Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

pikku- ja isobassia suomessa?

Started by kdo, June 16, 2002, 21:45:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kdo

mahtaako suomessa olla istetutettu bassia? semmosta olis kivaa saada pistää varmaa vastaakin ja viel ul välineill ??? :o ::)
et silleee...

Masa

Onha noist ollu juttuu. Mut itte en oo viel tietonen et missä niit olis. Varmaa ihan hauskaa puuhaa...
Luulisin...

kdo

luin äskön kirjaa ja siin sanottiin et  jossain järves sen kuteminen olis onnistunu

et silleee... ;)
et silleee...

Antti

Jaa-a, en oo kuullu moisesta, mutta kyllähän ne periaatteessa vois  päejätä täällä...
Olishan se mukavaa kalastella isompia "ahvenia" ;D

kdo

joo ne pistäis varmaa vähä vastaaki ja viel ul välineil  ;D 8)
et silleee...

Millainen ruokakala bassi on? ???

Toimitus

Olisiko kellään viisaammalla muuten tietoa siitä, että kuinka bassi menestyy Suomessa? Epäilisin ainakin, että keväällä lojuu kaikki bassit rannalla mätänemässä...

Olisi muuten ERITTÄIN mahtava juttu, jos saataisiin bassia Suomeen!
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Olis sellaisia varmaan kiva ul kamoilla kiskoa ???

Ei oo kyllä mitään tietoo, mutta ainakin veikkaisin ettei bassit kestä suomen talvia ???

Toimitus

Olen tosiaan elämässäni tasan yhden bassin saanut ja oli kyllä tosi hieno kala! Oltiin Floridassa ja faijalla oli kämppä yhen joen varrella. Vinguin ensin viikon virveliä ja sitten käytiin ostamas marketista umpikela. Ostettiin samalla lippoja ja lusikoita ja kun amerikassa oltiin, niin tietenkin jigejä!

Samana iltana menin sitten joelle heittelemään ja 5 minuuttia sain heitellä, kun nappasi kala! Enhän minä 8 vuotiaana tajunnut Floridan kaloista mitään, mutta nyt tiedän kun kuvaa katson, että se oli pieni bassi. Joku puolikiloinen. Pisti hanttiin saman verran kuin vajaa kiloinen hauki.

Tuli sieltä muutakin vedettyä. Sielä on sellaisia pitkiä kalastuslaitureita. Ihan ihme kaloja sielä. Sain sellaisen, jolla oli sellaiset pienet sarventyngät päässä ja isot mulkosilmät. Meinasin laittaa sormen suuhun ja taittaa niskat, kun joku äijä juoksi sieltä hädissään huutaen ulkomaankielellä, että se on todella myrkyllinen kala. Potkaisin sitten rumiluksen takaisin jortaaniaan.

Sitten oltiin käymässä illalla joidenkin kummallisten amerikansukulaisten luona, joita en tuntenut, enkä niistä yhtään tykännyt. Ne asuivat meren rannalla ja minähän hain peräluukusta virvelini ja laitoin uistimeksi sellaisen punavalkoisen taimenlusikan. Menin sitten heittelemään siihen hiekkarannalle. Eihän uistin lentänyt, kuin rantatyrskyihin ja olin varma ettei kala nappaa, mutta heittelin silti kun heittelystä tykkäsin lujaa ja aikuiset puhuivat jotain ihan tylsiä sisällä.

Olin heitellyt jonkun parikymmentä minuuttia, kun sitten yhtäkkiä nappasi joku kala! Se oli vielä iso silloin mielestäni. Kelailin sitä ja kala pisti hanttiin todella lujaa! Jarru huusi halvassa umpikelassa ja kalamies hihkui innoissansa. Kala hyppäsi pari kertaa ja näin sen tosi isoksi! Noh.. kyllä sellainen 5:n kilon paikkeilla oleva kala tuntuu tokaluokkalaiselle mahtavalta saaliilta. Hyppyjen jälkeen sain vielä hieman kelattua kalaa. Sitten tapahtui se, minkä mahdollisuutta en ollut edes silloin ajatellut. Siima löystyi. Ajattelin hädissäni, että kai se kala tulee itseeni päin ja siksi siima on löysä. Kun lusikka ilmestyi tyrskyistä rannalle, oli virppa sekunnin sadasosassa 20 metrin päässä kalastajasta. Ohikulkijat varmaan ihmettelivät, että kuinka tuon kokoisesta miehenalusta kuuluu noin rumia ääniä. Mitään ei saa selvää, mutta parempi kun ei käy kysymässä mitä tarkoittaa englanniksi.

