Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tärppi jota ette unohtaneet koskaan?

Started by jaba88, January 25, 2005, 10:18:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaba88

Tuli mieleen tuosta alta lukevasta keskustelu aiheesta :
"Tärppi, jota ette unohtais koskaan" omia unohtumattomia tärppejä jotka siis ovat jo tapahtuneen ja olisi mukava kuulla muidenkin tärpeistä,tässä muutamia:

Vuonna 1998 (jolloin olin 10v) heittelin järven rannalla isoa kirkasta lusikkaa kunnes olin kelannut vieheen niin lähelle rantaa että aloin nostaa sitä vedestä kun suuri tumma varjo syöksyi sen perään mutta ei osunut uistimeen vaan iski melkein jalkaan kiinni mutta kääntyi nopeasti ja potkaisi kääntyessään niin voimakkaasti pyrstöllään että housutkin kastui hiukan :shock: ,säikähdin mutta heittelin vielä jonkun aikaa mutta tuota petoa ei enää näkynyt..Ehkei tuota ihan lueta tärpiksi mutta unohtumaton se kuitenkin oli :)

Ja toinen oli vuonna 2000 kun olimme kalassa serkun ja ukkini kanssa eräällä jänkälammella lähellä venäjän rajaa ja heittelimme veneestä uistinta mutta mitään ei kuulunut.
Kunnes tuumin että siellä on varmaan joku isompi petokala joka säikyttää ahvenia sen verran etteivät ne uskalla tulla syömään ja kaivoin pakista 10cm valko-sinisen kalajigin ja heitin kaksi kertaa kunnes tuli jo ensimmäinen tärppi jota ukkini ja serkkuni väittivät roskaksi mutta itse en tuohon uskonut vaan heitin uudelleen ja sitten se iski kuin iskikin jigiin kiinni ja alkoi kelan jarru mankumaan,nyt hekin uskoivat sen kalaksi.
Kala lähti syöksymään veneen toiselle puolelle niin voimakkaasti että vavastakin meni 1/3 osa veneen alle,sitten väsyttelin kalaa n.3minuuttia ja serkku ujutti sen vaivalloisesti pienehköön haaviin samalla valittaen että:"ei se mahdu tuonne!" mutta saimme kalan kuitenkin veneen laidan paremmalle puolelle ja rannassa punnitsin sen ja vaaka antoi lukemaksi 5kg ja hauki ennätykseni oli syntynyt...

Että tämmöistä,kertokaapa te omanne... :)

suspi

Viime kesänä olin isäni ja kaverini kanssa uljua joella kalassa. kalaa ei
oikein tullut. (Oisikohan ollut kalastustapa väärä kun vastarannalla oli kaksi mummoa jotka nostivat täkyongella n 20 haukee). no sitten asiaan eli oltiin jo lähdössä ja päätin heittää vielä pari kertaa. toisella heitolla jokin tarrasi uistimeen.Kala ui kahdeksikkoa vedessä ja yhdellä potkaisulla siima oli poikki. kyllä harmitti.

Jooseppi

No joskus isoja haukia on lippaan täräyttänyt, eipä jää jäljelle muuta kuin pätkä siimaa :cry:  Ne muistaa aina.

Monta vuotta sitten olin kalassa sanotaan nyt näin :wink:  "isän isän veljen" kanssa. Ei kauaa ehditty kalastaa kun sukulaiseni sai päälle kahden kilon hauen. Itselle ei kalaonni ollut oikein suotuisa juuri silloin ja alkoi usko omiin taitoihin kummasti kadota(olin amatööri vielä silloin ja olen kyllä vieläkin :D ).  Kun pääsimme rantaan, menin samantien läheiselle kalliolle ja ensimmäisellä heitolla jytkähti ja silloinen umpparivapa taipui melkoiselle mutkalle :)  Pienen väsyttelyn jälkeen haaviin pujahti n. kolmekiloinen hauki joka on toistaiseksi suurin vapavälinein ylössaamani kala.

Lisäks on 2.5 kg kirre täräyttäny perhoon 1- 1.5 metrin päässä. Senkin muistaa jonkun aikaa.

