Sundomin sillalla tapahtunutta (lukekaa kaikki)

Started by Anonymous, August 12, 2005, 20:55:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Sundomin silta Vaasassa 12.08.2005 noin kello 20:00: Kaksi ala-aste ikästä poikaa olivat heittelemässä uistinta ja saivatkin ihan ok kokoisen hauen, jolle tekivät seuraavaa: Heittivät sen keskelle maantietä ja jättivät sen siihen lojumaan kaikkien autojen yliajettavaksi (eräiden ohikulkijoiden vaatimuksista huolimatta pojat eivät poistaneet haukea tieltä, ennen kuin sen suolet olivat levällään pitkin tietä)...

Tällä viestillä vetoankin jokaiseen vanhempaan, jonka lapset kalastavat, jotta moinen älyttömyys ei toistuisi.

Mikko_-Procyon-

...ne on vaan siinä iässä... pitää vaan päästä pätemään, sitten pari vuotta eteenpäin, niin nauravat hulluja teinivuosiaan.

Toisaalta eipä tuo paljoa poikkea siitä, että lapissa nämä taimen-rautu-imurit nostetaan rannan puihin roikkumaan. Roskakaloja kun ovat ja kirotaan päälle.

Valitettavaa on, että tuollaista tapahtuu. Maailma on p-ska paikka. Itse olisin jäänyt pitämään palopuhetta paikalle, jos olisin kohdalle osunut. Vaan tietääpä tuon: "ime lekaa, äijä.. mee hoitoon!".  jne jne.

Remmiä vaan, niin tulee järkeä joka sivalluksella  :lol:
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kalaboi

Pentuna on se jokin vietti, että pitää kaikki tuhota, mitä näyttävämmin sitä parempi.

Eräällä lammikolla on pirusti sammakoita. Kutuaikana niitä saa käsin kiinni, noh tämänkös olivat pikkupojat keksinyt. Kerran kuin ajoin pyörällä erään sillan ali, oli kävelytie sammakonraatojen peitossa. Pennut viskoivat sammakoita sillalta asvaltille.

Itse muistan aina, kun heiteltiin kaikenmaailman lumipalloja ja muovirojuja tielle. Niitä oli hauska katsoa kun auto ajaa yli.

Noh... Täytyy myöntää, että olin pienenä itsekkin aikamoinen luonnonraiskaaja, mutta kun ikää tulee lisää (ja remmiä) niin kyllä oppii.

Etenkin noita sammakoita juuri pentuna listin vaikka miten, mutta niistä en kerro enempää.

Sama juttu joka elukalla... Aina kun löytyi jokin eläin esim sammakko tai siili kiven alta, niin sillä leikittiin aikansa ja sitten tapettiin tai kuoli itse. Niinhän ne kissatkin tekevät saalishiirillään.

Mikko_-Procyon-

Niinpä.

Onneksi omat eläinten kiduttamiset jäävät kärpästen jalkojen nyppimiseen.

Mikä hitto siinä oikein viehättää? Kiduttaa avuttomia luontokappaleita. Pennuilla on hirveä vietti ampua alitehoisella ilmakolla lintuja tai kivittää kissoja. Eikä niihin saarnaaminen tai valistaminen tehoa. Kaveripiirissä silti kerrotaan tarinoita kissoista ja sinapista persuuksissa. Ja kovin on se, joka kertoo pahimmat tarinat. Olipa tehnyt sitä tai sitten ei.

Sammakoiden tappamisestakin ei muuta kuin rauhoitetun eläimen taposta tulevat rahasakot päälle, niin loppuisi sekin riemu.

Tiedoksi vain, että KAIKKI maailman sammakot on rauhoitettu.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kalaboi

Jep onhan tuo ollut tiedossa, eipä sitä paljoo miettiny 7 vuotta takaperin. Kissojen kivittäminen ei ole mulla tullut edes mieleen, enkä pystyisikään moiseen. Enkä alitehoisilla aseilla ammuskellut.

nyt ei kyllä enään huvittaisi kiivetä räksän pesille poikasia tökkimään. On sitäkin tullut harrastettua kymmenkesäisenä.

Itse en ole koskaan ollut ylpeä toimistani eläimiä kohtaan, enemmänkin on kaduttanut.

