Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haavi, nostokoukku vai käsi

Started by Pine, October 10, 2002, 19:32:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salmo

Quote from: SalmoHaavi-miehiä sitä olen minäkin...Koskilla käytän pientä haavia ja veneessä isompaa/pitkävartisempaa.
Näin vuonna 2002. Muutaman "kokemusrikkaan" kalastusvuoden jälkeen ovat nostotapanikin jonkin verran muuttuneet.

Koska olen yhä enemmän alkanut valikoida saalista, on haavinkin käyttö jäänyt vähemmälle. Mukana se kulkee edelleen, mutta heittokalastusreissuilla haavi on vain "varmuuden varalta". Vetouistelussa se on edelleen ykkösnostoväline, sillä kohdekalalajeina ovat vaikeasti käsin nostettavat järvilohi ja -taimen sekä piikkinen kuha.

Eniten viime aikoina on tullut harrastettua valikoivaa hauenkalastusta ja ykkösnostovälineenä on toiminut käsi. Pieniä haavoja ja ruhjeita nyt tulee lähes joka reissu, mutta se ei haittaa. Osan hauista olen vapauttanut vedessä Hook-outilla ravistamalla. Onnistunut hankinta on ollut myös leukapihdit (huokea Esox Grip). Hauen suun ollessa sopivasti ammollaan on leukapihdit hyvä nostoväline. Koukkukin veneestä löytyy.

Veneessäni on siis useampia nostovälineitä, joita käytän valikoiden. Vielä kun pitää kaikki käden ulottuvilla, on mahdollisuus valita kullekin kalalle mielestään sopivin väline.

Anonymous

Melkein 20 vuotta käytin haavia, mutta sotkujen vuoksi vaihdoin nostokoukkuun ja haaviin en usko enää palaavani. Mulla karkasi haavilla monta kalaa silleen, että uistin tartui haaviin vapaista koukuista ja kala potkaisi itsensä vapaaksi haavin runkorakenteista. minulla on sellainen 2 haarainen hiilikuituinen teleskooppikoukku. kalan voi nostaa ylös ihan mistä vaan, vaikka kuljestä. Kalat ei huomaa koukkua  kovin helposti, eikä ohikoukkauksestakaan ole haittaa. Ainoa huono juttu on että kalalle yleensä käy huonosti kun sen nostaa koukulla. Mutta jos kalan aikoo päästää vapaaksi ei pidä koukata.  Eipä ole tarvinnut katua vielä koukkuun siirtymistä. Ainoa ongelma oli siirtyä tutusta ja turvallisesta haavista koukun käyttöön. Kerran se haavi sitten unohtui venereisulta ja muutenvaan mukana olevaa kokkua tuli kokeiltua...

Monni

Itse ottelen lähes aina kalat haavilla jos ei vavalla nouse. Ainakaan taimenten ja kirjojen kanssa en koskaan plärää käsin.
Poltinkoski

Rami

Itse nostelen hauet suurimmaksi osaksi käsin. Pienemmät niskasta kiinni ja isommat lip-lockilla. Jos koukut on pahasti edessä estämässä käsinnostoa, niin käytän nostokoukkua. Myös kesällä pirteiden isompien haukien kanssa tulee helpommin käytettyä nostokoukkua, varsinkin jos iso vaappu on ulkoa kiinni.

Jos kalaa ei ole tarkoitus punnita tulee nostettua vain kalan pää ylös vedestä, jotta koukut saa irti ja kalan vapautettua. Kaikkein helpointa, jos kalan saa irroteltua suoraan pitkillä pihdeillä kalaa koskematta.

Haavia en ole käyttänyt hauelle vuosiin. Haaviin sotkeutumista voi vähentää väkäsettömillä koukuilla.

Suomen Haukiseuran sivuilla on aiheesta lisää tietoa:
http://www.suomenhaukiseura.com
--> Hauenkalastus
--> Saaliin käsittely
--> Hauki vedestä oikein ottein

Valz

Kyllä kohta tärppää!

--PROFESSOR--i

Haavia useimmin, jos olen rannassa!Veneessä käytän monesti nostokoukkua.
Mutta jyllä haavi vie voiton "helppokäyttöosyytensä" vuoksi :lol:
MADE in Finland...

_vade_

Kaikki alle kilon kalat käsin ja takas. Isommat haavilla ja sit möröt nostokoukulla.

lapa

haavilla on tullut nostettua yli 1.50 kilon luokan kalat
lapa

marabou

Sillä nostan millä osaan ja mikä on mukana.                                          Koukulla se menis sählätessä kun en osaa, haavi on mukana yhdellä reissulla kymmenessä no oke viiestä. Käsi se ehkä sitte on sen osaan ja on mukana ainakiin joka toinen reissu
:wink:

Araggis

Faktahan on, että isot kalat nappaavat aina silloin kun olet yksin, eikä haavia ole mukana. Ainakin minulla.

Haavia olen käyttänyt lähes aina, mutta nykyään menee oikeastaan käsipelillä, kun se koukkujen irroittaminen haavista on alkanut tympiä. Isommat (noin 4kg) toki vielä haavilla, kun ei viiti riskeerata sormia hampaille ja koukuille.

Vetokalastuksessa toki aina haavi ja mahdollisiman iso, kun paikalla on paljon muitakin yrittäjiä. Haavin käyttö aloitetaan nostamalla se niin ylös kuin haavin varsi antaa, jottei keltään jäisi näkemättä ;)
Elämän tarkoitus on 42.

