Pilkintä matalassa järvessä

Started by Kutvonen, April 01, 2006, 19:42:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kutvonen

Seuraa blastausta! Tuli tässä alotettua pilkintä ja yks kalastuspaikka ois mökillä, Ylämaa -  Villala - Kynsikäs. Kyseessä on matala, syvin kohta 2.5m, tosi tummavetinen ja melko pieni järvi. Onko minkäänlaisia tsäänsejä saada kalaa tästä? Kesäsin on tullu saatua jonkiverran kilo- parikilosia haukia, ahvenia aika vähän. Yksi iso kyrmyniskakin on tullu, n. 1.6kg. Kerran olen tässä koittanut pilkkiä ja huonolla menestyksellä, ei tärpin tärppiä :D  Tuntu vaan että on pilkki samointein pohjassa kun sen avantoon tiputtaa :) Miten sitä pitäs koittaa pilkkiä ja millä vai pitäskö vaihtaa vaan järveä?

....

Viesti pitkästä aikaa taas tänne  :mrgreen:

Paska ei hakkaamalla parane.

jonski88

No olen kokenut monta huonoa ja muutaman hyvän reissun, juuri tuollaisella järvellä. Keskitalvi on ollut todella heikkoa. Viimeksi tänään kävin sellaisella järvellä pilkkimässä, jossa vesi on "mustaa" ja jään all NOIN 1 METRI VETTÄ. Muutaman ahvenen sain, joten eipä ollu vielä syönnillään. Parhaisiin saaliisiin olen päässyt keskikokoisella pystypilkillä(5-7cm), jossa on alla n. 10-15 tapsi ja pieni morri. Kokopunainen morri on toiminut, koska se varmasti näkyy hyvin tummassa vedessä. Jos kala ei ota ollenkaan, niin käytän tosi ohueen siimaan sidottua volframimorria, joka on värikäs.
Joskus olen saanut paremmin kalaa kun olen kairannut heti mennessä joku 5-10 reikää rauhoittumaan. Ahvenet tulevat mielenkiinnosta katsomaan ja rupeavat yleensä syömään. Näitä reikiä kun kiertää tiuhaan tahtiin, niin kyllä pitäisi saalista kertyä. Elikkäs ei se turhaa ole pilkkiä matalassa järvessä, mutta totta on , että siellä saalis ei todellakaan ole varma, mutta varsinkin ekoilla- ja viimeisillä jäillä järvi voi tuottaa mieleisen yllätyksen.

Ps. Monissa matalissa ja tummissa järvissä elävät ne todelliset körmyniskat, eikun narrailemaan vaan!

lohen pyytäjä

Ootkos kokeillu tapsia jossa päässä vofan morri sillä saa aina ahventa ja kiiskeä!
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Tasuriman

Oletko käynyt siinä lähistöllä olevalla Pukalus järvellä ?

Antoi ainakin takavuosina mukavia saaliita ja joskus oikein kunnon körmyjäkin. Järvi on tummavetinen ja paikoin todella syvä, vaikkei koostaan uskoisi. Raja katkaisee järven jokseenkin keskeltä ja luulisin venäjänpuolen olevan vähän kalastettua, joten sieltä kai kalaa riittää .
  Syvänteet potevat näin keväällä happipulaa, mutta normaaleilla onkisyvyyksillä ei ongelmaa ole.
Ainakin takavuosina järvessä oli hyvä kuhakanta. On jäänyt joitakin vuosia väliin, etten ole Pukaluksella käynyt, pitääpä korjata tilanne.

Pukaluksen kupeella rajan pinnassa pitäisi olla kuulopuheitten perusteella melkoinen kalapaikka Valkjärvi. En ole varma, onko se vyöhykkeellä, en ole käynyt, mutta tarinat kertovat hirmukaloista, jotka ovat parhaimmillaan vieneet pilkkijän kaikki pilkit, kun siimat eivät kestäneet.

Suur-sarkasen vieressä oleva Sarkalampi on syksyn ensijäillä , mikäli pääsee jäälle ennen kuin lunta tulee paksummalti, ollut myös antoisa ja ahven on ollut kohtalaisen kokoista.

Ja lähiseutu on täynnä kohtalaisen hyvää pilkkipaikkaa, kannattaa kierrellä.