Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Järvihauet hereillä ?

Started by Juggis, May 06, 2006, 13:45:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Juggis

Onko sisävesissä näkynyt jo eloa hauen suhteen ? Ainakin täällä etelässä jäät ovat jo täysin poissa. Kävin eilen samoilemassa ja katselemassa tilannetta. Suolämpäreellä sammakot kurnuttivat kuin viimeistä päivää ja omien havaintojen mukaan hauki alkaa ottamaan vasta kun sammakko lopettaa kutemisen. Jatkoin matkaa sitten eräälle järvelle josta laskee melko kiivaasti virtaava pieni joki. Joen suulla oli ahvenia ja särkiä lillumassa virrassa :?
En nimittäin koskaan ole vielä näin aikaisin nähnyt ko. kaloja sellaisessa paikassa. Sen takia kaivoin jo kalavehkeet esille, jos nyt kohta lähtis kokeilemaan. Tähän aikaan on vielä rannoilla kalojen näkymisen suhteen ollut erittäin kuollutta yleensä, jos ei haukien ilakointia aivan matalissa heinikoissa kudulla lasketa.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

lohen pyytäjä

oon nähny rannassa pikku haukia! Varmaa olivat kutemassa! :|
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Juggis

Quote from: lohen pyytäjä on May 06, 2006, 18:02:52

Juu kutemassa matalalla kaislikossa tietenkin, mutta täsmennetään hieman; sitten kun joku saa vieheeseen JÄRVESSÄ "normaalista" paikasta hauen, niin tassua pystyyn :-D

jonski88

No nyt on tullut kalastettua eräässä joessa joka on 2 järven välissä. Yllätykseksi haukia on ollut joessa, ja olen saanut ne myös ottamaan uistimeen. 9 kpl olen haukia saanut, tosin isoin oli n. 800g. Eli aika pieniä haukia joella liikenteessä. Ottipeleinä ovat toimineet pienet vaaput(5-7cm) ja jigit. Tärkeää tuntuu olevan, että uittaa viehettä nykimällä ja monesti hauki on ottanut kun olen pysäyttänyt kelauksen. Eli kyllä ne järvi/jokihauet ovat hereillä... :wink:

Salmo

Tänään tuli koluttua mökkijärven parhaat haukipaikat todella tarkkaan saamatta tärppiäkään. Aamulla laskettiin pari katiskaa samoille paikoille, joissa heittelin, ja iltapäivällä heittelysession jälkeen katiskoissa oli haukia ja ahvenia ihan mukavasti. Kudulla ovat siis, hauki varmaan osittain jo kutenut, ja ahven aloittelemassa. Muutaman viikon päästä alkaa hauki todennäköisesti ottaa hanakasti, vielä on liian aikaista.

kaivo

Perjantaina oltiin kahteen pekkaan kalalla Oulujoella, heitettiin yksi tuttu rantapätkä läpi n. 2,5 h aikana. Hiljaista oli, ainoaksi kalahavainnoksi jäi velipojan jerkin perässä pyörähtänyt hauki. Etteivät vain ole perhanat jo kutemassa..?

rollo

näkö havaintoja kyllä
vieheeseen kiinni EI

riippuu tietysti vesistöstä milloin alkaa hauki nappaamaan
järvessä jossa kalastan jäät lähti perjantaina (eilen oli vielä paikoin jäälauttoja)

veden lämpötila selällä 5-7
rannassa 9-14 jos kaikuluotaimen mittariin on luottaminen

ropelly

juu kanssa olin koko vklopun heittelemässä kangasalalla monessa hyvässä haukipaikassa eikä mitään...!! aivan rannat kuhisee ja näky isoja haukia.. eipä oikeen vie nappaa yks tolkuttoman iso kolahti veneen kylkeen ku menin kurkkiin matalaan.. kai ne vie hetket on vie kudulla... ens vkloppuna uudestaan...

pumpkinca

Härmässä kävin leikkimässä 20cm jigikalalla.Kovasti yrittivät kiinni muutta taisi olla jigi liian iso,vaihdettuani lusikan ei tapahtumia enään ollut.Rantakaislikoissa haukia ja sammakoita.