Korallikala

Olin haminassa kalastamassa! Ongin ja ongin kaverini kanssa, mutta kalaa ei vain tullut... kaverini oli saanut jo 10 pienehköä ahventa. Mutta olin viellä paljain käsin. Tuuli ja aaltoili aika paljon, ja ei huomannut hyvin, koska kala nappaisi. Yhtäkkiä kohoni "vaipui" hiljaa pohjaan päin, pelästyin ja kala alkoi rimpuilla. Oli se LAHNA sitten niin iso, että pelkäsin jopa siiman katkeavan! Joten juoksin poispäin rannasta kala perässäni ja ylös sen sitten lopulta sain vedettyä :D

Monni

Kerran tarttu levää lotto lippaa ja istuskelin siinä rannalla ja ravistelin sitä levää siinä irti veden yläpuolella (30cm). Sitten joku kirre hyppäs siihen roikkuu ja veti melkein vavan kädestä... Sain kalan lopulta rannalle... Eikä se loppujen lopuks ollukkaa kun joku 700 grammanen...

Sitte kaksi mato-onki tärppii jostain 7 vuotiaasta...

Keväällä kun oli juuri jäät lähteneet... Eihän silloin mato-ongella mitää kalaa yleensä saa... Pikku poikana taivuttelin rautalangasta sellasen koukun... Siimaa varastin veljeltäni sitte koukkuni suoraan siiman ilman mitää kohoja... Sitte vaan rantaa äkkiä! En muista enää mitä siiman pääs oli mut joku syötti kai... Sit kävi sellanen ehkä 300 grammanen ahven kiinni... Se syöksy veden pintaan kun otti vieheestä kiinni ja kun sen huomasin niin kiskaisin kalan rannalle hirveellä kiireellä, niin että meni se koukku suoraksi... Kyllä sitä oltiin sitten reteenä pitkän aikaa...  8)

Toinen kun olin myös mato-ongella ja sain 1 kilosen säynävän... Ja kun pienenpojan tyylillä kiskaisin sen pois vedestä niin että se ohut paju vapa katkes mutta kala kummiskin lensi rannalle... Siitä kalasta on viellä monta kuvaakin jossain...

Noita kahta en kyllä varmaan unohda koskaa... Taitaa olla muuten vielläkin tuo kilon säynävä oma enkka...  :D
Poltinkoski

kossi

Kaikkihan lähti siitä kun lainasin kaverin jotain 15-20cm vaappua en tiiä valmistajaa heitin joku 5 kertaa sit huomasin et toshan seuraa hauki rupesin siitä laiturilta uittaan viehettä siinä 1metrin päässä niin kala tulee laiturin alta ja ottaa kiinni :o mähän en aluks ees huomenna sit kaveri sano et sul on kiinni niin mä otin sen rantaa ja se paino 2,3kg  8)
-kossi-

Koskikara

Olin ehkä vain kuusivuotias kun olin isän kanssa rannalta käsin ongella.Luulisin että se oli elämäni ensimmäinen onkikerta.Koho hävisi ja koukussa oli iso ahven.Pidin sitä todellakin isona.Eihän se varmaan ollut kuin 400 gr.Tuntui vaan pienestä miehestä niin kauhealta.Vieläkin kauheammalta tuntui kun en oikein jaksanut nostaa rannalle vaan se jysähti rantapenkkaan ja irtosi.Pettymys oli todella suuri.

Eihän siinä sitten kumminkaan muu auttanut kuin isän lohdutellessa jatkaa kalastusta.Aikaa ei mennyt montaa minuuttia kun koho taas hävisi.Nyt käytin jo kokeneempana enemmän voimakeinoja.Kala lensi komeasti maihin kun vavalla vetäessä samanaikaisesti peräännyin kauemmas rannasta.Se oli edellistäkin isompi ja hauki.Tällä kalalla ei juuri ollut sitten mahdollisuuksia takaisinkaan hypätä.Otin heti käsin kiinni mistä sain pitävimmän otteen.

Kädethän se repi verille kunnes isä ennätti apuun.Olen elämässäni saanut kaksi haukea mato-ongella.Tämä oli ensimmäinen.En sitten tiedä oliko joku pikku sirri ensin koukussa johon hauki sitten iski.Olo oli kuin ei koskaan mikään olisikaan harmittanut.

Tasuriman

UNOHTUMATON  TÄRPPI

Olimme velipojan kanssa kuulleet Haapajärvessä asustelevista jättihauista, joten päätimme lähteä testaamaan.

Pahoin saastunut Haapajärvi sijaitsee Lappeenrannassa, pienehkö matala järvi ja kuuluisa suurhauistaan.

