Mukavin uistelukala?

Started by visa, January 20, 2004, 17:50:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikä on teidän mielestänne se paras kala uistella?

Kuha
Hauki
Taimen
Järvilohi
Merilohi
Nieriä
Ahven
Toutain
Siika
Joku muu, mikä?

visa

Itsellä se on ehdottomasti kuha! Sitä on kiva uistella heinäkuun helteillä pinnasta kun ei tarvi mitään haalareita ja pohjatärpeiltä on helppo välttyä. Saaliskin on usein lähes varma :)

panumies

Kuhahan se on, yksi harvoista kaloista jota saa sitä paremmin mitä lämpimämmät ilmat. Myös maku on vallan mainio. Ahven on myös mukava kala uistella, lähinnä saalisvarmuuden takia, kyllähän savuahvenkin on hyvää. Tuli ihan nälkä kun alkoi ajatella sitäkin puolta  :)

Peksim

Kuha se minunkin mielestäni on. Mukavaa puuhaa uistella tyynenä ja lämpimänä kesä iltana auringon hieman laskettua.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Delfin

Hauki tai kuha, kun noi taimenet on onnistunut välttämään meidän pyydykset aikas hyvin.

Selenius

Hmm, ei oo natsaavia vaihtoehtoja. Tuna ja purjekala on toivelistalla kärjessä sekä tottakai marliinit. Pitäis saada "oikeita" töitä tai lottovoitto ennen ku tosissaan uistelemaan lähden. Kotimaisista lohi, tyyni meri on ihan jees.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Lohenuistelija

Lohi tietenkin, varsinkin leppoisilla tuulilla.
Syksyllä ja keväällä taimen.

Kesällä kieltämättä mukava kalastella kuhaa (ja joskus haukeakin), joskin eivät paljoa innosta vastuksensa puolesta, ruoaksi kyllä kuha kelpaa.

SledgeHammerFIN

Mun ehdoton huippu oli joku 3kg matikka joka tuli uistelemalla. Tai no uistin jäi jonkun katiskaan ja siellä oli komea matikka ;)
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

visa

Mun ehdoton huippu oli joku 3kg matikka joka tuli uistelemalla. Tai no uistin jäi jonkun katiskaan ja siellä oli komea matikka ;)

Mutta onko katiskojen uistelu mukavaa? Sitähän minä tässä kysyin... ;)

Salmo

Kyllä ne ovat järvilohi ja -taimen.

Uistelu tosin on tähän asti ollut varsin märkää johtuen pikkupaatista, mutta kyllä onnistuminen (tärppi) on korvannut kaiken "kärsimyksen", sen verran hyvät fiilikset tulee. Parasta on eirityisesti tärppi, jolloin kala yleensä hyppää ilmaan.

Kyllä kuhan uistelukin ihan mukavaa on, mutta kuha ei tarjoa siiman päässä yleensä juuri mitään, ellei sitten ole kookkaampi kala. Yleensä nuo kuitenkin tahtovat olla juuri ja juuri mitallisia tai sen alle.

SledgeHammerFIN

Mutta onko katiskojen uistelu mukavaa? Sitähän minä tässä kysyin... ;)
Ei ole, mutta mun ehdoton huippuhetki uistelussa oli toi. Ja ikää oli varmaan 7v. oli meinaan jännäkakat lähellä kun noin rumakala laitettiin samaan veneeseen
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

rusakko

Kyllähän sitä haukea, kuhaa ja ahventa tulee useimmiten uisteltua, mutta kyllähän sitä mieluiten punalihaisen siimanpäähän ottaisi. Minun järvessäni ei punalihaisia vain juurikaan ole  :(

Make86

Kuhahan se on-....- Mutta onhan se mukava välillä narrata isoja luupäitä!!! Tietysti Taimenkin ois mukava----

Mut vastasin KUHA

NightRaven

semmonen vähän yli 2kg järvitaimen lapin maisemissa on ihan mukava kesyttää.
metsässä on tulevaisuus.

fishermananiac

Kuha on kalojen kunkku, uistelussa tai heittokalastuksessa.
Toutain on vahva kakkkonen.
Hauki on varma saalis jos ei muuta saa :)

Peksim

Hmm... Tuolla aikaisemmin olen vastannut kuha, mutta oikeastaan en ole ikinä edes uistellut lohta,nieriää, järvilohta ja taimentakin on tullut vain hieman uisteltua. Jos tämän sama kysymys kysyttäisiin multa n. vuoden päästä niin veikkaisin että mieli on muuttunut. Taimenen kiilto silmissä syksyä kohti... ;)
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Mä mies

Kyllähän se kuha on. Kuhassa on se hyvä puoli, että se on sopivan haastava ja TODELLA hyvön makuinen. Toisaalta huonona puolena on se, ettei sen kanssa mitään hirveitä tappeluita saa aikaan.

Reaper

Hauki, kun ei oikein muita kaloja ole mahdollisuus täälläpäin kalastella. Ja on se muutenkin ihan hyvä tappelu kaveri, kun pistää kunnolla vastaan jo isompi.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Qkkeli

Kyllähän se on tuo siika kaikkein leppoisin. Säät pitää olla hyviä (aurinko paistaa, vieno tuuli) silloin jos niitä haluaa saada vähän useamman. Lisäksi siikoja pyydetään kevyillä välineilla joten tuntuma on siinä mielessä hieno. Lisäksi pikkuvaappuihin voi iskeä aivan hyvin harjuksia, taimenia, rautuja, ahvenia, haukia, kirjolohia jne.. Ja se että ollaan soutuveneellä liikkellä tuo hiljaisuutta..