Hemulisoturi

Äsken uistinta heittämässä, mutta ei minkäänlaista havaintoa, että olisivat uistimeen ottaneet. 
Katiskassa 3 haukea ja toisessa katiskassa 2 säynettä, joista suurempi 2,3kg.
Ovatkohan nyt säyneet kudulla?

Peura

eilen tuli keskeltä järveä kutenut 72cm 2kg hauki. oli aika laiha

lohen pyytäjä

Quote from: LoL on May 08, 2006, 14:38:25
Äsken uistinta heittämässä, mutta ei minkäänlaista havaintoa, että olisivat uistimeen ottaneet. 
Katiskassa 3 haukea ja toisessa katiskassa 2 säynettä, joista suurempi 2,3kg.
Ovatkohan nyt säyneet kudulla?

On ne veikkoset jo kudulla! ainakin kun minulla on on ollu katiska pyynnissä yhdessä Kanavassa jo yhdistyy järvestä mereen niin on ollu säyneitä,särkiä,ahvenia ja muutama hauki! Varmaa olivat noussee merestä kutemaan järveen? :? :|
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

sale uistin

Ei ollut täällä päin syönnillää viimeviikol :x
ENT.jättihaukimanniskan.piti vaihtaa nimeä

Juggis

Noniin, eilen äitienpäivänä kävin sitten ekan kerran vapa mukana eräällä etelä-suomalaisella metsäjärvellä. Jo tiellä näin joessa lillivän hauen - kudullako ? Noh menin ruovikkoiseen pohjukkaan mistä yleensä ottaa. Ei tärpin tärppiä. Siirryin hieman syvemmälle ja kausi avattu. Vuoden eka hauki - noin kiloinen pulikka :-D

Kalassa siis olin noin 30 minuuttia ja lopetin heti tuon yhden jälkeen. Otin sen ruokakalaksi ja kalan vatsa oli täysin tyhjä, joten ainakin osa on jo kutenut.

Kutvonen

Viikko sitten tuntu ottavan niin hauet kuin ahvenetkin helvetin hyvin kiinni. Nyt ollu viikko pitkälti ilman saalista, 1-2 abboraa tullu. Muuten hiljasta. Alkaako hauki ottaa taas paremmin vasta syksyllä?
Paska ei hakkaamalla parane.

rollo

kunhan kaislikot kasvaa niin jo rupee haukia määrällisesti tulemaan
koko vain on pienenlaista isommat siirtyy syvemmälle

Amatååri

Quote from: Juggis on May 06, 2006, 18:29:03
Quote from: lohen pyytäjä on May 06, 2006, 18:02:52

Juu kutemassa matalalla kaislikossa tietenkin, mutta täsmennetään hieman; sitten kun joku saa vieheeseen JÄRVESSÄ "normaalista" paikasta hauen, niin tassua pystyyn :-D
mä oon saanu,mut oli ihan keleen pieni 700-900g :-DJa keskeltä järveä :-o
"Kerran oon saanu ainaki kolmen kilon silakan"

FisherManne

Keskiviikkona 2kpl kiloista haukea.Perjantaina 3 samankokoista ja yksi 2,1kg.Lauantaina 3kpl kiloista.
Sunnuntaina sama saalis.Maanantaina tuli 3kpl kiloista ja yksi 2,8kg.Että hyvin on ainakin Keski-Suomessa sijaitsevalla
"salaisella" haukilammellani ollut kala iskussa.Kaikki tuli punaisella,9cm Suspilla ja 1-koon lipalla.Väsyttelynkin makuun pääsi,UL-välineillä kun kalassa olin.Monesti paukkui siima poikki,kun ei perukkeita tarttunut mukaan.Jokainen Suspiin iskenyt
söi niin syvälle,että koukut olivat kiduksissa kiinni.Kyllä hirvitti ilman perukkeita!!

welho

Kyllä ne hereillä on ite oon saanu jo parikin haukee ja kaverilla oli pikkasen suurempikin kiinni!

