Mielipiteenne Saukko-pystypilkeistä?

Started by pietu, February 19, 2005, 07:46:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pietu

Mitä mieltä ootte Saukko-pystypilkistä?

edit: otsikkoa tarkennettu
mie oon manne noh en ookkaan kun karjalan poikii

Evinc4r

Itse ostin kuukaus sitte tommosen messinki/hopea saukko pystypilkin enkä vielä ainakaan ole mitään sillä saanu. Tämän hankinnan jälkeen on tullut hankittua muitakin ja niillä sitä kalaa on tullut. Kuten monien muidenkin uistinten kanssa jos ensimmäisillä kerroilla ei ole kalaa tullut joutaa se yleensä pakinpohjalle pölyttymään.
Maltti on valttia

kaivo

Quote from: Evinc4rItse ostin kuukaus sitte tommosen messinki/hopea saukko pystypilkin enkä vielä ainakaan ole mitään sillä saanu. Tämän hankinnan jälkeen on tullut hankittua muitakin ja niillä sitä kalaa on tullut. Kuten monien muidenkin uistinten kanssa jos ensimmäisillä kerroilla ei ole kalaa tullut joutaa se yleensä pakinpohjalle pölyttymään.
Melkoista tuhlausta hylätä pilkki muutaman kokeilukerran perusteella. Kannattaa opetella pilkille sopivin uittotyyli syötin kanssa esim. tilavassa saavissa tai kirkkaassa vedessä avantoon katsomalla. Pilkin uintitavan perusteella päätellään sitten, minkä tyyppiseen pilkintään se soveltuisi parhaiten. Uskoisin, että Saukollakin saa kalaa aivan hyvin kunhan oppii käyttämään sitä.

Valmistajan mukaan Saukko "kääntyy poikittain ja värähtelee nopeasti houkutellen kalat paikalle". Värinäpilkkejä uitetaan tekemällä normaali nopeahko nosto, jonka jälkeen pilkki päästetään laskeutumaan alas täysin vapaasti, siima löysänä. Värinä käynnistyy vain vapaassa pudotuksessa. Syvässä vedessä kannattaa jarruttaa siimaa alkumatkasta ja vapauttaa siima vasta loppulaskussa, jotta pilkin saa nopeammin pohjan tuntumaan kalojen luo. Uittorytmiä voi vaihdella, mutta pääsääntöisesti pilkintä muistuttaa hieman tasapainopilkintää: pilkin ei anneta seisoa liikkumatta muutamaa sekuntia kauempaa. Aika usein kalan saa tärppäämään vetojen välissä kevyellä värisyttämiselläkin, jolloin ketjukoukun syötti tanssi houkuttelevasti.

Värinäpilkit ovat yleensä parhaimmillaan löydettäessä isohko ja hyvin syövä parvi. Heikolla otilla parempiin tuloksiin pääsee yleensä tapsipilkillä tai morrilla.

pilkkikunkku

Juu..isken taas..Tapsan 80 millinen saukko on aivan MIELETTÖMÄN hyvä tapsipilkki..ne ykshaaraset värikoukut tulee heittää p**.. jonnekkin. Värinä topakki/hopea on aivan ehdoton .
Voit taivuttaa pilkkiä jos affenet oikkuilee syönnissään ja paremmalla syömmillä suoristaa..noin 18 vuotta pilkkineenä jopa kilpaa vähän tosissaan voinen sanoa, että kaikkien rialinnan ja sakun liukupilkkien jälkeen Saukko on ollut ehdottomasti paras niin nopeudessaan ja kalastavuudessaan. Lisä jippona kerrottakoot, että kannattaa myös kokeilla kummalle puolelle (esim. tompakki ja hopea) pilkkiä asetettu mormyshkan koukku antaa paremmin kalaa..siis onko se tompakille vai hopealle päin käännetty se mormyshkan koukku ja syötti.

Olen sammakko...

pilke

minkä väristä se tompakki on? minkä laisiin vesiin/säälle  se sopii yms.?

JuP3

Quote from: pilkeminkä väristä se tompakki on? minkä laisiin vesiin/säälle  se sopii yms.?

Tompakki on väriltään messingin ja kuparin välimuoto eli se käy sekä tummaan että kirkkaaseen veteen. Itse olen saanut tompakki värillä hyvin kalaa kirkkaasta vedestä aurinkoisella kelillä ja tummasta vedestä pilvisellä kelillä, mutta kokeilemalla oppii.  :)

Sitten saukosta. Pienimmät koot mainioita ketjupilkkejä 0-5m syvyyksiin ja isoimmat koot pätevät tapsipilkkeinä 5 metristä eteenpäin. Suosittelen!  8)
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Karim

Moro,

Itse pilkkinyt Saukolla mes/hop 4mm nyt kaksi talvea ja hyvin on tullut kalaa ainakin pieniltä metsälammilta.
Tarkoitus ostaa samanlainen tom/hop tai ku/hop värissä.

Anonymous

No saukko on koossa 7,5cm toimiva, pienemmät eivät ole kovin tehokkaita. En uskonut että 7,5cm on niin hyvä kuin kaikki kilpapilkkijät sanovat, mutta nyt tämän talven sillä onkinut ja 4 voittoa, 1 kakkossija on pilkkikisoissa tullut. 10cm saukko toimii sitten yli 10 metrissä loistavasti. Ja olen saukon alla käyttänyt n. 10-20cm tapsia ja pieneen nro 16 kokoon tehtyä morria. :D

pilke

miten toi tapsan saukko liukupilkki laitetaan kiinni siimaan?
toisessa päässä ei näy olevan reikää ja toisessa on se muovi putkilo... :?:

Anonymous

Quote from: pilkemiten toi tapsan saukko liukupilkki laitetaan kiinni siimaan?
toisessa päässä ei näy olevan reikää ja toisessa on se muovi putkilo... :?:

Siima työnnetään pean läpi ja sitten putken, putki työnnetään tappiin.

Sitten vaan tapsin pituutta säätämään.