Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Luokan 4-5 perhovehkeet. Onko liian hentoset?

Started by Kala_Osku, October 31, 2005, 18:54:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kala_Osku

Oon hankkimassa nyt sitten perhovehkeitä ja kysysin teiltä konkareilta, että onko luokan 4-5 Vision intro setti liian hentonen tällaseen yleiskalastukseen. Onko liian hento esim. taimenelle, kirrelle...
(nyt olis hyvä tilaisuus hankkia tommonen ku saisin kaverilta käytettynä halvalla)  8)
XIITOMGLOL

marabou

Kun selaisit noita aiempia keskusteluita niin löytäisit vastauksen.

Kala_Osku

Mä en kyllä löytäny haulla muutaku yhden vastauksen kysymykseeni. Olis ihan kiva saada vähän lisää mielipiteitä.
XIITOMGLOL

Larvaaja

Vastaus kaksi kysymykseen.
Ei ole liian hentoinen, jos et mitään jättiläisiä perhostele.

kaivo

Lainaus osoitteesta http://perhorasia.fi/Faq/Faq.thtml?title=AFTM+-luokitus

"Luokkia on 0-24, mutta Suomen oloissa käyttökelpoisia ovat alla listatut:

* 1-3 jotka sopivat todella herkkään kalastukseen esim. pienillä puroilla, kun kohdelajeina on esim. harjus tai särkikalat.
   * 4-6 Normaali koskikalastus keskikokoisiin jokiin saakka. Hyvä yleisvapa taimenelle, kirjolohelle ja harjukselle.
   * 7-9 Raskas jokikalastus, järvi/merikalastus. Kohdekaloina esim. suuret taimenet, pienet lohet, hauki.
   * 10-12 Erittäin raskas kalastus. Sopii isoille lohijoille."

Eli AFTM-luokan 4-5 välineet sopivat Kala_Oskun mainitsemaan tarkoitukseen.

PatilZ

Itse kalastan oikeastaan vain luokissa 3-5. Useinmiten #3 ja #4 vermeillä. Aniharvoin tartun #6 tai #7 vapaan.

#3 pelittää aivan loistavasti myös taimenen ja kirjolohen kanssa. Tuulen kanssa saattaa tulla ongelmia.

KalaKaapo

Juu, tuskin tulee ongelmia tuon setin kanssa. 5 luokan vehkeet ovat kuin tehty yleiskalastukseen.
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

ojanonkija

Quote from: PatilZ
#3 pelittää aivan loistavasti myös taimenen ja kirjolohen kanssa. Tuulen kanssa saattaa tulla ongelmia.

riippuen toki käytetyistä perhoista ja kalapaikasta. Kirremontuilla tuntuu monesti ettei 5/6 tahdo riittää. Jos Taimenta kalastaa isommissa paikoissa, kuin metsänpoikki valuvien pikkupurojen virroissa nii laitan itse ainakin mielummin #6-7/ 10 koipisen, nimittäin on hieman helpompi ohjailla perhoa koskessa ja turhia kahlauksia voi välttää. Jos aikeissa on kalan takaisin laskeminen on väsytyskin helpommin ja nopeammin hoidettavissa.

PatilZ

Quote from: ojanonkija

Jos Taimenta kalastaa isommissa paikoissa, kuin metsänpoikki valuvien pikkupurojen virroissa nii laitan itse ainakin mielummin #6-7/ 10 koipisen, nimittäin on hieman helpompi ohjailla perhoa koskessa ja turhia kahlauksia voi välttää. Jos aikeissa on kalan takaisin laskeminen on väsytyskin helpommin ja nopeammin hoidettavissa.

Ettei tule väärinkäsitystä, niin muistutan, ettei suurenpi siimaluokka tarkoita samaa kuin pitempi vapa. Eikä näin siimaluokka sanele myöskään kalastettavaa kohdetta. Mulla on arsenaalissa myös 9'7'' #4 vapa, jota käytän usein, jos pitää ohjailla enemmän perhoa isoissa kohteissa ja pitää kahlauksia välttää. Lähes syvä puolitoimisuus tekee ko. vavasta myös tehokkaan väsytyskoneen ja tarvittaessa pitää kalan rauhallisena, jolloin sitä ei tartte henkihieveriin väsytellä.

Nopeaan väsytykseen vaikuttaa myös käytetyn perukkeen vetolujuus. Jos laitat siihen #6-7 10' vapaasi 4x kärjen, niin veikkaan, ettei mitään eroa tule väsytyksen nopeudessa verrattuna siihen, jos käyttää sitä samaa peruketta mun #4 vavassa.