Reuhka

Ohac ne jo, eilen tuli vartissa 2 kpl.  :lol:

_ussi

Kyllä kai ne vähitellen alkaa. Vkonloppuna aika nopeasti otti vajaa pari kilonen papukaija väritykseen

Thenextone

Kyllä ne hereillä on. Viime la-su tuli käytyä n. 3 tuntia molempina päivinä heittämässä Pohjois-Savossa Rasvangilla. 5 haukea molempina päivinä, suurin n. 2 kg, tärppejä ja karkuutuksia jonkin verran. Kalat oli noin 2 m vedessä kuolleen, viimevuotisen kasvuston edustalla. Limakonrippeissä oli reilusti pientä särkeä ja hauet oli siinä puskien ulkopuolella passissa. Musta-hopea Pike-Quiver, 14cm Zalt ja professor oli pelit.

Tänään huippusyöntiä samalla suunnalla eräällä pikkujärvellä, kalat avovedessä n. 1m syvyydessä. Lumpeita noussut tuonne jo jonkin verran, ei selkeitä puskia vielä. Viikon päästä voi olla jo.

Kutvonen

Tänään tuli 4 haukea plus ahven Ylämaalta pienestä 2m matalasta Kynsikkäästä. Abu Droppeniin iski kaikki hauet, tosin suurin vähän alle kilon :) Karkuutuksia helkutisti, samoin tärppejä. Ahven tuli Minnow Spoonilla :D Huomenna koittaan uuestaan!
Paska ei hakkaamalla parane.

[t-k]

On hereillä. Eilen sanoin n.1,5kg hauen 11cm Husky Jerkillä.

perza

Ei syö enää, kudun jälkeinen syönti hurmos täällä päin ainkain jo ohi, Toiset sanovat että hauen kutu oli 2 viikkoa myöhässä kun taas mielestäni täälläpäin oli  viikkoa aikaisemmassa!
äitien päivänä kävästiin metsälammella ja kaikki hauet mitä saatiin 2mieheen olivat syöneet vatsansa täyteen aika kookasta särkeä. Isoimman hauen mahassa 16 särkeä!  :-o
nyt käytiin samoilla vesillä eikä saatu kuin 2 haukea yhteensä.
:?
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

[t-k]

16 särkeä! Huh huh, kerran kun parattiin kaloja yhden hauen ''mahassa'' oli pieni ahven. se oli n. 5.6cm pitkä :-D

Hemulisoturi

Eilen 4:jään tuntiin 13 haukea joista suurin 2,5 kg, joka otettiin paistikalaksi.
Hauen vatsassa kuusi n. 4cm:stä ahventa .

rollo

eilen viiten tuntiin 1 puikkari ylös
2 karkuutusta ja muutama tärppi

sale90

Eilen kävin perhoo nakkelemassa ja 2 tuntiin yks n.1,5kg hauki. Viikko sitte kahteen tuntiin sain yli kymmenen haukee :?

perza

Quote from: [t-k] on May 26, 2006, 15:53:31
16 särkeä! Huh huh, kerran kun parattiin kaloja yhden hauen ''mahassa'' oli pieni ahven. se oli n. 5.6cm pitkä :-D
no ei se kappale määrä niin suuri ole mutta kun särjet olivat 30-50g kappaleelta!
ennätys mitä hauen mahasta olen löytäny ni oli 4,5kg hauen mahasta 47 särkeä! tosin hyvin pieniä n. tulitikun mittaisia!
Eilen uistelemassa järvellä ja saaliina 15-20 haukea suurin karvan yli 5kg. Myös pari mitan täyttävää kuhaa tuli napattua. 45 ja 46 senttiset. Nyt taas tuntuu siltä että hauki syö vähän liiankin hyvin! 
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com