Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kivuliain kalastuskokemuksesi?

Started by kaivo, November 07, 2005, 16:23:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Onkohan tästä ollut aiemmin puhetta? Mikä on kivuliain sattumus, joka sinulle on sattunut kalalla? Onko tullut telottua itseään esim. kivikkoon kaatumalla, puukko lipsahtanut muuallekin kuin kalaan tms.?

Omalla kohdallani ei ihme kyllä (onneksi) ole sattunut tähän mennessä mitään pahempia vahinkoja, mitä nyt niitä normaaleja könyämisiä, pikkuhaavoja kalojen käsittelyssä jne. Kipeitä tapauksia on ollut kaksi:

Vuoden -92 syksyllä virvelöin eräällä pikkujoella, ja onnistuin heittämään 18 gramman Bete Krokodilin vastarannan pajuun kiinni. Kevyesti nykimällä uistin ei irronnut ja lähimmälle sillallekin oli matkaa, joten päätin riuhtaista väkisin. Lusikka irtosi oksasta, singahti vastarannalta kuin ohjus minua kohden ja paukahti suoraa kohmeisille paljaille sormilleni! Onneksi ei ollut raskaammasta lusikasta kyse, kun nytkin kävi jo todella kipeää.

Kivuliasta oli myös jokusia kesiä sitten irroitella pikkuvaapun koukkuja kämmenestä. Muistaakseni takakoukusta upposi kaksi haaraa mutkaa myöten lihaan ja toisestakin koukusta yksi haara. Ei auttanut kuin tunnin äheltämisen jälkeen runtata koukun kärjet läpi näkyville että ne sai katkaistua pihdeillä. Tuon jälkeen en ole uskaltanut tarttua uistimeen ottanutta kirjolohta käsipelillä ylös niskasta kuten haukea. Kirjolohen lyhyestä ja paksusta päästä ei aina tahdo saada kunnon otetta.

Bister

Omalta osalta on kyl ylivoimasesti tää:
Tavallinen syyspäivä Sundomin sillalla (Vaasa). Haukea tuli ihan mukavasti. Yks "kalamies" kaveri sai n. 1,5 kilosen hauen ja ei uskaltanu ite ottaa sitä, nii mä tietenki jouduin nostaa ja irrottaa sen. Nostin sen kiduksista ylös, ja se rupes rimpuilemaan. Päästin irti (vaikka tiesin, ettei missään nimessä saa päästää irti!) ja molemmat koukut oli kädessä kiinni, toinen tosi syvällä, toinen raapaisi käteen n. 3cm haavan. Kipeää otti. Hetki tän jälkee rupesin perkaamaan yhtä haukea, nii työnsin käden hauen suuhun (en tiiä miks) ja jotenki sain käden vedettyy sillai että hauen hampaat raapas käteen.
Tän jälkee vielä puukolla naarmutin kättä  :? Aika kivulias reissu tuoki oli..

Eci

Heitin kevyellä UL-vavalla pientä räsästä ja päänyliheitossa koukut uppos päänahkaan. Lähimpään terveyskeskukseen matkaa lähes 100 km joten ei kun ite repimään niitä irti. Viskiä piti ottaa puudutukseen ja sivuleikkureillahan tuo sitten irtos.....
Ehkä otin, ehkä en!

marabou

Omalla kohalla ei mitään tosi kivuliasta ole tapahtunut mutta vähän kivuttomampia senkin edestä kuten eräs reissu jolloin sain syvän haavan puukosta eikä tietysti laastareita mukana illalla sitten nostimme verkkoja niin lanka men haavaan ja repäisi palan irti.

Pete

Oltiin aikana eräänä Brandössä haukikalassa, olisikohan ollut loka-marraskuun vaihdetta. Heiteltiin siinä koko päivä ja kädet tunnetusti aivan jäässä.
Saatiin muutamia haukia ja viimeisellä karikolla tärähti sellainen 3-4 kilon hauki kiinni. Kaveri naureskeli siinä kun nostelin kalaa ylös niskasta. Kädet oli niin jäässä että lipesihän se ote tietysti.
15 senttisen Nilsun isommilla koukuilla varustettu keskikoukku "kahvaa myöten" peukalon kynnen alle, peeerkeele se sattu. Ei muuta kuin hauki vaan potkii, ja koukku menee syvemmälle. Onneksi irtosi sitten siitä peräkoukusta ja putos veneeseen.
Siinä sitä koukkua sitten takan ja kaasulampun valossa irroteltiin lopun yötä mökissä. Whiskyä meni ja puupalikkaa purtiin kun se lopulta saatiin irti.
Jotain opin siitä minäkin, mutta miksi aina kantapään kautta...

Toinen kerta se sattui yhdelle kaverille. Oltiin edesmenneen Loisan Tapsan kanssa Vaskojoella, joskus -90-luvun alkupuolella, opastamassa junioriporukkaa. Yhdellä junnulla oli isä mukana ja ilmeisesti pikkasen oli isä nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta. No, isä heittää UL-vavalla ehkäpä pikkasen liian isoa lusikkaa ja eikun se uistin kahdesta koukusta takaraivoon kiinni. Ja sekin sitten niin syvälle, että riittää.
Olimme siellä ns. keskellä ei mitään, ja niillä vermeillä mitä oli mukana ei koukkuja saatu irti. Teltassa piti olla yötä jne.
Eikai siinä muu auttanut lähteä lääkäriä etsimään. Inarista ei löytynyt vaan ohjailivat meidät Ivalon Pelastuslaitokselle. Sinne tuli sitten joku joka irrotteli koukun kaverin takaraivosta. Muistaakseni naureskeli vain ja sanoi ettei ole ainut tapaus tänäkään kesänä. Hieno taulu heillä siellä oli missä roikkui kaikki irrotetut uistimet hienossa rivissä.

JuP3

Serkku ei kahtonu taakseen, kun heitti.  :roll:  Tuloksena ison professorin koukut syvälle meikäläisen takaraivoon. No 20km ajelu terveyskeskukseen,siellä tunti jonottelua, koukku poikki, puudutukset ja kalastuspäivä pilalle, heti sen jälkeen nousseen ukkosen takia.  :(
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

^_janne_^

joo no mun kivuliain on ehkä sekun oltiin kamun kanssa kalastamassa venneellä haukia ja saattiin yks semmonen noin 2kg hauki no ei tullu mieleen kajauttaa sitä haukea siihen veneen reunaan vaan karateiskulla päähän no käsi luistaa haen nokkaa pitkin sen hampaisiin kädessä vieläkin 3 hienoa hampaan jälkeä kun ne uppos niin syvälle että harma liha paistoi kädestä.ja verta tuli aivan saakelisti

kaivo

Tämä ei sattunut mulle, mutta aiheutin kaverille tarpeetonta tuskaa: joskus ´91 kesällä, eka vuotta virvelöidessäni heittelin rantakiveltä Meppsiä, kaveri seisoi takana. Eräällä heitolla, etuheiton kiihdytystä aloittaessani uistin pysähtyi takana kuin seinään. Ajattelin uistimen olevan vain puussa ja kiskaisin pari kertaa. Selän takaa alkoi kuulua älämölöä. Mepps kiinni kaverin takaraivossa :) Lähti onneksi sormilla irti enkä ehtinyt nykäistä kaverin päänahkaa silmille.

Lazy Cat

Tulee ihan paha olo noita päänahanrevintäjuttuja lukiessa.

Itselleni ei ole käynyt vielä mitenkään pahasti, kunnolla olen ollut.  :P

TripleMe

Kerran tuli känis lähettyä työkaverin kans iltapilkille ja hetken siinä kaloja narrailtiin ja kuperkeikkoja tehtiin ym.. sitten yhen reijän kohalla sattu semmonen tapaus että mora kairan suoja oli jotenki kummallisesti jumissa tai jäätynyt? but anyway ei lähtenyt helpolla irti, joten kovassa humalassa siinä sitte revin sitä suojusta irti....  sitte yht äkkiä se lähti nätisti ja kairattiin reijät ja näin... ja taas narrailtiin ja tehtiin lumienkeleitä.. sitte ihmettelin et ku verta hangessa... eka mietin että varmaan joku affen sai pikkasen kipiää ja vuotaa pikkasen liri liri..  sitte parin minsan kuluttua kaveri sano että joka paikas on sitä verta ja kattoin sattumalta käteen.. JUMALATON viilto keskellä kättä, ihmettelinki mikä siin kutisi mutta käret oli aiva jääs ja se humala..

no äkkiä mökkiin, siteitä ei ollut !#@&%! jotes vessapaperia viissataa kierrosta ja sairaalaan.. no matka kesti semmoset ½tuntia ja laskuhumala yllätti.. ai jumalauta ku sattu ja kirveli.. no ensiavus aattelin et joku pari tikkiä sinne tänne mutta sinne tuli varmaan 5 lääkäriä ja sanoin et ihan pikkunen haava (no ei kyllä ollu) ja lääkäri mulkaas typerästi.. noh siin sitte oltiin ja kattoin ku sitä operoitiin....

no kyllä siin päästiin takas mökille jonku ajan kuluttua ja pakkohan siinä oli kännit ottaa ku kädes tikkejä siteitä sun muita kikkoja kädes. No pilkille ei sentän enää menty mutta sauna lämmitettiin (tavallaan kuuluu kalareissuun) ja kaljaa juotiin... No avantohan oli auki ja silmät oli ristis ku jeesuksella, ja siinähän sitte mentiin kohti avantoa ja KOPS! polku aivan jäässä ja löin pääni, ja taas sairaaraan, ja sillä kertaa sinne jäätiinki ....

no oli myös kerran semmonen juttu ku kaveri veti minnows spoonilla mua korvaan eikä lähteny kirveelläkää mutta ei enää riitä mielenkiintoa kirjoitella.. xD

Salmo

Pari vuotta taaksepäin olin jigaamassa ahventa, kun järvi oli jo osittain jäässä ja ulkoilman lämpötila pakkasen puolella. Tietysti yhdellä heitoista jäi jigi pohjaan, ja tyhmä kun olin, aloin kiskoa 0,10 mm Firelinea paljain käsin. No siimahan pureutui neljän sormen sisään kuin voihin, ja koska sormet olivat täysin jäässä, en tuntenut mitään. Pelästyin totta kai, kun huomasin, mutta koska en tuntenut kipua eikä vertakaan tullut missään vaiheessa, jatkoin kalastusta vielä muutaman tunnin. Vasta kotona käsien lämmettyä ja etenkin seuraavana päivänä olivat sormet "hieman" arat.

Hemphöö

Muutama vuosi takaperin oltiin ahvenanmaalla kalastusreissulla, siellä melkein viikko tuli kalastettua samasta veneestä kolme henkilöä ilman vahinkoja kunnes mentiin kaikki isolle kalliolle heittelemään. Itse jiggasin ahventa ja isoveli heitteli lusikkaa hauen toivossa. Isoveli kiskaisi oikein kunnolla olanyli ja suoraan minun korvalehteeni, koukut korvasta läpi ja kaaduin vielä samalla kalliolle ja mursin ranteeni. Ihmeteltiin vielä lopuksi ettei mitään vastaavaa käynyt veneessä jolloin oisi voinut käydä pahemmin. Mitään pahempaa ei ole kalastuksen yhteydessä käynyt.
-Ei niin pitkää yötä ettei aamu tulisi-

Araggis

Eipä itellänikään mitään todella pahaa ole käynyt, verrattuna näihin teidän tarinoihin. Hauet pureskellu tasasesti joka kesä, mutta niihin jo tottunnu.

Oikeastaan ainoa tapahtuma jolloin teki todella kipeää, oli kun olin mökin lähellä virvelillä heittelemässä. Onnistuin sitte 20grammasen Räsäsen lennättämään sähköjohdon yli. Tämä oli ihan normaalia johdon vähäisestä korkeudesta johtuen, mutta sillä kertaa onnistuin saamaan koukun kiinni itse sähköjohtoon.

Tästä kettuuntuneena tempasin niin kovaa kuin käsistä lähi ja tuloksena uistin irtosi johdosta kuin ammus. Ei siinä ehtinyt kissaa sanoa, kun uistin jysähti suoraan otsaan. Oli muuten lähellä ettei taju menny, vaan selvittiin entistäkin suuremmalla ketutuksella.

Meinasi tulla tippa iha linssiin. :)

Ps: Hyvä ketju siinä mielessä, että tulee mietittyä tässä vaiheessa mitä ei kannata tehdä ja mitä voi seurata.
Elämän tarkoitus on 42.

wolf

noh, ei nyt juuri tuu mitään itselleni tapahtunutta mieleen, mutta kaveri heitteli rannassa uutta rapalaansa, ja minä katselin vierestä. kun ei mitään kuulunut, alettin tekemään lähtöä. käännyin pois, ja otin suunnan kohti mökkiä. yht`äkkiä kuuluu selkäni takaa kehoitus tulla auttamaan. kaveri oli vetänyt uistimen rantaan, vahingossa astunut siimanpäälle, otti rapalasta kiinni, ja nykäisi. koukku oli uponnut nimettömän viimeisen nivelen kohdalta sisään, ja pää näkyi kynnen alta. kaveri oli aika kalponen. noh, minä avaan perukkeen ja kaveri juoksee sisälle
-) sairaalaan oli ihan mukava matka: hossasta kuusamoon....
samana iltana minä vuolaisin puukolla sormeen ihan lahjakkaan haavan....

Eci

Isäukolla on varmaan kivulian kokemus kun veneessä olin heittämässä lippaa ja koukku uppos isän poskeen.
Ehkä otin, ehkä en!

JuP3

Quote from: EciIsäukolla on varmaan kivulian kokemus kun veneessä olin heittämässä lippaa ja koukku uppos isän poskeen.

No,jos tässä mennään muille sattuneisiin havereihin. Niin, isältä meni melkein näkö, kun lapsena Magnumin koukku upposi silmäkulmaan.  :(
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

suspi

Kun lukee tätä keskustelua tulee ajatelleeksi miksi minulle ei ole sattunut mitään? Läheltäpiti tilanteita on ollu sitte aika paljo. kaveri on heittäny uistimen mun lippikseen, hihaan ja housuihin. Koukkujakaan en oo saanu tarttumaan käsiin, vaikka on yritetty. Lähimpänä on ollu kun 3/0 koukku tarttu käteen, mutta väkänen ei uponnu kunnolla ja siitäkin selvittiin. Välillä uistimet on lentäneet naaman edestä. Kairan terääki on potkastu ja kumpariin tuli vaan reikä. Hauetkaan ei oo tehny yhtään haavaa. Vaappuja tehdessä en oo vuollu ku pari kertaa sormeen ja neki haavat on ollu pieniä.
No... jatketaan yritystä talvella. Jospa ees morri tarttus käteen. :wink:

Eci

Quote from: Paiholalainen
Quote from: EciIsäukolla on varmaan kivulian kokemus kun veneessä olin heittämässä lippaa ja koukku uppos isän poskeen.

No,jos tässä mennään muille sattuneisiin havereihin. Niin, isältä meni melkein näkö, kun lapsena Magnumin koukku upposi silmäkulmaan.  :(

Isällä oli lapsena jääny ongenkoukku silmäluomeen.
Ehkä otin, ehkä en!

Bister

Quote from: Eci
Quote from: Paiholalainen

Isällä oli lapsena jääny ongenkoukku silmäluomeen.
Onko isäs nykyään sokea?  Tais kyl aika paljon sattua..

kaivo

Huh, vakaviakin tapauksia on sattunut. Uistimen heitto voi olla vaarallinen laji. Tarkkana siis, jos veneessä on useampi kaveri tai rannalla ihmisiä lähellä... Sama koskee eläimiäkin. Velipojan vavasta roikkuneeseen vaappuun tarrasi kerran metsästyshullu kissa, oli surkeaa katsella kun koukkuja irroiteltiin sen suusta. Samaten pintauintisia vaappuja ja täkyrakseja uitettaessa saattaa lokki tai tiira napata kiinni.

