Luokkirysän viritys jään alle?

Started by virittäjä, February 24, 2005, 10:35:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

virittäjä

miten luokkirysä viritetään talvella jään alle?

jos käytetään seipäitä rysän päissä, niin eikö ne jäähän kiinni jäätyessään liiku jos vesi nousee ja laskee?

edit: otsikkoa tarkennettu

hesep

Luokkirysä uitetaan kuin verkko jään alle ja lukitaan seiäillä avantojen väliin.
Virittäjä sanoi: jos käytetään seipäitä rysän päissä, niin eikö ne jäähän kiinni jäätyessään liiku jos vesi nousee ja laskee?
Ei ole ainakaan minulla ole ollut tuota ongelmaa vaikka säännöstellyllä päijänteellä kalastelen. Kun seipäät kuitenkin melko syvällä pohjassa (about 30-70cm) niin tietysti saavat jään mukana hieman noustakin kun pelivaraa on.

Tietysti jos järveä oikein voimakkaasti säännöstellään niin ehkä sitten voi ongelmia ilmaantua, mutta ei siis ainakaan päijänteellä.

virittäjä

ok, minulla on vain kohteen merellä ja esim tänä talvena veden pinta on vaihdellut +180 ja -30 välillä (tosin oli tuo ennätys vuosi).

kuitenkin normaalisti vaihteu on noin vajaa metri.

millaisia saaliita olet saanut ja mihin vuoden aikaan?

eikös tuollainen luokkirysä pyydä ahventa keväällä? ja jos wekellä saavat madetta, niin luulisi myös rysällä saavan, vai?

daiwa2

Itelläni on yks luokkirysä ja oon pitänyt sitä pää asiassa keväällä mutta oli se  viime talvena kyllä pyytämäs mateita lappajärvellä.Mateita ei oikein tullut mutta ahvenia tuli joskus parikymmentäkin kiloa.Mateiden vähyys varmaan johtui paikasta koske siitä ei saatu sinä vuonna pilkilläkään hyvin.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Anonymous

Mites toi luokki rysän avannot kannattaa tehdä. Itellä on luokkirysä ja tekis Mieli kokeilla sitä tänä talvena. :oops:

perza

jep itekkin ajattelin laitella tänä talvena jään alle luokkirysän mutta ei oikein tajua tota että miten se sitten koetaan, eli miten se saadaan jäälle, mutta samalla sitten olisi helppo laittaa takaisin jään alle...
:?
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

daiwa2

Perza:
Oletan että tiedät kuinka tavalliset talviverkot saadan jään päälle.Ite tehtiin juuri samalla tavalla paitsi avannon piti olla huomattavasti suurempi

www.kalassa.net/daiwa2

perza

jeps eli jään alle saaminen ei ole ongelma, mutta pitääkö se koko rysä nostaa sieltä jäälle ja taas viritellä kepit molempiin päihin...vai miten se onnistuu...
kun kuitenkin aitaverkon toinen pää on kepillä pohjaan naulatuna...pitääkö se siis aina ottaa siitä pois?
tätä minä en oikein tajua...ajatus ei nyt kulje.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

daiwa2

En muista nyt aivan 100% varmuudella kuinka toi meillä oli silloin

Aidan kauimmainen pää oli kiinni varmasti pohjassa "pysyvästi".Se toinen pää taisi olla jotenkin rautapaalulla kiinni joka yletty jään pinnalle.Siihen sitten tehtiin avanto joka ylsi aina ekalle nielulle asti.Sen jälkeen vaan nostettiin rysä pinnalle ja otettiin kalat pois aj löytiin taas paalu samaan kohtaan kiinni.Tämä ei tosin toimi kivikkoisella pohjalla.Mun mielestä se oli meillä jotenkin näin.Varmistan asian isoveljeltä kun se joskus heräis ja vastais

www.kalassa.net/daiwa2