Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Oulun läänin tammukkapurot

Started by Thymallus, May 27, 2005, 14:54:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thymallus

Löytyykö palstalaisista ketään, jotka harjoittavat tämän mystisen kalalajin pyyntiä Oulun korkeudella eli lähinnä Koillismaalla ja Kainuussa? Olisi hauska vaihtaa kokemuksia aiheeseen liittyen.

Itse olen haravoinut parin viime kesän aikana kymmeniä pikkupuroja, ja löytänyt tammukkaa muutamasta paikasta. Varsinaista huippumestaa ei ole kohdalle osunut, kalat ovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vain 100-200 gramman painoisia ja niitä tulee vain muutamia päivässä (alle vaaksanmittaisia en laske). Kalastelen lähinnä Pudasjärven, Puolangan, Paltamon, Taivalkosken ja Suomussalmen alueella. Lähimmät tammukaksi lukemani kalat olen saanut 110-130 km päässä Oulusta (ei sisällä vahingossa saatuja taimenistukkaita).

Tyypillinen tammukkapaikka tuntuu olevan suhteellisen puhdasvetinen puro, joka lähtee järvestä eikä suolta. Ojituksia ei saa juurikaan olla. Leveyttä tärkeämpää on se, että syvyyttä löytyy ainakin paikoitellen (>1 metriä) tälle viileän veden kalalle.

Oletteko saaneet noilta seuduilta kookkaampaa tammukkaa? Onko Oulun läänissä esim. paikkoja, josta voisi löytyä enemmissä määrin puolikiloisiakin täpläkylkiä, vai jäävätkö kalat auttamatta non pieniksi? Mentäessä enemmän itään/pohjoiseen kalapaikat varmaan paranevat. Millaisia matkoja olette kävelleet lähimmältä tieltä?

Itse olen viime vuoden lähinnä maksellut oppirahoja, mutta viime kesänä kalaa alkoi sentään löytyä jo vähän. Tänä vuonna olisi tarkoitus löytää laadukkaampiakin paikkoja. Kova tappelija ja vaativa pyydettävähän parisataagrammainen tammukkakin on, mutta pannussa tuntuvat kovin pieniltä.

Toivoisin, että tämän topicin alla käytäisiin nimenomaan keskustelua purotaimenen pyynnistä pienimuotoisissa virtavesissä (leveys 1-5 metriä), eikä ketju menisi moralisoinniksi alamittaisen taimenen pyynnistä. Niin ikään inttämiset siitä, onko purotaimen erillinen lajinsa vai ei, voi jättää toisiin ketjuihin.

Mikko_-Procyon-

No tuossa Paltamossa nyt ainakin Miesjoki ja Vaarainjoki (tjsp) ovat tammukkajokia. Viime kesänä yksi reissu miesjoelle, ei tullut tammukoita eikä paljoa muutakaan merkittävää.

Yhden vähempimaineisen tammukkajoen tiedän, mutta suojelullisista syistä en sitä täällä foorumilla ala ääneen huutamaan. Eikä siinäkään paljo tammukoita ole.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Thymallus

Jep, tuo Vaarainjoki tulikin testattua muutama vuosi sitten. Kuivana kesänä kirkkaassa purossa olivat ottipaikat vähissä, teimme varmaan virheen panostamalla keski- ja yläjuoksuille, alhaalla vettä olisi ollut kenties enemmän. Yhteen tärppiin taisi jäädä.

Onkohan Vaarainjoessa muuten aito luonnonkanta vai ovatko kyseessä joen alkuperäisestä kannasta viljellyt istukastaimenet? Olen ymmärtänyt, että jälkimmäinen pitää paikkansa. Minkä kokoista tammukkaa noista Paltamon joista yleensä saa?

-:tonttu:-

Kaverillä mökki miesjoen rannalla on kuulemma saanu siitä pari järvilohtakin(harmi ku en oo ite nähny).
Ja taimeniahan hän siellä kalastaa.Oon itekkin käyny pari kertaa ja saanu jokusen taimenen.

jepajee

raahesta eteläänpäin 10km niin löytyy piehinkijoki.

viimevuonna sieltä on muuten saatu suomen ennätys tammukka.

parikertaa itse olen käynyt ja nollareissuja on ollu.