Releet sitten hommaa myöten, joten .50 siima keloissa ja suurimmat lusikat mitä pakeista löytyi siimassa aloiteltiin hommat.
Hauki tuntui veden sameudesta huolimatta löytävän uistimet kohtalaisen hyvin. Muutaman kerran sattui niin, että luulimme jo jättihauen olevan kiinni ja kun kala sitten nousi veneeseen, oli tuollaisen parikiloisen  "pulikan" kyljet viiltyneet auki, kuin terävällä puukolla olisi harvakseen vedelty. Sisuskalut vain näkyivät aukoista.
 Suurta kalaa oli siis paikalla, mutta olivatko meidän lusikat kuitenkin liian pieniä. Suurin saamamme hauki oli n. 5 kg:n painoinen.

Heittelin tuollaista parikymmengrammaista Räsäsen kupari/ hopea lusikkaa, kun se äkkiä tarttui lujasti johonkin. Oletin kyseessä olevan jonkin haon , tai lumpeen juuren, koska uistin kertakaikkiaan jämähti paikoilleen. Velipojalla homma toimi ja koska vene oli ankkurissa, tuumin kokeilevani vetää, koska siima kyllä kestäisi aika rajuakin vetoa.
  Yllättäen tuntuikin taakka lähtevän hiljalleen tulemaan, tosin hitaasti ja todella raskaasti. Nyt olin varma, että kyseessä on jokin pohjasta tarttunut hako, jota sitten hinasin veneen viereen.
  Yllätys olikin sitten melkoinen, kun tuo  "taakka" muuttikin suuntaa veneen lähellä ja alkoi verkkaan uida poispäin. Nyt oli selvää. että siellä on todellinen jättihauki siiman toisessä päässä.
Kala ui jonkin matkaa poispäin ja sain sen taas kääntymään ja pakotettua veneen luo. Taas kala muutti suuntaansa, hitaasti vailla minkäälaista paniikkia kala vain uiskenteli, tuntui, kuin veturia olisi väsyttänyt. Aika kului ja homma vain jatkui samanlaisena, kunnes viimein jo päätin kalan taas ollessa veneen vierellä, nostaa sen väkisin pintaan, että edes näkisimme, kuinka iso se todella on. Vedin ylöspäin, minkä rahkeet kestivät, mutta kala ei hievahtanutkaan ylöspäin, vaan jatkoi verkkaista uintiaan.
  Viimein sitten helähti Räsänen ilmoille ja sittemmin tarkastellessa oli siitä yksi koukku oiennut. Kala pääsi jatkamaan matkaansa, tokkopa tuo edes tiesi olleensa jonkinaikaa kalamiehen siimanpäässä.

Unohtumaton tärppi , todellakin. Aikaa on kulunut tapauksesta jo parikymmentä vuotta ja muistan sen, kuin eilisen.

nenone

Joskus muutamia vuosia sitten olin huvikseni jigailemassa kaislikon vierellä. Yhtäkkiä n. 5cm toukkajigiin tarttui kala ja hauen tappi hyppäsi noin 50cm veden pinnan yläpuolelle.
Kelatessani sitä rupesi paino vaan lisääntymää light-tason vavassani. (ei siis mikään paras suurhauelle) Vapa meni useaan otteeseen U-muotoiseksi venee alle, jolloin täytyi repiä kelasta siimaa; välttyäkseni vavan katkeamiselta.
Yhtäkkiä kala alkoi tulla veneen alta ja se ei painanut enää paljoakaa..
Otin hauen (500g) veneen pohjalle ja huomasin kyljessä olevat raatelujäljet. Epäilemättä olisi kyseessä ollut henk.kohtainen heittelemällä saata hauki, mutta kun ei niin ei  :shock:

Toinen mieleenpainuva juttu on: kun joskus mato-ongella saatu särki, on jäänyt hauen suupalaksi ja siimani on mennyt poikki. Tämä minulle on sattunut n. 3kertaa  :D

Zounatan

Sellaset tärpit, joissa kala on aluksi seurannut viehettä tai tärpännyt varovaisesti ja sitte sen saa kiinni, ovat aika hyvin mieleen jääviä. Yksi tapaus oli sellainen, että hauki seurasi lusikkaa veneen viereen asti ja sitten katosi näkyvistä. Aloin "pilkkiä" lusikalla (Räsänen) veneen vieressä. Ja silloin otti. :)