perza

Quote from: visa on January 20, 2004, 17:50:30 ja pohjatärpeiltä on helppo välttyä.
:-o
Minulla jää yleensä kuhan uistelussa kaikista eniten uistimia pohjaan, lohen tai hauen kalastuksessa ei jää vieheitä oikeastaan ollenkaan!
Tietystihän tuo on ihan paikasta kiinni, kun itse uistelen kuhaa todella matalasta ja kivikkopohjilta ni sinne niitä uistimia jää hyvinkin helposti!
syvimmillään uistelen n. 5m kuhaa.
Mutta vastasin silti että kuhan uistelu on kaikista mukavintam on ainakin kokoajan toimintaa veneessä kun kokoajan on joku kala siiman päässä, toisin kun lohen uistelu, jossa saatat saada yhden kalan 20 tunnin uistelun jälkeen. Se ei oikein nappaa.
:-D

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

pyk3

Kuhia mieluiten kalastan, mutta toisaalta niitä saan lähinnä vain heinäkuussa. Hauki onkin myös hyvä saalis, siksi koska niitä saa hyvin eri vuodenaikoina.

puolisukeltaja6

Millä tavalla?

Kuha ja ahven ovat maukkaimmat, mutta kuha tulee tönkkönä veneelle ja ahvenet ovat aika pieniä.

Hauki ei ole maukas ja on kovin ruodokas, mutta kiva väsyttää.

Lohi ja taimen, jaa, enpä tiedä kun en ole itse kalastanut. Maukasta tämäkin, ja varmasti kiva väsyttää, mutta vaikea saada.

[t-k]

Quote from: kalamies_ on June 07, 2004, 15:27:16
kyllähän se hauki ja kuha on ku ei täältä päin oikeeen muuta saa..... >:(

Niimpä. Ei täälläkään ole kuin haukia ja kuhia. Hauki tarjoaa melkein aina mukavan vastuksen. Eli hauki. :wink:

JuP3

Omasta mielestäni toutain, vaikka en ole koskaan semmoista nähnytkään. :-D Syyt: 1. Ei alamittaa, 2. taistelee kuulemma, kuin lohi ja 3. liha samanlaista, kuin lahnalla,säyneellä ym. särkikaloilla eli hyvää!
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

tesu

Taimen ja järvilohi. Niistäkin kun vielä poimitaan järväri niin siima vinkuu kivasti ja komeat loikat kruunaavat kaiken 8-)

Tosimies

khyllä se tuo lohi on. hauki,kuha,ahven,ymsymsyms.... niiden kohdalla saalisvarmuus lähellä 100%, mutta lohen kohdalla se ei ole  (minulla ainakaan) :-D lähelläkään 100%. ja sitten kun se ISO lohi tärppää ni on se vaa hieno tunne kun räikkä kirkuu ja siimaa katoaa puolalta, ja toisaalta lohi kasvaa isommaksi kuin hauki kuha ja ahven.ja se tappelee kovempaa,hyppii... eli lyhyesti se on haastava kala kalsataa ja mukava väsyttää.

mdmx

Kyllä se on ehdottomasti kuha.. Ainut kala jonka kanssa hyvä ottikeli on myös mukava kalastuskeli, tyyni lämmin heinäkuinen yö.. Saalisvarmuus on myös erittäin hyvä, puhumattakaan kuhan mausta. Ainoana miinuksena voisi mainita että taistelukaveria siitä ei saa, kesän suurin 6.3kg tuli perässä kuin ratapölli, painoi todella paljon mutta ei potkinut ollenkaan.

Keväällä ja syksyllä tulee uisteltua jonkun verran järvitaimenta, myös erittäin mukavaa hommaa jos sattuu iso kala siimanpäähän, vaan on melko harvinaista herkkua isommat taimenet/lohet täälläpäin.

Ahventa olen jigitellyt paljon, uistelua en ole kokeillut. Toki ahvenia kuhan uistelun ohessa on tullut.

Hauki... yäk..  :-P Joskus kesäsin mökillä tulee jerkkailtua ihan ajantappo mielessä, mutta CR:ksi menee aina, ei niitä pysty syömään.

allu_

Ehdottomasti hauki, koska sitä saa lähes varmasti kun menee uistelemaan kaislikonreunaa. Kalan keskikoko oli kyllä varsin säälittävää viime reissulla, ja yksi luupää nappasi itsensä kokoiseen 16cm Conradiin  :mrgreen:

Allu-Santeri

Hauki ehdottomasti, sitä tulee ja paljon ja antaa mukavan vastuksen.
Kuha on minun kohdallani aikalailla sattuma, jos sillainen tulee niin eipä vastusta tule oikeen yhtään ja ahventa tulee siinä sivussa, mutta pieniä ne ovat, ainakin minun kohdallani. :-)

Tosimies

Quote from: jaska74 on October 17, 2006, 17:28:39
mun mielestä ahven on kovempi vastus kun hauki...

repesin xD.. se yietty riippuu koosta niinku 2 kg ahvena o varmaa yhtä kova ku 40 kg hauki mut jos ottaa näitä normaaleja ahvenia niinku 100-600g ahvenat ni ei niistä oo hauelle vastusta nimekskää

KYMPPIKERHO

Iso hauki. Sen löytäminen järvillä on haastavaa. Tarkoitan tässä isolla +5kg. Lähes aina ne löytää ja lähes samoilta paikoilta mutta se miten ja mihin ne ottaa on aina ihan oma juttunsa. Tämä kesä oli itselläni isojen haukien kohdalla huonoin moneen vuoteen. Ehkä juuri se että nämä jullikat osaa välillä heittäytyä aivan käsittämättömän hankalaksi tekee siitä mielekkään vaikka välillä tekisi mieli...... :cry:
On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.