Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Sivutapsit

Started by Hota, December 12, 2002, 08:21:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hota

Käyttökokemuksia jos olet käyttänyt.
Missä olet käyttänyt ja mitä olet saannut.
Millaiset perhot on ollut käytössä.

Omat kokemukset ovat aika positiivisia kun olen käyttänyt Ruskeaa, vihreää ja Mysickatka jäljitelmää.
Pienten ahventen parvista on aina joku isomus ottanut tuohon sivutapsissa olevaan perhoon.

Eräässä humuksen värjäämässä vedessä on toiminut aikoinaan Zulun malliin sidottu perho jossa vihreä fosfori persuus.

Siian pilkinnässä tuo on tietysti ehdoton syvässä vedessä.
Siikaa olen pilkinyt eräällä järvellä missä siiat ottavat todella syvältä 6-12m. ja tuolla olen käyttänyt litkaa jossa pilkin yläpuolella 3-4 perhoa ja pilkin alla painotettu perho.
Kärpäsentoukka lisukkeen.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Kalaboi

olen käyttänyt perhoa keltaista honey puh toukka vaiheessa olevaa yksi ahven on sillä tullut mutta se on vaikeaa ku se pitää kelata kelaan

Harjus

Harjuksen perhokalastukessa on tullut käytettyä sivutapsissa perhoa. Isoimmat tuli, kun käytin punaisen Wolframimorrin yläpuolella sinisävyistä larvaa. 45 senttisen otti tohon perhoon.
--harjus

Anonymous

Jos vieheen kanssa tarkoitat, niin onhan sitä tullut joskus paljonkin käytettyä. Vanajalla 60 -70 - luvulla käytettiin melkein aina lipan kanssa perhoa (tapsissa lipan edessä) ja ahvenet tulivat enimmäkseen siihen. Syytä en tiedä mutta arvailla voi.

Pyhäjärvellä (Tampereen) toimii ahvenelle mainiosti painon kanssa heitetty perhopari sivutapseihin kiinnitettyinä. Perhon ei tarvitse olla kovin ihmeellinen: jonkinlainen larva kelpaa aina ja esim Red Tag, jos nimiperhoista puhutaan.

/Markku

Kalamies78

joo,kysyisin tällästä että käytättekö sivutapseja ja onko ollut hyviä/huonoja kokemuksia?  :o
Kalasta se on parasta

Qkkeli

Joskus käytin, on hyviä ja huonoja kokemuksia.

Hyviä on se, että kalalla on nyt kaksi, kolme, jopa neljä erillaista vaihtoehtoa mihin napata.

Mutta huonona puolena on perhojen tarttuminen avannon reunaan :evil:  ja jäätymineen maahan kiinni ja sen herkkä sotkualttius.
Nykyään tulee harvoin laitettua mitään tapseja.

Mutta jos käytän, niin silloin on jokin pupa- tai katkajäljitelmä tapsissa.

Pikeperchman

Samanlaisia kokemuksia kuin edelliselläkin vastaajalla: tulee paljon enemmän sotkuja muttei saalis määrä juurikaan nouse.

Kokeilin muutaman kerran viime talvena myös morriongessa kahta morria eli morrisivutapsia: samat kokemukset eli tuli sotkuja ja aika meni niiden selvittelyyn.

Yhteenveto: en suosittele.