Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vision 3Zone kelan jarru

Started by kela tietoo, October 16, 2004, 15:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kela tietoo

Elikkä sain tässä hiljaittain Vision 3Zone kelan ja kysyisin millainen jarru systeemi koko kelassa on? Eli onko siinä kitkajarru,levyjarru vaiko räikkäjarru? Ja miten koko jarrua käytetään?

Anonymous

Quote from: kela tietooElikkä sain tässä hiljaittain Vision 3Zone kelan ja kysyisin millainen jarru systeemi koko kelassa on? Eli onko siinä kitkajarru,levyjarru vaiko räikkäjarru? Ja miten koko jarrua käytetään?

Levyjarru siinä on ja vesitiivis sellainen. Ja mitenkähän jarrua käytetään? Ei tarvitse kovinkaan suura äö:tä, että miten homma toimii.  Myös koulussa kannattaa olla äidinkielentunneilla hereillä.

kela tietoo

Kiitos ja haista pa¤¤a!  :wink:

hk

Tosiaan levyjarru siinä on. Muuten itse kela on täysin perseestä, pari kappaletta hajonnut käsiin.  :evil:
Jepulis

noh

Onko se niin paska että ihan hajoaa käsiin? Minä kun luulin sitä ihan hyväksi aloittelian kelaksi.  :?

Anonymous

Se on ihan ok ekaksi kelaksi. Siinä on muistaakseni korkkipintainen levyjarru. Sen takia siitä korkista on pidettävä huolta. Sen pitää olla puhdas ja "öljytty" koko ajan.

mitä ihmettä?

Levyjarru?!?!?!? Minusta siinä on kylläkin kitkajarru!!!

hk

Levyjarru siinä on. "Hajosi käsiin", noh ehkä hieman liioittelin. Toinen hajosi kesken kalastuksen: puola irtosi ja eipä pysy enää kiinni. Kaverilla sama ongelma, missään ei vikaa mutta paskana. Toinen hajosi kirjaimellisesti käsiin. Myöhemmin selvisi, että kelan sisältä oli ruuvi katkennut.

Jos olet jo kelan ostanut niin toivotan sinulle hieman parempaa tuuria. Voihan se ihan hyvin toimia  8)
Jepulis

kela tietoo

No... toivottavasti on parempi tuuri... jos se sit on niin paska kela...  :(

däääh

Kaverilla sama ongelma, missään ei vikaa mutta paskana.  

Nyt en oikein ymmärtänyt? ei vikaa mutta silti paskana

hk

Niin eli kelasta ei löydy ulkoisesti mitään vikaa, eikä edes avaamalla, mutta puola vain ei pysy paikallaan.
Jepulis

däääh

Ahaa! Itsellänikin on kyseinen kela eikä siinä mitään vikaa oo ollut.

Anonymous

Siinä on rosteri/Teflon-levyjarru ,tai niin ainaki esitteessä lukee

kipoli

Ei taida kellään olla kyseisestä kelasta hyviä kokemuksia...  :cry:

matiaz

Quote from: kipoliEi taida kellään olla kyseisestä kelasta hyviä kokemuksia...  :cry:

Ihan OK kelahan tuo on! Kunhan ei mene tuohon jarruun koskemaankaan, sillä se (ainakin minun versiossani) hirttää heti ihan kiinni asti!!! Ja jarrutushan on muutenkin paljon "hienompaa" suorittaa kämmenellä... Kiva sitten siinä kämmenen palanutta nahkaa parannellessa muistella, mitenkäs iso taimen sen saikaan aikaan... :lol:

Arvio (hinta otettu arviossa huomioon, yleensä halvalla ei saa "parasta")

+kevyehkö (vrt. "metalliset kelat")
+(todella) kestävä runko
+tarpeeksi "laahakehäinen"
+hyvä kalastus/kelaus tuntuma
+hinta (ovh.79e)

-(jarru)

