Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalapäiväkirja.

Started by marabou, November 04, 2005, 17:36:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marabou

Niin eli kalassanettiin on minun käsittääkseni jo tulossa uusi keskustelualue kalapäiväkirja. Mutta siihenkin varmaan menee jonkun aikaa niin ajattelin, että tämä voisi korvata sitä sen aikaan kunhan ilmestyy.
Eli näin:
Kala:
paino:
pituus:
viehe:
paikka:
sää:
Muut:

Lazy Cat

Jos tarinamuodossa kirjoitatte, niin (imo) sitä on paljon mukavampi lukea.

Chevy

Kala: Hauki
paino: 2,2kg
pituus: en tiedä
viehe: Suspi
paikka: Sääjärvi
sää: Sateinen ja pilvinen
Muut: Se tuli tänään;)

Bluery

Kala: 2 Haukea
painot: 500g ja 700g
pituus: 25-40cm molemmat
viehe: semmoinen litteä rapalan vaappu, nimeä en muista
paikka: Hankasalmi ja järven nimeä en muista
sää: pilvetön iltapäivä
Muut: 5 minuutin sisään sain molemmat

PS. Jos, niin milloin tulee kalastuspäiväkirja aihe alueeksi. Niinkuin heittokalastus, perhokalastus jne.
"Kuivan maan kalastaja"  8)

petu

Herätetäämpäs tämä aihe uudestaan eloon...eli päiväkirja olis kyllä TODELLA hyvä/käytännöllinen.Esim perhorasiassahan on hyvä päiväkirja ja samanlaista ehdottelisin tänne.Toivottavasti sivujen ylläpitäjät/valvojat ottavat asiat käsittelyyn.

sääksi

Quote from: petu on March 18, 2006, 16:34:27
Herätetäämpäs tämä aihe uudestaan eloon...eli päiväkirja olis kyllä TODELLA hyvä/käytännöllinen.Esim perhorasiassahan on hyvä päiväkirja ja samanlaista ehdottelisin tänne.Toivottavasti sivujen ylläpitäjät/valvojat ottavat asiat käsittelyyn.

Olen ajatellut OMAN kalapäiväkirjan pitämistä. Mutten ole mielekästä löytänyt.
Jos jollain hyviä vinkkejä?
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

hehz1

eilen kalassa vanhanmyllynkoskella, lähdettiin siinä neljän maissa parkkipaikalta välineet koottuna, kavereina marko ja teemu. mennään kosken niskalle, meen kivelle seisomaan ja muutama heitto niin on kirjolohi kii, eipä sitä kauaa kestä kun pääsee irti. Loppureissulla ei havaintoa kaloista, ja taas kerran MP. sää oli pilvinen, vesi noin 10cm normaalia korkeammalla ja suht kirkasta (Vantaanjoen mittakaava), oli ihan kiva kalastella, vaikka ei mittää tullukkaa. Ja kirjolohi otti kakkoskoon meppsiin, väri kupari mustat pilkut.

Salmo

Quote from: sääksi on October 16, 2006, 22:36:49

Kalapäiväkirjaahan voi pitää esim. tekemällä Excelillä haluamansa taulukon tai - niin kuin itse teen - kirjoittamalla Wordilla kalapäivän jälkeen raportin. Tosin ehkä varmin tapa säilyvyyden kannalta olisi ostaa joku kovakantinen päiväkirjan tapainen ja kirjoittaa sinne juttuja.

Joskus käytin Ari Laakson Kalastuskirjanpito-ohjelmaa, mutta jostain syystä en saanut enää tallentamaani kalastusvuotta avattua ja menetin vuoden tiedot. En tiedä mikä oli vialla, mutta alkoi tuntua epävarmalta ko. ohjelma. Ja siirryin käyttämään Wordia.

sääksi

Quote from: Salmo on October 16, 2006, 23:12:31
Quote from: sääksi on October 16, 2006, 22:36:49

Kalapäiväkirjaahan voi pitää esim. tekemällä Excelillä haluamansa taulukon tai - niin kuin itse teen - kirjoittamalla Wordilla kalapäivän jälkeen raportin. Tosin ehkä varmin tapa säilyvyyden kannalta olisi ostaa joku kovakantinen päiväkirjan tapainen ja kirjoittaa sinne juttuja.

Joskus käytin Ari Laakson Kalastuskirjanpito-ohjelmaa, mutta jostain syystä en saanut enää tallentamaani kalastusvuotta avattua ja menetin vuoden tiedot. En tiedä mikä oli vialla, mutta alkoi tuntua epävarmalta ko. ohjelma. Ja siirryin käyttämään Wordia.

Sori ettei vastaa kirjoittajan aiheen syvintä ideaa.
Joo, kokeilin tehdä sellaista Exelillä, koska sillä tietääkseni taitava voisi katsella jälkeenpäin taulukoita, ym visioita.
Jäi kesken kun en osannut päättää mikä on tärkeätä, ja mikä vähemmän tärkeätä.
Tiedän kokemuksesta että muutaman vuoden päästä manailen että miksi en kirjannut sitä ja sitä alusta pitäin.
Tai tulee tehtyä liian monimutkaisesti, kyllästyn, ja homma lopahtaa ihan huomaamatta.
Eli siis itse teen itselleni tämänkin vaikeaksi.
Luottaisin kovakantiseen paljon enemmän, mutta kun esim. taulukot ja tietojen kätevämpi hakukin kiehtoo.
Käsittääkseni tiedot voi polttaa CDlle, esim. vuosittain, ikään kuin varmuuskopioksi.