Mikko_-Procyon-

Järvilohi Miesjoesta? Khöm khöm.. anteeksi jos olen töykeä, mutta epäilen ERITTÄIN suuresti. Epäilen, että kyseessä on ollut Oulujärvestä noussut kirkas taimen. Joen omat taimenet ovat niitä tummia "somaleita".
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Thymallus

Vaikka tässä ketjussa ei olekaan tarkoitus keskustella taimenen ja tammukan eroista, niin kysyn silti, että onkohan tämä Miesjoki enemmän taimenen koskikalastusjoki kuin tammukkapuro? Kartasta katsottuna leveys viittaisi reilunkokoiseen noin 7-10 metrin levyiseen virtaan, joka harvemmin on enää tammukan asuinaluetta näillä leveyksillä. Omien havaintojeni mukaan reilumman kokoiset joet alkavat olla myös hauen saalistusaluetta, jolloin pienten tammukoiden tehtäväksi jää paeta pienempiin puroihin.

Edelleenkään tarkemmin kalabiologiaan menemättä on varmaan myös mahdollista, että joessa elää rinnakkain sekä järvestä nousseita taimenia että omaa (puro)taimenkantaa.

Mikko_-Procyon-

Miesjoki on 5-tien kohdilla varsin "leveä", eli jotain 5-7m luokkaa kuten sanoitkin. Jokeen nousee harvakseltaan Oulujärvestä sitä taimenta ja myöskin istutellaan kalaa (taimenta, ei kirreä). Puikkokoskelta ylöspäin joki kuitenkin kapenee huomattavasti.  Kun katselet sitä ojaa, niin se on juuri sellainen viheliäinen pikkupuro, missä tammukat majailevat. Itse en ole näitä alueita kartoittanut. Viime kesänä vain 1 reissu kalaan ja silloin mentiin tästä 5-tieltä ylös ja alaspäin erinäisiä kohteita.  Hauista ei ollut yhtään havaintoa, vaikka uskoisin niitä kyllä tuolla olevan. Harjuksia sentään tuli (pieniä). Yhdellä ukolla oli jopa ottikokoinen haavissa. On mulla muutama kuvakin siitä joesta, pitäisi katsoa jos niitä nettiin pistäisi joskus.

A

Kaveri sai eilen (14.6) pari n. kilon kokoista taimenta Pulkkilassa Lamujoesta. Itse en kalastele taimenia nykyään tai oikeastaan mitään muuta kuin haukeja, kun tekis mieli päästä kymppikerhoon, joten en hirveästi tiedä hyviä taimenpaikkoja.

Tonko

Ei taida mistään saada enää 0,5kg tammukoita oulunläänin alueelta.Isä kerto
60 luvulla käyneensä yhellä purolla sano saaneensa 25kpl n.30cm tammukoita pikku vilkulla.Kävin itse ongella kyseisellä purolla ,joku vuosi sitten kalat oli pienentyny ei ollu mitään tietä ennen purolle,kalat sai olla rauhassa ja kasvaa.Nykyään pääsee autolla rantaan asti ja puro ongittu lähes tyhjiin.Toinen mikä hävitti tammukat monesta purosta oli metsäojat jotka ennen vedettiin suoraan puroon.Kaikki syvänteet madaltu muran takia jota virtasi puroon.On mulla yks salainen paikka jossa käyn kerran vuodessa ilokseni vielä viime kesänä sain kaks n 30cm tammukkaa,eli joitain isomuksia vielä oli jäljellä.i

