Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hyvä avokela?

Started by Anonymous, May 27, 2003, 14:19:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Niin mikäköhän olis kokemuksienne mukaan hyvä edullinen avokela hintahaarukka 100-200€.
Itselläni on Abu Garchia 554  ja se on ainaskin ihan Pas..!
Samalla vois neuvoa hyvän vavan hankinnassa huomioon otettavia seikkoja.
kiitti!

Mepps

Mitä kalaa kalastat pääsääntöisesti?
Missä kalastat?
Millä vieheillä?
Minkä kokoisilla vieheillä?
Miten kalastat?

Kun nyt näihin aluksi vastaisit niin voisi katsella asiaa ihan eri kantilta.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Anonymous

Kalastelen suomenlahdella ja aina kun ehtii ,niin suuntaan kohti päijännettä--> mökille.
viehistä en oikein osaa sanoo,ei kumminkaan kovin isoja/painavia.
Lähinnä ahventa ja isoooo haukee jahtaan.
Kela saisi olla sellaisella sormiliipaisimella siiman vapauttavalla toiminnolla.
Niin ja ihan heittokalasteluu.

hönö

öö hyvä kela on regal-X (daiwa) vapa on itselläkin hakusessa se oikean kuin löytäis

tormentor

daiva caprice on ihan hyvä....kestäny tosi ahkeraa käyttöö 3 vuotta...kestäs vieläki vaa jää varmaa vähälle käytölle ky ostin shimano alivio etu jarrullisen mallin ja tuntuu seki hyvältä....sit vapoja ois ehkä kevyeks hauki vavaks ja jigi vavaks shimano naxave...sit yleis vavax catana vois olla hyvä....sit pikku veljel on huippu vapa omasta mielestäni shakespeare synergy......

jukola

ei sitä   parempaa kyl oo  8-)

Haspeli

Quote from: Mepps on May 27, 2003, 14:36:19
Mitä kalaa kalastat pääsääntöisesti?
Missä kalastat?
Millä vieheillä?
Minkä kokoisilla vieheillä?
Miten kalastat?

Ei se kyllä aina ihan näin mene. Ei jokaiselle kalalle tai edes jokaiselle uistimelle tarvitse olla omaa kelaa. Ammattilaiset saa tietenkin kalastaa vaikka joka päivä eri ongella jos haluavat. Jos nyt puhuttiin perus-harrastuskalastamisesta, niin kannattaa olla kela mihin sopii tarpeeksi paljon siimaa. Takajarru on myös hyvä olla kelassa. Siiman paksuus kannattaa ottaa huomioon "isoja" kalastaessa. Perusvavaksi ei kannata ottaa liian pitkää, varsinkin jos kalastat koskessa. Suht jäykkä vavan kannattaa tietysti olla kun heittelet raskaimmilla uistimilla. Itsehän kalastin viime kesänä vain yhdellä ja samalla kelalla ja vavalla. Ja kalaa sain hauesta taimeneen. Vetouistelussa kannattaa käyttää yleisesti hyrräkelaa, mutta nythän puhuttiin heittokalastuksesta.

kalle_112

Onko kenelläkään kokemuksia Daiwan crossfire 3i kelasta?

rusakko

Yleisesti ottaen Shimanon avokelat mielestäni parhaimpia kaikissa hintaluokissa, kalliimmassa päässä myös Daiwa on hyvä merkki. Kannattaa katella myös vanhoja erä-lehtiä, niissäkun on noita testejä jos niihin luottaa..

stento-z

No sä haukuit Cardinalia mut se keskijarrullinen on kyllä ihan toimiva peli ja jarru on 4kertaa tehokkaampi kuin muut.Voihan olla et sun kelas oli maanantai kela 8-)

pumpkinca

Itselläni on shimano solstace ja on ainut kela joka on kestänyt yli yhden kesän..;) nyt menossa 3:s vuosi ilman ongelmia.

karza

Itse ostin viime syksynä shimano sonoran ja toimii kylmilläkin keleillä hyvin. Herkkä kelaus, ihan hyvä välitys, ja etujarru. Suosittelen. Eikä hinta ole korkeakaan.
50-70€.
Peli on peliä!!!

kaivo

Quote from: karza on April 22, 2006, 13:20:02
Itse ostin viime syksynä shimano sonoran ja toimii kylmilläkin keleillä hyvin. Herkkä kelaus, ihan hyvä välitys, ja etujarru. Suosittelen. Eikä hinta ole korkeakaan.
50-70€.
Minullakin on tällä hetkellä Sonora, tarkemmin 2500 FA. Olen käyttänyt sitä normaalissa kevyehkössä hauenkalastuksessa syksystä 2004 asti. Ihan hyvä kela, eikä tosiaan edes pahan hintainen. Jos jotain parannettavaa pitäisi miettiä, niin kammen nuppi voisi olla vähemmän liukas ja ehkäpä eri tavalla muotoiltu. Kelan puolausjälki ei samaten ole aivan tasaisin mahdollinen, mutta heittosotkujen kanssa ei ole ollut juurikaan ongelmia punotulla siimalla (Power Pro 0,23 mm), kunhan siimamäärän pitää puolalla sopivana.

FisherManne

Quote from: kaivo on April 22, 2006, 13:52:46
Quote from: karza on April 22, 2006, 13:20:02
50-70€.
Minullakin on tällä hetkellä Sonora, tarkemmin 2500 FA. Olen käyttänyt sitä normaalissa kevyehkössä hauenkalastuksessa syksystä 2004 asti. Ihan hyvä kela, eikä tosiaan edes pahan hintainen. Jos jotain parannettavaa pitäisi miettiä, niin kammen nuppi voisi olla vähemmän liukas ja ehkäpä eri tavalla muotoiltu. Kelan puolausjälki ei samaten ole aivan tasaisin mahdollinen, mutta heittosotkujen kanssa ei ole ollut juurikaan ongelmia punotulla siimalla (Power Pro 0,23 mm), kunhan siimamäärän pitää puolalla sopivana.

Minullakin on Sonora, mutta 1500 FA.Se on minulla "UL-kelana" vaikka hieman isohko onkin.Syynä se,että kalastan pelkillä UL-välineillä ja viimekesänä tarvitsin nopeasti uuden kelan kun kalareissu läheni,eikä Perhokolmiosta löytynyt pienempää.
Mutta kaikinpuolin loistava kela,enkä siitä keksi muuta huomautettavaa kuin jo kaivon mainitsemat kammen nupin liukkaus ja
hieman epätasainen puoausjälki.Mutta yhtäkään siimasotkua en ole aikaansaanut vaikka käytänkin 0,12mm FireLineä ja
0,18mm Finesseä.Suosittelen!

suiza

kalastus pidentää ikää

kullervo kankinen

shimano sorona 2500fa..alle 100 euroa ja on hyvä..ps.kammen nupin voi aina vaihtaa.. paketissa on varapuola esim mukana jota ei joka kelassa ole..   HYVÄ OSTOS!
Shimano sen olla pitää!!

lohen pyytäjä

Mulla on shimona 4000ra! :-) Aluksi oli ongelmia,mutta kun vaihto siimat 0,25 nii oli hyvä avokela! :wink:
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Kalajalle

Okuma Legend 30 on hyvä perus kela.
itse kalastin kyseisellä kelalla 8 vuotta eikä mitään vikaa, en tosin tiedä myydäänkö niitä enää, varaosia ainakin saa maahantuojalta.
nykyään kela daiwa shinobi 2550 ja vapa daiwa tornado max 602ms.
jepjep

lape89

Quote from: suiza on April 30, 2006, 18:44:41
daiwan kelat on kestäviä

http://www.budgetrods.co.uk/images/daiwa.jpg

Ainaki Daiwan umpikelat on kaikkea muuta kun kestäviä. Daiwan avokelaa minulla ei ole ollut mutta olen kuullut ja nähnyt että Daiwan halvat kelat on aika huonoja.

suiza

Quote from: lape89 on May 05, 2006, 19:39:09
Quote from: suiza on April 30, 2006, 18:44:41
daiwan kelat on kestäviä

http://www.budgetrods.co.uk/images/daiwa.jpg

Ainaki Daiwan umpikelat on kaikkea muuta kun kestäviä. Daiwan avokelaa minulla ei ole ollut mutta olen kuullut ja nähnyt että Daiwan halvat kelat on aika huonoja.

halvoista en tiedä mutta itselläni (ei mikään halpa :-o) on kestänyt 2 vuotta... eikä ole vikoja näkynyt...

kaverini  isän kannsa juttelin kalastuksesta ja hänellä on daiwan kela kuulemma 8 vuotta vanha  :- :mrgreen:...