Tämä vaiva on juuri poikien oma, joka on Uhmaiässä juuri pahimmillaan. Kaikki pitää särkeä, kaikenmaailman laitteet avata ja tutkia osia, postilaatikkojen räjäyttäminen ilotulitteilla ym...

Onneksi enään ei moinen vandalismi innosta.

Oppi ikä kaikki.

Hiirivaari

Quote from: AnonymousSundomin silta Vaasassa 12.08.2005 noin kello 20:00: Kaksi ala-aste ikästä poikaa olivat heittelemässä uistinta ja saivatkin ihan ok kokoisen hauen, jolle tekivät seuraavaa: Heittivät sen keskelle maantietä ja jättivät sen siihen lojumaan kaikkien autojen yliajettavaksi (eräiden ohikulkijoiden vaatimuksista huolimatta pojat eivät poistaneet haukea tieltä, ennen kuin sen suolet olivat levällään pitkin tietä)...

Jollakin ollu taas älliä ihan liikaakin...  :roll:  Ihmetyttää kyllä tollaset, kuten myös nämä alitehoisella impukalla ampujat sun muut...  :roll:  Annettaisiin niiteen litujen, kalojen, sammakoiden ym. nyt ihan rauhassa elää. Itse en pystyisi millä tekemään tuollaista. Ei tuossakaan ole mitään muuta luultavasti peränä, kun että pitää vähän esitellä kovista.. Onneksi en ollut itse paikalla...  :roll:  Saunan taakse tollaset....  :x

Zounatan

Eipä järki pojilla päätä pakota...

Onhan toi aika sairasta. Valitettavasti tuollaiset tapaukset ei ole mitään harvinaisia. Itsekin olen nähnyt särjen hakattavan tohjoksi ihan huvin vuoksi vaan. Enpä vaan tajua mitä iloa tuollaisista teoista on tekijälleen, mutta jotkut vissiin nauttii siitä. Lapsilla tuntuukin nykyään olevan ihme into tuhota. Kaipa se menee ohi (toivottavasti), mutta ei se kyllä tervettä ole missään iässä.

Monimuotoinen eläinrääkkäys on ikävä kyllä yleistä   :x

Lazy Cat

Kovikset.

Muistan kun joskus pienenä serkku ja hänen kaverinsa tunkivat sammakkoja mopon pakoputkeen ja nappi pohjassa vetivät vapaalla. Katsoin vain vierestä. ;)

Pro Pilkkijä

Joo ja pikkulapsien erityinen suosikki tuntuu olevan sorsat, tai pulut, mitä nyt itse olen nähnyt. Heittää nyt kivillä joitakin sorsia!? Kaikkein pahinta on kuitenkin se, jos vanhemmat eivät edes kiellä sitä!
Kerran, kun yksi penska roiski sorsan päälle vettä, niin minä roiskaisin sen penskan päälle kostaakseni sorsan puolesta. Heh, penska poistui itku kurkussa rannalle, mutta tuntuipa oppivan läksynsä, kun en ole häntä sen jälkeen nähnyt kiusaamassa sorsia.

perza

no joo onhan tuota itsekkin tullut harrastettua...ei sitä sen enempää.
mut nyt se vaan tuntuu nii hölmöltä ja typerältä kiusata esim. lokkeja koukuilla ja särjellä+siimalla.
noita oon myös nähnyt et kaloja jätetään tielle ja katsotaan sivusta kun auto ajaa yli...Äly hoi älä jätä...
:?
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

pappa

Kyllä sitä jo viiskyt luvulla oli omat kujeet.Noidan pilli talkkarin postiluukusta,niin huusi emäntä ja pilli kilpaa ja hauskaa oli mut noi eläin jutut ei niitä ole kyllä harrastettu tai niitä skitareita(kalapiikki selässä mikä lie)tuli ongittua ja sitten korkki piikkiin kiinni että semmoista
Tony Stenroos

Anonymous

ite oon tehny kyllä samalla lailla ja samassa paikassakin...  :oops: Mutta kyllä nyt HÄVETTÄÄ!  :oops:  :oops:  :oops:  mutta onhan meitä tyhmiä ihmisiäkin olemassa.

Bister

Quote from: Anonymousite oon tehny kyllä samalla lailla ja samassa paikassakin...  :oops: Mutta kyllä nyt HÄVETTÄÄ!  :oops:  :oops:  :oops:  mutta onhan meitä tyhmiä ihmisiäkin olemassa.

