Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uisteluun avokela?

Started by marabou, November 23, 2005, 19:51:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marabou

Itelläni ei oo kun yksi hyrräkela ja jokunen avokela.
Joten olen käyttänyt avokeloja uistelussakin. Niinpä kysyn että mitä mieltä olette avokeloista uistelussa.

Peksim

Äääh taasko puhutaan "ootteko käyttäny avokeloja uistelussa, miten avokelat sopii uisteluun...!!" Tästä on puhuttu niin monessa threadissa jo aiemmin..
No kuitenkin isokokoiset avokelat toimivat satunnaisessa uistelussa ihan hyvin, mutta kun uistelua alkaa harrastaa useita kertoja kesässä suosittelen hyrrän ostoa.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Bluery

Ennen tätä vuotta, kun sain hyrräkelan olen käyttänyt vain avokelaa uistelussa. Eikä ole mennyt miksikään.
"Kuivan maan kalastaja"  8)

Hemphöö

Itselläni on tällä hetkellä 3-4 vapaa vedossa, yksi tai kaksi niistä on avokeloja. Yleensä jos 3 vavalla vedän niin kolmas on avokela ja on toiminut tähän saakka erittäin hyvin. En ole huomannut että kelaan olisi mitään haittoja tullut uistelusta johtuen.
-Ei niin pitkää yötä ettei aamu tulisi-

Jespeli

Millaisia haittoja avokelaan voi kohdistua vetouistelussa?

Haspeli

Ei minkäänlaista haittaa.

Peksim

Quote from: HaspeliEi minkäänlaista haittaa.
Väärin! Avokelaan voi kohdistua uistelu vaiheessa liian iso "kuormitus" jolloin alkavat hajoilemaan monet osat kelasta(nimim. kokemusta on). Tuollainen suuri kuormitus esiintyy eteenkin plaanareilla ja syvääjillä uistellessa. Siispä suosittelen hyrrää veto käyttöön..
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Haspeli

Mitä osia kelasta hajoilee ja miten se ilmenee kalastuksessa myöhemmin?

Veneilijä

Mä oon uistellu aina avokelalla ja hyvin on kestäny.. vaikka oon moottorin kans vetäny. Tosin soutuvauhtia ja ilman syvääjiä. Mut en mä sitä sano etteikö hyrrä olis parempi suuremmalla kuormalla. :)
Jeha!!

Haspeli

Juu, onhan se hyrrä varmasti parempi vetouisteluun. Jäykkä vapahan se on hyvä olla moottorilla vedettäessä.

DeCa

Suosittelisin itse hyrräkelaa moottoriveneellä uisteluun, mutta soutu-uistelussa voi käyttää yhtä hyvin avokelaa. Niin ainakin minä teen. Varsinkin kirjolohen uistelussa aika kätevää väsyttää avokelalla.
><((((º> www.team-taimen.tk - Kalastusaiheinen sivusto.

Bluery

Hyrräkela olisi paras tähän jos paljon uistelet.. mutta se myös riippuu mitä kalastat..
"Kuivan maan kalastaja"  8)

KYMPPIKERHO

Uisteltaessa avokelalla paljon ja vaikka syvännevaappuja se todellakin kärsii melko paljon, jopa menee rikki. Lisäksi siimankiertyminen on lähes väistämätön ilmiö mikäli vieheitä kelataan jatkuvasti veneeseen VEDOSSA ja muutenkin. Itsekkin käytän avokeloja vavassa/vavoissa joiden siimanpäässä killuu lähes pinnassa kauimpana veneestä oleva vaappu jota ei välttämättä vaihdeta kertaakaan uistelupäivän aikana (12 h) , mutta ne raskaammat "luottosysteemit" tulee kyllä hyrräkelojen perässä.

Mielestäni satunnaisuistelijalle joka pääasiassa heittelee paljon, niin avokela on varmasti riittävä.
On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.

kettujätkä

Quote from: Jespeli on November 24, 2005, 23:45:40
Millaisia haittoja avokelaan voi kohdistua vetouistelussa?

Itse käytän avokelaa veto-uistelussa ja hyvin on toiminut.. paitsi kesällä -05 ku sain 8 kiloisen hauen meni sököksi kaikki.. joten jouduin ostamaan kokonaan uuden kelan, nyt on harkinnassa uusi hyrräkela ku entinen temppuilee..
nyt tää hauki huilaa.. nyt myös mie huilaan.. :D