Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Paras kalastuskuukausi

Started by Zounatan, July 04, 2005, 12:23:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zounatan

Missä kuussa tykkäätte kalastaa kaikkein eniten? Kertokaa ja laittakaa perusteluja!

Omaa suosikkiani on todella vaikea sanoa, koska kaikki kuukaudet välillä kesä-syys ovat mukavia, eli siis lämpimimmät kuukaudet plus syyskuu. Lokakuukin on hyvä, mutta järvillä missä itse kalastan, se ei ehkä ole niin monipuolinen. Mutta annan nyt oman ääneni kesäkuulle, onhan se monipuolinen: silloin tulee haukea, ahventa, kuhaa, siikaa, särkikaloja ym.   :)

Harmi, että tästä ei voi tehdä äänestystä, koska 12 vaihtoehtoa on näköjään liikaa.

samamies

Eiköhän se ole Elokuu, silloin on mun nimipäivät :D ja muutenkin saan silloin kalaa enemmän kuin missään muussa kuussa... Elokuussa on se haittapuoli että silloin on kylmää ja tuulista, eikä oikein jaksa mennä soutelemaan kunn omistan soutuveneen. Kesäkuu on kanssa ihan hyvä kuukausi, lämmintä ja kala syö kohtalaisesti, mutta ei niin hyvin kun elokuussa... ¨
Toiset voivat olla toista mieltä tosta syönnistä, mutta olen kokenut sen niin.

kaivo

Riippuu paljolti tavoiteltavista kalalajeista ja vesistöistä, sekä siitä missä päin Suomea asuu.

Oma pyyntini kohdistuu avovesikaudella useimmiten Oulun korkeudella sisävesihaukeen, jota saa useimpina vuosina toukokuusta syyskuulle vaihtelevan hyvin. Ehkä mieluisinta aikaa siihen hommaan on kesäkuu, jolloin kutu on jo ohi, vedet lämpenemässä eikä vesikasveista ole vielä liiaksi haittaa.

Pilkkikohteenani on vastaavasti enimmäkseen ahven. Kotiseutuni matalanpuoleisissa järvissä alkutalvi heti jäiden tulosta joulun tienoille on ylivoimaisesti parasta aikaa: ohutta jäätä jaksaa kairata koko päivän, jäällä ei ole vielä runsaasti lunta kulkua haittamassa, kalat ovat aktiivisia ja syönti on päällä koko lyhyen päivänvalon ajan. Keskitalvi pakkasineen ja lumihankineen on hankalaa aikaa, ja kevättalvella taas happikadot saattavat vaivata, jäätä on yli puoli metriä ja se on märkänä raskasta kairata. Huhtikuussa pitäisi myös jaksaa herätä melkein yöllä ehtiäkseen aamusyönnille, mutta itse olen sen verran laiska että panostan ennemmin iltaan :)

Peksim

Quote from: samamiesElokuussa on se haittapuoli että silloin on kylmää ja tuulista, eikä oikein jaksa mennä soutelemaan kunn omistan soutuveneen.
Hmm elokuussa kylmää?? Jaa enpä ole huomannutkaan ja taitaapa tuo elokuu olla melkeimpä lämpimin kuukausi Suomessa näin yleisesti.
Mutta omasta mielestäni kenties kiinnostavin kuukausi kalastuksen kannalta taitaa olla heinäkuu, koska kuhan uistelu on minusta kauden mielenkiintoisinta puuhaa. Tyyni, lämmin kesäilta auringonlaskun aikaan, jolloin maukkaat piikkiselät ovat otillaan...
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Samamies

Quote from: -Kalamies-
Quote from: samamiesElokuussa on se haittapuoli että silloin on kylmää ja tuulista, eikä oikein jaksa mennä soutelemaan kunn omistan soutuveneen.
Hmm elokuussa kylmää?? Jaa enpä ole huomannutkaan ja taitaapa tuo elokuu olla melkeimpä lämpimin kuukausi Suomessa näin yleisesti.
Mutta omasta mielestäni kenties kiinnostavin kuukausi kalastuksen kannalta taitaa olla heinäkuu, koska kuhan uistelu on minusta kauden mielenkiintoisinta puuhaa. Tyyni, lämmin kesäilta auringonlaskun aikaan, jolloin maukkaat piikkiselät ovat otillaan...
Kyllä silloin on kylmää, saa olla toppatakki päällä, vielä kun järvellä kauhea tuuli, pitää pyytää isäpappa soutamaan :D

perza

Quote from: -Kalamies-

tossahan tuo mun vastaus tulikin tuolta kalamiehen suusta!
8)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Monni

