Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Abu ambassadeur

Started by Krippan, April 04, 2005, 15:48:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Krippan

Semmosta vaan että miten noi soveltuu heittokalastukseen ja jos jollekki sattu tipahtaa toi Stockan hullut päivät esite himaa ni onko noista keloista mihinkään, ja sitten se että onko toi 85 e paljon tosta. Auttakaa vähemmän tietävää.

Peksim

Jotkut Ambassadeurit soveltuvat loistavasti heittämiseen ja toiset taas eivät. Karkeasti arvioiden pienemmät koot(6000 ja alle) sopivat hyvin heittämiseen ja isommat ovat enemmänkin vetoon tarkoitettuja. Muuten aivan loistavia keloja nuo döörit niin laadultaan kuin ominaisuuksiltaan.

Muuten mitäköhän kelaa meinaat tarkoittaa tuolla 85 euron hinnalla??
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Krippan

En nyt ole aivan varma mallista mutta niinkuin aikaisemmin sanoin niin Stockmannin Hullut Päivät-luettelosta löytyy.

123kale

niin, ainakin viimevuonna oli niin, että kaikki döörit olivat hulluillapäivillä 85€. Joukossa taisi olla muutama eon prokin, jotka kyllä kannattaa 85€ ostaa. Esitteessä on kuvassa ainakin PGS mallia joka taasen on muistaakseni honkkarissa jopa halvemmalla myynnissä.

Kannattaa käyttää järkeä näissäkin ostoksissa. Ja ei muuta kuin mukaan kilpajuoksuun 6.kerrokseen... (vai 4.kerros ;) kannattaa selvittää.)

pappa

niin vielä kerran taitaa juosta toi järki klimppeinä mutta kysyn kuitenkin eihän muovi kuoret mitään ratkaise (no ehkä kolhuissa ) vaan koneisto  mutta kun ei ole oikein kokemusta eonista ja olisin ostamassa lähinnä kevyeeseen kalastukseen niin että kannattaako vai ei :oops:

Koskikara

Itse olen käyttänyt loppuun jo muutaman sellaisen.Kaikki ovat olleet tuota 5000 sarjaa.Viime vuosina en ole niitä käyttänyt.Oli ne ainakin 70 luvun alkupuolella joskus kastuessaan aavistuksen verran herkkiä sotkemaan siimaa,vaikka keskipakoisjarrukin oli.Hyvin se kyllä meni kun oli nopea peukalon kanssa apujarrutuksessa.Vaatii vähän enemmän kokemusta ja taitoa.

Kalastin alkuaikoina erittäin paljon ja kyllä ne sitten muutaman vuoden päästä rupesivat vinkumaan.Lähetin yhden korjattavaksikin muttei se kauaa taas kunnolla toiminut.Sen aikaa kun ne toimivat niillä oli erittäin miellyttävä kalastaa.Heiton pituudet ja tarkkuus oli helppo hoitaa.

Ei ole mahdottomuus jos vielä yhden hommaan.Taitavat olla nykyisin suhteessa halvempiakin muihin keloihin verrattuna kuin 70 luvulla.Lienevätkö sitten yhtä hyviä.

Ainakin tämä 5000 sarja sopii mielestäni parhaiten vähän isomman kalan pyyntiin.Hauki,kuha taimen. :)

Erho

Uudemmista Dööreistä en tiedä. Omani on mallia 5000B ja 70-luvulta. On nippa nappa sisäänajettu, siis paremmassa kunnossa kuin koskaan. Suuri kala 21kg lohi Tenolta (tietenkin kun veljelläni joka lainasi kelaani+vapaani).

Heittämiseen sopii erinomaisesti kunhan oppii sellaisen hitaasti kiihtyvän heittotyylin. Sellainen nopea näpäytys vavan kärjellä aikaansaa ärrrräpäitä. Ihan kevyitä uistimia en suosittele. Itse en ole onnistunut kunnolla alle 15g vieheillä.
Miks aina tulee pelkkiä taimenia, ei koskaan mitään muuta.

zima

elikkäs kannattaako minun ostaa ensimmäiseksin hyrräkelaksi 6000 dööri vai abu silver max? haluaisin heitellä n.15 grammasia lusikoita ja vähän jotain jerkkejä,syksyisin myös vähän vetouisteluun. kuinka pieniä uistimia noilla voi nakella?

Simpura

Quote from: zima on August 18, 2009, 18:46:58
elikkäs kannattaako minun ostaa ensimmäiseksin hyrräkelaksi 6000 dööri vai abu silver max? haluaisin heitellä n.15 grammasia lusikoita ja vähän jotain jerkkejä,syksyisin myös vähän vetouisteluun. kuinka pieniä uistimia noilla voi nakella?

Taitaa olla tuo 6xxx sarja turhan kookas heittokäyttöön, varsinkin tuon kokoisille uistimille? Tai en tiedä, mutta sopivampi olisi varmasti 4xxx/5xxx koot. Itse omista abun 5500 C3 heittohyrrän ja myöskin tuon kyseisen Silver Max. Molemmat ovat oikein hyviä keloja, mutta jerkkikäyttöön 5500 parempi ja kevyeen heittelyyn tuo Silver Maxi. Tuolla maxilla kun heittelisit +50g jerkkejä, niin tuskin kauaa ehjänä pysyisi, akseli olisi varmasti aika nopeasti kierona  :-D Itse käytän Silver Maxia kevyiden jerkkien ja muiden kevyempien uistinten heittelyyn.. Siinä 15-30g. Tuosta 15 grammasta alaspäin ei heitot enää niin pitkälle lennä magneettijarrun ollessa päällä ja ilman sitä sotkuja tulee helpommin.

Mutta siis ensimmäiseksi hyrräksi kyllä suosittelisin tuota Silver Maxia, helppoheittoisuuden ja vähäisten sotkujen takia. Tuo 5500 kela vaatii hieman enemmän opettelua, ennen kuin saa heitot kunnolla sujumaan. Muistan vielä elämä ensimmäisen heitön kyseisellä kelalla.. hirvittävä sotkuhan siitä syntyi  :-D

Fiksummat saa sanoa, jos olen aivan väärässä  :-)