Monni

Itelläni on tuo setti ja hyvin olen pärjäilly 1,5 kilosten taimenten ja kirjojen kanssa.
Poltinkoski

ojanonkija

[/quote]

Jos laitat siihen #6-7 10' vapaasi 4x kärjen, niin veikkaan, ettei mitään eroa tule väsytyksen nopeudessa verrattuna siihen, jos käyttää sitä samaa peruketta mun #4 vavassa.[/quote]

#6-7 vavoissa ei yleisesti noita perukkeita käytetä.
En käytä taimenen kalastuksessa  4x-perukkeita, läksyni olen jo oppinut liian  ohuista perukkeista. Toki taimenia tulee 4x-6x perukkeilla ylös harjuksen kalastuksen ohessa, jolloin käytän hyönteisjäljitelmiä, näiden perhojen ohutlankaiset koukut uppoavat leukaan pienemmälläkin nykäisyllä, jolloin paksua peruketta ei tarvita ainakaan kalan tartuttamiseen. Streamerille kalastaessani ei ainut syy paksuun piuhaan ole sen kestävyys, perukkeen täytyy ohjata perhoa sen liikkeen mukana, näin se kalastaa paremmin. Isoa streameria ei voi sitoa 4x-perukkeen päähän, tällöin se roikkuu levottomasti, kuin jigi perukkeen perässä.
Minä ratkaisen perukkeen muodon käytettävien perhojen mukaan ennemmin, kuin päätän laittaa paksunperukkeen pelkäessäni että kala katkoo ohkasen.

peltzi

Kyllähän tuolla 3-luokkaisella setilläkin pärjää taimenten ja kirrejen kanssa vallan mainiosti.
En ole kyllä muuta kuin kerran tavannut taimenia joita en olisi vavan takia ylös saanut ( merikarvialla juhannuksena n.70 senttisiä nousutaimenia) 3-luokan lamiglass vavalla... tosin malttia se vaatii, mutta voi käyttää ohuempia perukkeita ja kalakin tuntuu jo kookkaammalta pienillä vehkeillä kalastettaessa.
Onhan se tietenkin inhottavaa kuin ajattelee että elämänsä kala karkaa vehkeiden takia, mutta kuinka monta kertaa niitä isomuksia onkaan elämän aikana kiini? ei montaa.
Suosittelen iha aloittelijalle kuitenkin jotain 5-6 luokan settiä niin voi heittää vähän isompiakin perhoja ja painavia muutenkin paremmin...
Itse kuitenkin suosin pieniä vehkeitä.
Ja onhan se helpompaa ottaa kirrejä isommilla vehkeillä... taidon kehittyessä suosittelen kokeilemaan kalastusta pienillä vehkeillä jollain 1-3 luokkaisilla

PatilZ

Minä ratkaisen perukkeen muodon käytettävien perhojen mukaan ennemmin, kuin päätän laittaa paksunperukkeen pelkäessäni että kala katkoo ohkasen.

Nyt ei kai ollut kyse siitä, millä perusteella peruke valitaan. Kommentoin tätä väystyksen nopeautta, jossa sun teesi oli #6-7 ja pitempi vapa on ainoa mahdollisuus, jos pitää nopeasti väsyttää. Toin esille sen, että myös kevyemmissä luokissa on pitempiä vapoja eikä kaikki ole siis ihan tikkuja. Lisäksi toin esille sen, että väsytykseen kuuluu muutkin parametrit kuin vavan luokka. Tästä esimerkkinä käytetyn perukkeen vetolujuus.

Koska takerruit epäolennaiseen perukkeen päästä niin laitetaan uusi kuvaus: Jos laitat #6-7 ja #4 luokan (jotka molemmat vielä pituudeltaan 10') vapaan 1X perukeen, niin kuinka iso ero syntyy näiden vapojen väsytysnopeudessa? Minkä kokoisen taimenen kohdalla ajattelet eroja syntyvän?

Olisiko tässä selkeämpi pähkinä.

Pete

Quote from: peltziKyllähän tuolla 3-luokkaisella setilläkin pärjää taimenten ja kirrejen kanssa vallan mainiosti.
En ole kyllä muuta kuin kerran tavannut taimenia joita en olisi vavan takia ylös saanut ( merikarvialla juhannuksena n.70 senttisiä nousutaimenia) 3-luokan lamiglass vavalla... tosin malttia se vaatii, mutta voi käyttää ohuempia perukkeita ja kalakin tuntuu jo kookkaammalta pienillä vehkeillä kalastettaessa.
Onhan se tietenkin inhottavaa kuin ajattelee että elämänsä kala karkaa vehkeiden takia, mutta kuinka monta kertaa niitä isomuksia onkaan elämän aikana kiini? ei montaa.
Suosittelen iha aloittelijalle kuitenkin jotain 5-6 luokan settiä niin voi heittää vähän isompiakin perhoja ja painavia muutenkin paremmin...
Itse kuitenkin suosin pieniä vehkeitä.
Ja onhan se helpompaa ottaa kirrejä isommilla vehkeillä... taidon kehittyessä suosittelen kokeilemaan kalastusta pienillä vehkeillä jollain 1-3 luokkaisilla

3-4# vermeillä pärjää mainiosti Suomenoloissa
kalastettavien taimenten ja kirjolohien kanssa, samoin
harjusten ja rautujen tms.
Se saako kaloja ylös 3-4# välineillä ei ole useinkaan
kiinni juuri näistä välineistä. Kysymys on siitä millaisissa
olosuhteissa ja millaisessa paikassa kala ottaa. Onko
joki iso vai pieni, onko lampi vai merenranta, onko
pensaikkoa tai isompia kiviä vedessä jne. jne.
Yksikään kala ei ole samanlainen ja tapahtumia ei voi
koskaan verrata toisiinsa. Jokaisen mielestähän se oma
kala oli juuri se joka meni kuin juna ja teki kaikki
mahdolliset temput, ja osan vielä mahdottomistakin.