Sanaseppo

sape_the_kalamies

HAI

Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

perza

käden avustamana haavi tai nosto koukku...
:lol:
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

pöllökala

Yritin kalastusreisullani saimaan haukivedellä tänä syksynä ottaa 6 kilon haukea ensimmäisen kerran käsin veneeseen, tuloksena kauhee kiroilu, hihat/takin rintamus litimärkänä ja haava peukaloon. ihmettelen suuresti, että sen sähläyksen jälkeen kala vielä kiinni ja sain sen lopulta haavilla kyytiin. Taitavia heppuja, jotka 8 kilosia käsin kyyttiin koppaa. Täytyy vissiin reenata ensin ruovikon reunan 1 -2 kilosilla puikkareilla.

Salmo

Quote from: pöllökalaYritin kalastusreisullani saimaan haukivedellä tänä syksynä ottaa 6 kilon haukea ensimmäisen kerran käsin veneeseen, tuloksena kauhee kiroilu, hihat/takin rintamus litimärkänä ja haava peukaloon. ihmettelen suuresti, että sen sähläyksen jälkeen kala vielä kiinni ja sain sen lopulta haavilla kyytiin. Taitavia heppuja, jotka 8 kilosia käsin kyyttiin koppaa. Täytyy vissiin reenata ensin ruovikon reunan 1 -2 kilosilla puikkareilla.
Ensimmäinen iso hauki, jonka käsin nostin, oli n. 7 kg luokkaa ja sen sain vasta kolmannella ylös. Tällöin opin, että voimaa täytyy käyttää kun käden lykkää hauen kiduskannen alle ja ottaa otetta. Ensimmäisellä kahdella yrityksellä yritin liian somasti hivuttaa kättäni ja yritys kaatui siihen, etten saanut kättäni edes kiduskannen väliin vaan hauki painoi veneen alle. Kolmannella yrityksellä toimin ripeästi, ihan eri asenteella, ja hauki oli veneessä.

pöllökala

joo, kai toikin on puhtaasti tahtoasia, vähän testoa liikkeelle ja prkkkllleee ! säälimättömällä reippaudella kyytiin, ei se hauki painimaankaan ala. Mutta se kuuluisa joka jäbän eka kerta  :shock:

psy1

Käytän nostokoukkua ja alle 3kg käsin. Käytin haavia muutaman vuoden mutta rupes vit**** ku isompia kaloja sai aina "asetella" että ne oli haavittavissa ja muutaman kerran kävi niin että olin haavitsemassa haukea ja kala oli puoliksi haavissa mutta sitten haavin reuna osui kalaan, kala lähti miljoonaa karkuun ja irtosi...ei kivaa! nosto koukku on kätevä koska kalan ei tarvitse kuin uida ohitse niin sen saa napattua ylös...mutta any way maku asia...

PerhoEki

Haavilla tulee kaikki nosteltua ylös.... Vaikka kyllähän se kala joskus sotkee ittensä, siiman ja uistimen kiinni siihen haavin verkkoon aikasta taidokkaasti.... Mutta niistä sotkuista on vielä selvitty ja siksi käytän haavia ainakin toistaiseksi.... :-D
Perhokalastus = Elämää suurempi asia

Jussi_

sale uistin

kyllä haavi on varma mutta useimmat kalat nostan niskaotteella.
ENT.jättihaukimanniskan.piti vaihtaa nimeä

Hemulisoturi

Pienemmät kalat nostetaan käsin, suuremmat haavilla ja ne ''suuret'' (mitä nyt joskus sattuu tulee) niin silloin otetaan nostokoukulla..

Haspeli

Nyt täytyy kysyä että nostatteko ne 7.5kg hauet ihan käsin?  :?

psy1

Isot hauet saa nostettua erittäin helposti käsin kiduskannesta/leukaluusta, mutta siinä on se että jos kala rupeaa potkimaan niin sormet on täynnä pikku haavoja ja jos kuva on kokonaan suussa niin koukut voi upota sormiin. Ja kyllä, paksun hanskanhan voisi laittaa käteen mutta itse en ainakaan jaksa ruveta säätämään.

Himopilkkijä89

Haavilla ylös kaikki otettavat. Haavilla nostettua kalaa en enää takaisin laske.
Kaikki pienet irroitan jo vedessä pihdeillä.

Muutaman kerran olen joutunut tilanteeseen jossa ei ole ollut haavia saatavilla. Kaikilla kerroilla on kala päässyt karkuun. Muun muassa kerran karkuutin ahvenen tälla tavalla, joka oli arviolta kilon painoinen tai vähän alle.
Olin tosin erittäin lähellä saada kalan ilman haaviakin.

Vastaavasti haavimistilanteessa kala on päässyt karkuun vain pari kertaa ja nekin olivat pieniä.

duunari-91

ite nostan pienet kädellä ja isot haavilla

SUURkalastaja jyväskyläst

Yleensä käsin tai siimasta. Joskus veneillessä sitten parikiloset limatuubit haavilla.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

samwagen

No pikkukalat nousee pelkästä siimasta, mutta vähän isommat kadellä ja yli4kg nousee jo haavilla tai nostokoukulla vähän riippuen että kumpi sattuu  käteen osumaan.

taildancer

Käsin tai haavila,No teno/torniojoella ollaan käytetty koukkua kun haavi on semmotteessa joki veneessä vähän liian iso.
Kyllä tuohon miedän dida-merkkiseen haaviin upposi miedän 15,8kg hauki ihan helpohkosti(no helpohkosti ja helpohkosti,veneen alle ja potkuriin oli sillä melko hinku)