Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lahden (Ahtialan) seutu: kalavinkkejä?

Started by Anonymous, June 16, 2004, 18:51:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Etsin kalapaikkoja Lahden seudulta/Ahtialasta heittokalastukseen rannalta. Kohteina olis lähinnä ahven ja hauki. Kun kalastusinto tänä keväänä oikeestaa syttyi, oon yrittäny tässä etsiä hyviä kalapaikkoja tästä läheltä eli siis Ahtialasta, mutta ei oo oikeen muutamista lammista ja järvistä (Alanen/Kymijärvi) kalaa tullu.

Joten: oiskos jollain heittää "aloittelijalle" vinkkejä, mistä näitä yleiskaloja vois hyvin saada, tästä lähistöltä tai kyllä hieman kauempaakin (sillä auto on käytössä myös). Käytän kalastuksessa lähinnä lusikoita (ruohikko), lippoja ja jigejä.

edit: Tekstin ulkoasua siistitty; kysymys sinänsä on asiallinen.

Mie1

Kun rannalta heittelet niin kannattaa mennä takkulan pitkälle laiturille heitteleen.Uistimina kannattaa käyttää pieniä erivärisiä lippoja,niihin ne hauet siellä iskee.Myös pieniä jigejä kannattaa koittaa.

Anonymous

moi,
silloin kun itse vielä asustelin ahtialassa ja kalassa siellä päin kävin (10-15 vuotta) niin ahvenia käytiin onkimassa Sorvasesta. Haukea ja ahventa tuli Kivijärvestä (siis sieltä Seestaan kartanon Kivijärvestä) ja ihan mukavasti tulikin. Ruohikkouistinta, erityisesti lusikkaa ahvenkuviolla, tuli tarjottua ja siitä ne lumpeikossa asuneet hauet innostuivat.
Joskus tuli käytyä Särkijärvellä (myöskin siellä Seestaan kartanon lähistöllä) ja erityisesti ongella tuli ahventa ja särkeä niin maan pirusti. En tiedä, mikä on tilanne nykypäivänä.

-joni

Anonymous

Kiitoksia vaa hyvistä vinkeistä!
Kivijärvellä tuli just viime viikol rannal käveltyä ja kattelin et tännehä vois tulla kalaan ja nyt on hyvä syykin kun tietää, että kalaa saattas tulla.  :)
Sorvasella on jo muutaman vuoden ajan tullut käytyä, mut yleesä tuloksena on ollut vaan siimat ja uistimet puussa, kun siel on vähän liian risukkoista ainakin mun heitolle.   :)
Mut kyl sielt ahventa(vaikkakin aika pieniä) on tullu ja yks puikula haukiki.
Joo tuol särkijärven lähistöl näyttäski olevan paljonki lampia. Tuliskohan tuolt ahven lammelt sitte enemmä ahventa? ;)
Mites muute toi särkijärven ranta, voiks sielt iha heitellä vai onko minkämoista pusikkoa?

Joona90

Ootteko käyny siellä takkulan lähellä on semmoinen lampi. Me sanotaan sitä "salalammeks" koska melkein kukaan ei sitä tiedä. Sieltä oon saanu tänä kesänä yhen hauen ja viis ollu kiinni, kun ollaan kaverin kanssa oltu heittelemässä.
Tässä olen kun en muuta voi...

Anonymous

Eiks sen nimi oo oikeestikki salalammi? Mä oon itseasias käyny siel pari kertaa, en oo kyl muuta ku pari ahvent saanu...
Mites muute joona, kävittekös siel kaueampana kalliol vai mistä kohtista heittelitte...?

Joona90

Sieltä pienen punasen mökin läheltä olevalta kiveltä... mut ollaan oltu myös siel kallioilla.Millä kuvalla sait ahventa ja millo?!?

Joona90

Olin tänää ongella sellasella pienellä lammella. Se on siellä hiihtoladulla (Kunnaksen ja Takkulan välillä). Sain pari hienoo ahventa... :) siellä kannattaa käydä

Anonymous

Siitä kiveltä mikä siinä mökin lähel on niitä jigillä muutama tuli. Ja tais olla jossain iltapäivällä.

Mie1

joo tosta sorvasesta sen verran että kaks kesää sitte sain sieltä hyvältä uimarannalta(ei liaanin puoleiselta vaan vastarannalta) niin 700grammasen ahvenen.Olin kahlaamassa kavereitten kanssa uikkareissa ja heiteltiin virveliä,yhtäkkiä minun pieneen virveliin kävi joku rajusti kiinnni(kaverit sanoivat kepiksi)kelasin ja väsytin ja sieltä tuli upea ahven(en voinut uskoa silmiäni) sitte siimasta kiinni ja ylös rantaan ja kotiin kuvattavaksi ja uuniin.
Kaarlammelakin olen joskus pari heittoa tehnyt mutta mitään en ole saanut...

Joona90

Vielä siitä "salalammesta", ihmettelen kun en saa sieltä enää mitää...syönti on loppunu täysin.Oon jigeillä kokeillu affenta,mut ei mitää.ja sit lusikoilla ja isoilla lipoilla haukea mutta kun ei...minkä värisillä jigeillä ootte saanu jotai???

Mie1

Quote from: Joona90minkä värisillä jigeillä ootte saanu jotai???
Oon saanu ahventa vaaleanpunaisilla,oransseilla ja punaisilla jigeillä.
Ne on niitä norm mato jigejä vai mitä onkaan ja koosta sen verran että ne on ihan pieniä.

Anonymous

kyllä se on salalammi niminen oikeastikin. Muutama vuosi sitten
saatiin sieltä kaverini kanssa 1.5 ja 2.5 kiloset hauet.

Joona90

Joskus joku äijä kerto et se oli saanu sielt 7,5 kilosen hauen...et kyl siel kalaa on kun osaa vaa.

raxpax

Quote from: Anonymous on November 09, 2004, 15:57:57

etkai vaan oo joni viinikka?

Pikachu älä lyö Pikachua!

NightPiker

Quote from: Anonymous on November 09, 2004, 15:57:57
Eikös jos se on se ladun vieressä oleva lampi ole Kaarlampi? Salalammi on mun mielest toisessa päässä ahtialaa  :wink:
Suottaahan tuota tulla ja suottaahan tuota olla tulemattakin.

wild miguel

salalampi lahdessa on ku menee takkulan golf kentält etee päin ja kääntyy oikealle,sinne menee metsätie ja se o keskel mettää.