Tietysti myös tärpit, joissa hauki nappaa perukkeettomaan vieheeseen, ja siima menee poikki kuin tyhjää vaan, jäävät mieleen. Mutta ikävällä tavalla. :(

Tällanen tapaus tuli kanssa mieleen, vaikka se ei ehkä varsinainen tärppi ollukkaan: heittelin rannasta heittokoholla mato syöttinä. Eräs heitto osui johonkin kalaan (ilmeisesti hauki). Silloin veden pinta pärskähti oikein kunnolla ja ennen kuin ehdin kunnolla mitään tajuta, siima oli poikki. Ja heittokoho, liukuvaa mallia kun oli, jäi kellumaan yksin pinnalle. Veneellä se sieltä sitten haettiin. Ainoot mitä menetin oli paino ja koukku. Olikoha tää nyt vähän offtopic-juttu? No, anyway, oli kyllä ihme tapaus!  :o

Anonymous

Viime yönä tuli ikimuistoinen tärppi.
Oltiin Livojoella kalastelemassa. Heittelin 5 cm Rapala Floatingilla (Sininen selkä, hopeiset kyljet).  Erään miedomman koskenosan pyörteistä jysähti kunnolla. Luulin aluksi, että hauki tarttui, koska olin saanut siitä hauen aiemminkin. Parin minuutin väsyttelyn jälkeen nousi pintaan julma selkäevä. Siinä vaiheessa tajusin, että siiman päässä on iso harri. Väsyttelyn jälkeen sain haavittua harrin. Pituutta sillä oli 47 cm. Painoa en tiedä, ku kotona oli puntari mennyt paskaksi.  :D

marabou

Kerran ukin kaverin kanssa olimme tulossa katiskaa katsomasta. Meillä oli uistin perässä sellainen musta kulta bete. Olin aika pieni joten kun olimme melkein mökki rannassa tarttui uistimeen niin iso hauki että meinasin lentää järveen :wink:  Mutta saimme kalan ihme veneen viereen eikä meillä ollut haavia ja kala tietysti potkaisi ja piuhat poikkä.

Laurentius

On siitä aikaa jokusen 2 vuotta ku Oltiin kokkilassa keskellä kaislikkoa heittelemässä. Sinä päivänä oli ehtiny tulla yks 600 g Hauki ja toinen  1.2 kilonen hauki. Ehdittiin kalastella noin kolmisen tuntia siihen mennessä. Käytin parasta lippaa ehkä mailmassa, siis oman mielipiteeni mukaan. Oranssin kellertävä mustia pisteitä musta kerros ja kääntö puolella kultava. Meillä oli jo lähtö aikeet suunnitelmassa, mutta päätettiin jatkaa heittelyä. Muutama heitto ja Tärppäs oikeen kunnolla. Ei tarvinnu kauaa väsyttää ku saatiin laiturille tosin ku se otti kii niin laiturille oli enään noin 3.5 m matkaa. Oltiin juuri saamassa vonkaletta haavin ku pääs irti. Kyllä edelleen Vit*. Ihan silmä mitalla hauki oli noin 60-70 Senttimetriä pitkä. (vesi pienentää kohteen) oli luultavasti oli isompikin vonkale. No enään ei oo oikeen tärppiny mihin johtuu viime vuotiset tavallisen lämpimmät vedet ja säät. no tänään olis tarkotus mennä heittelee jospi se ahti antais jottai   :lol: . Juurihan se kuha alkoi kutea. Vaatii 14 asteen veden lämpötilan ja kutee paikoin noin 2 viikkoa rannan tuntumassa. :D

Fiskarrer

Elikkäs toissa juhannuksena olimme kalastamassa kalliolla. Särkipä sitten nappasi koukkuu mutta en viitsinyt irroittaa sitä joten laitoin takas sinne ja toivoin et lähtis ite karkuun. No vähän aikaa siinä se sitte pyristeli kunnes koho hävis ihan kokonaan. No mietin ,että nyt se käyttää viimiset voimat. Kunnes vapa meinasin lähteä kädestä tajusin et sielläpäs on jotain isompaa kiinni ja nostin onkea väkisin tuli esiin hauen pää. No siinä sitten mietin ,että mitä tekis niin nappasin kaverin haavin ja otin kalan samantien siihen ennen kun se ehti tajuta ,että oli koukussa ja hauellahan oli painoi 6.4kg varsin iso mato-ongelle!