Ettei sit olis kyse susta ja sun kaverista? En oo kyl ite nähny mitää tommosta tapahtuvan, mut jos joku tekis noin, menisin kyl sanoo niille jotai..
Hyvä, että sua ees kaduttaa..  :)

Pete

Quote from: Anonymousite oon tehny kyllä samalla lailla ja samassa paikassakin...  :oops: Mutta kyllä nyt HÄVETTÄÄ!  :oops:  :oops:  :oops:  mutta onhan meitä tyhmiä ihmisiäkin olemassa.

Sen takia nimettömänä tänne kirjoitatkin. Ihan syystäkin hävettää....

Kala_Jökke

Itse en ole pahemmin mitään tuollasita tehnyt, paitsi mitänyt pienenpänä kärpäseltä repinyt jalkoja, niinkuin mikkokin sanoi...Eräs "kaverini" ketä kalastaa, niin hänellä on suorastaan pakkomielle änkeä toisia kaloja toisien kalojen perseeseen! Niin ja pelata onki kaloilla, kuten ahvenila, turvilla ja särjillä pesäpalloa, kun ne vielä elävät! Aivan sairasta touhua! Jos itse pelaisin kaloilla pesäpalloa, häpeäisin niin paljon että lukittuisin kellariin koko loppu elämäkseni ja kasvattaisin viismetrisen parran :!:
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

jättihaukimanniskan

Hauki o kala,keso o raejuusto

Hiirivaari

Ainakaan tossa ekassa viestissä ei lukenu, että olis tappanu. Mutta toivottavasti tappo...  :roll:

Bister

Quote from: -Jukkis-Mutta toivottavasti tappo...  :roll:

Niinpä.. Toivottavasti. Aina saa toivoa.

Zounatan

Walde

Entä jos kissoille,sorsille ja muille elukoille antaisi ilmakot ja kädet. Vois räiskiminen loppua aika nopeasti.

marabou

Oliko paikalla ollut uiseitakin huomauttajia asiasta?

arskawa

vastaakohan tämä äkkiä ajateltuna pyydystä ja heitä takaisin juttua,tuntuu vähän siltä.eiköhän liippaa liian läheltä.

Eci

Se on sitä lapsen ajattelemattomuutta. Itsekin muistan liiskanneeni särkiä laittamalla särjen kannon päälle ja lyömällä lekalla...hyi minua.
Ehkä otin, ehkä en!

Anonymous

Tulee ihan oma lapsuus mieleen. :D  Sillon tehtiin vaikka mitä kepposia. Me tosin käytettiin marjoja kalojen sijaan.

HalDi

Noitten uhmaikäisten tekemiset on tosiaan ihmeellisiä varsinkin näin ikään kuin sen ajan eläneenä. Tuntuu, että niillä ei oo mitään järkeä mukana, täysin tarpeetonta energian tuhlausta. Hyvänä esimerkkinä pikkusiskot, varmasti myös -veljet. Kaikenlaista kalan paukkupommeilla kärvennystä oon minäkin nähny. Ihmeesti nuo 10-13 vanhat tuntee tuota anatomiaa. Ainakin peräaukko löytyy ja sen ominaisuudet tunnetaan ja tietoja sovelletaan kaikenlaisiin eläinkokeisiin.

Mistä tämä johtuu? Onko vika suomalaisten yleisessä luonteessa? Kenties hyvinvointivaltion elintasosairaus, samanlaista toimintaa lienee harrastettavan esim. USAssa, eli Ämerikassa. Ainakin kieltenopettajilta kuulee aina, kuinka jokaisessa maassa Suomea lukuunottamatta ollaan niin kohteliaitakin, jopa pojat ja vieläpä nuoret, nuo luonnonoikut! Venäjä ja Saksa ainakin ovat käytöstapojen luvattu maa. Näillä on varmasti jonkinlainen yhteys. Ajatella sopii, minkälainen paikka Suomi olis, jos eräästä päivästä lähtien käytösmalli olisikin samanlainen, kuin jossain Keski-Euroopan kulttuurimaassa.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Siikapossu

Hyi olkoon!     Ite oon 14v. mutten kyllä tekisi mitään tuon tapasta :twisted: