sukelluskalastusta

Started by kiso, July 14, 2002, 20:17:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kiso

kellään kokemuksia sukellus kalastuksesta?vois vaihdella ajatuksia ja kuulumisia lajin tiimoilta!

edit: otsikko. Sukelluskalastus on yhdyssana..
TEAM PUTKO FISHING

KalaErkki

Siinä ois laji mitä minä haluaisin kokeilla! Ei täällä ole kukaan joka ois sattunut löytämään noin jalon harrastuksen. Oisin ittekkin kiinnostunut lisä informaatiosta :)
I´am the fishing master

Sintti

Täältä löytyy myös mielenkiintoa lajia kohtaan. Voisiko oikeastaan parempaa harrastusta olla kuin sukellus kalastus jossa yhdistyvät sukeltaminen, kalastus ja metsästys (kyllähän otsikon kirjoittaja siis tarkoittaa harpuunakalastusta eikä semmoista, että ongitaan veden alla happipullot selässä.).  

Muistan itse joskus nuorempana Teneriffan reissulla käyneeni sukellus liikkeessä jossa myytiin pieniä harppuunoita ja mieli olisi tehnyt ostaa moinen, mutta jäi jostain syystä ostamatta. Niin löytyyköhän suomesta liikettä joka möisi harppuunoita (kai muuten harppuunalla kalstus on suomessa sallittua). Voisi semmoisen vaikkapa ostaa jos ei niin kamalan kallis olisi ja siihen kunnon maski ja räpylät. Tietysti isot keuhkot ovat eduksi jos ei omista sukelluslaitteita(niinkuin minä).

kiso

jep,jep tarkoita kalastusta varusteilla:märkäpuku,maski,räpylät,snorkkeli,painovyö,harppuuna ja paljon seikkailumieltä ;D ;D
lajiin pääseepi mukaan noin 400€ jos uutena ostaa kaikki vermeet,mut keltainenpörssi yms...palstoilta löytää halvalla vehkeitä ;)
isoin ampumani kala on 38cm ahven,ommuuten aika jättiläinen vedessä 8)ja isompiakin olen nähnyt,mut eipä kehuskella ::)
kuopion seudulla on ainaskiin muutama hyvä lampi siihen lajiin,järvet on aika tummia(paitsi suvas,eilen 2tuntia sukeltelin ja ihailin ;D)meressä voi varmaan sukeltaa kirkkautensa puolesta ???
kyselkää minulta autan mielelläni ;)

katsokaa sivut:www.teamkampela.com
siinä on meidän kaikkien esikuvia :o
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

Voivoivoivoivoi kun ois sen verran fyrkkaa, että vois ruveta harrastaan.... :( .......sitten kun ois vielä kirkas järvi........  No ei mahda mitään, onhan aina normaali kalastus!   Se KYLLÄ V-A-R-M-A-S-T-I KORVAA KAIKEN JA SAA ILOA AIKAAN!!!!   Ja ainahan on tuulastus. mitä mä siis harmittelen......

Anonymous

Lueskelin vanhoja viestejä ja kas muuallakin kuin rannikolla on elämää.

Jos joku haluaa tietää jotakin sukelluskalastuksesta, niin kylelkää minulta.

Jos joku tarvitsee välineitä, niin alan tuomaan Italiasta HUIPPULUOKAN kalustoa ja pukuja (märkäpuvut sukelluskalastukseen ja harppuunakalastukseen), kesällä pitäisi olla. Puvut mittatilauspukuja ja hinta n. 250-300 euroa. Pukutilaukse ajoissa jotta ehtii kesäksi.

Itse olen harrastanut useita vuosia, kilpaillutkin hieman, mm. SM-kisojen suurin kala 2002.

Toimitus

Minäpäs kysyn sitten muutaman kysymyksen, koska olen aloittamassa lajia todennäköisesti ensi kesänä:

-Pitääkö käydä sukelluskurssi ja tarviiko harppuunaan aseenkantoluvan?

-Eikö lajissa käytetäkään happipulloa?

-Mikä on yleisin pyyntisyvyys?

-Mikä hyöty on sukelluspuvusta?

-Snorkkeliksi ei taida käydä mikä tahansa Esson snorkkeli... Onko snorkkelissa jokin lukitussysteemi sukellettaessa? Mihin ominaisuuksiin kannattaa kiinnittää huomiota snorkkelia ostettaessa?

-Mitä ominaisuuksia maskilta vaaditaan?

-Mistä saa ostaa harppuunoja?

