Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten on leechien uiton laita?

Started by Mepps, March 22, 2003, 17:42:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mepps

Niin eli tällästä aattelin tällä kertaa kysästä. Siis tää on varmaan aika helppo ja alkeellinenkin kysymys alaan enemmän tai vähemmän perehtyneille. Eli miten noita leechejä pitäis uittaa? En oo niitten kanssa oikeestaan koskaan pelannu ja nyt tarttisinki vähän vinkkejä.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Anonymous

Itse uitan leechejä nopealla nykimisellä. Musta leech toimii näin uitettuna ainakin kirjolohelle.

Selenius

Perhovavan kanssa liitsejä voi tehokkaasti uittaa ihan miten tahansa. Ylävirtaan, poikkivirtaan, alavirtaan, hitaasti, nopeesti, nykyttäen... ja kalaa tulee. Tärkeitä on tuntuma ja sopiva syvyys, mikä tämä taas on riippuu ihan tilanteesta. Oikeilla liitseillä ei ole oikestaan mitään yhteistä jigien kanssa, ne punttipäät on taas erikseen. Ootkohan kokemus kokeillu ihka oikeaa pörhöstelyä...?

Parhaiten (aika selkeästi) kirjoille tuntuu kelpaavan sopivalla syvyydellä riittävän hitaasti uitettu liitsi, oikeastaan varmasti kalat on saanut poimittua kun roikottaa liitsiä kalan nokan edessä tarpeeksi pitkään. Usein porukat tahtoo vaan kalastaa turhan aktiivisesti, niin minäkin.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Anonymous

"...oikeastaan varmasti kalat on saanut poimittua kun roikottaa liitsiä kalan nokan edessä tarpeeksi pitkään. Usein porukat tahtoo vaan kalastaa turhan aktiivisesti, niin minäkin."

Kuin myös. Johtuukohan siitä kun tuo roikottaminen on lähes yhtä mielekästä kuin ootto onkiminen.

peltzi

itse uitan pienillä nykäisyillä ja jos tiedän varmasti paikan missä kala on niin tehostan ennen paikkaa nykimistä ja annan liukua enemmän vapaasti hieman ennen paikkaa nostaen ( n.20cm )

Mie1

Itse uitan liitsejä larvastustekniikalla,elikkäs aivan pohjan tuntumassa ja lyhyellä siimalla.

¤JJ¤

Olen käyttänyt liitsien kanssa semmosta tekniikkaa että heitetään poikki- tai vähän ylävirtaan ja kun siima alkaa kiristyä/viistää annetaan vavalla ylös-alas liikkeellä eloa perholle... TOIMII!!!!

ööö...

perusuitto liitsille sanotaan olevan poikkivirtaan heitto.  mutta, tulisiko perhon tehdä sellainen "kaareva" rata vedessä, vai uida suoraan alaspäin?

Troikka

Ite heitän poikkivirtaan ja pikkuhiljaa vedän siimaa sisään ja samalla teen aina pienen nykäyksen. Heitän usein myös alavirtaan ja sitten siimaa sisälle ja samalla nykäyksiä.
Tosimies ei sanojaan eikä salaattia syö!

kalastaja86

Ite heitän poikkivirtaan ja pikkuhiljaa vedän siimaa sisään ja samalla teen aina pienen nykäyksen. Heitän usein myös alavirtaan ja sitten siimaa sisälle ja samalla nykäyksiä.

on muuten erittäin tehokas tapa kirrelle. En tosin yhtään ole saanut mutta siimoja ovat katkoneet monesti.
Just a Fishing Man....

Mie1

Quote from: TroikkaIte heitän poikkivirtaan ja pikkuhiljaa vedän siimaa sisään ja samalla teen aina pienen nykäyksen. Heitän usein myös alavirtaan ja sitten siimaa sisälle ja samalla nykäyksiä.

Kuinka syvältä kalastat tai kuinka syvälle annat upota ennenkuin rupeat vetämään siimaa sisään?

Troikka

Quote from: Mie1
Kuinka syvältä kalastat tai kuinka syvälle annat upota ennenkuin rupeat vetämään siimaa sisään?

En nyt pysty antamaan mitään tarkkaa tai tiettyä syvyyttä. Kyllä se mun Leechi ui jossain puolessa välissä aina sen hetkistä syvyttää, tai ainakin jossain niillä main yritän sitä uittaa. Usein myös n. 10-15cm pinnan alla.
Tosimies ei sanojaan eikä salaattia syö!