Se, että elämänsä kala karkaa voi hyvinkin olla
välineistä kiinni, mutta usein se on kiinni taas
olosuhteista saada se kala ylös.
Jos se kala on todellakin liian suuri välineisiin
nähden on paikalla erittäin suuri merkitys. Itselläni
oli 5-6# välineissä aikanaan tuolla maailmalla käydessä
kiinni arviolta 10-15 kiloinen lohi, se kääntyi ja meni
koskesta alas, mitään ei voinut. Samankokoinen kala jos
olisi ottanut kosken alta tilanne olisi ollutkin toinen.
Ylös saaminen olisi saattanut ehkä onnistuakin.
Tässä tapauksessa välineet olivat aivan liian hennot
paikkaan missä kalastelin ja mistä kala otti.

Vielä kysynkin miten se on helpompaa "ottaa" kirjoja
isommilla välineillä kuin kevyemmillä ?

Kerrot Merikarvialla olleesta "70 cm nousutaimenesta"
ja heti seuraavassa lauseessa siitä kuinka kala tuntuu
isommalta 3-4# välineissä....

Olin seuraamassa vuosia sitten Aution Maken
UL-perhovapojen testiä tuolla Hyvinkään Välilammella,
Make sai yli 3.5 kiloisen kirjolohen. Eipä se juurikaan
tuottanut mitään ongelmaa saada sitä ylös. Olisiko
se ollut helpompaa 5# välineillä ?
Sanon, että se olisi ollut TODELLA vaikeaa jos kyseessä
olisi ollut esimerkiksi Merikarvianjoen koskien
tyylinen paikka.

Itse omistan 9 kpl perhovapoja. Luokissa 3-11#, yhdelläkään ei ole
sen helpompi saada kaloja kuin toisella, yleensä se on
olosuhteista ja paikasta kiinni miten helppoa se on.

ojanonkija

Quote from: PatilZ

Koska takerruit epäolennaiseen perukkeen päästä niin laitetaan uusi kuvaus: Jos laitat #6-7 ja #4 luokan (jotka molemmat vielä pituudeltaan 10') vapaan 1X perukeen, niin kuinka iso ero syntyy näiden vapojen väsytysnopeudessa? Minkä kokoisen taimenen kohdalla ajattelet eroja syntyvän?

Olisiko tässä selkeämpi pähkinä.
Uskoisin et selviä eroja näkyy  jo päälle viiskymppisissä taimenissa, ehkä hieman aiemminkin.

PatilZ

Uskoisin et selviä eroja näkyy  jo päälle viiskymppisissä taimenissa, ehkä hieman aiemminkin.

Itse veikkaan 65.

Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan tätä noin lähes tieteellisesti. Vaikkapa kaksi äijää kalastaa viikon Varzinan taimenleirillä Sagen 10' XP-vavoilla, joista on merkinnät poistettu. Aina kun tuuliolot antaa myöden niin kumpikin väsyttää vuorotellen kalaa #4 ja #6 vavoilla. Väsytysajat otettaisiin ylös samoin äijien fiilarit väsytyksestä. Ja tietenkin kalojen mitat. Näin saataisiin sitten esille jonkinlainen ero väsytystuntumasta, joka ei riipu subjektiivisesta arvioista (mutu).

Olisin vapaaehtoinen kokeeseen. Haetaan perskules sponsori (SAGE lähtee mielellään mukaan  :lol: ) ja lähetään kimpassa ratkaisemaan tää arvoitus. Ei se muuten selviä.

Pitää muistaa, että vavat on suunniteltu heittämään siimaa, jolloin erot väsytyksessä voivat olla yllättävänkin pieniä. Pieniä ne on erot noin siiman painojenkin osalta:
#4 120 grainia (7.8 grammaa)
#6 160 grainia (10.4 grammaa)

Pienet on myös erot vapojen painoissa (siis tässä tapauksessa XP):
4100-4: 97.45 grammaa
6100-4: 108,08 grammaa

perza

kertokaahan joku hyvä 3 tai max 4 luokan vapa mikä olisi suht halpa alle 140€
:)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Perhopoika

Vision 3zone? Halpis scotit? Halpis Orvikset... tässä nyt mitä ekaks tulee mieleen...
Hölömö.

Jepujee

Exstreme22

Ite heitän 4# 10 jalkaa olevalla vavalla, se sopii niin SM-kisoihin, kuin järvillekkin. ei ole liian hentonen, riippuen kylläkin pituudesta  :| ja kalat väsyvät nopeasti, KANNATTAA OSTAA! ite rakennan omat vapani ^^