Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hossa

Started by otto, June 09, 2003, 13:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

otto

Onko kukaan käynyt Hossassa kalassa? Jos on niin missä koskilla ja mihin koskille kannattaa mennä kalaan?

Mikko_-Procyon-

Muutamaan kertaan olen Hossassa käynyt, en tosin viimeiseen viiteen vuoteen ole käynyt lähelläkään, joten nämä minun vinkit eivät ole ihan tuoreita (ja muistikin nimien suhteen saattaa pätkiä).

Eli: Koskia olit vailla. Hossajoesta en en muista koskien nimiä, mutta itse olen saanut parhaiten siitä itä-länsi suuntaan menevän tien sillan kupeesta lähtevää polkua ylävirtaanpäin olevan laavun yläpuolisilta alueilta (ota nyt selvää, missä tuo paikka on tuon kuvauksen perusteella).

Iikoski näyttää mukavalta, mutta en ole käynyt kalassa siellä. Sama koskee myös Lounatkoskea (tjsp).

Kirrelampia siellä piisaa vaikka kuinka. Kirkasvetinen ja Huosiuslampi ovat ainakin pilkkijöiden suosiossa, mutta virvelimiehelle ne tuntuvat melko suurille kalastettavaksi rannalta. Itse olen katsellut kun ne hyppii siellä keskellä ja kaukana. Siinäpä sitten vain ihmeteltiin rannalla, että olispa vene. Keihäslampi on lastenpaikka, siitä en voi suuremmin kommenttia heittää. Pieni-Hossalaislampi on varsin komeissa raameissa, mutta tyhjää tuli minulle. Isosta Hossalaislammesta tosin sain kirren. Siinä "vastarannalla" kävi aivan tolkuton kalojen kuhina, mutta eivät syöneet mihinkään. Paitsi sen syönnin alkuhetkillä yksi kelpuutti madon.

Ehdottomasti kannattaa tutustua myös muihinkin alueen kohteisiin. Veneellisille ne Pitkä-Hoiluan ja Kokalmuksen alueet takuulla ovat hyviä. Myös se "haukien tehoistutuslampi" kannattaa tsekata. Kuulemma ovat pistäneet kymppikaliiberiakin sinne joskus. Se paikka on jotenkin "aavemaisen kammottava", tunnelma ainakin on kohdillaan... kaikki ne aavemaisesti tyyneen, syvään ja synkkään veteen kaatuneet puut ja pohjassa törröttävät haot...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

J@NN3

oon käyny hossassa pari viikkoo sitte, no ns luonnonkaloja ei saatu, mut 5 istutustaimenta yhestä lammesta,varma kanttii käyä ii-koskesta kalastaa koska siinä on taimenta iha luonnostaa ja yn. hossanjoesta en oo saanu ku hauen ja säynen sieltä alajuoksulta  :-)

Migelis

Joo kannattaa käydä siellä iikoskella koska kävin siellä vajaa viikko sitten.. 1 Tärppi ja rannalle tuli  :-) Vajaa 1,5kg Taimen.. Hossassa kun käytiin niin siellä on aivan hirveesti erinäisiä koskia ja lampia.. Ja niissä jalokalaa.. Kannattaa käydä  :-)

