Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Heittokalastukseen hyrräkela. Mutta mikä ?

Started by perho, March 28, 2005, 18:18:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

perho

Eli kesä lähestyy ja välineitä huolletaan. Jo 5 vuotta on hyvä daiwan gold cast 100 ympikela palvellut ja sen olisi aika siirtyä jo eläkkeelle. Eihän umpikelat mitään ikuisuuksia pysy huippuina.

Olen suunnitellut ostavani tänä tulevana kesänä jonkin hyrräkelan mieluiten hintahaarukalla 90-130€
Oon aatellu Abu Garcia merkkistä.
Kelan pitää soveltua HEITTÄMISEEN !

Kelan pitäis täyttää noi vaatimukset. Nii et mitäs kelaa Abulta suosittelette ? :shock:  :?:
lauri halonen

Peliqtio

Missä päin kalastelet? Minkä painoisia vieheitä pääasiassa heittelet? Entä mitä kalalajia ensisijaisesti kalsatat?

Vastaa noihin muutamaan kysymykseen, niin osaan sanoa hieman tarkemmin, mutta aluksi voin ainakin nimetä Pro Rocket 6500cs-mallin, joka on erityisesti heittokalastukseen sopiva malli, muttei kenties aivan niitä helpoimpia heittää aloittelijalle. Hinta on 129€.
-Kaikki koneet toimivat savulla, kun savu tulee ulos, kone ei enää toimi-

Paina tästä, jos vain uskallat!

perho

Joo, kalastelen haukea pääasiassa veneestä heittämällä. Vieheitä löytyy kaiken kokoisia aina 60g asti, mutta hauelle varmaan pääasiassa siinä 20-40 grammasia. Olen kalastamassa lähes poikkeuksetta keskikokoisilla järvillä.

Mitäs mieltä oot tästä kelasta?
Abu Ambassadeur 6000C
:roll:  :?:
lauri halonen

Peliqtio

Quote from: perhoJoo, kalastelen haukea pääasiassa veneestä heittämällä. Vieheitä löytyy kaiken kokoisia aina 60g asti, mutta hauelle varmaan pääasiassa siinä 20-40 grammasia. Olen kalastamassa lähes poikkeuksetta keskikokoisilla järvillä.

Mitäs mieltä oot tästä kelasta?
Abu Ambassadeur 6000C
:roll:  :?:

Hyvä kela, mutta tuon Pro Rocketin saa joistain liikkeistä halvemmalla, ja heitot ovat pitempiä, ja paremmin kontrollissa.

Onko vapa jo valmiina, vai minkä ajattelit hankkia?

perho

Daiwa procaster-s
6'6" MH
10-20 lb   (et sattuis tietää mitä toi tarkoittaa; viehesuositus?)

Abu Garcia pro 2000
PRC70-F     7'
Up to 30g

Nää vavat oon ostanut vanhalle umpikelalleni, mutta molemmat ovat jopa testeissä pärjänneitä hyrrävapoja. Itse pidän enempi alla olevasta Abu:n vavasta koska se ei ole mikään super jäykkä, mutta ei myskään löysä letku. Ylempi Daiwa:n vapa on ehdottomasti jäykempi ja olen käyttänytkin sitä kakkos vapana uistelussa, en niinkään heittelyssä.
Hyviä vapoja mielestäni molemmat. :wink:
Mitäs olet mieltä ite ?
lauri halonen

Peliqtio

Quote from: perhoDaiwa procaster-s
6'6" MH
10-20 lb   (et sattuis tietää mitä toi tarkoittaa; viehesuositus?)

Abu Garcia pro 2000
PRC70-F     7'
Up to 30g

Nää vavat oon ostanut vanhalle umpikelalleni, mutta molemmat ovat jopa testeissä pärjänneitä hyrrävapoja. Itse pidän enempi alla olevasta Abu:n vavasta koska se ei ole mikään super jäykkä, mutta ei myskään löysä letku. Ylempi Daiwa:n vapa on ehdottomasti jäykempi ja olen käyttänytkin sitä kakkos vapana uistelussa, en niinkään heittelyssä.
Hyviä vapoja mielestäni molemmat. :wink:
Mitäs olet mieltä ite ?

En ole kuullut kyseisistä vavoista, mutta ovat varmasti hyviä myös hyrrällä heitettäväksi, mutta minua hämää vapojen lyhyys, sillä itse olen tottunut käyttämään hauen kalastuksessa väh. 8 jalkaisia vapoja ihan vain väsytys-, heitto-ominaisuuksien ansiosta.

Edelleen suosittelen ME-tuloksiakin saavutettuja Pro Rocket-kelaa, jota tosin myydään vain Premium Dealer-liikkeissä, ja kun en tiedä asuinpaikkaasi, en osaa sanoa, sijaitseeko sinua lähellä yhtään kyseistä liikettä.