Jatkoin sitten heittelyä ja eihän sieltä enää mitään tullut. Sitten alkoi oma porukka tulla talosta rannalle kävelylle ja kysyivät että tuleeko kalaa. Minähän tietysti selitin kaiken. Vastauksena tuli vain, että "Noita uistimia ei sitten joka päivä osteta, sai olla viimeinen kerta kun hakkaat niitä kiveen!". Siitähän sitten melu nousi ja lopuksi tuli, että "Joo joo, oli sulla kala kiinni, mutta meidän pitää nyt mennä, huomenna mennään Disneyworldiin". Jotenkin jäi tyhjä olo nuorellemiehelle. Uistimeen jäi kuitenkin pysyvät muistot tästä kalasta..  :)

Meni hiukan sivuun aiheesta, mutta tälläistä Floridassa...
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Salmo

Olen myös miettinyt miksi sitä ei ole tänne istutettu, koska esim. pikkubassi sopeutuu parhaiten kylmiin ja isoihin järviin. Olen lukenut, että isobassi olisi parempi istutuskala kuitenkin. Isobassi kai suosii mieluiten matalia ja reheviä järviä.

Noiden perusteella luulisi että se menestyisi Suomessa, sillä kyllä tuollaisia vesiä täältä löytyy. En ole mikään kalaviljely-asiantuntija, joten en osaa sanoa niitä syitä miksi sitä ei täällä ole. Olisiko vesien jäätyminen talvella tai jotain? En tiedä...jos joku osaa sanoa, niin kiinnostaa tietää.
:)

Tornio_River

oiskohan kuitenkin kyseessä että pikku ja iso bassi voisi
syrjäyttää kotoisemmamn ahvenen ::),jonka vuoksi istutuksia ei tehdä

abo

Tiettävästi on joskus koeistutettu jotain bassilaatua johonkin/joihinkin lampiin/järviin Härmässäkin. Tapahtui käsittääkseni '50 tahi '60-luvulla. Nykyisin vieraiden lajien istutusta vältellään. Eivät nuo bassi-istutuset mitään megamenestyksiä ole olleet, koska mistään bassi-lammista/järvistä ole mitään(ainakaan varmaa) kuulunut koskaan.
Älä ota mitään liian vakavasti.

Salmo

Quoteoiskohan kuitenkin kyseessä että pikku ja iso bassi voisi
syrjäyttää kotoisemmamn ahvenen ::),jonka vuoksi istutuksia ei tehdä
Paljon mahdollista. Eikä se välttämättä ahven-kantaan jäisi. Voisi lähteä muitakin kalakantoja.

Anonymous

Ihan hyvä olis jos se täällä pärjäis, mutten en kyllä usko!

Mulle riittää ikivihreet assut !! 8) :o

Salmo

Ja voihan sitä aina mennä Jenkkeihin kalaan. :)

kdo

niin mut mistä rahat?   ??? ??? ;D
et silleee...

kalapoikapaavo

hei mähän heitin samanlaisen uistimen(isompi vaan) mikä Jussin kuvassa on nii moottori tielle ja siitä auton perään!! :D

öh poikkes vähän aiheesta. :-[

kdo

;D ;Dei se mitään  ;D olipa kiva et tommosii tulee  ;D
et silleee...

KalaErkki

QuoteTiettävästi on joskus koeistutettu jotain bassilaatua johonkin/joihinkin lampiin/järviin Härmässäkin. Tapahtui käsittääkseni '50 tahi '60-luvulla. Nykyisin vieraiden lajien istutusta vältellään. Eivät nuo bassi-istutuset mitään megamenestyksiä ole olleet, koska mistään bassi-lammista/järvistä ole mitään(ainakaan varmaa) kuulunut koskaan.

Taisivat tehä sitä vielä 70- luvullakin, mutta ei bassit pärjänneet meidän kylmien ja karujen talvien yli  :(
I´am the fishing master

Mikko_-Procyon-

Muistaakseni tarkka istutuspaikka oli joku lampi Manamansalossa ja puuhamiehenä bassi-istutukselle muutenkin tunnettu kalamies U.K. Kekkonen. EIvät menestyneet. Aihetta ei käsittääkseni ole suuremmin edes tutkittu, koska suurempaa tarvetta kotiuttaa vierasta lajia ei ole. Ja kokemukset aikaisemmista istutuksista eivät olleet kovinkaan lupaavia. Kyllä tuosta pitäisi tietoa olla ihan saatavillakin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Antti

Erässä joskus oli reppu palstalla että bassi ei menestynyt hyvin suomessa, tosin istutuspaikkakaan ei ollut mikään hyvä. Uusien kalalajien istutus kuulemma voi uhanalaistaa jotain  perinteisiä kalalajeja, joten siksi kynnys uusien kalalajien istutukseen on korkea.

En oo nuýt kovin varma, mutta jotain ton tyylistä siellä oli
???

Antti

Erässä joskus oli reppu palstalla että bassi ei menestynyt hyvin suomessa, tosin istutuspaikkakaan ei ollut mikään hyvä. Uusien kalalajien istutus kuulemma voi uhanalaistaa jotain  perinteisiä kalalajeja, joten siksi kynnys uusien kalalajien istutukseen on korkea.

En oo nuýt kovin varma, mutta jotain ton tyylistä siellä oli
???

Acksonn

Tosiaan juuri tuonne Manamansaloon kymmenpiikkien sekaanhan niitä lyötiin. Kuitenkin paikka ei ollut mitenkään järjen kanssa harkittu ja näin ollen myös istutus oli tuomittu epäonnistumaan. ;D
Mutta aiemminkin on mm. Espoon Tuohilampeen tuossa vuosisadan alussa muistaakseni lyöty. Nämä istutukset olivat kaiketi melko fiasko. suurin osa istukkaista katosi syystä tai toisesta. Kuitenkin joitain kaloja lammesta myöhemmin saatiin.

Se pointti näissä heijastuu että istutukset olivat liian spontaaneja. Jonnekin kuitenkin muuallekin istutettiin noita elikoita ja siellä ne ainakin elivät kohtuu ok. :o Eivät ehkä turvonneet taikka lisääntyneet, mutta tuohon aikaan ei tulos kuitenkaan ollut odotettu ja vieraana lajina se todettiin kannattamattomaksi istutuslajiksi oloihimme. :-[
Ainakin Ruotsissa kuitenkin on ainakin joitakin pieniä vesistöjä, joissa pikkubassin on todettu lisääntyvän, ja poikasten selviävän ensimmäisestä talvestaan hengissä... että sellaista, voin tosin olla väärässäkin, mutta näin muistan lukeneeni. ???

Trooper

Pikkubassia on ainakin istutettu 1959 Porlan kalanviljelylaitokseen mutta yksikään ei selvinnyt talven yli ja isobassia on tuotu Saksasta joskus 1800-luvun lopulla. ilmeisesti nekään ei menestynyt. Suomi on ilmeisesti liian pohjoisessa basseille.

achti

On niitä jossain päin Suomee kun se Kekkonen istutti niitä johonkin järveen ja onki niitä sieltä itse. :o

Tirpitz

Niin tosta bassista sen verran, että ahvenensukuisesta kalasta on kyse ja on muuten ruton kova tappelija. Verrattavissa kylmänveden harreihin. Ite oon basseja Kanadassa kalastanu, Lake Huronissa. Bassia on useita lajeja. Rock Bass on roskakala, mutta kunnon bassit jaetaan Small mouth ja Large mouth basseihin. Suurin bassi minkä oon saanu oli n. 30 cm ja pisti kyllä vastaan melko mukavasti. Oli vielä UL-vehkeet. Vieheenä käytin jotain jigiperhoa, joka ei montaa metriä lentäny. :D

Oon kuullu juttuja, että sitä olis Suomeen istutettu pieniä määriä nimen omaan järviin, mutta se ei oo kuulemma menestyny. Vahinko sillä se on kyllä mahtava lajike! ;)
Suuria puheita, pieniä saaliita..

kirilkissakala

En alunalkaen ymmärrä joidenkin ihmisyksilöiden pakottavaa halua laajentaa luontaista kalakantaa istukkailla.  Istutuksen vaikutukset vesistön luontaiseen kalakantaan selviävät lopulta vasta pidemmän ajan kuluttua. Vaikkei istutettava lajike asettaisi ruokailutottumuksillaan muita lajeja hampaidensa väliin, se kuitenkin käyttää samoja ravinteita kun vesistön omat asukit. Näin kalaston keskikoko joko pienenee tai lajisto kutistuu ja suuret yksilöt säilyvät ja jatkavat kasvamista.

Miten on sitten kirrejen laita? Nykyään hallitseva ajatussuunta tuntuu olevan työntää pullakalaa jokaiseen luteikkoon. Ajatellaan esimerkiksi pikkutaimenten istutuksia jokiimme, joilla käsittääkseni (korjaa jos olen väärässä)pyritään saamaan tane kasvamaan ja vaeltamaan merelle ja lopulta nousemaan takaisin jokeen kutemaan, jolloin istutusten tarve pitkässä juoksussa kävisi tarpeettomaksi. Nyt samaan vesistöön työnnetään kirjolohia, jotka istutusvaiheessa ovat huomattavasti taimenia suurempia. Voisiko kirrejen istutuksilla olla jotain merkitystä taimenten menestykseen joissa? Jokainen koskella kalastanut etsii kalaa kivien taustoista (tai muissa kaloille hyvissä paikoissa), jossa kalan on hyvä olla ja poimia suuhunsa ohi kiitävää ravintoa.Nyt sen kiven takana möllöttävä kala on usein juuri kirjolohi, joka näin vie kasvavan taimenen alun paikan parhailla(suojelevimmilla) elinpaikoilla. Nämä ajatukset eivät toden totta perustu tietoon tai vesistöjen todelliseen ymmärtämiseen, vaan ovat omassa päässä mietittyjä. (joko oikein tai väärin sitä en itse tiedä). Ja myönnän toki että kalastajana nautin enemmän saadessani kirreä pannulle kun kiduttaessa syöttiini eksynyttä taimenen poikasta, mutta luontainen hauki tai suurempi ahven tarjoaa ainakin minulle suuremman tyydytyksen kuin pullakala.

