Itse en oo ottanu syönnösnäytteitä. Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin voihan olla, että aiheen kirjoittaja on löytänyt juurikin hopeaseppiä tai muita vedessä eläviä koppiksia. Vähän epäilyttää, että harjus olisi löytänyt moisen määrän maakoppiksia syödäkseen.. (?)  Oma sidokseni kuitenkin kalastaa pinnasta ja jäljittelee veden varaan joutuneita maahyönteisiä. Nooh.. Niin kauan kuin perho kalastaa, niin olen tyytyväinen :D

koo

Olen itsekin saanut muutamaan otteeseen virrasta harjuksia, joiden vatsat olivat täynnä pientä mustaa vesikoppakuoriaista. Ovat ottaneet silloin mustaan nymfiin. Ilmeisesti ärsykkeeksi on riittänyt se, että koppiksen kokoinen tumma hahmo nousee pintaa kohti, kuoriaisethan käyvät pinnassa hengittämässä.
Toinen sapuska mitä mitä harjus näyttää valikoiden ja suurissa määrissä syövän, ovat pienet pohjassa mönkivät kotilot. Niiden tarkka jäljittely taitaa olla enemmän tai vähemmän mahdotonta? Kotiloita syöviä harreja olen kyllä saanut muilla jäljitelmillä, kunhan ne on vain saanut upotettua pohjaan. Voiko tästä vetää johtopäätöksen, että joskus valikoiva ruokailu on enemmänkin tiettyyn vesikerrokseen kuin ravintoeläimeen kohdistuvaa?
Koo