Chat

Author Topic: Minkkiloukut  (Read 32581 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Charmake

• Guest
Minkkiloukut
« on: July 04, 2005, 17:24:09 »
Pistäkäähän kokemuksia pienriistan pyynnistä. Kuinka usein kannattaisi käydä tarkistamassa loukut, parhaimmat 'syötit', pieniä pyyntiä tehostavia niksejä jne. Alkoi tänään kiinnostumaan, kun pari viikkoa sitten hillui järven rannalla minkinketale ja tänään veneen vieressä raadeltu sorsa. Onhan se toki voinut olla vaikka kissa tai joku mielenvikainen pässi ihmisen kehossa, mutta ei voi sulkea minkin mahdollisuutta pois. Ja mistähän saisi suht edullisesti ostettua loukun/loukkuja, kun käsitaidot eivät ole ihan parhaat mahdolliset sellaisen valmistamiseen. Oma mielipiteeni on kumminkin, että nuo saakelin rotat sais tappaa sukupuuttoon tuhoamasta alkuperäistä luontoa. Mihis muuten kannattais haudata elukan ruhot? Järveen? Maan alle?

Kolima

• Guest
Minkkiloukut
« Reply #1 on: July 04, 2005, 17:30:57 »
Täysin samaa mieltä olen kanssasi!

Loukkuja olen ostanut/saanut eräältä paikalliselta joka tekee niitä omaan käyttöönsä...

Paras konsti on ampua ne paskat sinne loukkuun päin ja haudata maan alle,mutta jos ei asetta/lupia omista niin varmaan pitää jokku saakelin asbestihanskat hommata jotta siihen hulluun elukkaan uskaltaisi tarttua,puree mutten 2,5 senttiä paksun nahkakintaankin läpi ja se sattuu!

Ja vaikka minkkejä koko sydämestäni inhoankin,niin ei niitä silti mielestäni ole soveliasta kiduttaa vaikka mieli tekisi,kuula kalloon on varmaankin armeliain tapa....

Kolima

• Guest
Minkkiloukut
« Reply #2 on: July 04, 2005, 17:34:06 »
Niin ja itse käyn loukut katsomassa päivittäin tai ainakin pyrin siihen!

Mutta kyllä se minkki sielä pari päivää elää jos ei ehdi tarkistaa...

Niin ja kannattaa hommata sitten "kunnon" loukku josta sen elukan saa helposti pois,mulla oli kerran sellanen ylhäältä päin avattava ja muistona 5 tikin jättämä arpi poskenpielessä...

Myös tehokkaalla ilmakiväärillä voi sen minkin lopettaa mutta se vain ei ole lain sallimaa

Charmake

• Guest
Minkkiloukut
« Reply #3 on: July 04, 2005, 18:40:08 »
Juu, varmaan pureekin. Onhan se mm. lintuja ja oravia saalistava peto. Jostakin olen lueskellut, että kannattaa antaa elukan vähän aikaa olla siellä loukussa, että jättäisi sinne omaa hajuaan, mikä sitten vetäisi lajitovereita. Onko perää? Tarviiko muuten loukkuihin lupia? Saatan olla näissä asehommissa vähän noviisi, mutta minkäs takia ilmakiväärillä ei saa jo loukkuun jäänyttä minkkiä lopettaa? Tai ilmapistooli voisi olla vielä sopivampi. Lisää vaan mielipiteitä ja kokemuksia. Tälläkin palstalla pyörii varmasti paljon metsästäjiä ja aika monella lienee myös kokemusta minkeistä?

Kolima

• Guest
Minkkiloukut
« Reply #4 on: July 04, 2005, 19:22:51 »
En tiedä lasketaanko minkkiä ns.haittaeläimeksi kun saukkoakin vain suojellaan vaikka se on 100 kertaa pahempi vielä kalakantoja ajatellen kuin minkki!

Mutta muistaakseni olen jostain lukenut että ilmakiväärillä "saa" ampua vain haittalintuja esim.variksia jotka repii paaleja...

Ja siinäkin on muistaakseni rajoitus että ei saa ampua kuin sellaisella ilmakiväärillä,jossa "luodin" lähtönopeus piipun suulla on väh.300 m/s

En ole noista ilmakiväärihommista kovinkaan varma kun niihin en ole kovinkaan paljon tutustunut,mitä nyt tauluihin joskus räiskinyt....

Järväri

• MSN Messenger - jarimononen89@hotmail.com
    • View Profile
Minkkiloukut
« Reply #5 on: July 04, 2005, 19:38:42 »
Lähinnä broidin mukana on tullut noita loukkuja käytyä kokemassa ja tulokset olleet hyviä. On käytetty hetitappavia loukkuja eli ei tarvitse joka päivä välttämättä tarkistaa ja ovat olleet huomattavasti tehokkaampia. Ovat vaan hiukan hankalampia käyttää. Näätiäkin tulee välillä.

Meillä on ollut syöttinä joko katiskalla pyydettyjä ahvenia ja särkiä tai sitten paremman puutteessa muikkuja. Oli käytössä myös jonkin aikaa jenkeistä tilattua houkutusainetta, joka toi ainakin muutaman minkin, kun olin mukana. Meilläpäin minkkejä niin paljon, että ei niitä saa millään pyydettyä loppuun... Meillä on ainakin ollut niin, että kun pyytää tietyn määrän minkkejä/muita haittaeläimiä ei tarvitse maksaa riistanhoito maksua.

Minkkien pyytäminen on todella hyvää työtä ja ne eivät kuulu Suomen luontoon. Osoitus vaan näitten kettutyttöjen järkevyydestä, kun ovat tuhonneet usean alkuperäisen lajin sukupuuton partaalle. Pitää itsekkin opetella noita heti tappavia virittelemään, kun broidi muutti pois täältä päin eikä enää pidä loukkuja aktiivisesti.

En tiedä onko tämä ihan perustieto/ onko mitään hyötyä, mutta kun viritätte loukun pyyntiin kävelkää toista reittiä pois sen luota kuin tulitte. Näin minkki haistaa että "vaara" on varmasti poistunut paikalta  :)

[email protected]

• Pervokalastaja
    • View Profile
Minkkiloukut
« Reply #6 on: July 04, 2005, 23:53:08 »
Quote from: Charmake
Juu, varmaan pureekin. Onhan se mm. lintuja ja oravia saalistava peto. Jostakin olen lueskellut, että kannattaa antaa elukan vähän aikaa olla siellä loukussa, että jättäisi sinne omaa hajuaan, mikä sitten vetäisi lajitovereita. Onko perää? Tarviiko muuten loukkuihin lupia?

Kyllä, minkki on riistaeläin. (loukkupyynti=metsästys..) pitää siis olla metsästyskortti  ja maanomistajan lupa !
Never argue with idiots...
....First they drag you down to their level,then beat you with experience!

Samamies

• Guest
Minkkiloukut
« Reply #7 on: July 05, 2005, 08:02:14 »
Ei niitä kukaan kattele, salaa laitat sinne sun minkkiloukkos :D

Charmake

• Guest
Minkkiloukut
« Reply #8 on: July 06, 2005, 18:06:57 »
Jeps. Montakohan "luvatonta" pyydystä lojuu porukoiden mökeillä tälläkin hetkellä... Mettämieskortin suorittamiseen ei ole aikaa eikä kiinnostusta. Kukaan tuttu ei mettästä ja muutenki ei tällä hetkellä huvita lähteä elukoita ampumaan. Taidanpa kuitenkin väsätä tuollaisen ja ostaa jostain sellasen itetappavan loukun. Mökilläkin on kuulemma supeja pyöriny. Eroaako supipyydys minkkipyydyksestä jotenkin merkittävästi?

Järväri

• MSN Messenger - jarimononen89@hotmail.com
    • View Profile
Minkkiloukut
« Reply #9 on: July 06, 2005, 18:50:20 »
Tuskin kukaan välittää jos minkkiloukkua pitää ilman lupia, hyvän asian puolesta kuitenkin. En kuitenkaan toisten maille lähtisi ilman lupaa viemään, jos vaikka omistajalla on ollut tapana pitää kissaa ulkona vapaana (idioottimaista) niin voipi tulla vähän erilainen saalis. Ainakin hetitappavien kanssa pitää olla tarkkana :lol:  

Supipyydys on isompi ku minkin, mutta muuten samanlainen. Muistan ainakin yhden supin menneen meillä tavalliseen hetitappavaa minkkiloukkuun.

Mutta ei se metsästäjän tutkinto mikään kovin vaikee oo, ite suoritin 11 vuotiaana ja se oli vielä silloin vaikeempi ku nykyään.

Sitten jos enemmän tietoa haluat asiasta niin kannattaa suunnata metsästysaiheiselle foorumille. Luulisi löytyvän lukematon määrä topicceja tästä aiheesta.

http://www.eralle.net/forum/

[email protected]

• Pervokalastaja
    • View Profile
Minkkiloukut
« Reply #10 on: July 10, 2005, 23:09:37 »
...Tuskin kukaan välittää jos minkkiloukkua pitää ilman lupia, hyvän asian puolesta kuitenkin.

Hmm, miten sen nyt ottaa....

Jos haluat ajaa autolla pitää mennä autokouluun ja hankkia ajokortti.  Tän jälkeen tiedät miten liikenteessä toimitaan jne... liikennelakikin on suurinpiirtein hallussa (ainakin tärkeimmät osat...)

Jos haluat esim. pyydystää minkkejä; hanki ittelesi metsästyskortti ( =Metsästäjätutkinto). Tämän jälkeen sinulla on tietoa loukkupyynnistä/metsästyksestä, ja metsästyslakikin on  tuttu. (ainakin pitäisi olla...)

..Minulla on myös tapana hankkia itselleni kalastuskortti/luvat ennen kalaaan menoa. Ihan varmuuden vuoksi, jos tarkastaja vaikka tulisi kysymään papereita...     :)

"Suomen laki is the law!"

(Ps. Metsästyspäiväkirjassani lukee:  Minkkejä yhteensä :107 kpl...   8) )

[email protected]

• Pervokalastaja
    • View Profile
Minkkiloukut
« Reply #11 on: July 10, 2005, 23:26:05 »
Quote from: Samamies

No huh, entäs kalastusluvat ? Samanlainen periaate ? "...ei niitä kukaan kuitenkaan kattele...."    :evil:  :lol:  :lol: :?:

Tosimies

• Guest
Vs: Minkkiloukut
« Reply #12 on: July 16, 2007, 10:35:02 »
Quote from: Samamies

No huh, entäs kalastusluvat ? Samanlainen periaate ? "...ei niitä kukaan kuitenkaan kattele...."    :evil:  :lol:  :lol: :?:

Joo.. Samanlainen periaate.. Kyllä pyydyksissä on luvat ja merkit, mutta virvelöintiin en lupia tarvitse. Oma lupa riittää  :wink:

Tämähän on jo aika wanha aihe, mutta vastaampa tähän silti. Ennen meiän heinätallissa juoksenteli saakelin isoja rottia, joille ei nää kissakaan mahtanut mitään. Minkkiloukku sinne ja juustoa syötiksi, nin rupesi rottai tulemaan. Sitten vaan läheisellä hiekkamontulla rotta vapaaksi ja puoliautomaatti piekkarilla räiskimään perään. Aina tuli rotasta vainaa, kun sinne loukkuun erehtyi.

Toinen juttu oli, kun ennen meiän lintulaudalla kävi paljon oravia.. Kun oravat olivat hävinneet kuin tuhka tuuleen, vein yhden oravanpesän lähettyville minkkiloukun. No mitäs sieltä loukusta sitten löytyikään. Siellä oli minkki! Koko viime talven pidin loukkua pyynnissä ja sinne kerkesi mennä 7 minkkiä. Kun talvella tuli 3 viikon putki jonka aikana ei minkkejä mennyt loukkuun, nin otin loukun pois metästä ja totesin " se niistä minkeistä".
« Last Edit: July 16, 2007, 10:36:40 by Tosimies »

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #13 on: July 16, 2007, 11:05:48 »
Onhan noita minkkejä tullut pyydettyä ja olen laittanut niitä myyntiinkin,kun niistä saa niin hyvät hinnat.Viime vuonna pyydetyistä minkeistä "ropsahti" tilille 303e ja tältä vuodelta odotettaisiin yli 400e pottia.loukkuja on viisi kipalaletta ja niissä syötteinä on silakoita ne on huomattu toimivan parhaiten sitte vaan ilmakolla sinne loukkuun ja henki pois minkiltä :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

appe

• MSN Messenger - ahonen993@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: July 16, 2007, 11:09:28 »
Tänä vuonna itsekkin pitäisi alottaa minkkien loukutus. Mihinkäs aikaan niitä sai pistääkkään??  :roll:
edit: Mihinkäs te niitä nahkoja myytte?? :)
« Last Edit: July 16, 2007, 11:11:11 by appe »

