Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

uskotko kalansyöntikalentereihin???

Started by _partamonni_, June 01, 2006, 14:48:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

uskotteko kalakalenteriin

kyllä
7 (8.6%)
vähän
24 (29.6%)
erittäin pienesti
25 (30.9%)
jonkin verran
8 (9.9%)
en yhtään
17 (21%)

Total Members Voted: 73

_partamonni_

kalastus on taitolaji..mietippä sitä!

suorasanhainen laphalainen.

JuhaS14

Juha
Laadukas
hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta pitkällä ammattitaidolla Juha Söderholmilta

viell

En tiedä onko ihan sattumaa, mutta mielestäni hiukan paremmin saanut kalaa silloinkun kalenteri sanonut, että pitäisi olla hyvä syönti.

K.A.T.I.S.K.A

Kalastusta vuodesta -98!

kaivo

Tässä on Arto Kojon kirjoittama-, hyvä ja perusteellinen esimerkkijuttu ottikalenterin toimivuudesta käytännössä. Julkaistu alunperin Erä 9/2004:ssä. Aineistona on käytetty lähes 500 hauen saalista syksyltä 2002. http://fff.neutech.fi/Press/Archives/2004/KUUNVAIHE.TXT

Ruutti

Tuon Kaivon tekstin jälkeen rupesin uskomaan ainakin vähäsen.

Haspeli

Kokemuksen pohjalta en usko. Mielestäni "huonolla syönnillä" tulee yhtä hyvin, jopa paremmin kalaa.

yugular

Ihan sama mitä muut kirjoittaa ja kokeilee, omat kokemukset ratkaisee. Itse seurasin kalenteria pari vuotta sitten ja totesin turhaksi.
Tahdon saada suuren..

esal

Ihan sama se on. Ei ainakaan paljoa vaikuta.

Nisuu

Vähän niihin uskon, mutta eivät ne tosiaankaan aina pidä paikkaansa.

lohen pyytäjä

Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Jooseppi

Turhaksi oon todennut omien kokemusten pohjalta.

Juho_

Tietyllä tavalla kyllä, ja toisella taas ei. Omat kokemukset ovat kaikista varminta pohjaa kalakelin tulkitsemiseen. Säästä katson suurimmaksi osaksi ja olosta n.50%, mutta tiettyä varmuuden tunnettahan se kalakalenterinkin "hyvä syönti" aina tuo..
Eikait se kala katso kelloa tai päivää milloin se aloittaa syönnin, vaan silloin kun sillä on nälkä.. Jos sen uistimen/perhon saat tarpeeksi lähellä kalaa, niin sinulla on n.90% mahdollisuus saada kala.. Se viimeinen 10% tulee vieheestäsi..

Eli tavallaan kyllä uskon.
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Calico Cat

Kyllä niitä tulee aina katsottua, mutta en niihin aivan kokonaan luota
-parempi pasuri pivossa kuin pari pyhäjärvessä-

JpL

Itselläni meni usko kun olin n.10 vuotias, ja olin ahneuksissani hommannut 2 eri ottikalenteria.  Niitä kun sitten vertasin havahduin sillä  joka kuussa oli vain n.3 päivää jolloin kalenterit kävivät yksiin.  Sen jälkeen en ole ottikalentereja uskonut, enkä edes liioimmin lukenut.

ara_1

miksei voisi periaatteessa olla mahdollista koska tuo kalenteri on tehty kuun kierron mukaan.... :roll:
Hauestaja ;)

Rokkis

Kuun kierron mukaan tehtyihin ottikalentereihin uskon. Uskoni perustan kylläkin toisten kokemukselle, elikkäs erään Erä tai Urheilukalastuslehden jutussa olleeseen kuun kiertokalenterin vertaukseen muutaman kalamiehen saaliskalenteriin.

Ei minkäänlainen kuun asento silti pelasta, jos vavan heittopäässä ei olla oikeilla paikoilla oikeiden vehkeiden kanssa. Jos yksinkertaisesti  ollaan väärässä paikassa tai tarjotaan täysin väärää viehettä (sääolot, metelöinti, uitto jne jne jne) niin turhaan sitä ottikalenteria syytetään. EIhän kala aina syö, mutta kun laiskakin kala voidaan härnätä syömään, niin varmaan se aktiivinenkin kala silti katsoo, että mihin rautaan tai puupökkelöön hampaansa upottaa.

Kuun asento on kalan syönnissä vain yksi tekijä muiden joukossa. Sokea usko kuuluu uskontoihin!
En oikein kannata.

rolle

Mulla on kalastusaikakello johon oon luottanut jo viisi vuotta ja se todella toimii

Monni

Talvella aina kattelen niitä syönti taulukkoja muttei ne kyl mitää paikkaansa pidä... Kala syö silloin kun sen on syötävä eikä se perusta kuun asennoista. Kylä näin on.
Poltinkoski

markus91

Oon joskus vilkaissut kalenteria kun lähden kalaan,mutta eipä se pidä paikkaansa ja kyllähän se on ihan paikastakin kiinni että milloin saa ja miten hyvin/huonosti.

ara_1

kävin meritaimenta heittelemässä illalla klo 19.00 paikkeilla ja 5 meritaimenta tuli ylös...kun katsoin kotona ottikaöenteria niin näytti se kalan hyvää syöntiä :wink:
Hauestaja ;)

puolisukeltaja6

JuutuanYö

Kalasta!

Sir.Milo

Kyllä uskon niiden antavan ainakin suuntaa.

Pete

Quote from: ara_1 on July 03, 2006, 19:03:35
kävin meritaimenta heittelemässä illalla klo 19.00 paikkeilla ja 5 meritaimenta tuli ylös...kun katsoin kotona ottikaöenteria niin näytti se kalan hyvää syöntiä :wink:

Missäpäin kävit ? Ihanko rannalta heittelit ?

Pete

Niin "Ara" onko sulla jotain koordinaatteja tai edes kertoa tuosta paikasta meille jotain. Sen verran mielenkiinto heräsi tuohon sinun kesäkalastuspaikkaasi. Jonkin verran olen meritaimenta kalastanut, mutta ikinä en ole viittä taimenta saanut heinäkuussa. En kyllä ole kuullut kovin monen muunkaan saaneen.
Tuosta kannattaisi melkein juttu kirjoittaa, pääsisi oikein saama miesten valittuun sakkiin tuolla saaliilla, todettakoon, että niiden pitäisi kyllä olla sitten ihan kalan kokoisia. Ilmeisesti sinun kalasi oli, koska niistä noin kerroit, alamittaisistahan ei juurikaan viitsi tarinaa kertoa.

Peikko

En kyllä usko. Juuri tässä eräänä päivänä olin kalassa, ja taulukko näytti huonoa syöntiä. Noh, veneeseen saatiin nopeaan tahtiin 4 haukea, isoin 4,4 kiloa, ja tämmöinen saalis ei ikävä kyllä ole meidän järvellämme kovin yleistä, vaikka se saattaa jollekin muulle vaikuttaa pieneltä. Eli omien kokemuksien perusteella ei ole kyllä helppo uskoa ottikalentereihin.

Tosimies

en usko ees tuohon etusivun kalan syönti jutskaan ni mites johonki kemmaseen kalenteriin