Karski

13.08-17.08 kävin hossassa.Ensimmäisenä päivänä kävin isäni kanssa pitkä-hoilualla saimme kaksi tärppiä mutta jostain kumman syystä ne (taimenet) eivät jääneet kiinni.Tuolla pitkä-Hoilualla kannattaa olla vene koska järvi on sen verran iso että sitä ei heitellen kalasta.Pitkä-Hoilualta menimme käymään Ala-Valkeisella,sinne pääseen kun vetää veneen Pitkä-Hoiluasta sellaisen veneenveto paikan yli.Niin tuolta Ala-Valkeiselta oli tarkoitus perhostella siikaa,mutta eipä sattunut kohdalleen.Tiistaina 14.08 menimme aamulla Hossanjoelle Kuikankoskelle,jossa vesi oli yllättävän korkealla.Korkeamalla kuin kesäkuussa  :-o,arvelisin että se johtuu runsaista sateista  :-D.Tuosta em. koskesta sain yheden n.20cm taimenen perholla,mutta uistimella ei tullut mitään.Sitten kävin Leveänkoskella,joka on tarkoitettu pelkästään perhokalastukseen,mutta eipä sieltäkään mitallisia taimenia tullut vaikka kuinka monesti kahlasi koko kosken läpi.Ilalla menimme käymään Umpi-Valkeisella,johon istutetaan taimenta.Tuolla em. järvellä oli jokseenkin samanlaista kuin Pitkä-Hoilualla.Siis aluksi tuli vain muutama karkuutus,mutta loppujen lopuksi saimme kuin saimmekin yhden n.1,5kg taimenen veneen pohjalla.Sitten illan päälle taisi tulla vielä pari karkuutustakin.Kalat ottivat uistimeen yllättävän varovaisesti ja muutenkin niilä tuntui olevan melko pehmeähköt leuat.Keskiviikkona kävin taas aamupäivän Leveänkoskella,mutta taas tuli vain pari alamittaista.Joku toinen perhostelija sai parikin mitallista taimenta,mutta minulla mitallisten kalojen saamattomuus johtuu kokemuksen puutteesta perhokalastuksessa.Ilalla menimme taas käymään Umpi-Valkeisella vetämässä uistinta.Ilma sattui sille illalle olemaan tosi surkea.Vettä tuli aivan älyttömänä,mutta siitä huolimatta saimme yhden n.1,2kg taimenen alku illasta ja myöhemmin kun sade lakkasi ja tuuli tyyntyi niin sain vielä toisen taimenen n.1,5kg.Että sellaista tällä erää.
''eise oo niin justiinsa''

Karski

Onkohan kukaan menossa Hossan koskille kattelemaan sumareita (Ii-koski ja Lounatkoski yn.) ? Itse ajattelin mennä pääsiäisen aikoihin Hossaan katselemaan sumareita, mutta pitää ne pilkkivehkeet kuitenkin ottaa mukaan, ettei tule turha reissu.Toivotaan että pääsiäisenä on jo sumareita, koska muuten jää sumariaika väliin, kun ei pääsiäisen jälkeen ole oikein aikaa mennä mihinkään  :-(.

Mikko_-Procyon-

Ainakin keskiviikkona Hossanjoki oli jäässä, mitä nyt sillanalustalla vähän näkyi vettäkin virtailevan. Jos ei säät merkittävästi lauhdu, niin saat huoleti pilkkivehkeisiin turvautua. Muutenkin oli niin talvisen tuntuista, että vähän veikkailen sumareiden olevan vielä horteessa...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Karski

No voi harmi.Pääsiäisen jälkeen ei ole kyllä yhtään aikaa mennä minnekkään  :-(.Itse kävin Hossassa pilkillä about 3 viikkoa sitten ja silloin ainakin Huosivirta oli kokonaan auki, mutta en tiedä sitten Ii-koskesta.No eipä se mitään haittaa, jos menee pilkillä käymään pelkästään.Saattaapi olla taimen sitten paremmin syönnillään jo  :wink:.

Mikko_-Procyon-

Olikos se Huosivirta se lyhyt virranpätkä siinä matkalla kohti Pientä Hossalaislampea? Se oli tosiaan auki, mutta vedenpinta oli TODELLA matalalla.

Karski

Niin onhan se melko matala virta se.Ne se virtahan laskee Huosius-järjestä Hossanjärveen ja kyllähän se matkan varrella Pikku-Hossalaiselle (n. 2,5km) , mutta kun lähdetään toiseen suuntaan niin luontokeskukselle on suurinpiirtein sama matka.No Hossanjoelle ei muutenkaan pääsisi vielä pääsiäisen aikoihin, koska siellä alkaa kalastuskausi vasta 1.6  :-o.

