Mitä teet saaliille?

Started by Pilkkijä12, October 12, 2005, 21:05:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pilkkijä12

Elikkä mitä teet pilkillä saamalla saaliille?Syötkö sen vai heitätkö menemään?Itselläni saaliin suuruus riippuu koska jos vaikka tulisi pari haukea niin vien ne mummolle...  :)

kaivo

Riippuu saaliin laadusta, määrästä ja tilanteesta.

Mikäli tulee käytyä esim. hupipilkillä paikoissa, joista tulee tyypillisesti jokusia kiloja pikkuahventa, ei niille isommin käyttöä ole. Siis roskikseen, kompostia kun ei kotona ole. Saattaa kuulostaa haaskaukselta, mutta pikkutirrien harventaminen tekee vain kalakannalle hyvää. Samaten keväisellä särkireissulla saaliskertymä (avantoa mäskittämällä) voi olla sitä luokkaa, ettei saaliin edes jotenkin järkevä hyödyntäminen tule kysymykseen. Hoitopyynninkin vuoksi roskikseen.

Mikäli ahventen keskikoko alkaa olla perkuukelpoista, edes sellaista 50-grammaista, tulee kalat otettua hyötykäyttöön: joko suoraan pannulle tai sitten pakastimeen myöhempää käyttöä varten. Mikäli käyttökelpoista kalaa tulee hyvin, on joskus hankalaa älytä lopettaa kalastus "kesken kaiken" ja ottaa kalaa vain sen verran, minkä jaksaa itse perata. Koska talvella koko perkuuhomman joutuu hoitamaan vasta reissun päätteksi väsyneenä kotona eikä kätevästi vesillä pitkin päivää kuten kesällä, alkaa omakohtainen perkuuraja olla parin-kolmen ahvenkilon kohdalla. Kun kalaa tulee omasta mielestä useimmilla reissuilla huonosti, tulee hyvällä reissulla joskus otettua enemmänkin kalaa reppuun, mutta sitten perkuupöydän ääressä harmittaa. Kerran olen perannut 5 kiloa kerralla ja se riitti.

Kirjolohipilkillä tulee käytyä harvoin ja kalantulo voi tunnetusti olla heikkoa, joten mahdollisten saaliskalojen käsittelyssä ja hyödyntämisessä ei ole ongelmia...

marabou

Yleensä se menee roskiin kun meinaa olla suurin osa 20 rammasta :oops:
Mut kyl niitäkin joskus siivoan ja isot tietysti.

wolf

jos tulee isoa ahventa, ne yleensä päätyy pannulle.
kiiskit, särjet yms. "roskakalat" jätetään usein jäälle lintujen ruoaksi.
parina viime talvena on iissä  ja olhavassa ollut merellä paljon isoa ahventa.

kala elmeri

Jos tulee paljon kalaa niin me putsataan ne seuraavana päivänä ja laitetaan siksi aikaa ne lumi hankeen ja syvälle sinne kun tuppaa olemaan kissoja naapurissa...

Väenö.

Annan hyvän ahvenreseptin.Itse käytän sitä ja kalat hupenee niin,että tahdon itse jäähä ilman.Ahvanet nyljetään, filerataan selkäranka pois ja vatsalihat leikataan ruotoineen pois.Sitten ripotellaan fileille hiukan suolaa ja rouhittua valkopippuria.Annetaan olla yön yli.Seuraavana päivänä rypsiöljyä kattilaan kuumenemaan.Kalafileet pyöritellään kanamunassa ja korppujauhossa ja kattilaan aina muutama kerrallaan.Keitetään öljyssä,kunnes kalat saa kauniin,hieman ruskehtavan värin.Itsekukin voi maistella ja etsiä oman maun mukaan oikean kyosyysasteen.Öljy kattilassa on oikean lämpöistä silloin,kun kala nousee aika nopeasti pintaan,kun sen laittaa öljyyn.Suosittelen.

perza

Miksi puhutte "jos" tulee isoja ahvenia?
Itse ainakin kun hupi pilkille lähden ni lähden onkimaan nimenomaan niitä isoja ahvenia, pieniä en jää edes onkimaan. Niin yksinkertaista! Aina sieltä ne paisti ahvenet tulee(150g-->) jos joitain pieniä tulee niin ne menee kissalle, Suomut ja evät pois ja kissat tykkää. Särkiä tulee talvella hyvin harvoin jos ollenkaan. Kevät onkin sitten ihan toinen juttu(viimeiset reissut) kun kunnon ahven paikoille ei enää pääse ni silloin tulee ongittua pientä ahventa, särkeä ja haukea myös säyneitä tulee joskus ihan hyvin...
Vähän asennetta tohon pilkkimiseen, ei pidä ajatella että jos tulee vaan että "tulee"
8)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

kalaa kalaa kalaa!

Mää vien ne mummolle kun sillä on katti jolle se perkaa niitä. :D

mikke.l

Pannulle pääsee isoimmat ahvenet. :D

Anonymous

No yleensä tulee pilkillä sellaista 20- 50 g ahventa paljon. Olen laittanut aina loukkuun syötiksi ja kissa syö. Isoimmat maistuu itselle joko savustettuna tai paistettuna!

arnolds

Kalan koosta riippuen. En viitti mitään kolme senttisiä ahvenia ottaa mukaan, viskaan ne lokeille. Sellaset "keskipannun" ahvenet on aika mukavia ja ne voi viiä kotiin ja paistella. Mitään pieniä haukiakaan en viitti mukaan ottaa ainakaan syömistarkoitukseen.
On se hirvenmetsästys niin mukavaa...

harrastelija23

Kompostiin tulee laitettua kaikki pikkuset. siellä ne joutaa muhimaan kaikessa rauhassa.

Anonymous

Mitäs siinä turhia perkailemaan, suu ammolleen ja suuhun vaan.. niin meikäläinen on tehnyt jo 60 vuotta....