Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Paljon painoi...

Started by Professori, October 05, 2002, 20:53:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Professori

Suomen suurin hauki ?
Maailman suurin hauki ?        ;) ;)

Minnow_spoon

Suomen suurin hauki painoi 25.5 kiloa, eli aika järkäle!!

Suurin suomessa saatu kiiski painoi muistaakseni 0.305kg ja suurin lahna 11.5kg.

Suurin ahven 3.6kg.

No siinä oli muitakin kun se hauki mut nää mä muistan.
-=Minnow=-

tuuri

Lisää Suomen ennätyksiä (Huom. Jotkut ovat vanhoja).
Kala                      Paino    pituus           vuosi            paikka
ankerias               4,850    120cm           1965           Nastola
muikku                 1,200                          1917           Laatokka
kuha                  16,500                          1967           Piikkiön vesistä
sampi              177,000                          1934            Kuokkala, Suomen suu-                                                                                                   rin kala.

Alaskasta saatu 46,380 haukinaaras
Anttolasta mahdollisesti saatu 4,890 ahven.
                                                                       Kirjoitelkaa toivuksia niin                                                                            yleensä   vastaan.                                                                                               ;) ;) ;) ;)

Putte

ME hauki on muistaakseni 30.5 kg. sen sai joku saksalainen 80-luvun lopulla..  tosin venäjältä on löytynyt useita PALJON isompiakin kuolleina rannalta siinä reilut sata vuotta sitten. mutta niitä ei ole hyväksytty tilastoihin

Antti

Juu oikeassa oot, eli tiettävästi maailman suurin hauki on saatu Saksassa vuonna 1983 ja painoa kalalla oli 30,5 kiloa ja pituutta 146 senttiä. Että semmonen järkäle.

Zizzo

Irlannista on saatu paljon suurhaukia (+30kg), mutta niitä ei kai ole hyväksytty? ERÄ:ssä oli juttu tuosta, maailman suurimmasta hauesta, jossa oli kuva 49,9 kg hauesta, kuvatekstinä uskokoon ken haluaa.. Suomenkin ennätyshauesta (25,5kg Pyhäjärvi) ei tiedetä pyyntivälinettä..

Metroid

olen lukenut että yhdysvalloista ja kanadasta sekä venäjältä on löytynyt kuolleena rannalta yli viiskymppisiä joskus 50-100 v. sitten. olen kuullut myös hurjan  huhun että joku mies olisi saanut käsin 40 kiloisen jostain yhdysvalloista...

hauki_friikki

Tietääkseni se Suomen suurin hauki tuli verkolla.Minulla oli semmonen kalastuslehti ja siinä tuli mukana joku pikku lehti missä oli kuva jostain papparaisesta joka piti miestä pitempää haukea.Siinä luki että 50,3.HUOM!Kuva oli musta valkoinen eli luultavasti pöppöä.
Siellä maha missä painitaan

ako

Suomen suurin varmasti todennettu hauki on jotain 22-23 kg luokkaa. Todennäköisesti joitain 25-27 kg kaloja on täältäkin tullut, mutta ei kunnolla todennetusti (ei punnittu/ei kuvattu).

Erityisesti tuota Säkylän 25,5 kiloista ei ole koskaan ollut olemassakaan, se on vain aprillipila säkyläläisessä lehdessä, joka tällä perusteella on päätynyt huonosti ylläpidettyihin enneätysrekistereihin.

Suurimmat suomalaiset urheilukalastusvälineillä saadut kalat kautta aikain löydät osoitteesta http://fff.neutech.fi/Misc/suurkalat.htm. Verkkokaloja joutuu kaivelemaan muista lähteistä.

Keski-Euroopasta noin 30-kiloisia saadaan hyvin harvakseltaan. Myös Irlannista tulee parista paikasta todella isoja (hyvin harvoin), mutten muista että ihan kärkipäätä kolisteltaisiin.

Jenkkien jättihauki Muskellunge ei ole sama laji kuin europpalainen hauki, joten painovertailu on ihan turhaa. Muskiet periaatteessa kasvavat suurimmillaan 50 kilon luokkaan, mutta käytännössä nykyään jo 20 kg on niillekin iso paino.

Mistään Siperian rantaan ajautuneista suurista hauista tai 50 kilon valokuvista en ole koskaan kuullutkaan, ja olen kuitenkin seurannut kalastusasioita Suomessa erittäin aktiivisesti noin 25 vuoden ajan. Olisin hyvin kiinnostunut jos noille kertomuksille löytyisi mitä tahansa kättä pidempää perustetta, esim. julkaisun nimi, vuosi ja numero.