Tässä oli muutama kysymys.. Saattoi olla tyhmiäkin joukossa...  :)

Olen erikoistunut lähinnä uistinten sukelteluun tähän asti, mutta harppuunakalastus kiinnostaa suuresti.
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

kiso

dodii...taidampa itekin vastata....sukelluskursseja ei tarvita,koska varusteisiin ei kuulu happilaitteita,eikä harppuunalle tarvita aseenkantolupaa.
itsellänni pyyntisyvyys on 0-6m,mutta omasta fysiikasta se on kiinni miten syvälle ilman laitteita pääsee.
sukellus puvusta eli märkäpuvusta on hyötyä,ettei kylmä pääse yllättämään,sisävesillä käytän 7mm neopreeni pukua,jolla olen sukeltanut 12asteisessa vedessä reilun tunnin.
snorkkelista sen verran et itse sukellan ihan perus putkella(sporasub),mutta parempia olisi putket,jossa on tyhjennys venttiilit suuosassa(helpottaa putken puhaltamista vedestä tyhjäksi)lukitus systeemi?siis ettei vettä pääse putkeen,olen joskus nähnyt,mut ei taida olla toimiva.....
maskista,pieni tilavuuksinen(maskin tilavuus mahdollisimman pieni).
harppuunani oen itse ostanut www.rocsport.com kuten lähes kaikki muutkin varusteet.
ps:aina kannattaa kysyä tyhmiä,sillä niillä kysymyksillä oppii!
pps:vastaa manne niihin mihin mulla tieto/taito loppuu.
ajattelitko lähteä ensi kesänä sm:miin?
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

Kyllä sulla tietoa piisaa.

- se vain, että jos kisoihin aikoo, täytyy olla lisenssi/vakuutus ja sen saa liittymällä sukellusseuraan, sit voipi maksaa vakuutuksen.

Joo, tottakai sm-kisoihin, toivottavasti on silloin kunnossa. Treenattu on ja kovaa.

Välineitä voi kysellä sit kesemmällä multa, ei arvaa vielä ottaa tavaraa varastoon. Harppuunoita on hyviä ja huonoja!! Ostakaa hyvä.

kiso

joo mullakin oli tarkoitus lähteä katselemaan maskin läpi nuita sm:miä.koskisen janin kanssa olen ajatuksia vaihdellut ja tullut siihen tulokseen,tapaa sitten vähän muitakin alan ihmisiä!paineilma harppuuna kyllä vähän kiinnostas ensi kesäksi,lieköhän manne semmosia tuot maahan?
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

EIIIII paineilmaharppuunoita.

Kyllä niitä vois tuodakin, mutta kyllä kumijousella varustettu on paljon mukavampi ja moninaisempi peli ja riittää meidän kaloille. Voihan kumeja laittaa vaikka kaksi, jos tarvii lisää voimaa, etelän vesillä näkyvät käyttävän useampiakin kumeja yhtäaikaa, mutta meidän nuolissa on vain pari hahloa.

kiso

niin,tokihan sitä virittää vois tuolla toisella kumilla...
käykö siellä kisoissa paljon paineilma harppunoita?
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

En nähnyt ensimmäistäkään paineilmalla toimivaa harppuunaa viime kesän kisoissa, joissa olin mukana.

Kalaa kisoissa ei niin hirvittäviä määriä tule, muutamasta ahvenesta noin neljäänkymmeneen ahveneen. Muita kaloja tulee vain yksittäiskappaleita, ei mitään sellaisia saaliita kun vetouistelukisoissa tai kun on päivän itse heittelemässä esim. haukia.

Hauskaa on kuitenkin se, että usein näkee kaloja, joko liian pieniä tai sitten ei ehdi ampumaan. Voi myös valita mitä kalastaa, esim. usein harjoitellessani olen "joutunut" pikkuhaukia 0-2kg "pyytämään" siirtymään pois tähtäinlinjalta, jottei tule houkutusta pyytää poikasia, kun niitä isojakin näkee.

Kyllä sen huomaa, kumpi on vieraissa. Vaikka haukea on mielestäni helppo ampua, niin kyllä ne isoimmat on vetänyt vielä voitot 9-0. Ei ole helppo olla kalan veroinen.

kiso

taitaapi meressä olla vähemmän kaloja nähtävillä kun lammissa...mikäs olikaan manne sun isoin ampuma kala?
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

Isoin kalani lienee n. 6kg hauki, tarkkaa painoa ei otettu.

Hauskin saaliini tuli, kun ammuin lahnaa ja sain kaksi yhtäaikaa, vaikka toista en edes nähnyt.

Suurinta saalista en kerro, joku saa kuitenkin hepulit.

Taimen on tavoittena.

Yli kiloinen assu on tavoitteena, hiukan alle on jo (perattuna 800g)

kiso

joo,se on totta et mullakin suurin kertasaalis jää salaisuudeksi ;)siitäkin saatettas suuttua...mulla on isoin kala noin parinkilon haukija ahvenen puolella aika samoilla lukemilla ollaan(38cm)pääsispä jo veteen....mitenkä treenaat näin talvisin?
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

Joku hyvä kirja mukaan ja altaanpohjaan lukemaan, mielellään aika paksu, jottei tarvi heti tulla pintaan vaihtamaan.