Tosimies

• Guest
« Reply #15 on: July 16, 2007, 11:25:08 »
Tänä vuonna itsekkin pitäisi alottaa minkkien loukutus. Mihinkäs aikaan niitä sai pistääkkään??  :roll:

Minkkiloukkuja saa laittaa mehtään sillon kun niitä minkkejä siellä on  :evil:

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • View Profile
« Reply #16 on: July 16, 2007, 11:28:31 »
suomen turkistuottajille.Nahat pitää viedä johonkin kereyspaikkan joka on muistaakseni kolme kertaa vuodessa jossain joulukuussa ja tammikuussa ja sieltä ne sitte lähtee sinne myyntiin :-D

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #17 on: July 16, 2007, 19:24:08 »
Ilmakiväärillä ei saa ampua mitään, ei edes haittalintuja. Olen kyllä itse ampunut nuorempana oravan ja pikkulintuja, mutta ei siinä kyllä mitään järkeä ollut. Lopetuspyssyksi kannattaa hommata joku pistooli kaliiperia 22lr tai 9mm luger. Toinen hyvä vaihtoehto olisi pienoiskivääri, koska sillä saa jo metsästääkkin (pistoolia saa käyttää vain loukkupyynnissä)
ÄLKÄÄ ILMAKIVÄÄRILLÄ  :-)

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • View Profile
« Reply #18 on: July 16, 2007, 20:23:46 »
Ilmakiväärillä ei saa ampua mitään, ei edes haittalintuja. Olen kyllä itse ampunut nuorempana oravan ja pikkulintuja, mutta ei siinä kyllä mitään järkeä ollut. Lopetuspyssyksi kannattaa hommata joku pistooli kaliiperia 22lr tai 9mm luger. Toinen hyvä vaihtoehto olisi pienoiskivääri, koska sillä saa jo metsästääkkin (pistoolia saa käyttää vain loukkupyynnissä)
Ainut haitta siinä on että nahkan tulee niin iso reikä jossen ampuu jollain muulla kuin ilmakolla että kaapima koneessa se tartuu ja nahka menee rikki :-DJa kun ampuu noin 5cm päästä minkkiä niin sillä lähtee kyllä henki heti pois.

haukka_1

• View Profile
« Reply #19 on: July 16, 2007, 20:34:35 »
Ainut haitta siinä on että nahkan tulee niin iso reikä jossen ampuu jollain muulla kuin ilmakolla että kaapima koneessa se tartuu ja nahka menee rikki :-DJa kun ampuu noin 5cm päästä minkkiä niin sillä lähtee kyllä henki heti pois.
Jos ammut pienoiskiväärillä (kaliiperi 22) niin et todellakaan saa mitään isoa reikää siihen nahkaan meinaan omia kokemuksia on siitä ja tuo ilmakiväärillä ammunta ei nyt ole kyllä aivan tervettä sille minkille.

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • View Profile
« Reply #20 on: July 16, 2007, 20:46:49 »
Jos ammut pienoiskiväärillä (kaliiperi 22) niin et todellakaan saa mitään isoa reikää siihen nahkaan meinaan omia kokemuksia on siitä ja tuo ilmakiväärillä ammunta ei nyt ole kyllä aivan tervettä sille minkille.
OLen muutaman ampunut aluksi pienarilla 22cal niin kaikki nahat pask*ksi kaapima koneessa ja ainoko nahka menee rikki on sama ko repis kolmekymmentä euroa ja,kun on hyvä ilmakivääri niin se kyllä kuolee aivan varmasti heti koska ampuma matka on vain 5-10cm! Ja ei se taida ihan tervettä kun ampuu millä vaan sitä kyllä se sen jälkeen aika kuollut on :-D

Bommari

• View Profile
« Reply #21 on: July 16, 2007, 22:47:56 »
Voin sanoa näin suoraan teille ilmakolla minkit lopettaville: Haistakaa paska, täysin järjetöntä touhua. Ilmakolla ei ammuta mitään eläintä, sillä siinä ei ole lähellekään tarpeeksi tehoa. Ostakaa pistooli tai pienari, please...