--ako

Vellamo

Edellisen kaltaiseen luetteloon olisi hyvä lisätä vähän lähteitäkin, mistä tulokset on löydetty/kopioitu. Esimerkiksi tuossa luettelossa kummittelee se 25,5 kilon hauki, jonka ako kirjoituksessaan kertoo olevan huijauskalan.
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Selenius

Tuo kokemuksen laittama listahan on kummitellut "virallisena" suurkala-rekisterinä jo ainakin toistakymmentä vuotta. Noista kaloista ainaki ahven, harjus, hauki, kampela, lahna, made (järvi) ja meritaimen on ollut aika ajoin julistettuna vitseiksi, tarinoiksi tai huijauksiksi tms....
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

ako

Ei ole "kokemuksen" vika jos lainaa lähdettä, vaan kyllä se vika löytyy ihan noista rekisterin ylläpitäjistä. Kriteerit, joita ennätyskaloja on hyväksytty mukaan, ovat olleet aivan mitä sattuu. Nykyäänhän tilanne on siinä suhteessa hyvä uuden 2000-luvun rekisterin myötä.

Jos nyt tuota lainattua listaa vielä ruotii, niin rekisterin ylläpitäjillä ei selvästikään ole ollut omia aivoja käytettävissään. Miksi ennätyskalarekisterissä on merisiika ja järvisiika omina lajeinaan (tai made)? Miksei sitten ole merihaukea ja järvihaukea, tai jokisiikaa erikseen mainittuna? Jos tarkoitus on jotenkin huomioida ison kalan saamisen vaikeus eri vesistöistä, miksei sitten ole Perämerenkuha ja Suomenlahdenkuha omina riveinään?

Myös meritaimen ja järvitaimen on listalla virheellisesti merkitty eri kalalajeiksi. Kampeloiden ja simppujen kohdalla nimeäminen monissa rekistereissä horjuu. Jos rekisterit ovat rakenteeltaan näin kammottavan huonoja, niin ei ihme, että niissä oleva tieto on myös huonoa, ei siis luotettavaa. Onkin käytännössä aivan mahdotonta muodostaa todellista listaa Suomessa 1900-luvulla saaduista suurimmista kaloista vrt http://fff.neutech.fi/Misc/virallinen.htm. Valitettavasti.

Huippu ajattelemattomuudessa oli se, kun SUKLin rekisteriin yhtenä vuonna olivat paukauttaneet suomenennätyslajiksi "Nevan lohi", joka on siis erään Suomenlahteen laskevan joen kantaa oleva tavallinen atlantin lohi vrt. Torniojoen lohi, iijoen lohi, Vantaanjoen lohi. Poistivat kyllä heti seuraavana vuonna kun asiasta heille mainitsin.

--ako

SUURkalastaja jyväskyläst

Vissii hauki enkka on nykyää 18.8kg ja ahven 2.475kg. Ei hitto kyllä tuntuu aika uskomattomalta saaha esim. 6.700kg harjuksia tai 12kg siikoja. Huijjausta sanon minä!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Salmo

Quote from: Himopilkkijä89 on August 14, 2007, 18:19:39
Meidän "Luonto-opas" -nimisen kirjan mukaan hauen Suomen ennätys on 25,5kg ja se on saatu Kokemäen Sääksjärvestä.

Jotenkin tuntuu, että kyseessä on sama "Säkylän 25,5 kg", joka siis oikeasti oli vain aprillipila.

Noiden wanhojen 20+kg haukien dokumentit ovat niin heppoisia, että niitä on turha uskoa.

Morripoika

Quote from: Juves on August 14, 2007, 18:39:19
Meidän "Luonto-opas" -nimisen kirjan mukaan hauen Suomen ennätys on 25,5kg ja se on saatu Kokemäen Sääksjärvestä.

Jotenkin tuntuu, että kyseessä on sama "Säkylän 25,5 kg", joka siis oikeasti oli vain aprillipila.

Noiden wanhojen 20+kg haukien dokumentit ovat niin heppoisia, että niitä on turha uskoa.
Oulujoesta saatiin muutama viikko sitten 22kg hauki ja se on varmaa se :-)
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Morripoika

Quote from: Tosimies on August 14, 2007, 19:49:43
Quote from: morripoika on August 14, 2007, 19:41:01
Quote from: Juves on August 14, 2007, 18:39:19

Oulujoesta saatiin muutama viikko sitten 22kg hauki ja se on varmaa se :-)

Ooks iha tosissas vai harrastatko tällästä hjyymöria?  :-o
On kyllä mieletön hauki. Millähän tuili

Oon ihan tosissani siitä oli jotain juttuakin radiossa en tiädä millä tuli.