Haugi

Puolangalla on tiedossa yksi puro, josta tammukoita löytyy ja harriakin jonkin verran. Kalat ovat tyypillisesti max 20cm:n luokkaa, suurin saamani taitaa olla n. 30 cm. Suurrin harri painoi 0,5 kg.
On vain niin pienimuotoinen tuo paikka, että ei viitsisi tänne tarkempaa sijaintia laittaa.
Samoin Puolangalta tiedän toisen puron, jossa on ainakin joskus(usempi kymmenen vuotta sitten) ollut tammukkaa. Nykyisestä tilanteesta ei ole tietoa kun en paikalla ole koskaan käynyt.
- Haugi -

Thymallus

Haugi, tuntomerkkisi sopivat varsin hyvin ainoaan varmaan tammukkapuroon, jonka tiedän itse Puolangalla. Jos kyse on samasta paikasta, se ei todellakaan kestä kalastajien ryntäystä. Olisi kiva kuulla yyveenä kokemuksistasi. Perjantaina irtosi neljä 20-25 cm täpläkylkeä ja lukuisa joukko pienempiä sekä yksi harri. Paikoitellen harri on todella suurta, ennätykseni on 700-800 g.

Muuten ollut kyllä täpläkylki alkukesänä kateissa. Syötteen seudun puroista tammukoita on kyllä löytynyt, mutta kokoluokka on ollut toistaiseksi surkuhupaisa. Alhainen veden taso tuntuu tekevän kalat erityisen aroiksi.

Anonymous

Quote from: AKaveri sai eilen (14.6) pari n. kilon kokoista taimenta Pulkkilassa Lamujoesta. Itse en kalastele taimenia nykyään tai oikeastaan mitään muuta kuin haukeja, kun tekis mieli päästä kymppikerhoon, joten en hirveästi tiedä hyviä taimenpaikkoja.

Mistäpäin tuolta joelta kannattais aloittaa kalastelu ja mitenkäs luvat riittääkö läänilupa vai saako jostakin jokikohtaisia. Lyhyesti sanottuna miten tuonne pääsis kalaan...

MAlanko

Quote from: Anonymous
Quote from: AKaveri sai eilen (14.6) pari n. kilon kokoista taimenta Pulkkilassa Lamujoesta. Itse en kalastele taimenia nykyään tai oikeastaan mitään muuta kuin haukeja, kun tekis mieli päästä kymppikerhoon, joten en hirveästi tiedä hyviä taimenpaikkoja.

Mistäpäin tuolta joelta kannattais aloittaa kalastelu ja mitenkäs luvat riittääkö läänilupa vai saako jostakin jokikohtaisia. Lyhyesti sanottuna miten tuonne pääsis kalaan...

Suurin osa (kaikki?) noista Lamujoen taimenista on istareita, ei siis "tammukoita". On sieltä kuuleman mukaan kyllä nousukalojakin saatu joitakin kipaleita.

Pulkkilan kohdalla taitaa tarvita kuntakohtaisen luvan juurikin noista istareista päätellen, en ole kyllä varma, mutta ainakin Pappilankoskella (johon istutukset siis tehdään) tarvitaan erillinen lupa. Lupia myi ainakin joskus R-Kioski, mutta nykytilanteesta en tiedä.

Kalastelu kannattaa ehkä aloittaa juurikin tuosta Pappilankoskesta. Pulkkilan keskustasta 88-tietä vähän matkaa Raaheen päin, joen ylittävän sillan kohdille parkkiin, koski virtaa sillan kohdilla.

Tonko

Viime viikolla kävin ens kerran tälle kesälle ongella.Saalis 5 tammukkaa joista 3 melko isoa n 25 cm.Syötteen alueen puroja itekin kalastelen ,vaan en kaikilla puroilla ole ehtinyt käydä.Taitaa olla niin kalastettuja vaan ettei isompaa kalaa ole.Kala on niin arkaa että,hiipimällä saa liikkua jos mielii saalista saada.On tuo tammukan onginta mukavaa välillä.Siima liikku melko vihasesti kun nuo isoimmat tammukat otti kiinni.

