Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mieleen painunein kisa kokemus

Started by marabou, September 22, 2005, 20:32:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marabou

Nii eli mikä kisa kokemus on jäänyt teille mieleen.
Minulla se on tämän vuoden sm laituripilkin sm:ssä toinen sia, oli muute mul 39 kuumet enkä jaksanu onkii koko kisaa.

Anonymous

Muutaman vuoden takainen sm-pilkki se on.
Tulos oli karvan alle 4kg ja ajattelin, että voi sillä 10 sakkiin hyvällä tuurilla päästä nuorissa.
Voittaja olikin ylivoimainen yli 5kg tuloksella, mutta seuraava tulos oli 2g enemmän kuin minulla. Sinänsä ei suurta merkitystä, mutta voittaja sai 21 tuuman televiisorin ja toinen sai viel 14tuuman telkkarin. Kolmannelle, eli minulle jäikin sitten rullaluistimet(huonolaatuset) ja koko muistaakseni 46. Eli en tehnyt niillä yhtään mitään. Vieläkin ne ovat tuolla kaapissa piilossa, odottaen kenties kuuta nousevaa.

kaivo

Hmm... Aika vähän olen kilpaillut, mutta pilkkikisoissa olen käynyt useampia kertoja. Mieleenpainuvin oli Lohipilkin SM 2002 täällä Oulussa Valkeisjärvellä. Järveen oli istutettu muistaakseni 950 kg kalaa, joukossa isoja taimenia ja nieriöitä. Kokemuksia oli aiemmin vain kirjolohen pilkinnästä, joten saaliilla ei ollut kehumista: pari tärppiä ja 1,8-kiloinen nieriä ylös, velipojalle samankokoinen. Jännitystä sen sijaan piisasi isojen kalojen takia, mm. voittaja sai 5,7 kilon taimenen ja 3,5 kg nieriän samalta alueelta. Hirveitä kaloja...

Kala_Jökke

Quote from: kaivoJännitystä sen sijaan piisasi isojen kalojen takia, mm. voittaja sai 5,7 kilon taimenen ja 3,5 kg nieriän samalta alueelta. Hirveitä kaloja...

Ohhoh! Täytyy myöntää, että jos itse olisin ollut paikalla ja samalta alueelta noussut ton kokosia kaloja, ni olis kyllä kuset aika äkkiä sukasssa...:D Toi 1,8kg nieriäkin on jo mun mielestä valtava! :shock:

Niin ja itse en ole koskaan kilpaillut, paitsi isän ja kaverin kesken. Ei tuo kilpaileminen ole oikein mun juttu.

Niin ja kaivo, millä tollasia hirmuja pilkittiin? Ei varmaan millään neljä tuumasella ahvenkairan "avannosta" tollasia nostella... :lol:
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

kaivo

Voittokalat nousivat lohipilkillä yleisesti käytetystä kuuden tuuman reiästä, ottipelinä sini-puna-hopeinen Räsäsen seiska, ja suuret kalat olivat kisassa muutenkin mielistyneet isohkoihin lusikoihin. Vapana voittajalla näytti olevan normaali markettivapa, mutta siiman on täytynyt olla lujaa: ottipaikassa ei ollut vettä jään alla kuin noin metrin verran, joten tärppien on täytynyt olla melkoisia.. :) Kisassa saatiin näiden kahden mörön ohella pari muutakin 5 kg ylitystä.

Jokusia kuvia kyseisestä kisasta, mm. voittokalat, löytyy muuten täältä (Veitsiluodon Kalamiesten kuvagalleria, rullaa sivua alaspäin): http://netti.nic.fi/~vlkm/kuvagalleria.htm

Keli oli kisassa pilvinen ja nuo kuvat näköjään melko tummia, mutta halutessaanhan niitä voi vaalentaa PhotoShopilla tms.

Anonymous

No on kyllä aikamoisia hirmuja...Kun tollasia pääsis kerran nosteleen niin ei maittaisi ainakaan mulle enään sellasten 5-15cm ahventen pilkkiminen :)

Kala_Jökke

Toi ylempi viesti on mun kirjottama, en vaan huomannut kirjautua sisälle... :oops:

PS: Ohhoh! Oli muuten neljännessadas viestini! :D
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Peksim

Hmm varmaankin ensimmäinen uistelukilpailuni, jossa oli niin karmea myräkkä ettei meidän suht pieni kokoisella veneellä ollut mitään sanottavaa! Aallot riepottelivat ja alkoi mennä vähän vaaralliseksi puuhaksi. Saaliskaan ei päätä huimannut: muutama alamittainen kilpailukala... No tulipahan avattua kisailuputki  :)
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Anonymous

Tuo kaivon mainitsema kilpailu sai kritiikkiäkin mäkkiläisiltä kesällä osakseen, kun jäät lähtivät, niin noita monen kilon taimenia ja nieriöitä kuoli pitkin järveä ja mätänivät rannoille. Liekkö liian kuuma vesi vai mikä oli. Kyllä lohipilkit pitäisi hoitaa ihan niillä perinteisillä 1-2kg kaloilla. seassa sitten muutama tuollainen siimankatkoja.
Mut tuloksethan näytti kovilta ;)

kaivo

Joo, jälkipyykkiähän siitä kisasta tuli. Tyypillisesti kisassa ei saatu siitä 950 kilon istutuksesta ylös kuin murto-osa ja sen jälkeen loppukeväällä pilkkijöitä kävi jonkin verran, mutta järvessä oli kalaa melkoisesti vielä jäiden lähdettyäkin. Olisiko käynyt sitten niin, että vanhat isokokoiset istarit eivät oppineet syömään tai yleensäkään löytäneet karusta järvestä ravintoa, ja kuolivat yksinkertaisesti nälkään? Vedenlaatuhan Valkeisessa on erinomainen, joten sitä ei voine kalakuolemista syyttää...