Tosimies

• Guest
« Reply #22 on: July 16, 2007, 22:49:54 »
Voin sanoa näin suoraan teille ilmakolla minkit lopettaville: Haistakaa paska, täysin järjetöntä touhua. Ilmakolla ei ammuta mitään eläintä, sillä siinä ei ole lähellekään tarpeeksi tehoa. Ostakaa pistooli tai pienari, please...

Jos minkki kuolee heti kun kuti uppoaa, nin ilmakossa on tehoa aivan riittävästi. Paskaa saat haistatella vaikka yyveellä, mutta kantani ei muutu.

jaska74

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: July 16, 2007, 23:18:35 »
OLen muutaman ampunut aluksi pienarilla 22cal niin kaikki nahat pask*ksi kaapima koneessa ja ainoko nahka menee rikki on sama ko repis kolmekymmentä euroa ja,kun on hyvä ilmakivääri niin se kyllä kuolee aivan varmasti heti koska ampuma matka on vain 5-10cm! Ja ei se taida ihan tervettä kun ampuu millä vaan sitä kyllä se sen jälkeen aika kuollut on :-D

22 kaliberinen on 5.56mm ja normaalin ilmakiväärin luoti 4.5mm

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • View Profile
« Reply #24 on: July 17, 2007, 10:51:22 »

22 kaliberinen on 5.56mm ja normaalin ilmakiväärin luoti 4.5mm
mutta ilmakivääri ei repäise niin paljon,kun taas pienari repäisee,mutta täytyy sitten siirtyä siihen pienrin käyttöön jos kokeeilis ampua sitten isän kilpa-ammunta pienarilla jos se ei repäsis niin paljo

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #25 on: July 17, 2007, 11:07:56 »
7 minkkiloukkua ja 3 supiloukkua on pyynnissä. Minä lopetan minkin yleensä pienarilla ja normaalilla lapualaisella paukulla eli en millään mangnumilla tai sitten lyön jollain puu kepillä sitä aivojen kohdalle että se kuolee niin ei tule turkkiin jälkejä.  Ja on yhdet hetitappavat raudat  minkille pyynnissä. Kalaa tai hirven ränttyjä käytän syöttinä yleensä.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #26 on: July 17, 2007, 16:14:36 »
Käytetäänkö pääkin turkkiin? En ole niin mestari tuossa nahkahommassa, mutta luulisin että ei käytetä. Ampukaa aivojen kohdalle pienarilla niin ei tuu turkkiin reikää.

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • View Profile
« Reply #27 on: July 17, 2007, 19:53:31 »
Käytetäänkö pääkin turkkiin? En ole niin mestari tuossa nahkahommassa, mutta luulisin että ei käytetä. Ampukaa aivojen kohdalle pienarilla niin ei tuu turkkiin reikää.
Se on jostiinsa sama käytetäänkö sitä päätä vai ei kun jos siinä on reikä niin se tarttuu siihen kaapima koneeseen ja jos se on ehjä siitä saa paremmat rahat :-D

Bommari

• View Profile
« Reply #28 on: July 17, 2007, 20:38:19 »

Jos minkki kuolee heti kun kuti uppoaa, nin ilmakossa on tehoa aivan riittävästi. Paskaa saat haistatella vaikka yyveellä, mutta kantani ei muutu.
Vaan entä jos minkki ei kuolekaan, vaikka kuti uppoaa? Ilmakoissa ei ole tehoa kuin max. 370m/s, eli suhteutettuna sama asia kun pienarilla ampuisi metsälintua

Tosimies

• Guest
« Reply #29 on: July 17, 2007, 20:56:11 »

Vaan entä jos minkki ei kuolekaan, vaikka kuti uppoaa? Ilmakoissa ei ole tehoa kuin max. 370m/s, eli suhteutettuna sama asia kun pienarilla ampuisi metsälintua

... Vaan kun 10cm päästä ammuttaessa päähän on tuollainen kuti ihmisellekkin vaarallinen!! Mites kävisikään 100 kertaa pienemmälle eläimelle?
En ole matikkanero, enkä usko että sinäkään olet. Pienoiskivääri ei ole metsälintuja varten, suhteuta ihan miten lystäät. Joo.. Totta on sekin, että ei ilmakko ole minkkiä varten, mutta jokainen minkki on kuollut kun ilmakolla täräyttää päähän.

center>