Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Harjuksen kalastus (tavat ja vieheet)

Started by jaba88, September 14, 2004, 07:17:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaba88

Sain viikonloppuna kemijoesta ensimmäisen harjukseni ja mielestäni se on "komein" kala mitä täällä voi tavoittaa vapavälinein ja se maistuukin todella hyvältä ja vielä yhtenä plussana siinä on se että se on luonnonvarainen lohikalalaji. :)

Etenkin uistimien "ottivärit" ja viehetyypit kiinnostavat,tuon viikonloppuna saamani harjuksen sain pohjaongella punaisella "glitter" tahna pallolla.

Niin,uistin suosituksia kehiin! Tai hyviä perhosuosituksia kuten sellaisista perhoista jotka toimivat "perhopallon" kanssa heitettynä.

Ja millä itse olette saaneet harjusta?

Ernesti

2 cm jurmun uistimilla.
Seniorit.

Melkein kaikki sellaiset 1-3cm pitkät vaaput.
Ja lipat, kokoa 00-2

Näillä minä olen saanut harjusta.

Petri

Itse olen saanut virvelillä vain yhden mitta harrin ja se nappasi valkoiseen 2g liitsiin jossa oli pinkki iskupiste. Perhoista parhaiten on toiminut redtag pinturi. On kyllä omasta mielestäni komein kala mitä olen tähän mennessä saanut ja siiman päässäkin hyvä tappelemaan. Itsekkin pidän harjuksen mausta hyvin paljon.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

jaba88

JuRa

Harjus ja Taimen vieheenä ykkönen lapissa on Lotto Koska se lentää hyvin ja uppoaa nopeasti 9 gramman painon ansiosta. Hyvinä väreinä toimii papukaija, ruskea, harmaa, tummanpunainen kultaisin pilkuin sekä punainen mustinpilkuin. Jälkimmäinen on varsinkin ison harrin mieleen, sillä heinäkuun sain ylä-lapista 1kg painoisen ja 49.5 cm pitkän harrin ja kolme 500-650 gramman harria.

Muita hyviä vieheitä on meppsin lipat, vibraxit ja vaapuista rapalan pienimmät koot ja seniorit, lappia-juniorit.

Tässä olis muutama lotolla-kalastus vinkkiä:

Olen todennut lotosta sen että värillä ei ole kovinkaan paljon merkitysta kalojen ottiin vaan enemmänkin sillä on merkitystä miten sitä lottoa uittaa esim. pysäytykset, kelausnopeus ja kalastussyvyys.

Esimerkkinä voisin sanoa sen kun jalokala(Harjus,Taimen) pintoo järvessä on loton silloin kuljettava mahdollisimman pinnassa ja taasen joella pintova jalokala on silloin loton viistettävä pohjantuntumassa.
Kun kala ei tuikkaa on silloin otettava pysäytys- ja vajotustekniikka käyttöön eli pysäytyksessä kelataan normaalisti ja pysäytetään lotto vähäksi ajaksi ja jatketaan kelausta, tämä toistetaan useasti heiton aikana. Tässä tekniikassa lotto pysähtyy pieneksi ajaksi, jolloin sen lippa välähtää ja sen seurauksena saattaa olla tärppi, koska kala on seurannut lottoa hetken ja epäröinnyt ottaako vaiko ei ja juuri tämä välähdys saattaa olla se ärsyke kalan ottiin.

Vajotustekniikka on muuten sama mutta tässä pysäytys kestää useamman sekunnin tietenkin kalastus syvyydestä riippuen. Karkeasti sanoen jos syvyttä on 3 metriä on lotto pohjassa noin 6-8 sekunnissa. Tämä siis on karkea arviointi 9g lotolla.
Élikkäs pysäytetään ja lasketaan mielessä johonkin asti ja aloitetaan sen jälkeen kelaus, jolloin tässä vaiheeessa tai vajotuksen aikana tulee tärppi. Toistetaan heiton aikana useasti

Kolmantena variaationa on nykäystekniikka eli tässä toimitaan kuten pysäytyksessäkin, mutta pysäytyksen sijaan nykäistään vavalla noin 5-20 cm nykäys ja jatketaan kelausta välittömästi nykäisyn jälkeen eikä anneta loton vajota, nykäisy toistetaan heitossa useasti. Usein tärppi tulee nykäisyn jälkeen ja sitten ei muutakuin väsyttelemään ennätyskalaa.