Zounatan

Veli kiskaisi kerran Räsäsen ruohosuojakoukun syvälle meikäläisen kaulaan, mutta ihme kyllä se ei kovin paljon sattunut.

Ahvenen ja kuhan piikeistä tulee usein sormiin haavoja, jotka kipeytyvät jälkeenpäin ikävästi.

Lohenuistelija

Onneksi ei itsellä haavoja ja koukunlävistyksiä pahempaa sattunut.
Linkistä löytyy video jonkun perhomiehen huonon kalastuspäivän tuloksesta:
http://www.ebaumsworld.com/videos/flyeye.html

kaivo

Parka

Ei minullekkaan kovin erikoista ole sattunut (toistaiseksi). Ehkä kipeintä eniten tehnyt on se kun kävelin metsässä virvelin kanssa ja pysähdyin odottamaan kaveriani, jolloin laskin virvelin maahan ja odotin. Kun kaveri tuli kohdalle heitin virvelin kohtisuoraan taivasta kohti ottaakseni kiinni virvelin ala osasta, joilloin tiukalle viritettynä oleva uistin irtosi ja osui suoraan käteeni ja koski aika kivasti, säikähdin ja katsoin, että vit... jos koukku (ut) meni syvälle (koukun väkäsen ohi, jolloin vaikea saada irti), mutta pysähtyi juuri väkäsen kohdalle koska osui luuhun.Vedin koukun irti pienestä verisestä reijästä ja huokasin. Siinä pahin, joka on sattunut (tai ainakin muistan). Sitten on monia kertoja jolloin olen uistimen riuhtaissut puusta, pohjasta, lumpeesta... irti jolloin uistin sinkosi suoraan päin, mutta ei osunut aivan ( kerran noin 3 cm silmästä   :? ).

Sitten muille sattuneita on se kun isäni on ollut onki-kalassa kavereidensa kanssa (joskus lapsena) jolloin edessä oleva on riuhtaissut ongen kohoa selänsä takaa oikein kunnolla ja koukku oli mennyt isän huulen läpi ja edessä ollut kaveri on riuhtaissut ja ihmetellyt mihin koukku on jäänyt (puuhunko?) ja isä on huutanut, että lopeta. Kivahan se sairaalaan mennä koukku ja mato huulessa.

PS. Toivottavasti ymmärsitte  :lol:
Parka

wolf

hyi... siis tuo video... aivan jotain kamalaa.... ei voi katsoo kahta kertaa...
ei tuosta voi selvitä, etteikö olisi sokeutunut...

sape_the_kalamies

just hauska video,onneks ei ittelle oo viälä tommost sattunu

marabou

Minkä maalainen toi oli tossa videossa??
Ja olihan se ihan kauhee.

kalasmies

mulla ehkä pahin ku heitteli isoa räsästä ja vahva vapa ei mikään letku oli ja siimakin oli kunnollista. sit heitin ja puu tuli takana eteen, nykäsin , uistin lensi ja ihan kivan kokoinen oksa päähän tippui  ja kuttihan siihen tuli mutta ei mitään pahempaa sitten. ja illalla veljenkanssa naurettii ku se oli ottan sen viel videokameralla nauhalle ja koko suku näki sen :lol:  :lol:  :lol:

Mizcu

Itelle ei oo sattunu mitään pahempa, mutta kaveri oli kerran ottamassa kuvaa pois hauen kidasta kun kidanavaaja lipsahti ja hauki puri etusormeen eikä päästäny irti. Lopulta se piti repiä siitä pois. :?

marabou

Tää ei varsinaisesti oo sattunut kalastaessa mutta kalastus välineitten huollossa kyllä. Eli olin tossa just äsken vuolemassa tollasta muovia (uistin rasiasta), pikku linkkarilla (terävä), silloinhan se veitsi tietysti lipesi ja sormesta pursuaa verta kuin mikäkin. Siinä vähän aikaa tutkiskeltiin havaa ja todettiin että on se tikkien tarpeessa. Eikä siinä muuta kuin sairaalaan ja neljähän niitä tikkiä siihen tuli ja tietysti tollanen helvetinmoinen lasta, jota pitää pitää 10 päivää.