Quote from: pappa
taas kerran onko tietoa ambassodoor neon kelasta

Itse en oikein välitä noista keloista ihan vain sen mateeriaalin(muovi) takia.

vähän off-topickia:

Olen kyllä ihmetellyt Calcutta kelojen siimanohjainta, joka on muovia, vaikka kela on muuten todella korkealuokkainen.

pappa

ei kai se kuori ratkaise vaan koneisto ja se on dööreissä aina hyvä ja jarru on hyvin käsillä siis kuulopuheiden mukaan onkotosi? siis onko käyttäjiä tarvitaan kokemuksen syvää rinta ääntä pliis

Mikko_-Procyon-

Makuasiahan tämä minun mielipide pitkälti on, mutta kyllä avokela on parempi/mukavampi/helpompi/vaivattomampi heitellessä kuin hyrräkela. Itse ostin heittohyrrän n. 15-vuotiaana ja se oli kyllä alkuun paha pettymys. Heittäminen ei ollutkaan niin helppoa kuin mainospuheissa kehuttiin ja heittopituudet olivat lyhyempiä kuin avokelalla. Ja jatkuvat säätömuutokset vieheitä vaihdellessa, ei voinut heitellä kevyitä vaappuja eikä jigejä, siimasotkut.. avokelaan palasin varsin vilkkaasti. Hyrrä on parhaimmillaan vedossa ja siinä hommassa se on ylivoimaisen hyvä.

Eli: mieti vielä toisen kerran hyrräkelan hankintaa pelkkään heittelyyn.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Selenius

Kai se on pakko hiukan vastailla...
Noille vavoille 6k on aivan turhan iso. Sopiva dööri löytyy 1500-3600 kokoluokista.

Toinen asia on sitten kelan merkki...
Miksi Abu, oli joskus huippua muttei enää uusissa keloissa ole kuin edullinen tai halpa. Kehitys on mennyt jo eteenpäin ja roimasti. Hyvän heittohyrrän saa uutena noin 150€:lla ja huippukelaan joutuu sijoittamaan hiukan enemmän, ikävä kyllä.

Itsellä huippukeloista kokemusta Shimanon ja Daiwan keloista ja paluuta ei ole. Haspeliin en ole tainnut koskea kuin työn puitteissa viimeisen viiden-seitsemän vuoden aikana, hyrrät käytössä kaikessa omassa kalastuksessa (UL ei ole mun juttu).

Kun hankit kelaa oli se minkä merkkinen tahansa kannattaa pitää mielessä pari seikkaa. Hyvää ja halpaa ei ole. Älä osta kuin hyvää. Eli hiukan lisää säästöä ja reilu 150€ (tai mielummin 400€) kiinni kunnon kelaan. Osta kevyt kela, kalastus on kivempaa. Osta matalalla istuva kela, painopiste laskee ja kalastus on taas kivempaa. Ja vielä kerran, osta kunnon kela.

Ja ennenkuin kukaan sanoo yhtään mitää Shimanon tai Daiwan hyrristä, kokeilkaa itse ensin - jooko? Kunnon heittohyrrällä on helpompi heittää yli 15g uistimia kuin haspelilla, sotkuja on vähemmän ja kalastus on tunnokkaampaa. Ja jokainen joka suosittelee 6k dööriä, kannattaa kokeilla pienempää kelaa - ihan oikeasti.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

pappa

juu nyt on jo vähän tietoa eon kelasta kaveri heittelee jigejä (eipienimpiä) ahvenen ja kuhan kalastuksessa  ja kuulemma tomii hyvin pinemmät jigit  haspelilla että näin :lol:

Mikko_-Procyon-

No sanotaan nyt minun hyrräkritiikin kohde: minulla on Daiwan pienehkö ja kevyehkö PS2-5B -kela. Näkyi olevan myynnissä vielä jokunen vuosi sitten, mutta ei enää. Eli ei ihan ikäloppu tekniikaltaan, mutta ei moderneinkaan. Mielikseni en sillä heittele mitään, tosin pieni mahdollisuus myös sille, että vika voi olla myös vavassa. Havaintona huomasin myös, että ohuemmalla siimalla kela toimi paljon paremmin (0.25 aika optimi). Sotkuja ei tullut, kun akselijarrun sääti tiukalle, mutta heitot olivat silloin lyhyitä. Löysä/"sopiva" säätö akselijarrulla sai aikaan ylikierroksia kovissa heitoissa. Magforcea ei siis voinut löysätä paljoa yhtään vaan piti antaa sen olla melko tiukalla. Sopivaa yhdistelmää ei löytynyt, että olisi kalastaminen ollut mutkatonta ja vaivatonta. Tunnokkuutta ja sielukkuutta en kelasta löytänyt, vaikka juuri heittelyyn tämän piti olla hyvä. Tosin kela maksoi aikanaan jotain 600mk, joten ihan 400e tasoinen se ei ole. Enkä kyllä ihan heti ole valmis tuollaista summaa kelasta maksamaan, joten voi olla tiukassa saada "laatukelasta" kokemuksiakaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

HalDi

Mulla on samanlaisia kokemuksia hyrräkeloista, kun Mikollakin. Minä vain ostin sen kelan pari vuotta nuorempana.

Tosiaan, eka heitto, käenpesä ja sitten setvimään. Siinä kyllä tuli hivenen kettu olo, kun oli "huikeat" 70 € sijoittanu Ambassadeur 6500 C3seen, eikä sitten oikeen pelannukkaan niin ku oli halunnu. Tähän mennessä oon saanu mieleni käännettyä ja nyt oon ylpeä, että mulla on niin hieno hyrräkela. Käytän sitä soutu-uistelussa tuollain mökkiuistelutasolla ja monia hauskoja hetkiä olemme kelani kanssa kokeneet. Puhumattakaan eräästä pelottavasta tilanteesta, jolloin ero oli lähellä...

Mutta tosiaan, ei siitä mihinkään ollu heitellessä, uistelussa sitäkin jykevämpi ja systemaattisempi. Ilohan sitä on käyttää. Pyörii ku vauhtipyörä edelleen.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!