Karski

Pitäisipäs tässä toukokuun aikana käydä avaamassa avovesi kausi tuolla Hossassa.Tällä kertaa ajattelin avata sen siellä jotenkin muuten, kuin perus istari taneja ja kirreja jahtaamalla.Tosin ohella niitäkin, mutta pääasiassa yrittelisin kalastaa harjusta järvestä. Siis kysymys nyt kuuluu että onko kellään kokemusta harjuksen järvikalastuksesta. Olen kuullut että jäiden lähdön jälkeen harjus olisi hyvällä syönnillään. No pysytään nyt kuitenkin pääaiheessa eli Hossassa. Onkohan kukaan tänä keväänä päässyt vielä avovesille heittämään perhoa tai uistinta. Olisin kiitollinen pienestä reissuraportista, jos kävijöitä on ollut  :wink:... jos ei nii sitten pittää tulla itse kertomaan miltä näytti  :-D.

Rambo-Jonne

Oltiinpas Karskin kanssa Hossassa liikkeellä ja kalaakin tuli jonkin verran [ainakin meikäläiselle :evil:].. Yhden 50cm taimenen sain ja 7 harjusta (yksi mitallinen). Ja järvistä kalastettiin, Iikoskessa oli vettä niin tuhottomasti, että eipä ollut toivoakaan.

Karski

Joo-o tosiaan en minäkään nyt ihan kalatta jäänyt. Pari kappaletta harreja nappasin  :-). Mielestäni oltiin paikalla ihan oivalliseen aikaan, kun jäät olivat juuri lähteneet tai viimeiset jäät lähtivät. Tosin oisihan nuita taimenia ja kirrejä voinut tulla enemän kuin yksi, mutta saa noin Hossan avaus reissulle riittää  :wink:. Odotin ehkä vähän enemmän, mutta odotellaan niitä vielä parempia aikoja. Varmaa seuraava reissu Hossaan tehdään tuossa joskus kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Toivottavasti tulvat ovat siihen mennessä jo vähän laskeneet, että pääsee kunnolla koskia ronkkimaan ja silloin saapi jo joellakin kalastaa.

~Ihan vaan tiedoksi, jos jotakin kiinnostaan niin tänä kesänä Hossassa on jonkin sortin juhlavuosi ja siellä järjestetään kalastuspohjaisia tapahtumia vauvasta vaariin ympäri kesän (ja muutakin toimintaa käsittääkseni  :-D).

Karski

No tulipa taas kerran tehtyä tuommoinen perinteinen Hossan reissu 9-10.6 (ei ollut mahdollisuutta olla pitempään  :-(). Tiistaina kun saavuimme Hossaan menimme ensin joelle (siis minä ja isäni) Kuikankoskelle. Siinä meitä vastaan käveli pari miestä, jotka olivat saaneet muutaman harrin, mutta taimenista ei kuulemma ollut tietoa. No alku ei näyttänyt lupaavalta meidän osalta ollenkaan. Siinä käydessäni perhorasiaani läpi läysin yhden suorastaan herkullisen näköisen kuulpääpupan, johon heti ensimmäiselä viskauksella nappasi harjus, jokam oli alamittainen, mutta hetken kuluttua pussissa oli jo 2 mitallista harjusta (33cm ja 35cm). Isäni sai lipalla pari alamittaista taimenta.

Kuikankoskelta menin käymään Hossanjoen perhokalastusalueella. Aluksi kävin läpi itse Leveänkoskea, joka oli suorastaa epätoivoisen matala verrattuna edellis vuoteen. No en siinä kauaa viihtynyt vaan siirryin kalastamaan Kaivokoskea, josta sain useita alamittaisia harjuksia ja yhden mitallisen (32cm). Karkuutin myös yhden mitta taimenen.

Keskiviikkona menimme käymään Pitkä-Hoilualla soutu-uistelemassa, joka tuotti tulosta yhden taimenen verran. Muuta ei tullut kys. järveltä. Sitten vielä ennen kotiin lähtöä teki mieleni käydä vielä Hossanjoella ja niin kävin vielä hetken heittelemässä kaivokoskella perhoa, mutta enään en mitallista kalaa ranta kiville saanut.

