Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Perhorasiat

Started by KalaKaapo, February 07, 2005, 21:29:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KalaKaapo

Kalastusliikkeistä ostetut perhorasiat tahtovat maksaa niin paljon, että nuoren kalastajanalun budjetti ei tahdo riittää niihin, kun sidontatarpeisiinkin pitäisi riittää rahaa.
Kysymys kuuluukin, oletko tehnyt itse perhorasioita ja millaisia ovat olleet kokemuksesi niistä?
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Mikko_-Procyon-

Mjoo.. en ole tehnyt itse, pari rasiaa olen ostanut. Mutta kirjoittajan kanssa ERITTÄIN samaa mieltä.

Mikä IHME maksaa perhorasioissa? Muovia, jossa jotain mitä lie solukumia pikkuisen pohjalla. Taitaa olla snobismi siinä, mikä maksaa.

Vinkkinä: melko hyviä perhorasioita saat, kun ostat pieniä uistinrasioita ja itse vuoraat ne jollain materiaalilla. Jos tarvitset hengittävyyttä, niin tee reikiä vaikka erittäin pienellä (dremel) poranterällä tai vaikka juotoskolvilla (jos ulkonäkö ei ole kaikki kaikessa).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

¤JJ¤

No en ole varsinaisesti tehnyt uusia rasioit, mutta ole ottanut vanhoja esim. Mac Light:n kotelita tai Läkerol metalliasia rasioita hyötykäyttöön. Myös isin sikarilaatikot ovat hyviä.
Edellä mainitut ainakin toimivat erittäin hyvin.
Sisälle vain jotain makuualustasta otettua foumia ja sillä hyvä..! :D  :!:

Pohjolan äijä

Lähetin sähköpostiisi nopeasti kyhäämäni pirrustukset rasian teosta... jos ilmaantuu ongelmia niin kysy ihmeessä... Itse käytän omatekoisia rasioita.... :D  :D
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle EI!

Anonymous

Onhan niitä tullut joskus tehtyä, mutta yllätys yllätys olen kuitenkin palannut kaupan rasioihin. Omiin rasioihin ei saa kunnon foamia, siis sellaista joka kestäisi ja foam on aina tasaista. Aaltoilevaan on helpompi kiinnittää. Myös nuo oma tekemät rasiat ovan usein pieniä (sikarirasiat yms.) ja yleensä turhan korkeita.

HalDi

Kaupan mallistosta ehkä valitsisin semmosen Loopin rasian. Se on suoraan sanoen täydellinen rasia. Kaiken kokosia malleja, magneettikiinnitys, hyvänlaatusta foamia sisällä, uppoamaton. Mutta kuten on todettu, hinta on perustelematon, joten voin ottaa lahjotuksena vastaan, mutta en aio käyttää rahojani noin huonolla hyötysuhteella.

Juuri ennen Kymö- ja Kellankosken reissua viime kesänä keksin nerokkaan ratkasun. Otetaan VHS-kasetin kotelo, joka on jääny joutilaaks. Leikataan foamista sopiva pala, jonka saa liimattua sisäpuolelle. Liimataan sisälle molemmille puolille foamit kuumaliimalla tai Epoksilla. Tulee muuten hyvä! Mahtuu tinselit ja streamerit ja koko rivi niitä, eikä maksa paljoa. Kuumaliimaa tai epoksia tulee käytettyä kyllä muuallaki, jos ei sitä ennestään satu olemaan. Rasia on helppo avata ja sulkea ja tilava. Mahtuu kuitenki isompiin taskuihin yleensä.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Pete

Vaikka ne kaupassa nuo perhorasiat hieman maksavatkin, niin ne kyllä melkein kannattaa sieltä ostaa. Syynä tähän on, ne ovat suunniteltu siihen tarkoitukseen, niissä usein on jonkinasteinen tuuletus/ilmanvaihto systeemi, perhot pysyvät hyvin kiinni, ne eivät kosteinakaan tarraudu toisiinsa kiinni ja eivät välttämättä ruostu koukuistaan. Ja ne kelluu.

Tässä taas minun omakohtainen kokemus:
Oltiin n. 10-12 vuotta sitten eräällä Keski-Suomen taimenkoskella. Loisan Tapsa oli situnut mulle kaikenlaista taimenperhoa 2 rasiaa aivan täyteen. Oli streameria, pupaa, larvaa, emergenttiä ja vaikka mitä hienouksia. Olin laittanut ne kahteen peltiseen rasiaan. Rasiat sinänsä  olivat aivan tähän tarkoitukseen.
Siinä sitten kosken niskalla katselin pintovia ja salakoita ajavia taimenia ja kaivelin rasiat taskusta. Molemmat tottakai, koska en muistanut mitä missäkin oli. Siimani roikkui siinä vedessä virran vietävänä noin kolmen metrin päässä. Ja sitten joku onneton kala nappasi sen perhon siitä jalkojen juuresta, ja mitä sitten...molemmat peltiset perhorasiat putosivat jokeen. Kumman pelastan niistä rasioista, vai yritänkö saada kalan ylös. Siinä katselin kun rasiat menivät kosken niskalta koskeen. Mikään vaihtoehdoista ei onnistunut, sinne meni kala, sekä 2 rasiaa todella hienoja perhoja, voi sanoa että v-i-t-u-t-t-i.

Mitä opin, en käytä enää peltisiä rasioita.

Monni

Mä olen tehnyt pari rasiaa, voin laittaa siitä/niistä pari kuvaa kotisivuilleni.
Poltinkoski