jättihaukimanniskan

hauellahan oli painoi 6.4kg varsin iso mato-ongelle![/quote] aikast hyvää siimaa mato-onges et tota ei oikein todeksi usko :evil:
Hauki o kala,keso o raejuusto

Veneilijä

Oltii tossa muutama vuotta sitten Tuusulanjärvellä naapurin kanssa uistelemassa, oltiin varmaan tunnin verran kierrelty ympäriinsä mutta ei mitään kuulunu.. Käänsin jo veneen kotia päi ja ajelin hiljakseen..  Naapurilla oli uus Abun vapa ja hyrräkela ja joku kallis viehe, oli just ostanu.. Yhtäkkiä ku tykin suusta se koko vapa lensi järveen. Olin nii järkyttyny et en saanu enää sammuttamaani moottoria käyntiin...  :lol:  
Kyllä tuli ärräpäitä naapurilta...  :?  En tiiä mikä oli mut lujaa se vapa lens.. oli unohtanu avata jarrua vissii.. Siellä se on varmaan vieläki pohjassa Sarvikallion eteläpään kohdalla...   :(

Tota en ainakaan UNOHDA!! Ü

Ja sit toinen kerta.. oli kesä, varmaan 2 vuotta takaperin, olin taas uistelemassa Tuusulanjärvellä eteläpäässä. Olin saanu jo pari n. 500 grammasta haukea nii taas tärppäs.. tuntu tosi painavalta ja vastustikin jonkun verran, aattelin et kylläpä on iso.. ku sain kelattua veneen vierelle nii huomasin harmikseni ja toisaalta, oli se aika hassuaki, et koukussa oli kauhee pöheikkö ahvenvitaa ja pikkunen varmaan alle 100 gamman hauki... :D

Juttuja riittäs vaikka kuinka mut ei jaksa kirjottaa.. Ü
Jeha!!

*-Kalastaja-*

Olin tuttavan mökillä saimaan rannassa heittelemässä. Kalaa ei näyttänyt tulevan ollenkaan. Sitten huvikseen kokeilin 13cm kuusamon professoria. Toisella heitolla uistin tarttui lujasti johonkin. Oletin että uistin oli juuttunut johonkin hakoon. Kokeilin vetää sitä lujasti, mutta uistin ei liikkunut mihinkään. Omaa hölmöyttä vedin vielä lisää ja "naks" siima poikki. :evil:   No kun sauna oli jo lämmin niin puin uikkarit ja kahlasin uistimen juuttumis kohtaan. Kunnes huomasin ettei siellä ollut mitään... ei hakoa ei mitään.  :shock: Jälkeenpäin vielä tuttavakin oli käyny siellä ettii tuloksetta.

tuntematon

menin yksin illalla tammerkosken niskalle kalastelemaan kun siinä muutamia kertoja heitellessäni ei tullut mitään kun heitin sen yhen ainoan kerran kuvani koskeen. kuva lensi täydellisesti tosi pitkälle ja kelailin vähän matkaa niin kävi semmonen tärähdys vavassani että meinasi pissat päästä housuun. ja munasin koko tilanteen kiitos kuitu siimalle. :?  :?  :?

Kala_Osku

Tässä yks kesä olin kalastamassa tällaisessa pienessä ruskeavetisessä joessa. No,siinä sitten heittelin krokodilia ja tietysti se jäi pohjaan kiinni, ja tiukasti jäikin, yritin sitä aikani siinä repiä, mutta tulin siihen tulokseen ettei se irtoa, joten katkaisin siiman ja sidoin sen johonkin risuun. (aikomuksena hakea se kun vedet vähän lämpenee)
Kun menin sinne taas kalastamaan ja koitin vetää siitä siimasta jonka sinne jätin, niin tietystihän se uistin irtosi pohjasta. Yritin vetää siiman nopeasti rantaan, ettei uistin taas tarttuisi pohjaan, mutta silloin tunsin että siiman päähän nappasi kala. Sitä oli sitten hauska siinä vetää ylös pelkän siiman avulla, mutta sain sen kuitenkin ylös.
Se oli noin kilonen hauki :lol:
XIITOMGLOL