Ite alottelen Kirjo ja Tane jahtauksen Toukukuun puolessa välissä ja Heinäkuun pidän taukoa kun kalat on kuumalla ilmalla niin passiivisia. Tämä aika vietetään ahvenia ja kuhia järvellä härnäten. Ja taas Elokuulla rasvaeväisien ystävien kimppuun. Kevät talvella sitten taas pilkitään ahventa ja satunnaisia kirjolohia...

Näin ollen tykkään kalastaa joka vuoden aikaan säitten salliessa. Mutta suosikki aikaa on varmaan Heinäkuun lopun kuhanuistelu ja Elokuinen taimenen metsästys.
Poltinkoski

suspi

On kyllä vaikea kysymys ja riippuu aika paljon lajista mitä kalastaa, mutta, haukea eniten kalastavana sanoisin, että lokakuu on paras kuukausi, koska silloin on hyvä mahdollisuus saada isoa haukea, eikä venekkään ole pakollinen vaan rannalta kalastavallakin on hyvät mahdollisuudet saada isoa kalaa. Lisäksi lokakuussa on syysloma, joten voi vähän suunnitella kalareissua, eikä aina tarvitse tyytyä silloiseen syöntiin. Lisäksi voi tehdä pitemmän reissun. Huonona puolena on kylmyys ja kova tuuli.

Valz

Minun mielestäni paras kuukausi on kesä tai heinäkuu.
Kyllä kohta tärppää!

kalastaja86

Vesistössä missä kalastan paras kuukausi on ehkä heinäkuu (määrällisesti), mutta isoimmat kalat tulevat keväällä ja syksyllä. Mutta tämäkään ei ole suoraan verrannollinen koska se riippuu siitä kuinka pääsee kalastamaan eri kuukausina. Itse kalastan eniten touko-elokuukausina, mutta myös syksyllä.
Just a Fishing Man....

musso

Elokuussa on paras kalastaa
Sami

marabou

Eniten ainakiin kalastan tammi/helmi/maaliskuus (melkein joka päivä pilkillä ahventa) johyuu varmaa siitä että sillon on jäitä :wink:

Pete

Paras (kuu)kausi on siinä tammikuun ekan päivä, ja joulukuun vikan päivän välillä.
Välineitä joutuu vain hieman vaihtamaan sen (kuu)kauden aikana, mutta mitä sitä ei tekis hyvän harrastuksen takia.

KalamiesMika

Pilkkijäillä mielestäni lokakuu paras, koska silloin ei ole niin paksu jää ja kalakin syö parhaiten alkutalvella. Paras kesäkuukausi  on elokuu, koska silloin minun mielestäni syö parhaiten.

Suurkalastaja1

Heinäkuu on mielestäni paras kuukausi, ainakin järvillä. Kuhaa tulee uistelemalla, ahventa saa ongella ja uistimella, haukia saa heittämällä ja uistelemalla (isot tosin voivat olla tiukassa) ja ne tarjoavat lämpimän veden aikaan hyvän vastuksen siiman päässä. Ainoa huono puoli on että välillä on niin kuuma (niinkuin nyt) että kalastus pitää sen mielekkyyden takia keskittää myöhäiseen iltaan tai aikaiseen aamuun. Mutta eipähän ole vesillä silloin ruuhkaa ja aamukalastuksen tunnelmaa ei voita mikään 8-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Kona19

Ehdottomasti heinäkuu,mä saan silloin eniten kalaa.
Miten sen nyt ottaa...

pjk

Omassa kalastuksessani kesäkuu on olosuhteiltaan ja siksi saaliiltaankin paras haukikuukausi. Hyvänä kakkosena tulee tämä heinäkuu, joskin vesien lämpeneminen ja vesikasvien runsastuminen alkaa jo heikentää olosuhteita.

--pikeye