_____________________________________________________________________________________________
kalastellen elämä kuluu[/move
kalastus pidentää ikää

JuhaS14

Uskallan suositella Balzerin avokeloja, hinta/laatusuhde on tyrmäävä!
Juha
Laadukas
hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta pitkällä ammattitaidolla Juha Söderholmilta

Paljakka

Quote from: pumpkinca on April 18, 2006, 14:02:48
Itselläni on shimano solstace ja on ainut kela joka on kestänyt yli yhden kesän..;) nyt menossa 3:s vuosi ilman ongelmia.

Mulla on kans tuo soltace ollut jo 3-4 vuotta ja olen todella tyytyväinen. Ei ole vikoja ollu. Ja vapana mulla on shakespearen uglystick. Minusta todella mahtava paketti. Ite kalastan taimenta pääasiassa.

Juho_

Itse ostin talvi alesta Shimanon 2000 Sidestabin, ja on ollut kyllä mahtava.
Vaikka yhden kalan olen vain sillä nostanut, parhaatpuolet tuli selkeästi esille (vieläpä oikeaan aikaan).
Taivaallinen pehmeys kelatessa. Ei ole tehnyt vielä ainuttakaan sotkua tai ylimääräisiä ongelmia.
Siimana toimii Abulonin 0.25. Suosittelen kaikin puolin, jopa hinnan joka sopiin näemmä hinta haarukkaasi.
Alk hinta 139€ ja oli alennettu 90€.Kun ostin sattui olemaan 25% poisto ja oli viimeinenkappale+ myyjien kämmäily niin sain sen 45€.
Olen heitellyt myös todella painavia uistimia ja ei ole siima takkuillut yhtään.

Suosittelen!
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

jarkka

hehz1

hmm. itse voin suositella shimano solstace 2500. Daiwa caprice on kanssa ihan ok. Omasta mielestäni paras kela on kuitenki Shimano Exage  :mrgreen:

JuhaS14

Daiwa tai Balzer. Muita järkeviä vaihtoehtoja ei edes oikeen ole.
Juha
Laadukas
hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta pitkällä ammattitaidolla Juha Söderholmilta

lape89

Quote from: JuhaS14 on May 26, 2006, 16:02:56
Daiwa tai Balzer. Muita järkeviä vaihtoehtoja ei edes oikeen ole.

Hmm.... Miten muka perustelet ettei muut merkit ole järkeviä vaihtoehtoja. Itse suosittelen jotain Shimanoa, sillä niissä on hyvä hinta laatu suhde.

Hawki

Hellou!
En tiennykkää et tällänenki foorumi on olemas ja päätin ahkerana kalastajana reggaa sisään  8-).
No mutta itse asiaan.

Suosittelen Shimano 2500GT-RA, aivan huippu kela ja koneiston öljyyminen sujuu helposti yhen ruuvin avaamalla (tosin ei sitä oo tultu öljyttyy ku vaan kerran). Ostin kelan viime kesänä ja samalla kaveriks shimano nexave ax vavan. Hienosti toimii kuitusiimalla, mutta auta armias ku pienen budjetin takia lykkäsin tänä keväänä sellasen halvemman monofil- siiman joka on syvältä. En olis heti arvannu et ero on noin järjettömän suuri. Ku on kalastanu pari vuotta kuitusiimoilla (fireline, ym.) ni ei ihan heti totu muovisiimoihin.

Shimanoo kyl voin suositella, todella hyvät kalastusominaisuudet!
Daiwastakin olen paljon kehuja kuullut..
Shimano SUPER 2500GT-RA + Shimano NEXAVE AX
= Vietävän hyvät kalastusominaisuudet!

saarinen

sanoisin että osta shimano 4000 jos olet järvellä, ja joella pärjää oikein hyvin 2000:lla

kullervo kankinen

juu ei oo shimanon voittanutta.ittellä noin 3v vanha ja ei vian vikaa oo ilmenny.on sitte hiukan kelattu kela ja kuin uusi edeellen.mitäny muutama klaappi on ilmaantunu.
Shimano sen olla pitää!!