Salmo

Quote from: sääksi on October 17, 2006, 21:18:03
Sori ettei vastaa kirjoittajan aiheen syvintä ideaa.
Joo, kokeilin tehdä sellaista Exelillä, koska sillä tietääkseni taitava voisi katsella jälkeenpäin taulukoita, ym visioita.
Jäi kesken kun en osannut päättää mikä on tärkeätä, ja mikä vähemmän tärkeätä.
Tiedän kokemuksesta että muutaman vuoden päästä manailen että miksi en kirjannut sitä ja sitä alusta pitäin.
Tai tulee tehtyä liian monimutkaisesti, kyllästyn, ja homma lopahtaa ihan huomaamatta.
Eli siis itse teen itselleni tämänkin vaikeaksi.
Luottaisin kovakantiseen paljon enemmän, mutta kun esim. taulukot ja tietojen kätevämpi hakukin kiehtoo.
Käsittääkseni tiedot voi polttaa CDlle, esim. vuosittain, ikään kuin varmuuskopioksi.

Joo, varmuuskopiot on hyvä ottaa tietyn väliajoin, niin kuin yleensäkin kuvista ym. omista tuotoksista.

Itse olen, kuten sanottu, kirjoittanut sellaisia suhteellisen karkeita raportteja jokaisesta reissustani tänä vuonna. En ole aina laskenut jokaista saamaani kalaa, tosin sekin on toisaalta jäänyt vaivaamaan. Jonain vuonna laskin ja sitten menetin ne tiedot. Kaivo ja Mikkohan ovat tainneet viime vuosina laskea jokaisen saamansa kalan? Olen yrittänyt kirjata ylös lähinnä säätietoja ja kaikkia uusia ahaa-elämyksiä, joista saattaa olla hyötyä jatkon kannalta. Pelkät numerot näytöllä eivät ehkä ole jatkossa erityisen kiinnostavaa luettavaa, mutta itse kirjoitetut tarinat toivottavasti.

Ehkäpä hankin kovakantisen ensi kaudeksi ja kokeilen, miltä tuntuu raapustaa kynällä. Joskus kokeilin sitäkin ihan vähän aikaa ja ei se pitkän kalastuspäivän jälkeen aina ihan mieluisinta puuhaa ole, kun vielä potee "happimyrkytystä" silmät ristissä. Mutta silloihan se on kirjoitettava, kun asiat on vielä kirkkaasti muistissa.

sääksi

"Mutta silloihan se on kirjoitettava, kun asiat on vielä kirkkaasti muistissa".
Niipä. Ja ne kalatkii ois perattava kun ne on vielä suht koht tuoreita.

kaivo

Jep, jokainen avovesikausilla 1995 - 2006 saatu virvelikala on muutaman kalan tarkkuudella kirjattuna. Loppujen lopuksi vihkosysteemi on hyvin nopea ja helppo homma, jos mitään tieteellisen tarkkaa kirjanpitoa ei halua pitää. Riittää, kun joka reissun jälkeen malttaa istua muutaman minuutin kynä kädessä, eniten aikaa menee säätietojen hakemiseen Teksti-tv:stä tai netistä. Tietokoneella pidettävä kalakirjanpito on ehkä tarkempi ja sillä saa piirrettyä mielenkiintoisia diagrammeja saaliskertymistä jne., mutta reissussa vihko on edelleen ylivoimaisen kätevä. Oma vihkoni on A5-kokoa, sen sivu näyttää tältä:

PÄIVÄM:

PAIKKA (+ kellonaika):

SÄÄ: (kelityyppi sääennusteiden yksinkertaisilla symboleilla, ilman lämpötila, tuulen voimakkuus + suunta. Veden lämpötilaa en ole toistaiseksi kirjannut, esim. kaikuluotainta ei ole rantareissuilla mukana)

TAVOITELAJI:

SAALIS:

OTTIVIEHE(ET)

MUUTA: (havaintoja, yleistä fiilistelyä yms.)

*Vihkon sisäkannessa on saaliskirjanpito kalalajeittain, tukkimiehen kirjanpidolla.

Reissujen kirjaaminen kotona nopeutuu, jos pitää vesillä mukanaan pientä vihkoa + kynänpätkää, jotka mahtuvat vaikkapa taskuun ja ovat heti kaivettavissa esille. Tapanani on kirjata siihen kalastuksen aloitus- ja lopetusajat sekä saadut kalat + ottivieheet.

sääksi

Quote from: jaska74 on October 17, 2006, 23:08:16
http://www.perhokalastus.info/tiedostot.php

Joo Näitä on netissä. Latasin yhden jossa kerrottiin että "Ohjelma on suomenkielinen ja ilmainen käyttää".
Niin, olihan se ilmainen jotain ensimmäiset 40 päivää.!  Tässäkin kerrotaan samaa. Oletko käyttänyt? Onko kokemuksia?
Tällänen vanha kääpä on niin epäluulonen.
Ja sit tollaset Salmon kokemukset vuoden menetyksestä, kauniistisanoen, suututtais.

SUURkalastaja jyväskyläst

tos maanantaina tuli 8cm nils master invicinblellä hauki joka painoi noin 600-700g ja ahven noin 175-200g. Tiistaina tuli noin 600g hauki
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani