Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Porvoonjoen latvoilla kalakuolemia, miten muualla

Started by Erho, August 09, 2004, 10:04:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erho

Luhtikylässä Porvoonjoen "puhtaimmilla latvavesillä" oli eilen runsaasti kaloja henkihieverissä, osa jo kuollut. Miten on muualla Porvoonjoessa ja muissa Lahden seudun joissa kuten Teuronjoki/ Puujoki, onko kellään tietoa. :(
Miks aina tulee pelkkiä taimenia, ei koskaan mitään muuta.

kalastaja86

En tiedä. en oo käyny pitkään aikaan kalassa kun porvoon joen ja palojoen pinta on noussut ni ei sieltä kalaa saa. Palojoessa ei ole ollu kalakuolemia, mitä ihmettelen suuresti....
Just a Fishing Man....

kama

Porvoonjoen kalakuolemat päättyivät Virenojan koskille, yläpuolella näyttää kalaa taas kuitenkin olevan.  Palojoen alueella ei ilmeisesti ollut suhteellisesti niin suuria seisovan veden alueita kuin Porvoonjoella; siis mätänevien kasvien alueita ja happitilanne pysyi parempana. Palojoesta puuttuu myös veden ruskea sävy joka on Porvoonjoelle tyypillinen, itseasiassa en tiedä mistä ruskea sävytys on peräisin. Alueen vesille tyypillinen savi samentaa sateiden jälkeen vedet viikoiksikin, mutta savi ei ole saaste.

orimattilanmies

Ai katos,täällähän on muitakin orimattilalaisia.Kiva tällainen huomata,mutta asiaan.Onko teistä kukaan käynyt virenojan myllyllä kalassa?Minä olen nimittäin kuullut että siellä olisi taimenia,mutta en ole yhtäkään nähnyt?Onko niitä siellä vai onko minua huijattu? :x

kama

Taimenista en tiedä, yksi jalosukuisen havainto on, mutta se viittaa enemmän kirjolohen suuntaan. Kylkien pilkutus (punaiset) oli kuin taimenella, tummia täpliä selkäevässä mutta ei vatsapuolen evissä eikä pyrstössä. Keväällä oli velvoiteistutuksena laitettu kirjolohia, liekö siltä jäljiltä, vai onko karannut joltain kasvattajalta. Ehkä joku voisi täsmentää taimenen ja kirjolohen eroavuuksia.

juup

taimenta on kyllä virenojalla ja puhdistamon ylä puolella. ala puolelta en ole yhtään saanut. mutta koko jää pariinkymmeneen senttiin. ilmeisesti poikasina istutettuja. että parin vuoden päästä voivat jo laittaa vastaankin kun ylös vetää. jos on vielä jäljellä kun sellaista huhua kuulunut että jotkut mulkut olisivat ottaneet niitä mato ongella. itse pidän kyllä sellaisen ripityksen että... jos näen jonkun tuollaisen teurastavan. ja hyvin kyseenalaista on kirjojenkin syöminen. kokeilin maistaa kesällä yhtä ja muta maistui että suosittelen c&r oli kala mittainen tai ei. niin ja riittäähän sitten kaikille ongittavaa. kala kun ei kaupassa niin kallista ole.

hanna

Onkos tuohon Luhtikylän kohdalle istutettu aikaisempina vuosina jotain? Kuka myy lupia? Mistä sinne joelle pääsisi helpoiten?

Olen vähän aikaa sitten vasta muuttanut Orimattilaan, eikä täällä tunnu kalastusinfoa saavan mistään...

Ja jos vielä osaatte sanoa pienen järven (lampi), johon on aikaisemmin kirjolohta istuteltu (nimeä kun en muista...). Niin vieläkö tänä vuonna sinne mahdettiin laittaa mitään, kun lappu rannalla oli niin haalistunut, ettei siitä saanut mitään tolkkua.

juup

joo tuhkurii istutetaa joka kesä juhannuksen aikoihi kirjoa. lupia saa mallusjoen kyläkaupalta. maksaa noin 20e kesä. 3 kalan kiintiö vrk. mutta sinuna odottaisin ens kesää taitaa olla aika vähii kalastettu jo nyt. tietysti tuurilla voi tulla.

juup

pistäppä hanna postia [email protected] jos on kysyttävää. mä aika hyvin tiiän noi paikalliset kalapaikat.