Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Täkykaloista

Started by Anonymous, June 27, 2005, 15:29:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Aika yleisluontoinen kysymys ja tietty vesistökohtaistakin mutta minkäslainen -ja kokoinen täkykala olisi houkuttelevin suurelle hauelle?

Itse olen tässä muutama kesänä kalastellut kapeahkolla joella jossa yllättävän vahva haukikanta. Tuossa taas kun juhannuksena kalasteli niin sellaista pienehköä 1-1,5 kilon haukea kyllä tuli taas puolenkymmentä kappaletta kun kieputti siimaan tuollaisen pienen särjen tai ahvenen. Metkaa muuten että tämänhetken joen valtakalalla eli salakalla ei sitten koskaan tule mitään, siihen ei vain kertakaikkiaan iske...

Vesi muutamassa kohden niin kirkasta että oikein näki kuinka lähemmäs kymmenkiloinen kävi nuuhkimassa täkyä mutta ei edes tökännyt, usein aiemminkin on monen kilon jötkö laiskasti uinut ohi mutta ei vain ota. Siitä kun kummiskaan ei selvästi kyse ole että olisi kylläinen, ei mennyt kuin vartti niin kaveri nappasi uistimella täsmälleen samasta paikasta jossa iso kävi nuuhkimassa, 7,5 kilon vonkaleen joka varmaankin oli sama.

Mutta tosiaan täkyihin joihin itse olen ihastunut syöttinä, isoon ei käy pienempi hauki ollenkaan ja sitten kun laittaa pienehkön täkykalan niin aika tulee "vain" noita reiluja kiloisia. Kenelläkään mitään yleispätevää täkykalasta noille oikein kunnon hauenlötköille?

suomi_säätäjä

laita suurempi täky kala, joka on mieluiten särki.. onko kalasi ollut selällään kun sillä ei mitään tule?
säätäjä nurmoosta.

judsi

15+ cm pitkiä särkiä

kokettaja

Mä käytän ite särkiä täky kaloina.

Kiekura

Särki on se paras. Se kestää hyvin ja ei kuole heti.
Erä lehden otsikko: "Pro-pilkkijöiden neuvoja" ^^- Kalastusta aloittelemassa nyt ihan kunnolla harrastuksena :)

HuntaKilla

Särkeä kaytän lahes aina, sillä se pysyy elossa kauan. Joskus käytän myös salakoita.
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

Handyy

Itse olen käyttänyt ahventa eniten, on ollut tehokkain mielestäni, mutta kyllä se särkikin on hyvä

rutilus

http://www.youtube.com/villeamiettinen

Kaikki kalat kelpaa täkyiksi. 400g-500g haukiakin on menestyksellä testattu täkykaloina.
En vastaile yksityisviesteihin kalapaikoista

ahti kiiski

Missä salakat aina piileksii joella(loimijoella tai jänhijoella) ,kun en ikinä löydä niitä?Onko ne ulapalla?matalikolla?
-------------O N K I--------------

wild miguel

kaverin kanssa salakka verkoil saatu  heinikkojen läheltä

ahti kiiski

Quote from: wild miguel on July 04, 2009, 15:31:57

mä olen lukenut jostain kirjasta ,että salakka välttää kasvillisuutta?
-------------O N K I--------------

wild miguel

Quote from: ahti kiiski on July 04, 2009, 21:46:07
Quote from: wild miguel on July 04, 2009, 15:31:57

mä olen lukenut jostain kirjasta ,että salakka välttää kasvillisuutta?
järveltä saatu ahven hienien ja pienen karikon välistä aina salakoita salakka onkea varten

Deeku

Tuli muuten mieleen että onko kukaan käyttänyt kiiskeä täkykalana? ottaisiko esim ahven siihen.
"Toi meni särki."
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

Jokuvaiin

Oon kerran käyttäny pilkillä kiiskeä syöttinä, mutta ei sitten mikään napannut.  :-(

E: niin oli kyse näistä täkykaloista niin olen joku 3 v. sitten alottanut tuon täkykalastuksen
jolloin sain enätys haukenikin (2250g) joka tuli kaikenlisäksi ongella!
Sen jälkeen olen saanut lukemattomia 300g-2kg haukia, mutta vasta tänä kesänä
olen ruvennut käyttämään täkykalastukseen virveliä, joka on kyllä (paljon) parempi.
Mutta tällä hetkellä kyllä pitäisi hankkia uusi vapa, koska ~4kg hauki katkaisi vapani
kun jarru oli jotenkin jäänyt lukkoon eikä se täten päästänyt siimaa, eikä sitä ole
vieläkään pystytty säätämään mitenkään.
Pitää tehdä siitä vavasta vaikka nostokoukku.  :-D

Handyy

Nämä tuli isohkolla särjellä

Uploaded with ImageShack.us

(6.7kg 98cm),(6.2kg 95cm)

jarvin

Hauen pään pituus noin 1/4 hauen pituudesta. Saaliskalan koko 2/3 ... 1 x hauen pään pituus. Siitä voi arvioida sopivan kokoisen täkykalan haluamansa kokoiselle mötkölle. Ison hauen painoa voi arvioida esim. kaavalla paino(g) = 185*pituus(cm) - 11200. Ja toistepäin tietenkin pituus(cm) = (paino(g) + 11200) / 185.

Eli jos hakusessa vaikka 7,5kg hauki niin:

pituus = (7500 + 11200) / 185 = 101cm
pään pituus = 101 /  4 = 25,25cm
täkykalan "alamitta" 2/3 * 25,25 = 16,8cm   
täkykalan pituus n. 16....25cm

Razorback

Kemiössä edellis juhannuksena nähtiin jonkun onkivan haukia iskukoukuilla ihan rannasta. Laitteet oli pitkistä taipuisista kepeistä
tehtyjä "onkia" painettuna pohjaan niin,että iskukoukku oli ihan pohjassa kiinni ja koukkuun oli laitettu
10-20 cm särki. Veden syvyys oli polviin asti. Kyseinen henkilö oli kuulema saanut useamman 10sen hauen.
Oma suurin onkihauki, ja ainoa on tullut särjen palalla kolmihaara koukussa ja ihan tavallisella "virvelillä".