Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Virtauksessa kalastus?

Started by Falco, July 29, 2004, 21:15:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Falco

Eli olen tässä vastikään alkanut kalastelemaan virtapaikoissa uistimilla, ja nyt haluaisin vähän neuvoa:

Eli virtaukset eivät ole mitään koskia vaan ihan kova virtaus joessa, esim. sillan aluset, joen kavennukset.

Ja olen nyt miettinyt että mitä siellä kannattaisi uittaa, lusikkaa, vaappua vai jotain muuta? Eli te jotka olette virtapaikoissa heitelleet niin kertokaa!

Eli vielä tarkennus että en kalasta venellä vaan rannoilta, ja en kalasta perholla vaan virvelillä.

Kiitos etukäteen!
-Heti aamulla kalaan-

kaivo

Tarkentaisitko hieman: mitä kalalajia virtapaikoistasi tavoittelet? Kuinka leveistä ja syvistä virroista on kysymys? Millaiset välineet sinulla on käytössäsi?

Noin yleisohjeena sanoisin: leveällä ja syvällä virralla tarvitaan jämäköitä välineitä, koska ottipaikat saattavat sijaita etäällä rannasta (= pitkät heitot), ja vieheen saaminen kalojen luokse pohjan tuntumaan edellyttää välineiltä kykyä heittää ja uittaa riittävän raskaita uistimia. Voimakkaassa ja syvässä virrassa voi joutua käyttämään apupainotustakin, jotta uistin saataisiin syvälle. Sen sijaan matalammissa ja kapeammissa paikoissa saattavat kevyemmät 1-luokan/UL-vehkeet riittää, mikäli kalat eivät ole kovin suuria.

Virtapaikoissa voi käyttää kullekin kalalajille periaatteessa samanlaisia uistimia kuin seisovassakin vedessä, mutta jos virtaus on voimakas tulee huomioida että vieheiden uintiliike kestää sen. Esim. leveät haukilusikat tyyliin Bete Krokodil eivät kestä kovin kovaa vauhtia sortumatta pyörimiseen. Osa vaapuistakin saattaa ruveta vikuroimaan kyljelleen kiivaassa virrassa, mutta yleisesti ottaen useimmat perusvaaput toimivat mietovirtaisissa paikoissa hyvin. Kokeilujen kautta paikkoihin soveltuvat vieheet löytyvät ennen pitkää.

Anonymous

No haukea ja kuhaa olen hakemassa. Leveitä ovat virtapaikat kyllä. Syvyydestä en niinkään tiedä koska en ole saannut pohjaan jäämään kiinni.Ja kalan koosta en tiedä kun en mitään ole paikoista saannut, eli siksi tulin apua hakemaan...

Esimerkkejä lusikoista joita virtauksissa voisi uittaa?

Falco

Quote from: AnonymousNo haukea ja kuhaa olen hakemassa. Leveitä ovat virtapaikat kyllä. Syvyydestä en niinkään tiedä koska en ole saannut pohjaan jäämään kiinni.Ja kalan koosta en tiedä kun en mitään ole paikoista saannut, eli siksi tulin apua hakemaan...

Esimerkkejä lusikoista joita virtauksissa voisi uittaa?

Tämä viesti oli siis minun kirjottama mutta unhodin kirjautua sisään ennekuin kirjoitin viestiä...  :cry:
-Heti aamulla kalaan-

Niko Juntunen

Kokeile Räsäsiä ja Professoreja. Ja kyllä vaapuilla ja isoilla jigeilläki saa hyvin kuhaa ja haukea. Hauki kyllä ottaa vaikka paskapökäleeseen, mutta kuha on hieman haasteellisempi.
joo...

Falco

Eli noista jigeistä. Minkälaisia jigejä hauelle ja kuhalle, siis värit koot, painojen värit koot? Kertokaa vähän ku en oikein osaa itse päättää mitä ostaa...
-Heti aamulla kalaan-

willE_

Räsänen on yksi hyvä heitto pelti, mutta kannattaa ostaa jotain ihan halpis lusikoita jos pohjaan tarttumisriski on suuri. Halvallakin saa yhtä hyvin!!!

Virrasta riippuen kannattaa leijuttaa lusikkaa pohjan tuntumassa, jossa yleensä kalatkin ovat. Eli annat vajota pellin virran mukana sen verran että saat tuntuman pohjasta jolloin kelaat hiukan siimaa ja annat taas leijailla pellin pohjan tuntumaan ja näin jatkat. Tuolla tavalla on helppo koluta syvänteet ja montut pohjasta.

No hauki ja kuha nyt ottaa oikeastaan jigiin kuin jigiin, mutta itse voin itella toukka jigejä ja kalajigejä koossa 7cm - 12cm.
suraavassa ihan kelpo värejä ja malleja

http://www.healfishing.com/kauppa/products.php
g1=cd484f&g2=bbf2f7&n=2

http://www.healfishing.com/kauppa/products.php?g1=c5aac4&g2=19de89

Jigipää täytyy valita kalatus paikan syvyyden suhteen sopivaksi. silloin on sopiva koukku kun pääset helposti pohjaan, mutta se ei saa myöskään liaan helposti mennä pohjaan ja raahata sitä pitkin. Sen kyllä oppii aika äkkiä minkä painoisella on hyvä heittää missäkin tilanteessa.

Kalajigeille suosittelisin sellasta erie mallista jigipäätä, se ei jää yhtä helposti johjaan kiinni. tuolla on jonkin verran hyviä koukku malleja.

http://www.healfishing.com/kauppa/products.php?g1=e45952&g2=dca035

Toukka jigeille taas suosittelen noita ball mallisia päitä.

Toivottavasti sait jotain irti asiasta!

TaimenC

Jos olet kerran haukea ja kuhaa kalastamassa niin kannattaa kokeilla abu tormentoria kuhalle ja abu hi-loa ja jigejä sekä kuusamon professoria hauelle. :)

nxoni

Mä en suosittelisin kyllä tormentoria hauelle, enkä kuhalle..

nxoni

Suosittelisin siis hauelle, en kuhalle.. sori typo!

Pete

Viileämpää kun tulee niin ne kalatkin hakeutuvat vähän eri paikkoihin. Jos aiot saada uistimesi syvälle niin Räsänen tai Professori ovat vähän liian leveitä uistimia virtaavaan paikkaan. Ne eivät välttämättä uppoa niin helposti leveytensä takia, virta ottaa helpommin siihen leveään uistimeen ja se ei uppoa.
Samoin kelluvat vaaput. Vaaput vielä voivat sotkea uintinsa siinä sivuvirtauksessa, eli uinti kaatuu.

Omasta kokemuksesta voi suositella Salamandereita, Kulp Krokoja, Forelleja, isoja Utöitä ja muita paksuja solakoita uistimia, uppoavat helpommin ja voi uittaa tarpeeksi "laiskasti". Vaapuista suspi-mallit tai uppoavat. Merkeillä ei väliä.

Isoilla kalajigeillä tietysti pääsee helposti syvälle ja miksei myös toukka/matojigeillä.