Eli pitäskö olla kelaonki vai sitten normaali onkivapa.
Millasia koukkuja?
Siiman paksuus kelonki/normi vapa?
Millanen koho?
Mulla on toi teoriapuoli vahvassa hallinnassa

Eli sen pohjalta jotain..
Ehdottomasti kelaonki! Normiongessa loppuu nopeasti siima, eikä lahnan tarvitse lämpimällä kelillä olla paljoa yli kiloinen niin jostain löytyy nopeasti heikko lenkki.
Koukkuja: Ite ostin Thaimaasta paikallisia meriongintakoukkuja, suomalaiset saa vedettyä suoraksi paljain käsin. Thaikoukut ovat suunniteltu kestämään.. Että tässä en osaa neuvoa niin hyvin, ainakaan merkkien osalta. Tietysti jos syöttiä pitää olla reilusti, joku streamerkoukku voi olla kova sana, siihen varteen mahtuu kamaa. Yhdellä maissinjyvällä onkiessa pupakoukun mallinen vehje vois olla paikallaan. Koot 6-12 voisivat olla aika hyviä yleiskokoja.
Siima: Pohjasiimaksi jotain mikä kestää, 0,30 monoa tai 0,12 kuitua. Peruketta kannattaa harkita, matalassa ja kirkkaassa vedessä aralla syönnillä mahdollisimman ohut tapsi mitä ilkeää laittaa. Sameammassa vedessä syvältä ongittaessa pilvisenä päivänä voisi käyttää jopa 0,25-0,30 peruketta sen kestävyyden takia. Mutta mulla taitaa olla yleisperukkeena 0,18. Taitaa tulla honkkarikeikka, joku 0,08-0,10 kuituperuke voisi olla todella hyvä veto..
Koho: Pohjaonginnassa, mitä mä pääasiassa harrastan, ei liiemmin kohoja tarvitse.. Usein lahna imaistuaan madon pohjalta nousee ylöspäin, ja koho kaatuu kyljelleen, jolloin sen koolla ei ole niin väliä. Mutta näön ja vakuuttavuuden vuoksi joku 5-grammainen koho voisi olla ammattimaisen näköinen

-Perca