~Tällä kertaa tämmöinen joki reissu  :-).

Maisemaa!

Karski

5-7.7

Elikkäs n. 1kk edellisestä Hossan reissusta ja nyt pitikin käydä uudestaan. Tällä kertaa reissu oli siitä poikkeuksellinen, että mukana oli niin sanotusti koko heimo  :-D. Tämä Hossan reissu taisi ollaa saaliiltaan paras koskaan, mutta ilmoiltaan ehkä ei kaikkein paras.

Sunnuntaina saavuimme Hossaan iltasella ja päätimme ettemme lähde mihinkään kauemmas tänä iltana, joten kalastelimme karhunkainalon kuppeessa olevasta Huosilammesta kirjolohta, jota sieltä en ole koskaan saanut enkä tälläkään kertaa.

Maanantaina vuokrasimme veneen koko päiväksi Pitkä-Hoilualle, josta päivän mittaan saimme kaikenkaikkiaan ylös 6 taimenta, joista suurimmat olivat 1,8kg ja 1,6kg ja karkuutimme vielä yhden reilumman kokoisen ja yhden pienemmän. 4kpl taimenista tuli soutu-uistelemalla neljää vapaa käyttäen (ennen olen aina vetänyt vain 2 vavalla. Oli vähän tehokkampaa näköjään tuo 4 vavalla vetäminen). Yksi taimen tuli vain vaapulla ja se yksi irtosi vaapusta, mutta muut kalat tulivat lipoilla. Kaksi taimenista tuli rannalta heittelemällä ja nuokin tulivat lipoilla. No ei tässä sitten suurempia kalastus paineita jäänyt enään tiistai päivälle.

Tiistaina kävimme vain hetken heittelemässä Umpi-valkeisen rannalla, mutta tuloksetta, joka ei tosin haitannut ollenkaan. Pari perhomiestä taisivat veneestä saada kalat ja kalaa näytti olevan melkoisen paljon liikkeellä, mutta uistimeen ei osunut tuolla Umpi-valkeisella tällä kertaa.

Murmeli

Ensimäisen ja viimeisen kerran olen käynyt tuolla villipohjolan rahanpesussa. Kehuttuja paikkoja, kalliita hintoja, muttei kalaa. Kun lähtee Ruotsin puolelle, pääsee samalla rahalla paljon paremmille paikoille.

Hossa- kalamiehen paratiisi (painajainen)

Pertti

Kannattaako niistä villinpohjolan hommista maksaa? Pärjää siellä ilman mitään ihme opastuksiakin..
Ja itse siellä asuneena ja paljon kalastelleena tiedän joista, lammista ja järvistä saavan kohtuulliset kalasaaliit..
Te "turistit" ette vaan tiedä oikeita mestoja muutakuin oparin lammet! :mrgreen:

Mikko_-Procyon-

Quote from: Murmeli on July 11, 2009, 15:22:01
Ensimäisen ja viimeisen kerran olen käynyt tuolla villipohjolan rahanpesussa. Kehuttuja paikkoja, kalliita hintoja, muttei kalaa. Kun lähtee Ruotsin puolelle, pääsee samalla rahalla paljon paremmille paikoille.

Hossa- kalamiehen paratiisi (painajainen)

No en nyt sanoisi että "samalla rahalla", koska kilometrejä ja bensakuluja tuleekin sitten paljon enemmän. Ja Hossan kalalupahan on ihan maltillinen, kun ottaa huomioon alueen koon ja laadun. Paljon kuppaisemistakin mestoista saa maksaa itsensä kipeäksi monin paikoin. Ja karu fakta kuitenkin on se, ettei kala ihan joka päivä ole otillaan. Toisinaan se sitten taas on. ITse olen sitä mieltä, että metsähallituksen kohteissa on keskimääräistä parempi saalisvarmuus, jos näitä istarimestoja aletaan vertailemaan keskenään. Luonnonvedet ovatkin sitten asia erikseen (joita tuo Ruotsin puolikin todnäk tarkoitti).