evari

MAHOTON TÄRPPI

olin viime torstaina kuten monet kerrat ennenkin änättijärvellä kaverin kanssa uistelemassa. kello alkoi olla noin kymmenen niin päätettiin lähteä kokeilemaan kahden saaren (väli noin 1.5 km) välissä olevaa matalaa kumpua jossa pienellä alalla madaltuu noin 4.5 metriin. ja kummusta pari kolmesataa metriä niin on jo noin 47 metriä vettä eli melkoisia syvyyden vaihteluita. todellinen ottipaikka jättihauelle. oikeanpuoleisessa vavassa oli kaverin enon tekemä noin 15 cm vaappu ja samassa siimassa oli 40g lyijypaino joka upotti uistimen noin 9-10 metriin. toisessa vavassa oli sinipuna rapala magnum jossa oli sama lyijypaino systeemi mutta se ei uinut aivan yhtä syvällä. kahdessa muussa vavassa oli uistimet ilman painoja. vedettiin saarten väliä pitkittäin, kummun vierestä. kaiun mukaan vettä oli 8 metriä ja enon uistin alkoi kyntää pohjaa. vähän aikaa kynnettyään vapa taipui mutkalle ja jarru alkoi luistaa. otin vavan käteen ja arvelin että tarttui kiini asti pohjaan. painon kämmenellä siiman vapaa vasten ja vedin siiman entistä tiukemmalle. sitten tuntui että ei se ole pohja kun pikku hiljaa tulee kun tosi kovasti vetää. annoin vavan kaverille ku sen vapa oli ja sanoin että on kala ja iso.nostin moottorin ylös ja rupesin riireesti kelaamaan muita siimoja pois tieltä. aloin seuraamaan väsytystä kala tuli kertaakaan varsinaisesti nykäisemättä kuin raskas uppotukki nin 20 metrin päähän venettä. sitten sen tullut ollenkaan, jähi vain paikallaan. sitten siimasta näki kun se liukui pikku hiljaa oikealle. hetken päästä vain irtosi. oli ollut vissiin tosi huonosti kiini. kuulu siinä v***** ja p********ä vähä aikaa. viime kesänä sama kaveri väsytti 10.7 kilosen ja sano että tämä tuntui vieläki raskaammalta. samaa paikkaa sahasin sunnuntaina ja todennäköisesti huomenna kanssa.

kalakala

Quote from: *-Kalastaja-*Olin tuttavan mökillä saimaan rannassa heittelemässä. Kalaa ei näyttänyt tulevan ollenkaan. Sitten huvikseen kokeilin 13cm kuusamon professoria. Toisella heitolla uistin tarttui lujasti johonkin. Oletin että uistin oli juuttunut johonkin hakoon. Kokeilin vetää sitä lujasti, mutta uistin ei liikkunut mihinkään. Omaa hölmöyttä vedin vielä lisää ja "naks" siima poikki. :evil:   No kun sauna oli jo lämmin niin puin uikkarit ja kahlasin uistimen juuttumis kohtaan. Kunnes huomasin ettei siellä ollut mitään... ei hakoa ei mitään.  :shock: Jälkeenpäin vielä tuttavakin oli käyny siellä ettii tuloksetta.

Mulla kävi sama juttu, mutta down deep husky jerkin kanssa :) Aattelin serkun kanssa et taas jotakin roskaa, mutta jälkeenpäin kun käytiin niin ei mitään...

pumpkinca

Olin muutama vuosi sitten kummisetäni kanssa vedättämässä uistinta kuortaneen järvellä,laitoin ruohoräsäsen kiinni ja hetken vetelyn päästä uistin tuntui jääneen pohjaan no ajelimme veneellä uistimen vierelle ja yritin nyppiä uistinta irti mutta tuloksetta sen jälkeen kummisetäni pukkasi airolla uistinta jolloin alkoi armoton syöksy ja siimat poikki.jälkeenpäin mietittiin että kuinkahan iso hauki mahtoi olla kyseessä. :evil:

toinen kerta joka on jäänyt mieleen oli lapuanjoella jossa olin kokeilemassa noin 15centtistä punavalkoista jigikalaa hetken heiteltyäni kyllästyin ja uittelin uistinta rannassa edes takaisin saman tien ehdin nähdä ison hahmon lähestyvän armotonta vauhtia uistinta kohdin ja ison pään ilmestyvän suu ammollaan uistinta,sinne meni uistinta ja hel****n iso hauki.Harmitti ankarasti.

