Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ahvenjigien värit+koko

Started by TeemuV, July 01, 2004, 20:22:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TeemuV

Hei!

Minkä väriset, pituiset ja malliset jigit ovat ahventen mieleen? Kalastelen melkein missä vaan (pikkujoessa, merenlahdella, järvellä). Jos moista löytyy Berkleyn valikoimista, niin voisitte kertoa siitä. Myöskin voitte kertoa englanninkielisen mallin ja värin, joka lukee pussin kyljessä. En ole mikään pro kääntämään suomi-englanti sanoja.

TeemuV

ps:Olen nähnyt kaupassa Berkleyn tuotteita pikkupurkeissa, missä on jotakin "tahnaa". Mitä moinen on ja voiko sitä hyödyntää ahvenen kalastuksessa?

JUBE

se tahna on tarkoitettu kirjolohen ongintaan.

Anonymous

puna valkoinen on paras kokemusta on! :shock:  :lol:

Reuhka

en muista tarkkaa nimee näille väreille mutta, ainakin on tullut hyvin vihreellä ja punasella.

tormentor

pieni (korkeintaa 4 tuumaa)musta toukka jigi....sit suspi on hyvä...on tullu vahinko ahvenia hauki kalassa....en oo ahvenille tarkotuksella kokeillu.....vois testata :wink:

Pete

Itsellä toimineet ylivoimaisesti parhaiten ns."moottoriöljyn" väri samoin aivan tummanvihreä sekä kirkas hopeahileillä. Nämä siis merellä toimivia.
Järvillä en tuota jigittelyä ole niin harrastanut.
Parhaat ajat ahvenen jigittelyyn itselläni ovat olleet elokuun loppupuolelta lokakuulle.

Viimeksi "moottoriöljyn" värisellä jigillä Åvasta n. 100 kiloa ahventa kahteen mieheen vajaaseen kahteen päivään. Kankkusen sulattelu vei yhdestä päivästä pahasti osan...

http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/saaristomeri/artikkelit/syysahvenet.htm

Tämän linkin takaa löytyy varmastikin syy miksi "moottoriöljy" ja "tummanvihreä" ovat toisinaan kovaa valuuttaa ahvenen jigittelyssä...

http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/kaudenvihjeet/2001/ahven_syo.htm

zambab

keltainen sirppi ja runko moottoriöljy tai ruskea... olen saanut sllä hyvin ahvenia, ja myös kuhia.

okuma

merellä "moottoriöljy" keltainen ja valkoinen järvillä kaikki haaleet värit
kalamies on kalamies!!

Bluery

Niitä hyviä on monia.. Kuten se Moottoriöljy merellä, kaikkihan sen on jo sanonut. :) Mutta, Fluorinkeltainen on ihan hyvä jigityksessä jos haluat haukea. Ja Kuhalle on Semmonen jännän värinen vähän niinkuin vihertävän keltainen.. En muista sen väri nimeä mutta se on hyvä Kuhalle. Löytyy mun muistaakseni Berkleyltä! Mutta en ole varma, mutta kannattaa mennä katsomaan! 8)
"Kuivan maan kalastaja"  8)

Bluery

Niitä hyviä on monia.. Kuten se Moottoriöljy merellä, kaikkihan sen on jo sanonut. :) Mutta, Fluorinkeltainen on ihan hyvä jigityksessä jos haluat haukea. Ja Kuhalle on Semmonen jännän värinen vähän niinkuin vihertävän keltainen.. En muista sen väri nimeä mutta se on hyvä Kuhalle. Löytyy mun muistaakseni Berkleyltä! Mutta en ole varma, mutta kannattaa mennä katsomaan! 8)
"Kuivan maan kalastaja"  8)

Siikapossu

Pienehköt vaalean väriset on hyviä humuksisessa veesä :P

jättihaukimanniskan

no meillä on toiminut sellaset stormin vihreät kalajigit,sit myös keltainen kalajigi noin 4cm,toukkajigit(keltaisia,punaisia,vihreitä on olleet)Sit myös pienet vaaput,lipat(myran toni) ja lusikat ovat antaneet noin 500gramman ahvenia.Abu carsian oranssilla lipalla sain viime vuonna  noin 800Grammaisen ahvenen
Hauki o kala,keso o raejuusto

sami.mies

mun mielest parhain on kelta moottoriöljy. sirppi keltanen ja muuten mootoriöljyn värinen.."!
kalamies on aivan erimies!!!