Kaipa siinä ei auta muu kuin altaassa olla pinnan alla mahdollisimman paljon, siinä sitä harjoitusta. Rentoutumista en vielä ole niinkään harjoitellut. Kuntoa pitää jollain tapaa kanssa parantaa, jottei väsy, jos joutuu kovassa kelissä uimaan vaikka 5km tai enemmän.

Tuppaa vaan tulemaan yrjöt kun on kovat mainingit, yök.
Koita siinä sitten sukeltaa, kun snorkkeli tulee täyteen aamupalasta.

Eiköhän tehdä avanto ja mennä sinne treenaamaan, köysi mukana tietenkin?? Yksi turvasukeltaja pulloilla mukaan, pilkillä etsii ahvenparven ja sit  reikä sahalla jäähän.
Miltäs kuulostaa.

kiso

tuo avantosukellushan kuullostaa hyvälle,kokoeilin kerran lillua puvulla avannossa,muta kylmä tuli jaloille melko pian :(kai nekin siihen ois tottunut...altaaseen pitäis lähteä uusia simmareita&laseja kokeilee :D
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

He he, vitsi vitsi, äläkää nyt lähtekö jään alle itteänne hukuttamaan!! Kaipa sitä tappaa itsensä helpomminkin, pulloilla se on vähän eri juttu, mutta pulloitta ei parane.

Altaassa, syvässä altaassa on ihan hyvä harjoitella. Itsekin huomasin jo pysyväni aika helposti pari minuuttia pinnan alla ja vielä pystyi liikkuman.

Joku aina vertaa lajia vapaasukellukseen, mutta kyllä ne erilajeja ovat. Vapaasukeltaja kyllä on tottunut olemaan pinnan alla kauemmin ja ui rennommin. Kalassa ollessa joutuu kuitenkin uimaan 4-5 tuntia ja sukeltelemaan useita kymmeniä kertoja. Kovassa kelissä on vaikea rentoutua sukellukseen uudelleen ja uudelleen.

Ei muuta kuin rankkaa kestävyysharjoittelua ja lihaksista viis.

Ja heti mennään katselemaan kun vedet aukeavat turunmaan saaristossa, vain katselemaan....?
Turun alueen kiinnostuneet tervetuloa mukaan!

Ja kaikki joukolla kisoihin, naispuoliset myös. Tietoa kisoista löytynee myös Team Kampelan kotisivuilta.
www.teamkampela.net     (jos oikein nyt lopun muistin)

Anonymous

Siis sittenkin edellinen linkki meni väärin, se on www.teamkampela.com

Ja itse edustan Saaristomeren Sukeltajia, mutta em. sukelluskalastusseuralla on hienot sivut.(kampeloilla siis)

Anonymous

Onkohan joku menossa Viron mestaruuskilpailuihin (sukelluskalastus)??

Onko kukaan käynyt ennen siellä kalassa?

Kilpailukalenteria näkyy jo www.teamkampela.com  
sivustoilla.

Anonymous

Sukelluskalstuksessa tarvittavia (laadukkaita)varusteita (kaikki mitä tarvitsee sukelluskalastuksessa) saa edullimmin Auvo Puurtiselta, yhteystiedot löytyy http://members.tripod.com/wasser_spielen/ sivuilta.

Harppunaksi kannattaa valita ehdottomasti kumilinko, paineilma toimisen tehot pienenevät mitä syvemmällä kalastaa. Itselläni on rocsportista ostettu sporasubin Black Viper 55cm pituisena ja Omerin Alluminium 75, Spora on ihan hyvä sameampiin vesiin joissa näkyvyys on heikompi, mutta Omer on ehdottomasti parempi. Harppuunassa kuten muissakaan varusteissa ei kannata pihistellä, muuten harrastus voi olla tuskallista.

Snorkkeliksi en suosittele venttiilillä varustettua vaan aivan "perinteistä" snorkkelia, on todella ikävää kun venttiiliin menee roska(esim. havun neulanen) ei ole helppo saada pois ja koko ajan vettä suussa. Snorkkelin tyhjennys kannattaa harjoitella matalassa vedessä.

Kalastus syvyys vaihtelee vesistön mukaan yleensä 1-8 m, ei kannata mennä syvälle jos kalat on matalassa.

