Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten uistin käyttäytyy?

Started by Tuunas, April 25, 2005, 01:01:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuunas

ole tässä pitkään harkinnut tavallisen monofilisiiman vaihtoa punottuun ja tulikin sitten ostettua firelineä.

Itse kalastelen light sarjan vehkeillä eli kuulu periaatteessa tähän "lippa gatekoriaan".
Mitenkäs punotussa 0.12mm firelinessä nuo pikkuvaaput, lipat ja lusikat käyttätyy?
Tuleeko noilla pienimmillä 1-3g vaapuilla heitoista enää mitään?

Mikko_-Procyon-

Kevyillä heittopituuksilla heittosi tod. näk. pitenevät 20%. Itse olin ainakin 1000-kokoluokan välineillä mykistynyt, koska kaikki lensi paaaaaljon pidemmälle kuin ennen.

Ohut fireline on melko kulumisherkkää, joten tarkkaile n. 1m pituista pätkää siiman kärjestä. Pykimiset siinä heikentävät varsin nopeasti vetolujuutta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Tuunas

Meinasin vaan ettei noinkaan ohut punottu luistaisi siten mitä monofiili siima.

Mitenkäs tämän firelinen kestävyys muuten,kun puhutaan että monofiilisiimat olisi hyvä uusia vuoden välein tai ainakin katkaista muutama metri vanhaa siimaa?
mitenkäs sopiiko pienimpien vaappujen kanssa käyttää jotain pientäleikaria?
Jos tuo fireline on niin herkkä purkaulimaan.Jäisi vain solmimiset vähemmälle.

Mikko_-Procyon-

Siis ohuena siimana juuri heittopituudet kasvoivat (uutena). Ajan kanssa siitä lähtee sitä "ainetta" pinnasta pois ja heittopituudet ja vetolujuus alenevat.

Firen kanssa olen itse joutunut jopa kikkailemaan. Kallista kun on, niin en ole raskinut heittää kärjestään kulunutta siimaa pois, vaan olen kääntänyt sen "toisinpäin". Eli jonnekin vaikka kahden puun väliin purkaa sen siiman ja kiinnittä toisesta päästä ja puolaa taas takaisin. Tai jos on 2 kelaa, niin  kelailee sen suoraan toiseen puolaan.

Itse olen käyttänyt yli 5cm vaappuihin menestyksekkäästi pieniä lukkoja. Pienempiin voit kokeilla vaikka pilkkilukkoja, joissa on pyöreä perä. Eivät kovin paljoa vaikuta uintiin ja joskus tuntuu että tuo solmujen tekeminen joka välissä on pelkkää snobbailua.. toisinaan taas ei.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Tuunas

Onko tämä fireline käyttöiältään kummiskin pidempi ikäisempi siima kovassa käytössä kuin monofiili?
Sen takia valitsin punotun monofiilin sijaan kun ei noissa ohkasimmissa monofiileissä ole suuria vetolujuuksia
Tämä "tyhmänä kyseleminen" johtuu paljolti siitä että ei oikein ole tota siimatietoutta.

aika sika hintainenhan tuo siima on.Toivottavasti myös hintansa väärtti.

Olen kuullut ja lukenut että leikari pilaisi pienimpien vaappujen uinnin,mutta rapalan  countdown cd1 ainakin leikarille tarkoitettu lenkki vai onko se sitä varten että vaapun uintia ei pilattaisi kiristyssolmulla?

kaivo

Quote from: TuunasOnko tämä fireline käyttöiältään kummiskin pidempi ikäisempi siima kovassa käytössä kuin monofiili?
Sen takia valitsin punotun monofiilin sijaan kun ei noissa ohkasimmissa monofiileissä ole suuria vetolujuuksia
Tämä "tyhmänä kyseleminen" johtuu paljolti siitä että ei oikein ole tota siimatietoutta.

aika sika hintainenhan tuo siima on.Toivottavasti myös hintansa väärtti.

Olen kuullut ja lukenut että leikari pilaisi pienimpien vaappujen uinnin,mutta rapalan  countdown cd1 ainakin leikarille tarkoitettu lenkki vai onko se sitä varten että vaapun uintia ei pilattaisi kiristyssolmulla?
Kahden eri siiman käyttöikää on hankalahkoa vertailla; olosuhteet kalalla vaihtelevat melkoisesti. Itse Fire Linea (0,12 mm) vuodesta ´96 käyttäneenä sanoisin, että hankauskestävyys ei ole hyvän monofiilin luokkaa, mikä näkyy selvimmin koskikalastuksessa: Fire Line muuttuu kohtalaisen nopeasti vaalean ja nukkaantuneen näköiseksi. Vaalenemisesta ei sinänsä tarvitse välittää, siimasta lähtee väriaine joka tapauksessa. Sen sijaan kulahtaneen näköinen siimanpää kannattaa tietysti poistaa. Jos miettii puolatun siiman lyhentymistä katkomisen seurauksena, niin hankauskestoltaan sinänsä parempaa monofiilia joutuu vastaavasti katkomaan kokonaisuutta ajatellen useammin, erityisesti ohuilla paksuuksilla jokaisen pohjatärpin ja isomman kalan jälkeen jne.

Eniten olen Fire Linea käyttänyt UL-hommissa muualla kuin koskilla, esim. järvillä ja lammilla pikkuhaukea, ahventa ja kirjolohta pyytäessäni. Siiman kuluminen ei ole ollut näissä olosuhteissa mikään ongelma. Omalla käytölläni siimaa ei ole tarvinnut vaihtaa edes joka kevät, ts. yhdellä siimalla voi heitellä pari vuotta. Siimalle saa myös jatkoaikaa kääntämällä sen, kuten Mikkokin tuossa aiemmin mainitsi. Fire Line on tosiaan monofiiliin verrattuna arvokasta, mutta mielestäni siiman edut erityisesti kevytkalastuksessa ovat niin suuret että rahoilleen saa vastinetta. Erityisesti itseäni on ilahduttanut Fire Linen hyvät käytöstavat: helppo käsiteltävyys ja sotkuttomuus, vähän kiertyneenäkin.

Pikkuvaaput kannattaa solmia aina lenkkisolmulla tai käyttää pientä viehelukkoa. Rapala CD1 on varustettu vieherenkaalla varmaankin juuri siksi, että voi käyttää kiristyssolmua pilaamatta vaapun uintia.

Tuunas

Tuo firelineni käyttö painottuu pääasiassa juuri koskille voi olla että jigittelyynkin siimaa käytetään.
itsellä nyt ei niin suurta kokemusta punotuista ole,mitä nyt sen verran että hintoja olen seurannut... 8)

Hyvä että sain edes jotain yleistietoa siimasta ni kelpaa turvallisemmin mielin lähteä kalaan,ettei tule näit "oho" ilmiöitä ja kirosanoja.

Ite aattelin kanssa että taitaa ne countdownin renkaat olla juuri sitä varten.
kuinkas pientä viehelukkoa suosittelette?