ShadowDust

Quote from: kirilkissakala on December 19, 2002, 16:51:37
En alunalkaen ymmärrä joidenkin ihmisyksilöiden pakottavaa halua laajentaa luontaista kalakantaa istukkailla.  Istutuksen vaikutukset vesistön luontaiseen kalakantaan selviävät lopulta vasta pidemmän ajan kuluttua. Vaikkei istutettava lajike asettaisi ruokailutottumuksillaan muita lajeja hampaidensa väliin, se kuitenkin käyttää samoja ravinteita kun vesistön omat asukit. Näin kalaston keskikoko joko pienenee tai lajisto kutistuu ja suuret yksilöt säilyvät ja jatkavat kasvamista.

Miten on sitten kirrejen laita? Nykyään hallitseva ajatussuunta tuntuu olevan työntää pullakalaa jokaiseen luteikkoon. Ajatellaan esimerkiksi pikkutaimenten istutuksia jokiimme, joilla käsittääkseni (korjaa jos olen väärässä)pyritään saamaan tane kasvamaan ja vaeltamaan merelle ja lopulta nousemaan takaisin jokeen kutemaan, jolloin istutusten tarve pitkässä juoksussa kävisi tarpeettomaksi. Nyt samaan vesistöön työnnetään kirjolohia, jotka istutusvaiheessa ovat huomattavasti taimenia suurempia. Voisiko kirrejen istutuksilla olla jotain merkitystä taimenten menestykseen joissa? Jokainen koskella kalastanut etsii kalaa kivien taustoista (tai muissa kaloille hyvissä paikoissa), jossa kalan on hyvä olla ja poimia suuhunsa ohi kiitävää ravintoa.Nyt sen kiven takana möllöttävä kala on usein juuri kirjolohi, joka näin vie kasvavan taimenen alun paikan parhailla(suojelevimmilla) elinpaikoilla. Nämä ajatukset eivät toden totta perustu tietoon tai vesistöjen todelliseen ymmärtämiseen, vaan ovat omassa päässä mietittyjä. (joko oikein tai väärin sitä en itse tiedä). Ja myönnän toki että kalastajana nautin enemmän saadessani kirreä pannulle kun kiduttaessa syöttiini eksynyttä taimenen poikasta, mutta luontainen hauki tai suurempi ahven tarjoaa ainakin minulle suuremman tyydytyksen kuin pullakala.

Et olisi paremmin osannutkaan sanoa asiaa.
Mielestäni monet suomen järvet ja joet on tuhottu istuttamalla taimenta sun muuta "arvokalaa"
Vanha kalakanta nuotataan ja viedään kaatopaikalle mädääntymään ja järveen jää jokunen hassu yksilö jäljelle.
Oma järveni missä kalastelen on aivan hirveässä kunnossa kalakannan suhteen, se nuotattiin jokunen vuosi sitten ja ilmeisesti istutettiin jotain "arvokalaa" sinne. Tilanne on nyt sellainen ettei särkeä, ahventa, lahnaa, tai muutakaan perus suomalaista kalaa tule ollenkaan.
Näitä heidän istuttamiaan kaloja en ole viellä saannut, hauki on ainoa joka virvelin päässä on käynnyt temmeltämässä kaipa johtuen siitä että hauki on niin sitkeä kala. Kuullut vanhemmilta kalastajilta juttua että ovat monet pistäneet verkot lopullisesti pois koska kalaa ei enään tullut, sitkeimmät kuulema viellä yrittävät verkoilla ja katiskalla mutta useimmiten heidän saalis on ollut vain parta haukia (levä kasveja).
Järvet ovat olleet satoja vuosia kalakantoineen olemassa ja nyt ihminen ottaa ja nuottaa, istuttaa vierasta kalaa sinne ja sanoo että se on järven / joen hyväksi. Naurettavaa puppua koko homma.
Surettaa ettei enään näe pikkupoikia onget kädessä järven rannalla, kyllästyneet kaikki kun ei tule sintin sinttiä.
Itse olen sitkeästi kalastellut ihan kalastamisen ilosta ja olen saannutkin kalaa mutta vain pelkkää haukea, useimmat on olleet hyvin pieniä yksilöitä jopa alle kilosia jotka olen päästänyt pois kasvamaan, jää vaan nähtäväksi milloin nuottaavat nekin pois.