Märkäpukua käytetään jottei tulisi kylmä, eli hyvässä märkäpuvussa veden vaihtuvuus on hyvin pientä jolloin ruumiinlämpö ei laske (tai jotain)

Maskin valinnassa on tärkeintä, että maski istuu naamalle. Toisin sanoen maskin tulee olla tiivis ja mielellään mielyttävän tuntuinen.

kiso

Mutta, alkuun kannattaa kokeilla ihan vaikka ilman pukuja yms..jos ei satu sitten kiinnostamaankaan, niin on mennyt paljon rahaa hukkaan....maski, räpylät,snorkkeli ja harppuuna riittänee varmasti alkuun, tuon paketin hinta jäänee 100 euron tietämille.

TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

Antakaa kokeneemmat tekniikkavinkkejä, kuinka olette mittavat kalansaaliinne saaneet, joista ette kehtaa edes kertoa. Itse hankin harppuunan viime kesänä ja olen Helsingin seudulla yrittänut pyytää kalaa sekä järvissä että meressä, yhtään en vain vielä ole saanut. Yleensä näkyvyys on niin huono ettei harppuunan kärkeä näe jos käsi on suorana, mutta jos vesi on hieman kirkkaampaa niin en ole kyllä 10 cm suurempia ahvenia lukuunottamatta juuri pyydettäviä kaloja havainnut.

kiso

No ei kannata lähteä edes sellaisiin vesiin sukeltamaan, jossa ei näe, koska silloin näet kalan liian myöhään..minkälaista on vesistö missä sukellat?Kannattaa hankkiutua sellaisille paikoille, jossa kalat oleskelevat(luodot, ruohikon reunat,yms..)Itse ainakin koukkailen välillä melko syvällekkin hakojen kupeille, koska ainakin isommat ahvenet tykkäävät jöröttää hakojen alla suojassa, hauet löytyvät yleensä ruohikoista, joten ne on melko vaikeaa nähdä.
Kyllä ajan mittaan oppii tietämän ne paikat/näkemään kalat, itselläkin aloitus vuosina kaveri sukelsi minun perässä ja silti ampui enemmän kalaa, kuin minä?
Oppia ikä kaikki!
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

Hei

Olen sukellellut Tornionjoella, mikä näin vähän veden aikana on aika turhauttavaa. Onko kenelläkään muulla kokemusta joista? Minulla ei ole harpuunaa, vaan pidän atrainta mukana vapaasukelluspyrähdyksilläni. Jos sattuu se hauki taas istuskelemaan sen vakiokivensä suojissa =).. Tekisi kyllä mieli sukellella enemmänkin mutta nämä veden lämpötilat ei oikein salli. Eilen menin palelluttamaan käteni=(( Onko se keskimmäinen eli 75 senttinen harpuuna paras suomen vesissä? Olen melko pienikokoinen.

kiso

Atrainkin on ihan ok, mutta saattanee olla hiukka kömpelö?Lämpötiloihin sen verran, että märkäpuvulla päsee siitä ongelmasta..onhan se melko tuntuva investointi(laadukasta pukua ajatellen), mutta jos ei hirmuisen paljoa vedessä vietä aikaa, niin sellainen "surffipuku" on aivan ehta peli!
Harppuunan koosta, se itselläni on, koska ammun kuitenkin melkoisen pienikokoisia kaloja sisävesiltä, mutta esim teamkampelalla taitanee olla järestään yli 115cm nuolet, mutta tämähän ei ole mikään varusteurheilu,joten 75cm kelpaa varmasti.
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

minkälaisia märkäpukuja te käytätte? vedättekö ihan basic laitesukellukseen tarkotetulla märkiksellä vai ootteko hankkinu vapaasukelluspuvun?
jos ootte hankkinu vapaasukellus puvun niin mistä ja paljon makso?
miten sellanen puku eroaa muuten tavallisesta märkäpuvusta?

mulla on ursuitin tosi vanha yksosanen 7 mm, se on vähän kankee uidessa, mutta menettelee. painoja tarvii tommoset 6 kiloo.

kiso

Mulla on ihan laitesukelluspuku, joka myöskin 7mm paksu.Sen hankin koska sukellan kylmissä vesissä jo aikaseen keväällä, varmaan vois olla että sellainen vapaasukelluspuku ois notkeempi, mutta se on myös kukkarolle notkeampi, mutta en ole itse hirveitä jäykkyys ongelmia vedessä kokenut(polardiver)itselläni on painoa 8kg, mutta eihän se vedessä tunnu!
Siitä miten puvut eroaa, osaa varmasti vastata www.teamkampela.com.
TEAM PUTKO FISHING

anzon

Onko tän pituisesta harppuunasta mihinkään jos haluaa esim vain kokeilla kiinnostaako laji?

Sporasub - Murena 35
| Rungon halkaisija: 25 mm | Kumin halkaisija: 13 mm | Kumin pituus: 26 cm | Materiaali: Kumi | Keihään halkaisija: 7 mm | Keihään pituus: 48 cm | Keihään tyyppi: Stål | Kärki: Kierteellä