Thymallus

Viime viikonloppuna luottoni tähän eksoottiseen lajiin vahvistui, kun hyvin vähäpätöisen oloinen, kuivunut puro antoi kohtuupienessä ajassa kuusi tammukkaa, joista kelpuutin kolme parisataagrammaista ruokakaloiksi. Purolla oli leveyttä 1-2 metriä, syvyys vaihteli ehkä välillä 20-70 cm. Huikeinta asiassa oli se, että pääsin pienellä vaivalla metsäautotietä suoraan mestan viereen, ja ensimmäinen kala otti heti sillan alta. Yleensä saa varautua kilometrin kävelyyn lähimmältä tieltä.

Näyttäisi siltä, että Pudasjärven ja Taivalkosken vesillä tonkoja löytyy hyvinkin monesta purosta, siinä missä esimerkiksi 50-100 kilometriä alempana olevalla Puolangalla kaloja ei pääsääntöisesti puroissa ole, vaan harvat paikat on etsittävä ja löydettävä.

meisseli

En tiedä miten ne on tuonne lamujokeen noita taimenia istuttanut, mutta käsittääkseni pappilan sillalta ei ole pistetty kuin kirjolohia. Mutta voinhan olla väärässäkin ja voihan ne tieten olla matkustellut jostain muualtakin, mutta jos tammukoita sieltä ei saa niin rapuja ainakin  :D

Thymallus

Testattiinpa viime viikolla Inarin Nukkumajokea, joka on osa laajahkoa erityiskalastuslupa-aluetta (13 euroa/päivä). Keskikokoista tammukkaa nousi paistinkaloiksi asti, mutta suurimman täpläkyljen pituus (noin 30 cm) oli ehkä hienoinen pettymys. Kalapaikkana kyllä kirkkaan vetensä ja karujen maisemiensa vuoksi idyllinen, veden vähyydestä huolimatta.

HAI

Viime kesänä paras reissu Kainuussa 12 kpl tammukoita kahteen mieheen. Koko 300-800 grammaa ja aitoa luonnonkantaa. Olen kalastanut samalla purolla noin 45 vuotta ja kalaa riittää. Matoa en ole käyttänyt 30 vuoteen, pelkkä Mepps 1 eri väreissä riittää. Lupia myydään luvanmyyntipaikoissa.......! :D
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

HAI

Miesjoen "tammukka" on istutustaimenta ja sillä on normaali taimenen alamitta, joten sitä ei kannata pyytää tammukkana.
Muuten Tulijoki Puolangalla on ainakin ollut kohtalaisen hyvä tammukkapaikka. Lupia myyvät Väyrylän kalastuskunnan lupamyyjät.

Kalamies__

Quote from: ThymallusSyötteen seudun puroista tammukoita on kyllä löytynyt, mutta kokoluokka on ollut toistaiseksi surkuhupaisa. Alhainen veden taso tuntuu tekevän kalat erityisen aroiksi.

Voisitko kertoa tarkemmin paikkaa tai puro\jokea.
Tiedän itsekkin joitain paikkoja Syötteen seudulla.

mike2

Quote from: Kalamies__
Quote from: ThymallusSyötteen seudun puroista tammukoita on kyllä löytynyt, mutta kokoluokka on ollut toistaiseksi surkuhupaisa. Alhainen veden taso tuntuu tekevän kalat erityisen aroiksi.

Voisitko kertoa tarkemmin paikkaa tai puro\jokea.
Tiedän itsekkin joitain paikkoja Syötteen seudulla.

No kerro itse ekana!

Quote from: HAIMiesjoen "tammukka" on istutustaimenta ja sillä on normaali taimenen alamitta, joten sitä ei kannata pyytää tammukkana.
Muuten Tulijoki Puolangalla on ainakin ollut kohtalaisen hyvä tammukkapaikka. Lupia myyvät Väyrylän kalastuskunnan lupamyyjät.

Eikö siinä Miesjoessa oo ihan oma tammukkakanta ja sitte sinne istutetaan onkikokoista. Näin mä ainaki oon käsittänt eli et se ois ihan Tammukkaa siinä purossa.

HAI

Kun Miesjokeen istutetaan onkikokoista taimenta ja siinä on myöskin jonkinmoinen luonnonkanta, niin kaikki siitä pyydettävät kalat ovat taimenia ja niillä on normaali taimenen alamitta.