Perhopallolla heitettäessä ja oikeilla perhovehkeillä toimii perinteiset uppoperhot hyvin esim:  Marc brown, Zulu, Red Tag, Greenswell Glory ja Peter Ross.

Tietenkin myös nymfit, pupat ja larvat toimii esim: Superpupa, Sl-pupa, Prince nymfi, Kuuläpää Zulu, Kuulapää March Brown ja kaikki jäniksenkarva nymfit.

Päätyperhona heittopallossa kannattaa kokeilla streamereitä esim: Musta Kanikone, Rainbow Minnow, Muddler Minnow ja Black Muddler Minnow

Harjuksen alamitta Ounasjoessa on 30cm ja Taimenen 40cm (rauhoitettu 11.9 - 15.11).
Aina kannattaa laukaista kun vaan on paikkaa

jaba88

Kiitos tiedoista etenkin JuRa;lle pitkistä harrin jallitus ohjeista :D .!

JUBE

harjuksesta oli kalastusopas yhessä erälehes. ette oo sattunu lukemaa niitä. en muista numeroo mut voin ettii sen ja kertoo. eikös sitä oltu saatu semmosella tsydeemillä et iso paino päähän ja sen yläpuolelle pari perhoo. (melkein)kaikki pienet lipat , mikrovaaput ja liitsit on hyviä.

jaba88

No kerroppa se erälehden numero niin katson löytykö jostain kirjastosta tai joltain tutulta...
Muistan kyllä joskus silmäilleni tuota artikkelia mutta kun silloin en juuri harjuksesta piitannut niin se jäi lukematta.

jaba88

ok,kiitti erälehden numero tiedoista,pitää käydä kai kirjastossa tänään lainaamassa ko. numero kun en ole viellä tuolta ajalta lehtiä tilannut.

JuRa

Joo kiitosta vaan sinnekin ja toivottavasti nuista neuvoista on joskus apua niille jokka yrittävät pyytään harjusta ja myös saadakin sitä. Harjushan on kauneimpia kaloja suomen maassa.

Ainakin itse toivoisin tulevaisuudessakin kalastavani harjusta ennemmin kuin alamittaisena istutettua taimenta, mutta tämä vaatiin myös panostusta harjuksen istuttamiseen. Ylä-kemijoella olen jo monena vuonna huomannut harjuksen "katoamisen" joesta kokonaan ja tästä voin vain sanoa sen että olisi jo korkea aika aloittaa harjuksen poikasistutukset ja näin turvata harjuksen tulevaisuus ylä-kemijoella.

Ennen sai kaudessa useampia kiloisia harjuksia, mutta nyt ei saa edes kuin ehkä 1-2 puolenkilon harjusta kaudessa. Syynkin tähän "katoonkin" löytyy alamittasten harjuksien pyytäminen ja mukaan ottamisesta, sillä verukkeella että kun muutkin ottaa niin miksen minäkin kaikkihan niin tekee. Nämä on suorastaan naurettavia väitteitä syyttää muita kannattaa kattoa peilistä niin syyllinen löytyy sieltä. Tähän vuodatukseni lopuksi sanoisin sen, kun seuraavan kerran saatte alamittaisen harjuksen miettikää minkälainen se seuraavalla kerralla on.

Kireitä siimoja syysharjuksen pyyntiin.
Aina kannattaa laukaista kun vaan on paikkaa

jaba88

JuRa:Joo,tuo on sääli kun ihmiset ottaa alamittaisetkin kalat ja etenkin harmi se on siinä että joillekin kelpaavat kaiken kokoiset kalat vaikka ei niistä edes saisi syötävää,ikään kuin päänahaksi.

Kuten viime maanantaina,olin heittelemässä joen rannalla ja ohi meni uistatellen vene josta ukko huusi että:"syökö kala"ja tuumasin siihen että:
"eipä oikeen" ja kysyin että syökö hänellä ja hän kertoi saaneensa 3kirjolohta ja yhden hauen ja kysyin sitten että minkä kokoisia kirret oli eikä tyyppi kehdannut vastata mitään,jotain alta puolen kilon kirrejä näin sen nostavan sieltä joesta  :? ... Siis ehkä tuon ymmärtää joidenkin 9vuotiaiden kohdalla mutta kun isot miehet nostelee pikkukaloja ja lyö ne kotona roskiin niin ei oikeen "sydäntä lämmitä" :x .