...Mutta ostakaa ennemmin Loopin Traditional, siinä on kelojen KUNKKU!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

hk

Taitaa olla matiaz:lla vankka kokemus kun uskaltaa traditionalin kelojen kunkuksi leimata? Varmaan on kokeiltuna kaikki evotecit, battenkillit yms. huiput? Ja sitten asiaan. En kyllä sanoisi tuota kelaa missään nimessä kestäväksi, mutta jarru on ihan ok hintaisekseen. Kela on melko kevyt, mutta siimatilaa saisi olla enemmän. Esim. minun #4 siima mahtuu sopivilla pohjilla juuri ja juuri tuohon #4-6 3zoneen, mutta eipä taida enää #6 oikeen sopia... Itse ostaisin ennemmin okuma airframen jos halpakelaa tekisi mieli. Laadukas teflon jarru, kestävä, kevyt sekä halpa (n. 35€).
Jepulis

matiaz

Quote from: hkTaitaa olla matiaz:lla vankka kokemus kun uskaltaa traditionalin kelojen kunkuksi leimata? Varmaan on kokeiltuna kaikki evotecit, battenkillit yms. huiput? Ja sitten asiaan. En kyllä sanoisi tuota kelaa missään nimessä kestäväksi, mutta jarru on ihan ok hintaisekseen. Kela on melko kevyt, mutta siimatilaa saisi olla enemmän. Esim. minun #4 siima mahtuu sopivilla pohjilla juuri ja juuri tuohon #4-6 3zoneen, mutta eipä taida enää #6 oikeen sopia... Itse ostaisin ennemmin okuma airframen jos halpakelaa tekisi mieli. Laadukas teflon jarru, kestävä, kevyt sekä halpa (n. 35?).

No jaa... En oo nyt "kaikkia" (läheskään) kokeillut, mutta kyllhä toi Tradi hyvä on! Niin kuin jo sanoin, jarru ei ole todellakaan mikään välttämättömyys. Traditionalit  ovat lisäksi todella kevyitä ja hintaisekseen loistavia keloja! Kelan puhdistuskin on todella helppoa, ja pohjiakin menee jokseenki tarpeeksi, kun on siimojen alla Loopin Tecbraiddia, joka on huomattavan ohutta verrattuna muihin backingeihin...

No, tietenkin "parempiakin" keloja varmasti markkinoilta löytyy, useitakin, mutta niitten hinnat alkavat jo hipoa tähtitieteellisiä summia. Ja itse arvostan keloissakin keveyttä, ja jos se huomioon otetaan, alkavat kilpailijat lähes järjestään tippua pois kilpailusta...

Kyllähän se Evotec FW:kin hyvä vois olla... ;)

Quote from: hkEn kyllä sanoisi tuota kelaa missään nimessä kestäväksi, mutta jarru on ihan ok hintaisekseen.

Kyllä se mulla ianakin kestää "mitä vaan"! Testattu kaikissa olosuhteissa ja kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa asennoissa sitä koskien pohja- ja pintakiviä halkoa, mutta ei mitään vielä tapahtunut... Ja niinkuin jo sanoin, tuohon jarruun en koskisi ikinä...Taitaa mun kela olla melkoinen vastakohta sun kelalle? Toinen maanantai, toinen "perjantai" kappale... ;)
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

voi itku!

Taisi mennä vaan rahat hukkaan!!! Ei ois pitänyt ostaa koko kelaa jos jarru on noi surkee!!!  :cry:   :cry:   :cry:

hk

voi itku!: oletko itse todennut jarrun surkeaksi? Ja tuosta kestävyydestä. Itselläni 1 3zone kesti kokonaisen kesän, jonka jälkeen sisältä katkesi ruuvi. Toinen keski myös kokonaisen kesän, mutta käyttökertoja kertyi vain muutama. Lisäksi tilasin kerran rialinnasta okuman kelan, mutta sainkin 3zonen. Hieman huvittavaa, että tämä 3zone oli jo valmiiksi rikki, sillä jarru toimi molempiin suuntiin. Noh, luonnollisesti sain vaihdettua sen siihen minkä sieltä piti tullakkin. Myös kaverini osti tuon 3zonen niinkuin totesi. Ei varmaan montaa reissua kerinny kalastaa ennenkuin sm-kisojen ekalla poolilla hajos kela, Oli varmaan kivaa. Kelan ulkoinen kesto onkin ollut sitten ihan hyvä (ei halkeamia yms.). Parhaimmillaan kelasi kestää monta vuotta, se saattoi ihan hyvin olla hyvä ostos. Mutta mutta, tuli tyaas selitettyä samat jutut  :roll:
Jepulis

voi itku!