DjFaSt

viime kesänä vedättäessä kala tarrasi kiinni.Tietysti jarru oli unohtunut laittaa löysälle, joten vapa räsähti juuresta asti pokki ja siima katkesi.tämän jälkeen en nähnyt enään uistinta saati vapaani :roll:..kalan arvioitu koko n.10kg  :lol:
ei se määrä vaan se laatu :D

kalevi kalastaja

Pari vuotta sitten lumpeikon reunalla iski n.10kg kala puoleksi sekunniksi kiinni ja vei mennessään 0.20mm Firelinet ja Minow Spoonin!
Jos sinulta vielä puuttuu tunnus Gmailin sähköpostiin niin ota yhteyttä yksityisviestillä niin pistän sinulle kutsun paluupostissa!

Galamiäs

Jokunen kesä sitten olin kaverin mökillä kalassa. Oltiin veneellä keskellä pudasta ja saalista olimme saaneet vain muutaman ahvenen ja pikku hauen. (Olimme haukia pyytämässä)
Sitten silmäni  :shock:  tapasivat kaislikostta paljaan kohdan rannassa ja sinnehän se minnow spoon lenski... ja parin sekunnin kelauksen jälkeen jysähti hauki kiinni  :!: Se jurrasi vähän aikaa jossaki siellä väliveessä tai pohjassa ja sitten se teki mahtavan loikan että kylki kiilsi auringon valossa ja vesi pärskyi!! Karkuun tietenkin  :evil:  
Siinä sitten vähän aikaa kirvattiin mielessä ja ääneenkin  :)  Veikkaisin painoksi jotain 3-5 kg
Se mikä ei tapa sattuu v*tusti!

jättihaukimanniskan

Tänään ei käyny tärppi vaan kävi niin, et korjailin kelaa ja koitin et lentääköhän nyt siima. :) Tottahan se lensi mutta kävi niin, et uistin tarras vapaan kiinni ja riuhtas sen irti toisesta puoliskosta[. Sillon siima katkes ja koukku irtos vavast, ja vapa lens pöpelikköön :evil:
Hauki o kala,keso o raejuusto

Zeiki

Heitin vaaleanruskean proffan puuhun ja revin sen irti. Kun se oli 50cm vedenpinnan yläpuolella tippumassa 4,8kilonen hauki hyppäsi siihen kiinni ja väsytin 12min

PS:En ihan usko että väsytit 5kiloista haukea 3min...No jos se oli laiskalla päällä 8)
Yli kilon säynävä ei nouse umpikelalla.

evari

kyllä se joskus väsyttäessä aika tuntuu pitemmältä kun se onkaan,
parhaillaan oon joutunu väsyttämään 5.2 kilosta noin 10 minuuttia mutta
yleensä oon samankokoisia joutunu paljon vähemmän.
esim. tälle kesälle ensimmäistä n.6kilosta ei tarvinnu väsyttää juuri ollenkaan kelasi vaan veneen vierelle ja otti haaviin. samoin yhden pari viikkoa myöhemmin saadun 4 kiloisen kanssa. muutama paivä sitten tuli 6.5 kilonen sitä joutui muutamia minuutteja väsyttämään mutta kohtuudella tuli sekin. väsytysaikaan vaikuttaa varmasti sekin että ottaako sen ite haaviin vai joku toinen. joskus kun on yksin järvellä ni saatta joutua käyttämään kalaa useamman kerran veneen vierellä ennen kuin sen saapi haaviin, silloin sitä aikaa kuluu enemmän. mutta ku on joku kaverina ni menee monesti eka kerralla.

kalala

olin mökillä laiturin ranta päässä ampumassa ilmakiväärillä saunan seinässä olevaa maalitaulua kunnes takana mulahti, noin 10cm vedessä pikkuista salakkaa jahtasi hauki, ammuin äkkiä haukea, luulin että se olisi kuollut mutta osuinkin vain salakkaan  :D

Miige

Oltiin velipojan kanssa vuosia sitten (aikaa ilman kännyköitä) heittelemässä. Kulkupelinä meillä oli kanootti. Pari haukea oltiin siinä jo saatu sellaisella neonpunaisella abu-uisteella. Siinä heittelyn lomassa olin jo unohtanut kulkuvälineemme ja päätin heittää olan yli ja lujaa. No tärppäsihän se uistin kiinni, nimittäin velipojan nenänvarteen. Eipä siinä sitten auttanut kuin uistin irti siimasta ja jatkaa heittelyä. Eipä ollu puhelinta jollaa soittaa hakumiestä aikasemmin paikalle.