Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Jättihauelle paras viehe

Started by jättihaukimanniskan, April 12, 2005, 18:12:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jättihaukimanniskan

Hep .Meil  on tiedos paikka josta on saatu ylis 7kg haukia ja ittel oli jo kiinni sellanen mut pääs irti rannas ku puras siiman katki(liian lyhyt peruke).Mut asiast toiseen .Mikä olisi paras oikein kunnon hauen pyyntiin käyvä uistin.Mulla on räsäsiä,zalt,Isoja jigejä,dammin lippoja ja yks iso lohi lippa mihin toi kertomani hauki otti kiinni.Löysin uistimen rannastapienen kahlauksen jälkeen.Mut olisko muita kun nils masters ja bete krocodil :?
Hauki o kala,keso o raejuusto

Pete

Aina ei kyllä ole niin, että "iso uistin, iso kala". Oma ennätyshaukenikin 12.6 kg tuli 26gr Krocodilellä. Mutta tässä joitain varteenotettavia uistimia, välineet pitää myös olla sitten sitä luokkaa että ne kestää nämä uistimet ja mahdolliset suuremmat kalat.

-Bomber 16A
-Nils Master Invincible 15 cm
-Zalt 14
-Super Shad Rap
-Kaappari (isoin)
-Iso Zam
-Isoin Utö
-Isoin Proffa

Juggis

1. Rapala Super Shad Rap (merelle oikeastaan vain minun mielestäni)
2. Bomber (toimii hyvin myös sisävesissä)
3. Rapala Magnum (toimii hyvin myös sisävesissä)
4. Ne vanhat tutut Kuusamon Proffa ja Räsänen, vaikka näillä en itse mitään kovin suuria olekkaan saanut koskaan - isomukset tulleet aina yllämainituilla vaapuilla

Toki isot lipat toimivat usein myös, mutta niitä en ala erittelemään. Kyllä esim. Bomberilla homman pitäisi hoitua niin merellä kuin järvelläkin 8) Itse olen tykästynyt tosin Magnumeihin.

Ja tosiaan tuo "iso uistin, iso kala" ei aina päde:

http://koti.mbnet.fi/juggiis/kevatta05/6kg.jpg
http://koti.mbnet.fi/juggiis/kevatta05/6kg2.jpg
http://koti.mbnet.fi/juggiis/kevatta05/6kg3.jpg

Tuollaista saa aikaan n. 6kg hauki. Kakkos koon Minnow Spin koki ankaran kohtalon. Tuskin tuossa enää kauaa olisi tarvinnut taistella kun koukkurengas olisi mennyt suoraksi. Koukku kesti paineen yllättävän miehekkäästi. Peuhasin kalan kanssa n. 25 minuuttia, koska kädessä ei nyt varsinaisia haukivälineitä ollut. Vieheen olen säilyttänyt "muistona" :wink:
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Kala_Jökke

Joo, parhaita on on ollut räsäset ja abun atomit...Sitten vaapuista monet, kuten stormit, super shad rapit sun muut...Isot kalajigit ovat omaa luokkaansa ison hauen kalastuksessa, ainakin mun mielestä...

Niin ja tuo ei todellakaan aina päde, että isolle isoo uistinta ja pienelle pientä...Super shad rapillakin on tullut pieniä haukia ja jigeilläkin...

Tuhottoman monta kertaa on käynyt niin. että päässä on ollut kuusamon kuf-lippa ja siihen on sitten jössähtäny oikein jätti mamma kiinni ja siihen meni se lippa...Jälki ei ole ollut hyvää, eikä kylläkään kuf-lippa olekkaan mikään suurhaukiviehe kooltaan, muttta kun sillä tuppaa tuleen niin hyvin kalaa...

Lisäksi joillain pikkuvaapuilla, esim vaikkapa kerran storm tunderstickillä, joka ei nyt ihan pikkune oo, ni nappas sellanen kolmekilonen kiinni ja sitten ku kalastin turpaa ja ahventa sillä, niin ei tietenkään ollu peruketta, että uinti säilyis hyvän ja NAPS!
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Salmo

Sanotaan, että kylmässä vedessä isompaa uistinta ja lämpimässä pienempää. Tätä perustellaan sillä, että kylmän veden aikaan hauki on passiivisempi ja haluaa saada paljon ravintoa pienellä energian kulutuksella (hyötysuhde). Toisin sanoen ottaa mieluummin isompaan uistimeen.

Joka tapauksessa koukuilla saa olla kokoa haukiuistimissa paremman kiinni pysymisen vuoksi ja uistinkin saa olla suurehko, jotta se ei niin helposti päätyisi kiduksiin.

Yllä on lueteltu jo varmoja ottipelejä. Täytyy vielä mainita jigit, koska hauki ei aina ole matalassa.