No en ole vielä ehtinyt testata kelaa mutta pelkään että se saatta olla rikki. Saisiko kelan avaamalla selville onko siinä jarru jotenkin ennestään jo paskana?  :cry:

hk

Jos kelan kelaus tuntuu ihan normaalilta, ei hätää. Itselläni, kuten edellä mainitsin, vaikutti tuo jarru myös kelaussuuntaan. Jos kelassa ilmenee vikoja niin vie kauppaan ja takuu korvaa.
Jepulis

typerys

No miten se tuntuu epänormaalilta?

hk

No jos vaikka jarru toimii myös väärään suuntaan eli jarrutusääntä kuuluu kelatessa.
Jepulis

typerys

No voi #"2@!% sit mun kela on rikki!!!

Jani2

"jos vaikka jarru toimii myös väärään suuntaan eli jarrutusääntä kuuluu kelatessa"

Jos kelatessa kuuluu ääntä, mutta siimaa ulos vedettäessä homma on tasaista on silloin "vikana" väärä kätisyys. Siispä räikkä kuuluu oikein jos kela on käännetty kelattavaksi toisella kädellä. Useimmissa keloissa on helppo vaihtaa kelattavaksi toisella kädellä. Viestissäsi toki lukee sana "myös", mutta ajattelin varmuuden vuoksi tarkentaa.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

hk

Joop, eli kuten sanoin, jarru toimi myös "oikeaan" suuntaan. Eihän tuo vika varmaan kalastusta haittaa, mutta eihän se kivaa ole jos uudessa kelassa on jo valmiiksi vikaa.  :roll:
Jepulis

xcjfsjs

miten kelaus suunta vaihdetaan?

poka

Teillehän on sattunu sekundaa.. tai mulla on ollu hyvä tuuri oon omistanu 3zonen kelan jo kolome tai nelijä vuotta, eikä mittään muuta oo ollu, ku väsytyksen säätönuppi tippu jokeen, mutta laitoin siihen jonkun sopivan mutterin ja hyvin on pelannu...

Anonymous

Minullakin on ollut 3Zone kolme vuotta - ei mitään ongelmia. Ja jarrukin on pelannut loistavasti... HK:n tekstistä sai käsityksen, että hän ei ole vaihtanut kätisyyttä, joten ei se mikään rikki ole ollut. Kelaa "väärään suuntaan" ja ihmettelee mikö on vikana. :lol: :l.o.l: :smoke:  Reklamaatiota vaan jso kela hajoaa, viet kelan kauppaan, niin ei tarvitse murehtia, he hoitavat takuun.

Ja turha verrata trationaleihin, kun tradi dry fly maksaaa 300e. 3Zone on erittäin hyvä kela ainakin ollut minun käytössäni ja kerhossamme on myös monia muita tyytyväisiä käyttäjiä. Ja ps. HK olit SM-kisoissa siellä junnu- osastolla :)

hk

Jos sait käsityksen siitä, että "vika" olisi kätisyydestä kiinni, niin pahoittelen huonoa informaatiota, sillä näin ei ollut. Sen verran minäkin noista perhokeloista tiedän  :lol:. Taisin jo mainitakkin, että ehkä minulla oli vain huonoja yksilöitä eikä näin vo isanoa että kaikki 3zone kelat olivat paskoja. Ja miten tuo sm-kisa juttu liittyy tähän? Olisi suotavaa edes kirjoittaa omalla nimellään, jos menee henkilökohtaisuuksiin.
Jepulis