Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Harjus ruokakalana

Started by Monni, August 27, 2005, 22:31:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Monni

Eli miten harjus kannattaa laittaa ruuaksi? Voiko kraavata, savustaa, loimuttaa tai uunikalana niin kuin muutkin lohikalat? Minkäs pituiset harrit kannattaa lähettää kassinpohjalle ruuanlaittoa odottamaan?
Poltinkoski

Aarne Karjala

Ehdottomasti raakana pieniksi paloiksi ja  runsaan sipulin kera lasipurkkiin.  Odotusta vuorokausi ja sit  Tämä herkku on niinku "sipuliharjusta".  JA ON HYVÄÄ!

Monni

Quote from: Aarne KarjalaEhdottomasti raakana pieniksi paloiksi ja  runsaan sipulin kera lasipurkkiin.  Odotusta vuorokausi ja sit  Tämä herkku on niinku "sipuliharjusta".  JA ON HYVÄÄ!

Kuulostaa aika hurjalta? Kai sinne nyt sualaakin pitää laittaa?
Poltinkoski

Mikko_-Procyon-

Mulle harjus on parhaimmillaan, kuten muutkin kalalajit..

ts. voita pannulle, karkeaa merisuolaa ja sitten vain paistellaan. Ruisleipää ja kylmää olutta. Rokkenroll.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Anonymous

Meikäläinen laittaa harjuksen savustettuna, ja mielestäni päihittää jopa hyvänä savukalana pidetyn siian. Nam nam ... eikun syömään  :wink:

Monni

Kuinkas voiko tota Harjusta pakastaa yhtään? Vaikka viikolla sais niin ei kerkee kumminkaan sit ruuaks laittaa niin lyö pakkaseen ja sulaa viikonloppuna vaik savukalaksi? Onnistuuko? Joku vaan sano ettei kestä pakastusta vaan pitää heti tuorreeltaan vetästä...  :roll:
Poltinkoski

Anonymous

Quote from: MonniKuinkas voiko tota Harjusta pakastaa yhtään? Vaikka viikolla sais niin ei kerkee kumminkaan sit ruuaks laittaa niin lyö pakkaseen ja sulaa viikonloppuna vaik savukalaksi? Onnistuuko? Joku vaan sano ettei kestä pakastusta vaan pitää heti tuorreeltaan vetästä...  :roll:

En tiedä savustaa, mutta soppakalana menis varmaan paremmin  :?  Ei kyllä oo antaa sulle reseptiä, mutta voihan sitä aina  soveltaa  :oops:

Aarne Karjala

Quote from: Monni
Quote from: Aarne KarjalaEhdottomasti raakana pieniksi paloiksi ja  runsaan sipulin kera lasipurkkiin.  Odotusta vuorokausi ja sit  Tämä herkku on niinku "sipuliharjusta".  JA ON HYVÄÄ!

Kuulostaa aika hurjalta? Kai sinne nyt sualaakin pitää laittaa?

Sanoppa muuta se kuullostaa hurjalta, ja en minäkään ensin tätä uskonut. Sitten kun sitä ensimmäisen kerran maistoin, nii käsitys muuttui. :lol:  Muistaakseni sinne joukkoon laitettiin myös suolaa.... :roll:  Niitä selkärangan paloja ei kannata sitten nielaista. tämä faari joka mulle näytti tän sipuliharjuksen, nii se käski vain "imeskellä" mehut selkärangasta. On muuten todella hyvää ruisleivän päällä, ainakin silloin kun istuu tenolla ja odottaa heittovuoroa. Harjusta ei kannata pakastaa vaan heti naamaan, menee kuulemma pakkases pilalla. Tosin mulla ei ole kokemusta pakastetusta harjuksesta, kun en ole niitä pakastanu.

--PROFESSOR--i

Harjushan on erittäin maukas ruoka-kala joten pannulle vaan taikka savupönttöön...Tuota Aarnen sipuliharria en ole vielä maistanut, mutta katsotaan nyt... :wink:
MADE in Finland...

Aarne Karjala

Quote from: --PROFESSOR--iTuota Aarnen sipuliharria en ole vielä maistanut,

Kannattaa kokeilla!  :wink:

Kun tämä "faari" tarjosi mulle ensimmäistä kertaa sipuliharjusta, niin mä kyllä sanoin et eihän tota voi syödä.  Faari tuumas "syöthän sä silliäkin" et se siitä sitten. :lol:

Oikeesti kun tästä nyt kirjoittelee, niin ihan tekee mieli sipuliharjusta. :cry:

--PROFESSOR--i

Joo...

Aion kyllä maistaa kun harjusta tulee pyydettyä.
Nyt olen kyllä keskittynyt enimmäkseen tammukan onkimiseen ja sehän on myös erittäin hyvä ruoka-kala!
MADE in Finland...

Walde

Harjus on niitä LL kaloja eli Loimutettuna loistavaa

MRI

Mielestäni harjus pannulla paistettuna ei ole mitenkään erikoisen hyvää, ahven hakkaa se mennen-tullen. Mutta savustettuna kyllä hyvää (savustus petraa monen muunkin kalan makua) ja olen kuullut,että harjuskeitto on vallan oivallista.

Tyrskyturskaaja

Harrihan on lapinkulkijoiden perussaalista, ja se on hyvää laittoi sen miten tahansa. Paistaessa pitää kuitenkin olla varovainen, liika kypsyttäminen saa harrin todella kuivaksi ja mauttomaksikin.
Loistava kala graavattuna!
Harrin kanssa pitää muistaa sekin, että liha pilaantuu todella nopeasti eli kesäpäivänä 4-5 tuntia repussa kulkenut harri alkaa olla valmis roskikseen.. Harri kannattaa perata ja miksei suomustaakin heti kun sen on saanut, suolaa ropsautus sisälle ja kala reppuun muttei muovipussiin, jossa se muhii pilalle muutamassa tunnissa omissa liemissään.
Jos sattuu olemaan ottipaikoilla ja kalaa tulee rutosti niin ei muuta ko suolistaa kalat heti ja suolaa käyttötarkoituksen mukaan ja pakkaa tiukasti ämpäriin tahi vastaavaan astiaan, ja viileään.
Pete / Tyrskyturska Team

marabou

´Me laitettiin mun eka harri pakkkaseen kun ei keretty syyä heti ja savustettiin parin päivän päästä.  Oli se ihan hyvää ainakin nälässä (mutta kyllähän kaikki kalat on parempii tuoreelta)