Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

isoja ahvenia ?

Started by niilo, June 02, 2005, 12:44:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niilo

Mistä löydän isoja ahvenia ? kyllä niitä alle 200 grammasia riittää mutta kun ei niistä enää paljoa iloa heru

niilo

mistä niitä isoja ahvenia oikee saa  :?:  :?:  :?:

Eci

Quote from: niilomistä niitä isoja ahvenia oikee saa  :?:  :?:  :?:

Eipäs häiriköidä forumilla!

Ihan pienimmät lammet kannattaa unohtaa. Isommista järvistä ja mereltä niitä saa. Laita isompaa jigiä tai vaappua tarjolle niin valikoituu pienin silppu pois.
Ehkä otin, ehkä en!

???

Kun mä olin isän kanssa iltakalassa Benskärissä Turun saaristossa kesällä niin tuli 500 grammaisia ahvenia.Ne taistelivat aika hanakasti. Kannattaa käydä 8) .

kaivo

Minkä kokoinen on iso ahven? Jos puhutaan yli 200 -grammaisista kuten keskustelun avaaja mainitsi, niin niitä löytyy usein vähänkään järkevän kokoisista vesistöistä, puhutaanpa sitten järvistä, joista tai merestä. Hyvällä tuurilla saattaa löytää isoja ahvenia tuottavan pikkulammenkin; edellytyksenä sellaisille on tosin yleensä syrjäinen sijainti ja vähäinen kalastuspaine. Verkottamalla pienen vesistön ahvenkanta saadaan nopeasti taantumaan sille normaalille sinttitasolle. Ehkä helpommin ns. isompaa ahventa löytää mereltä tai isohkoista järvistä, joissa on syvyysvaihteluita ja riittävästi ravintoa ahventen kasvaa. Kalojen ylipäänsä löytäminen vesistöstä ja sopivimman pyyntitavan keksiminen on sitten oma lukunsa.

niilo

kuka täällä on häiriköinyt  :?:        :?

j0re

Ite varmaan kaiulla kattelisin pohjan muotoja ja ettisin syvänteitä tai karikoita, jos kyseessä olisi meri tai järvi. Sieltä kokeilisin jigillä tai pohjaongella. Kyllä niitä isoja ahvenia riittää pienissäkin lammissa, kun vaan jaksaa yrittää.  :wink:

Juggis

No tuota.. tuohon pienimpien lampien unohtamiseen voisin tökätä oman lusikkani soppaan, nimittäin olen itse saanut 1.4kg ahvenen kohtuullisen pienestä metsäjärvestä. Okei tuo ei nyt enää vissii varsinaisesti se pienin lampi ollut, mutta ei mikään suurikaan vesi. Kyseessä on kahden pienemmän järven ja yhden lähes jo nykyään umpeen kasvaneen lammen ketju, jonka yhdistää paikoittain heittokalastukseen soveltuva leveä jokisysteemi. Tämä siis tuli järvistä "alimmaisesta". Ylimmäisestä sain viime syksynä 6kg hauen.

Sitten olen myös todistanut kun 1.8kg ahven nostetaan rannalle sekin metsälammesta. Kyseessä on tosin siitä erikoinen paikka, että siellä ei kukaan ole koskaan tavannut haukia. Ahvenia se kuhisee aivan mielettömästi, eikä siellä about kukaan käy koskaan kalassa, paitsi me. Keskellä korpea keskisessä Suomessa siis.

Tuo oma ahven otti tiheäuntiseen punaiseen Fat Rapin tapaiseen jenkkiläiseen vaappuun. Toinen taas tuli ruosteisella, joskus Vantaanjoen pohjasta löytyneellä lipalla :)
Paras syötti on se siellä siiman päässä...