C & R pilkinnässä

Started by kaivo, November 27, 2005, 20:12:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Haluaisin kuulla ajatuksianne ja kokemuksianne "pyydä ja päästä" -periaatteesta pilkkikalastuksessa.

-Perusongelmana on avannosta nostettujen kalojen vahingoittuminen pakkasilmassa, mutta kuinka kylmä on liikaa? Luin että esim. Metsähallituksen suhteen ja kirjolohella -5 astetta alkaa olla pakkasraja silmien jäätymisen takia, mikäli kaloja on tarvetta nostella jossain vaiheessa istutusta haavilla, esim. lastattaessa kaloja altaasta auton tankkiin. (Tästä voi vetää johtopäätökset, että kovemmilla pakkasilla kalaa ei tuoda istaripaikkoihin välttämättä lainkaan, mutta se on jo toinen asia..).

Yksi tapa olisi vapauttaa kala avannon pinnassa ilmaan nostamatta esim. pihdeillä.

-Syvältä pintaan kiskottu kala kärsii sisäisestä paineenmuutoksesta, mutta kuinka syvältä pyydettyä kalaa ei tulisi enää vapauttaa? Koskee toki muitakin kalastusmuotoja kuin pilkintää.

-Pilkkiin tarttuva ja jään alla karkaava ahven saattaa säikyttää muulta parvelta syöntihalut ainakin matalissa vesissä, onko havaintoja samasta asiasta myös vapautettujen kalojen kanssa? Itse en ole mieltänyt ahvenpilkintää kovin hyväksi C&R-lajiksi juuri tämän pelossa, vaan olen ottanut kalaa sen verran kuin tarvitsen ja lopettanut kalastuksen. Yksi mahdollisuus olisi vapauttaa ylösotettu kala vierellä olevaan vapaaseen reikään, mikäli sää on lauha eli sulia reikiä on ja kala ei varmasti jäädy ilmakuljetuksen takia.

Yhden vapautusvideon olen nähnytkin netissä: http://www.suomenhaukiseura.com/ , etusivulta "Vapauta suurhauki!" -> "Suurhaukien vapautuslista 2005" ja sieltä "Markus Tandefelt 14.75". Komea kala!

Hemphöö

En tiedä miten kalat suhtautuu tuohon pakkaseen. Viime talvena olin pilkillä merellä kun oli -15 pakkasta ja aikalailla kova tuuli. Kalan kun nosti jäälle niin ei kovin montaa sekuntia mennyt kun kala oli jo ihan tönkkö, yllättävän nopeasti kala jääty.

En itse ole päästänyt yhtään kalaa takaisin avantoon koska yleensä on käyttöä saamani kaloille. Tuttu päästi alamittaisen kuhan takaisin avantoon, silloin oli kyllä plussan keli ja kala ei todellakaan ollut jäällä, vaan käsissä irrotti, mittasi, ja laski takaisin. En tiedä kuinka nämä kalat selviävät vapautuksen jälkeen.

Jatkossa en ole ajatellut päästää kaloja takaisin, ellei tietty jotain alamittasia kaloja tule. Mutta pääasialliset kalat kyllä otan mukaan ja kalastan vaan sen verran mitä todellakin menee käyttöön.
-Ei niin pitkää yötä ettei aamu tulisi-

HalDi

Olen sillä kannalla, että C&R ei oo missään suhteessa kannattavaa pilkkikalastuksessa. Niin kuin mainittiinkin, silmät jäätyvät ja kylkiviivakin varmasti kärsii.

Kaiken lisäksi varsinkin ahvenpilkinnässä saaliit on yleensä niin pientä silppua, että niiden poistumisesta on vain hyötyä järvelle.

Oli hauska seurata, kun joku puhui, kuinka kaloja jätetään kitumaan jäälle. Nostamisen jälkeen jään alla ne vasta kärsivätkin! Tuolla aiheesta lisää.

http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=9275

Muista lajeista tiä sitten. Vauriot varmaan hyvin samaa luokkaa.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

marabou

Minä olen samaa mieltä haldin kanssa noista ahvenista, mutta eiköhän se esim. kirjolohen kanssa onnistuisi.

kaivo

Ahvenpilkinnässä "normaalireissuilla" ja "normaalipaikoista" suurin osa saaliista on ainakin sisävesillä todellakin sitä pikkutirriä, joiden harventaminen tekee vain kalakannalle hyvää. Eri asia on sitten ne onnelliset tilanteet, kun kalan keskikoko on paistinpannuluokkaa ja kalaa tulee hyvin koko ajan. Tällöin saaliin kertyminen on todellinen ongelma, etenkin kun kalalla viihtyisi pidempäänkin kuin pussissa jo alkureissusta oleva kilomäärä edellyttäisi. Menettelytapoja ei ole kuitenkaan kuin ne samat kolme, jotka pätevät muissakin kalastusmuodoissa: kalastuksen lopettaminen, kalastuksen jatkaminen ja kalojen tappaminen yli tarpeen, tai kalojen vapauttaminen. Vapauttaminen tuntuisi mukavimmalta vaihtoehdolta, jos sen voi toteuttaa fiksusti. Matalissa paikoissa ja lauhalla ilmalla jo aloitusviestissä mainitsemani kalan toiseen reikään vapauttaminen on mielestäni toimivin ratkaisu, jos vain kalastajalla riittää mielenkiintoa hypätä reiältä toiselle...

Viime talvena harrastin ahvenpilkillä pariin otteeseen valikoivaa kalastusta. Pilkkipaikkana oli erään matalan järven hapetinlaitteen ympärys sulan veden reunamilla. Reiän pystyi tekemään turvallisesti niin lähelle avovettä, että reiästä nousseen tarpeettoman kalan saattoi heittää varovasti veteen.

marabou

Niin ja yksi mahdollisuus olisi että tekisi viereen vapautus aukon (toinen samanlainen reikä).