Morripoika

Quote from: Pete on August 14, 2007, 22:48:53
Olisko se sittenkin ollut tämä 22.6 kiloinen lohi ?

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1410394
http://www.mtv3.fi/matkailu2006/kotimaa/kalastus.shtml/kalauutiset

Kyllä se oli minunmielestä hauki mutta en ole sitten varma kun äitini sanoi minulle sen ja se saattaa kyllä sekoittaa asioita.

Karski

Itse olen kuullut että uskottu SE hauki olisi vain 18kg,koska muita suurempia ei ole voitu todistaa,mutta mielestäni SE hauki on 23.7kg.Maailaman ennätys hauesta en tiedä :-),mutta olen kuullut että ne kasvavat yli 30kg painoisiksi(jättiläishauki=muskie).
''eise oo niin justiinsa''

Ilu

Rekisteröitykää kaikki osoitteeseen Kalassa.net/keskustelut[move]

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: Karski on August 15, 2007, 15:15:58
Itse olen kuullut että uskottu SE hauki olisi vain 18kg,koska muita suurempia ei ole voitu todistaa,mutta mielestäni SE hauki on 23.7kg.Maailaman ennätys hauesta en tiedä :-),mutta olen kuullut että ne kasvavat yli 30kg painoisiksi(jättiläishauki=muskie).
Tarkemmin 18.8kg muistaakseni :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Murmeli

Onko nuista ME-hauista kuvia tiedossa kellään? Muitaki ME ja SE-kalojen kuvia voi tähän lisätä ihmeteltäväksi.

Kaivo

Voimassa oleva ME-hauki, 55,1 paunaa (~25 kg). Saajana Lothar Louis, Greefern-järvi Saksassa 1986.

Kuva löytyy täältä.

Toisessa osoitteessa  puhutaan kuitenkin joskus Tsekkoslovakiasta saadusta 55,15-paunaisesta kalasta, joka olisi ME (ei kuvaa). Kala olisi kuitenkin mitattu huolellisesti. Mainintaa on myös Venäjän ennätyskalalistoilla olevasta 69-paunaisesta (~31,3 kg) kalasta... Saman kokoisesta saksalaishauesta vuodelta 1983 löytyy myös mainintoja ympäri nettiä, muistelen itsekin nähneeni siitä joskus kuvan.

Muitakin jättikokoisia kaloja on varmasti saatu. Ollakseen virallinen maailmanennätys kalasta täytyy kuitenkin olla riittävästi todisteita, kuten tuosta kuvan saksalaishauesta.

-- Kaivo

Torro

Vanhassa(1998) Metsästys & Kalastus -lehden numerossa oli juttua näistä ME-hauista.....koitan sen jostain löytää vielä. Siellä kuitenkin oli väitteitä ~42kg venäläisestä hauesta, joka olisi löydetty kuolleena ja kalasyötillä "saadusta" ~38kg hauesta joka olisi saatu entisin Tsekkoslovakian alueelta.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Torro

perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Murmeli

Daiwa

Toi 11,5kg hauki varmaan olisi mukava saada :-) Sehän on niinku seinä, kun sen nostaa ylös. :-D
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

tonko__

Quote from: Karski on August 15, 2007, 15:15:58

muskieta ei pitäisi laskea hauki kisaan... se on hauen sukulainen, mutta ei sama kala...

haukihan on englanniksi Northern Pike

Yuz

Tämä Suomen hauki on northern pike.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

HuntaKilla

Quote from: tuuri on October 06, 2002, 09:37:43
Lisää Suomen ennätyksiä (Huom. Jotkut ovat vanhoja).
Kala                      Paino    pituus           vuosi            paikka
ankerias               4,850    120cm           1965           Nastola
muikku                 1,200                          1917           Laatokka
kuha                  16,500                          1967           Piikkiön vesistä
sampi              177,000                          1934            Kuokkala, Suomen suu-                                                                                                   rin kala.

Alaskasta saatu 46,380 haukinaaras
Anttolasta mahdollisesti saatu 4,890 ahven.
                                                                       Kirjoitelkaa toivuksia niin                                                                            yleensä   vastaan.                                                                                               ;) ;) ;) ;)

jos en väärin muista niin Suomen suurin lohi painoi 43 kiloa <-- uupui listasta. :)
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.