Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mäntyharjulle kalastamaan

Started by Anonymous, May 15, 2002, 12:10:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Olemme vuokranneet mökin 2-viikoksi (juhannuksesta)Tainavedeltä. Olisiko jollain kokemusta paikasta. Lähinnä onko kalaisajärvi, mitä kaloja löytyy, kirkas vai tumma vesi ja kaikki muutkin vinkit ovat tervetulleita.

Anonymous

Vanhemmillani on mökki Kallavedellä, johon Tainan vedet laskee. Vesi on varmaan ainakin samanlaista, elikkäs kirkasta, mutta humuksen ruskeaksi värjäämää.

Kaloja noihin vesiin on istutettu kaikenlaisia, joten periaatteessa pitäisi olla mahdollisuus ihan mihin vaan. Itse kuitenkin suhtaudun hieman skeptisesti esim. kuhaistutusten hyödyllisyyteen tuolla taimenelle paremmin sopivissa vesissä, mutta todennäköisesti olen väärässä, koska niitä sinne melkein vuosi tungetaan...

Anonymous

Oletko Sorsa saanut Kallavedeltä kalaa?  Itsekin olen siellä jonkun verran kalastanut ja kiinnostaisi tietää vähän muiden kokemuksia.

Anonymous

Lähinnä on reissut sinne menneet mökinrakennushommissa toistaiseksi.

Virvelillä ja tuulastamalla on saatu ihan perushaukea, ja tänä kesänä pitäis kokeilla varmaan ahvenen jigausta ja siian uistelua kunhan sinne joskus pääsee. Taimenista ja kuhista ei ole ainakaan itsellä vielä havaintoja.

Verkottamalla on ainakin saatu ihan hyvänkokoisia ahvenia, ja joitain pieniä siikoja. Äitienpäivän tienoilla oli faija onnistunut laittamaan verkot jollekin matikkamoottoritielle tuloksena kolme pientä madetta. Alkuasukkaat kai saa verkoilla ihan hyviä muikkusaaliita.

Vanhempien mökki on siinä Mäntyharjun ja Ristiinan rajan tuntumassa, jossa ainakin on kaikki rannat tosi karun oloisia, mutta joitain ok-paikkojakin alkaa löytymään kun jaksaa hakea. Mutta on kai noita kalaisampiakin järviä suomessa...minkäslaisia kokemuksia sulla on?

Anonymous

Kallavesi tarkoittaa siis tässä yhteydessä eri järveä kuin yleensä, eli ei sitä isompaa järveä jolle Kuopion seudulla ei ole keksitty omaa nimeä...

Anonymous

Itse olen keskittynyt enemmän heittokalastukseen, tosin ei millään erityisellä menestyksellä. Perushaukea ja semmosta. Kuhaa olen kokeillut uistella mutta heikolla menestyksellä. Olen kuullut että sinne on istutettu taimenta, olisinkin kiinnostunut tiedoista onko joku saanut ja mistä. Muikkua siellä ainakin on ja syvyyttä jonkin verran että kai sen taimenen pitäis ainakin teoriassa siellä viihtyä.

Anonymous

Mitenköhän taimen viihtyy kyseisessä järvessä? Sinne on kuulemma niitä istutettu ja ainakin teoriassa vois olla mahdollisuuksia. Muikkua ainakin löytyy. Itse olen saanut sieltä jotain haukia heittelemällä, kuhaa en koskaan.

Anonymous

Ei ole mullakaan havaintoa taimenista tai kuhista, ei tosin ole ollut paljoa yritystäkään siihen suuntaan. Joskus olen kyllä haaveillen katsellut Kallaveteen laskevia puroja/jokia, josko niihin olisi mahdollista kotiuttaa lisääntyvää taimenkantaa. Järven kyllä luulisi taimenelle sopivan. Ehkä paikalliset verkottajat osaisivat kertoa, jos pääsisi haastattelemaan.

Siian uistelua en pahemmin ehtinyt testaamaan, yhden tosi pienen sain... ahvenet tuntuu kyllä olevan aika hyvän kokoisia.

Ravustuskin kiinnostaisi, mutta niitä ei taida löytyä(?)

Kala_Kalle

Ootteko käyny Sarkavedellä nimittäin sielt tulee simona kalaa tänä kesänä enkat meni rikki monta kertaa.

Anonymous

"Kallavesi tarkoittaa siis tässä yhteydessä eri järveä kuin yleensä, eli ei sitä isompaa järveä jolle Kuopion seudulla ei ole keksitty omaa nimeä... " :)

Hauska lukea viesteistänne, että Mäntyharjun Kallavedestä saadaan yhä hyvän kokoista ahventa. Kalastelin järvellä satunnaisesti kolmisenkymmentä vuotta sitten, ja tuolloin ahventen koko oli vaikuttava - yli kiloisiakin nähtiin ja saatiin (jopa uistimella).

Anonymous

Naapurin ukko oli saanut viime kesänä kiloisen ahvenen, tosin verkolla. Savolainen saattaa tietty vähän laittaa hyvän miehen lisää...

Muistuuko mitään muuta mieleen, esim. taimenten tai kuhien osalta? Kuomiokoskella oleva voimala katkaisee ikävästi tuon vesistöreitin, siellä yläpuolella olisi ainakin taimenille kivoja pienvesiä, jossa jatkaa sukuaan.

flatlander

itse tulee kalasteltua siinä mäntyharjun kallavedessä aika paljon ja haukia ja ahvenia sieltä nousee kuhaa ovat kuulemma sinne istuttaneet mutta sitä en ole onkeeni saaanut :-( mutta on kyseessä kuitenki aika iso vesistö koska sieltä pääsee kuiteskin jopa melkein heinolaan asti...niin kuhaty voivat olla siinä suhteessa aika paikallisia kuten taimenetkin...