Anonymous

mun mielestä taas sellane mikä on puna musta sillä olen saanu ahvenija joka paikasta mistä olen kokeillu semmonen 3-5 cm pitkä ja toinen on sellanen missä on kumikala ja sillä on sellanen punanen pää

Teukkka

milläs värillä saa järvellä hyvin :??

vesi on aika tummaa/haaleeta,ja aika matalaa...
Kalastus sivuni,käyhän kattoos ja rekisteröidy samalla foorumille!

M@ra

Quote from: Teukkka on May 16, 2006, 20:45:54
milläs värillä saa järvellä hyvin :??

vesi on aika tummaa/haaleeta,ja aika matalaa...

Itselläni on toiminut järvillä seuraavat (toukkajigi) värit erittäin hyvin: Valkoinen(!), musta ja punainen. Kun ahvenet tuntuvat nirsoilevan kannttaa sitten kokeille esim. kirkkaan keltaista, vihreää ja kaikkia muita räikeitä värejä joissa on vielä vaikkapa kimalteita.
-M@ra

Teukkka

tänks!pitää mennä täst koht kokkeilee,ei tunnu kyllä millään saavan.onkohan ne vielä kutemassa? :roll:

JuhaS14

Suosittelen kokeilemaan joskus tekemään muutaman "pikkumustekalajigin" litkan. Ovat ainakin itsellä toimineet helvetin tehokkaasti niin järvillä kun merellä.
Juha
Laadukas
hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta pitkällä ammattitaidolla Juha Söderholmilta

Plague

En oo ikinä saanu jigeillä kalaa...   :cry:

jarkka

KELTAINEN JA HOPEA ON AIKA HYVII.

kullervo kankinen

heh!!!muutaman ahvenen oon jigillä saanu..sattumalta. keltaisella..meren rannasta.kuinka uitatte jigiä?
Shimano sen olla pitää!!

Teukkka

useimmiten vaan kelaamalla hitaasti,välillä niinkuin "pitäisi" eli pohjassa nykäsee  joku ½ metrii ja vapaaks, siima kireel ja kattoo et näykkiikö kala,sitte nykäsy jne..

galileogalilei

Itse myös kaipailisin järvillä pelittäviä värejä. Myös sopivan painoiset/väriset jne. päät olisivat hakusessa. Itse en ole saanut kalan kalaa jiggaamalla, tosin täytyy myöntää, etten niitä päätoimisesti uitakaan.
Toinen juttu on myös se, että paikassa jossa useimmiten kalastan (rannalta) on pohja aikamoista kivikkoa, niin kannattaako tuonne edes mennä jigillä tunkemaan, vai olisiko jokin erilainen tekniikka tultava kyseeseen. Itselläni on hirveä peikko pihinä ihmisenä tuosta, että jigit jäävät pohjaan ja meinannut jo käydä monta kertaa niin.
Käytättekö muuten peruketta jiggaillessanne vai pelkkää leikaria?

Mites muuten, onko tähän aikaan vuodesta edes hyvät mahdollisuudet saada ahventa jigillä ja millaisista paikoista, onko rannalta toivoa?

Kutvonen

Quote from: JuhaS14 on May 18, 2006, 10:05:52
Suosittelen kokeilemaan joskus tekemään muutaman "pikkumustekalajigin" litkan. Ovat ainakin itsellä toimineet helvetin tehokkaasti niin järvillä kun merellä.

Kiinnostava ajatus tosiaan, mut miten estät sen ettei mee iha solmuu keskenää ne jigit? Neuvoja? Laitatko jonku painavamman sinne viimoseks vai mitenkä?
Paska ei hakkaamalla parane.

markus91

Järvellä tulee mustalla hyvin ahvenia ja sitten semmosella pinkillä jigillä on tullut haukia

juhox

katselin vanhoja erä-lehtiä ja huomasin että keltasilla , vihreillä ja kelta-vihreillä oli saatu paljon isoja ahvenia.
"En syö kalojen lääkkeitä. "

ara_1

mootoriöljyväritys on ainakin mulla toiminut merellä :wink:
Hauestaja ;)

appe

sakeilla järvillä on toiminu fluorin keltane