Anonymous

Mielestäni parhaat haukiuistimet ovat:
-Nils master invicible 15 ja 12 cm
-Zalt 14 cm
-Turus-ukko 33 grammaa
-Buster Jerk 12, 15 cm muista hidas uitto ja välillä pysäytyksiä
-Räsänen
-Jigit
-Utö
-Super Shad Rap

kalastaja86

Itse suosittelisin Bete crocodile lusikkaa sininen/helmi, Rapala Fat Rap, Rapala Magnum, Nils Master Invincible
Just a Fishing Man....

pappa

meneeköhän jigi sarjaan mutta suspi jigi on kyllä hyvä ison kalan pyyntiinvaikka kestävyys on vähän kehno :lol:
Tony Stenroos

Anonymous

Minusta ehdottomasti paras viehe isoille hauille on tavallinen kuusamon proffa ja kuusamon "hauki" niminen lusikka on kans hyvä sillä sain isoimman haukeni 6kg   :wink:

Ma_Ite

Siis isommalle hauellehan kuuluu nykyisin tarjota muodikkaasti runkku-lurea, eli onanisaatio-viehettä, eli siis JERKKIÄ. Buster ja EsoX on ainakin hyvin pyytäviä ja helpoisti runkattavia JERKKEJÄ.

keittomies

Kyllä noilla perus Rapaloilla näyttäis tulevan tosiaan ihan ok kokoisia haukia.
Viime torstaina Tammisaaresta saatu 12.2 kg hauki Rapalan 11 cm magnumilla. Käykää imemässä detskut osoitteesta:  

http://www.ahtojaata.net/ftk/

J
\\keittomies

Haspeli

Rapala Coundown kullattu 9cm on ykkönen.

rotta

Ihan ekaks kannattaa ostaa joku 0,25 kuitu ja siihen vähintään 30 senttinen peruke. Itellä veti hauki siimat poikki Houtskarissa vaikka oli 15kg:n kuitu ja 20 senttinen peruke. Siiman päässä oli 20 cm professori.

niku

tässä pari mun parhaimmistosta
-inkoo 26g (ruohikkosuojattu)
-countdown musta valkonen
-minnow spoon hologrammi väritys toimii lähes aina pakko olla! ei ehkä suurimmille hauille paras vaihtoehto mutta tapahtumia riittää kun on oikea paikka
-trout guiver 26g todellinen huippu viehe painotettuna !!!!
-ja tietenkin vielä rapala orginal  :P

hauki67

- Stormin 7 tuumainen Suspi (kalajigi): suspilla tullut veneeseen eniten isoja haukia tänä ja viime vuonna: suurimmat 16,88, 8,8, 8,3, 7,25 ja 7,1 kg. Joten näyttöä toimivuudesta ison hauen kalastuksesta löytyy.

Muuten hyviä ison (yli 5 kg) hauen  uistimia ovat olleet:

- Bomber 15 cm             (mulla ylivoimaisesti eniten yli 5kg haukia)
- Nils Master 15 ja 18 cm
- Zalt ja Zam isot koot

- Professorit (44 g)
- Turku Spoonit (33 g)

rikurichard

minnow spoon (magnum koko.)
zalt
invincible

Jesse90

Mun mielestä edellä mainitut on kaikki hyviä mut jos tohon viel lisäis halco isossa koossa. On sillä tullu yli 2 kg kuhakin.

Anonymous

Minulla jerkit toimineet parhaiten.

P.S Ei ne kalat katkaise siimoja vaan se joka on siellä vavan puollella

muistakaa riittävän pitkä peruke  8)

jättihaukimanniskan

no mul on nyt jo zalt,rapala magnum,rattlin rap,storm suspendig jigejä,saurus vaappuja jotka on oikein hyviä hauille(joka kerta tulee niillä jotain) sit  tänää alotin tekemään pientä buster jekin tyylistä uistinta
Hauki o kala,keso o raejuusto

korvalainen

paras hauki uistin on 15cm tormentor ja nils master ja myös super shand drap :D

pappa

Ei pidä unohtaa Vesting jätte on ihan hyvä ison kalan pyydys
Tony Stenroos

Eräjormat

kyllä se räsänen ja proffa on hyviä mut kannattaa kokeilla rapala tail danceria
SaaMamiES!!! :wink:

käy reenistä ku vetää kalaa sen minkä jaksaa...

esal

Iso Minnow Spoon
Räsänen
Rapala Magnum kyllä noihin ottaa.

kurojaki

itseä meinaa ihmetyttää että miten tuolla suspijigillä kalastaa kun se uppoaa niin hitaasti että jos ei odota kauaa niin se alkaa viistämään pintaa... Siis kyllä minä tiedän uittotyylin mutta tuota asiaa en ole tajunnut.

Niin meinasin unohtaa ne itse vieheet, tässä muutamia

-Isot proffat
-Iso krokodil/turku spoon
-Jakki
-Iso jak
-Magnumit
-Bomber 15cm
-Nils masters - invincible 12 tai 15cm
-Strike pro - Kiro deep diver (ei välttämättä iso viehe mutta serkku sai 8kg hauen tolla)
-Nils masters - jumbo
-Husky jerk downdeep tai normaali