Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten pakastat kalan??

Started by Ebi, August 17, 2005, 12:31:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ebi

Joo tähän on varmaan monia tapoja, mutta kuulin vähän aikaa sitten että joku pakastaa kalasta suolineen päivineen... :shock:  Onko jollain vielä älyttömämpää konstia vai joko kaikilla on joku USB-vakuumikone??
ei sen väliä saanko tai olen saamatta...  MITÄH!

kalamies)

itse laitan vaakumiin ja sitten tuuli tunneliin "-40" jo on hetkessä jäässä..sieltä sitten pakastimeen... :lol:

kaivo

Kuulin tällaisen konstin lähinnä pienempien kalojen (ahven tms.) pakastamista varten: kalat pakastetaan veden kanssa, ts. ladotaan kalat pussiin tai vaikkapa maitotölkkiin, johon lasketaan vettä ja koko komeuden annetaan jäätyä.

Kalallehan suositeltava pakasteenapitoaika on jotain 3 kk, mutta jään sisässä säilyvyys paranee eikä makuhaittoja pääse syntymään yhtä nopeasti kuin normaalipakastuksessa. Itse en ole tätä testannut, mutta kulema toimii.

Ebi

Tuulitunneliin.... :shock:  kuulostaa F1 pakastukselta.
Kerroppa tarkemmin. Joku kiertoilmapakastus... :roll:

Monni

Itse ainakin lyön kirjolohia ja taimenia pakkaseen perattuina ja tuorekelmuun käärittyinä. Joskus fileroinkin riippuen käytöstä sulatuksen jälkeen. Ihan priima kamaa sulatuksen jälkeen, mutta tuorre on aina tuore.
Poltinkoski

Jussi_h

Lohikalojen pakastamisesta minulla on niin surkeita kokemuksia, että olen luopunut siitä tyystin. Johtuneeko kalojen rasvapitoisuudesta, että ne eivät kestä pakastusta.

Ebi

Säilyvyydessä tärkeintä on varmaan toi tyhjiö eli ei oo happea pöpöille. Kyllä lohi pakastimessa säilyy vaikka seuraavaan kesään kunhan pakastin on riittävän kylmä ja kala on vakuumissa. Mutta lohikaloissakin on eroja pakastuksen suhteen. Mielestäni tuoreena aivan älyttömän herkullinen rautu on pakastuksen jälkeen kuiva ja melko vaatimattoman makuinen. Kun taas verrattavissa ole harjus on vielä talvella maukas yllätys pakastimen pohjalta.

Jussi_h

Täytyypä vielä kokeilla kunnon tyhjiöpakkauksessa, jos Ahti on erityisen antelias jollain kerralla.

Ei se lohi siellä pakastimessa muuten kovin pitkään säily ;)

Putte

Kalamiehen kertoma tapa(-40 ja tuulitunneliin) olisi varmasti paras tapa pakastaa kala, mutta ihan kaikille ei ole moista mahdollisuutta käytettävänään. Raksiuistelussa käytettävät ottotäkyt ( www.ottotaky.fi ) syöttikalat pakastetaan ko. tavalla.
Meillä kalat pakastateen milloin mitenkin. Yksinkertaisimmillaan kala vain muovipussiin ja pakkaseen.
Noh. Jokainen taplaa tyylillään.

Mikko_-Procyon-

Hmm.. Jotkut harjusta enemmänkin pyytäneet taas ovat sanoneet, ettei se säily kovin hyvin pakkasessa?

SInällään jännä tämä kahtiajako, sanotaan ettei rasvainen kala säily pakkasessa. Tämä perustetaan siihen, ettei se pakastu hyvin ja se pilaantuu sen vuoksi nopeammin. Ts. rasvaa on enempi ja vettä vähempi, jolloin tarvittaisiin kylmempi pakkanen pilaantumisen hidastamiseksi. Toiset taas sanoo, ettei tämä lohikala kuivu pakkasessa. Eli se säilyy mehukkaampana ja paremman makuisena. Oma havaintoni tukee osittain tuota. Lohikalat eivät kuivu pinnaltaan pakkasessa ja makukin on mielestäni varsin hyvä.

Vähärasvaisen kalan (hauki, ahven) pitäisi taas säilyä hyvin pakkasessa. Ruotissa pyytävät pääsiäishauen jo edellisenä kesänä. Eli se on TODELLA kauan pakkasessa, ennenkuin päätyy pöytään (ainakin paikoin tällainen perinne siellä on). Kuulemma se on ihan hyvää vielä sittenkin. Oma mielipiteeni kylläkin on, ettei hauki säily pakkasesas 2:ta viikkoa pidempään. Sen maku muuttuu omituiseksi ja hajukin on "paha". Kuukauden säilytyksen jälkeen hauen pinta alkaa kuivumaan.

Itse olen vähentänyt tätä haihtumisen tuomaa ongelmaa pistämällä 2 vastakkaista kalapalaa samaa pakasterasiaan. Nämä sijoitetaan siten, että nahkapuolet ovat ulospäin. Tällöin haihtuminen tapahtuu pääasiassa nahan puolelta ja nahka on luonnon kehittämä "haihtumisen estin".  Joskus kala tulee pakastettua myös pakastuspusseissa, varsinkin jos ne on fileeksi vedeltyjä. Siinä haihtuminen on vähäisempää kuin rasiassa, koska kala ei ole niin paljoa ilman kanssa tekemisissä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Monni

Quote from: EbiSäilyvyydessä tärkeintä on varmaan toi tyhjiö eli ei oo happea pöpöille. Kyllä lohi pakastimessa säilyy vaikka seuraavaan kesään kunhan pakastin on riittävän kylmä ja kala on vakuumissa. Mutta lohikaloissakin on eroja pakastuksen suhteen. Mielestäni tuoreena aivan älyttömän herkullinen rautu on pakastuksen jälkeen kuiva ja melko vaatimattoman makuinen. Kun taas verrattavissa ole harjus on vielä talvella maukas yllätys pakastimen pohjalta.

Joo itte aina syksyllä saatuja taimenia kaivan pakastimeen sinne kaikki muitten kamojen väliin mahdollisimman syvälle et olis kylmä. Sitten niit on mukava joulun aikaan fileestä suoraan laittaa kraaviin tai koko kaloja savustaa.
Poltinkoski

kalamies)

Quote from: EbiTuulitunneliin.... :shock:  kuulostaa F1 pakastukselta.
Kerroppa tarkemmin. Joku kiertoilmapakastus... :roll:

anteeksi kun kesti! tämä on tällainen kuin iso pakasti jossa on isotkylmä koneeet ja isot tuulettimet ... tuulettimet puhaltavat älyttömän kovasti ja pakkasta on noin 40 asteessa, kala jäätyy läpikotaisin tunnissa.pakastys on tehty siirretään tavarat tavalliseen isoon kylmä konttiin.. laki vaatii tämän kalan käsittely laitoksiin jotka pakastavat kalaa....

kalamies)

Olettekos kuulleet irtopakastus linjasta? tässä pakastus tapahtuu että kalan pinnalle suihkutetaan vesi suihku tämän jälkeen tuuli tunneliin, samalla hihnalla ja kalan pinta jäätyy "ja kala", näin kala ei pääse kosketuksiin ilman kanssa. ja kalan säilytys ikä pitenee..
Tätä tyyliä käytetään esim: kun kala pakastetaan kokonaisena "suolineen"