Lohi-Nils

Perinteinen juttu kainuussa ja koko suomessa on että jos kala on alle 30cm se on tammukka ja sit yli se on taimen.
Ja kun vanha alamitta on 30cm, ni kaikki saa tappaa.

HAI

Quote from: Lohi-Nils on April 24, 2006, 07:42:41
Perinteinen juttu kainuussa ja koko suomessa on että jos kala on alle 30cm se on tammukka ja sit yli se on taimen.
Ja kun vanha alamitta on 30cm, ni kaikki saa tappaa.

Kylläpäs on murhanhimoinen kaveri. Kannattas ottaa selvää asioista, ennenkuin tuollaista päästelee. Sattuu vielä joku uskomaan......

HAI

Thymallus, kuten usein ennenkin, juttu karkasi kauas varsinaisesta aiheesta. Tässä kuitenkin muutama vinkki itse kalastukseen, ei niinkään paikkoihin.
Tammukka on erittäin arka kala, joten muista liikkua hiljaa hiipimällä, pieninkin tömähdys saa kalan sujahtamaan johonkin piilopaikkaan.
Liiku niin, ettei varjosi lankea veteen, myös se karkottaa kalan.
Opettele lukemaan purovesiä, silloin pystyt jo kaukaa näkemään kalan olinpaikan eikä liikkumisesi karkoita sitä.
Tammukka majailee puroissa penkkojen alla, syvänteissä ja rantapensaiden suojassa ja viehe on tarjottava sille aivan "nokan eteen"sillä varsinkaan kirkkaalla kelillä se ei tule pois suojapaikastaan.
Heittotaitoa kannattaa hioa niin, että pystyy ahtaissa paikoissa heittämään riittävän tarkasti. Jos viehettä joutuu kiskomaan rantapuskista, siitä kohti on turha odottaa kalaa.
Vieheenä toimii parhaiten pienet 3-5 gramman painoiset lipat. Itse käytän pääasiassa mepss 1 kupari tai hopea punaisilla pilkuilla, mutta myös muut saman kokoluokan lipat toimii aivan hyvin.
Olen joskus kokeillut perhovehkeillä, mutta siitä ei niissä olosuhteissa tule kuin sanomista. Sivuperho kelpaisi kyllä kalalle, mutta se on vähän väliä kiinni jossain ei toivotussa kohtessa. Joten lippa is best. Kireitä siimoja......

HAI

Tällaisia ne ovat parhaimmillaan

Lohi-Nils

Valitettavasti tiedän asian laidan.
Esim. Varisjoki joka on ollut Oulujärvestä nousevan taimenen kutujoki, ja Kivesjärvestä laskevan kalan kutujoki, on pyydetty matoongella tyhjiin. Kalastuskunnan paikallisen vaikuttajan näin tonko-ongella.
Toloskoskeen yrittivät istuttaa taimenen poikasia. Ja kyläläiset piti tonko-ongnta juhlaa viikon.
Oulujärven eteläiseen lahteen istutettiin järvitaimenta. Seuraavalla viikolla paikallinen kysyi montako istutitte. Vastasin että 100kpl.
Vastaus oli notta saakeli yksi pääsi karkuun.
Ja kalat oli 30senttisiä...

Kyllä kansa tietää ja tappaa....

Mikko_-Procyon-

Joo, olen itsekin kuullut Varisjoesta vähän vastaavia huhuja. Sääli sinänsä, jos hyvät puitteet eivät takaa kaloille mitään sääntöjen sallimaa turvaa. Itse olen jokseenkin sitä mieltä,e ttei taimenta tulisi edes istuttaa. Se saa aikaan pelkkiä riitoja ja kateutta. Ja lopunperin luparahat menevät sitten näiden tonko-onkijoiden ja verkkoukkojen pakastimiin. Korpeaa maksella, kun itsellä ei SÄÄNTÖJÄ NOUDATTAVANA kalapussi kovin paljoa yleensä paina.