Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

ul-kalastus

Started by salamander, February 15, 2006, 11:13:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

salamander

olen ensi kesänä aloittamssa ul-kalastusta ja kysyn että mikä olisi hyvä ul-kela noin 50-100 euroa entä vapa? minkälainen siiman pitää olla ja kelpaavatko pienet räsäset,salmanderit,pienet vaaput hauelle ja lohelle ul-kalastuksessa?

Pete

Shakespeare Ambidex-vapa (5.5 tms.) ja Shimano CX1000 on itselläni haspelisettinä sekä Amba 4500 Rocket ja Ambidex-vapa hyrräsettinä.

Siimoina 0.10-0.12 kuidut, merkkiä niistä en nyt muista. hyvin on pelannut jigistelyissä ja heitossa. Lohien kanssa en lähtisi niillä leikkimään, jossei nyt kirjolohia lasketa mukaan. Pienet Salamanderit, lipat, pikkuvaaput ym. käyvät hyvin.

Mikko_-Procyon-

Joo. Minä suosittelen, että unohdat sanan "ultra" tuosta lightin edestä. Se ULTRA-light on lähinnä leikkimistä. Ns. "Light"-kalastus on mielekkäämpää. Eli jätät ne 500-kokoluokan kelat suosiolla lelukauppaan ja ostat jonkun 1000-kokoluokan kelan. Vavassa kannattaa pitää huoli, että jämäkkyyttäkin löytyy. Jigien hyvä uittelu makaronilla on aika vaikeaa ja pitemmän päälle turhauttavaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Pete

Mikko totesi aivan oikein, nuo minunkin vermeet eivät nyt ihan sitä UL-kalustoa ole. Enemmänkin juuri "light", ja se on aivan riittävän köykäistä, ainakin mulle.

Lähes pelleilyksi se menee jos yli kilonkin kalaa aletaan virrasta hinaamaan 0.06-0.08 siimoilla, 500-luokan keloilla ja lähes mehupillin paksuisilla vavoilla. Hieman tukevammilla on hauskempi aloittaakkin/opetellakkin koko Light-kalastus touhu.

salamander

juuri jotain shimano tonnisen tapaista kelaa tarkoitinkin  :wink:

kaivo

Tässä muistin virkistykseksi aiempi keskustelu UL-kalastuksen syvimmästä olemuksesta: http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=7898.0

_KaPrAaLi_

Quote from: Mikko_-Procyon- on February 15, 2006, 14:21:05
Joo. Minä suosittelen, että unohdat sanan "ultra" tuosta lightin edestä. Se ULTRA-light on lähinnä leikkimistä. Ns. "Light"-kalastus on mielekkäämpää. Eli jätät ne 500-kokoluokan kelat suosiolla lelukauppaan ja ostat jonkun 1000-kokoluokan kelan. Vavassa kannattaa pitää huoli, että jämäkkyyttäkin löytyy. Jigien hyvä uittelu makaronilla on aika vaikeaa ja pitemmän päälle turhauttavaa.

saa niitä vapoja jäykempiäkin kuin makaroneja.
Eikä se mittän leikkimistä ole vaan kunnon kalastusta!!

Trout

sehän riippuu ihan minkä kokosta kalaa tavottelee ja on tavoteltavissa ... esim täällä minun suunnassa heittokalastukseen noi ul välineet on just sopivat ..kala on sellasta 1kg tienoilla olevaa hauen tumppia ..ja kun koskilla käy niin sielläkään ei se paino nouse yli 2kg ...joop mut välineisiin itselläni on Abu carcia 100ul ja olen ollut tyytyväinen, pärjäsi erän testissä hyvin ...  vapana on Daiwa Spinmatic-x ... vapakin on ihan hyvä mutta saisi kyllä olla vähän jäykempi ...  :-)

Ai niin tolle paketille tuli hintaa jotain alle 100 euroa :)