Chat

Author Topic: Ahvenen täkyonginta  (Read 20407 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalle

• View Profile
Ahvenen täkyonginta
« on: March 29, 2007, 22:30:20 »
Olen päättänyt tulevalla kaudella aloittaa ahvenen pyynnin täkyongella. Kaipaankin nyt hyviä vinkkejä nimenomaan kyseisen kalalajin jahtaamiseen. Mikä on hyvä täkykalalaji, ja minkä kokoinen? Minkälaista ja kokoista koukkua kannattaa käyttää? Miten täky kiinnitetään niin, että pyydys toimii? Annetaanko vastaisku heti, vai ootellaanko hetki? jne... Jakakaapa vinkkejä, jos on kokemusta!!!

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
Vs: Ahvenen täkyonginta
« Reply #1 on: March 29, 2007, 22:39:31 »
Ei ole hirvesti kokemusta, mutta yli 10 kertaa ainakin olen täkyillä onkinut.

Itse olen viime kesinä päätynyt käyttämään pieniä ahvenia ongessa, koska niitä on mökiltäni helppo saada. Pikkukalahaavilla vaan saman vuoden poikasia.

Sen kokoinen koukku on ihan hyvä, kun on esimerkiksi niissä "marketti"onkipaketeissa, joissa on se puna-valkoinen styroksikoho.
Koho saa kyllä ahvenelle olla sitä herkempi.

Täkyn kiinnitän siten, että niskasta alken työnnän koukkua pyrstöä kohti, siten, että kala on luonnollisessa asennossa.
Täkykalaonginnassa omimmillaan ovat sellaiset erityiset täkykalakoukut, joita käytetään iskukoukuissakin. Koukun tulisi vain olla pienempi.

Vastaiskua en anna kalalle heti, vaan odotan muutamia sekunteja, jotta ahven ehtii nielemään syötin kunnolla.

kalle

• View Profile
« Reply #2 on: March 29, 2007, 22:59:27 »
ok. Tuosta kiinnityksestä vielä, onko koukku nahan ja lihan välissä, vai miten, ja onko koukun varsi lopulta pystyssä kalaan nähden, vai selkäruodon mukaisesti? Jääkö koukun kärki piiloon, vai näkyviin?

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: March 30, 2007, 08:45:08 »
Koukun pitää näkyä. Itse olen aina laittanut selkäevän takaa, seuraavasti:

Kuva on huonolaatuinen, tiedättehän.. koulun wanhat paint-versiot...

Ja täkyjä saa heittohaavilla kesäkuun aikaan kaislikoiden edestä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kalle

• View Profile
« Reply #4 on: March 30, 2007, 09:16:26 »
NIIN, onko tuo koukku nyt siis nahan alla vai lihassa, vai selkäruodon ali? Käsitääkseni koukun asento ja paikka eräs ratkaiseva tekijä, sillä kyselen näin tarkasti.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: March 30, 2007, 09:22:58 »
Lihassa on, mutta niin, että se ei vahingoita selkärankaa. Tuolla tavalla voi halutessaan vaikka päästää täkyn vielä mp-reissulta vapaaksikin.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kaivo

• Guest
« Reply #6 on: March 30, 2007, 10:59:20 »
Lihassa on, mutta niin, että se ei vahingoita selkärankaa. Tuolla tavalla voi halutessaan vaikka päästää täkyn vielä mp-reissulta vapaaksikin.
Toivottavasti tuo oli vitsi... Täkyä uitetaan koukku selkälihoissa ensin monta tuntia, sitten revitään koukku irti ja päästetään takaisin?
« Last Edit: March 30, 2007, 11:07:26 by Kaivo »

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #7 on: March 30, 2007, 12:58:51 »
Laitan kalan koukkuun muuten samalla tavalla kuin Yuzin kuvassa, mutta niskasta pyrstöön päin eikä noin päin.
Koukku on myös kalaan nähden huomattavasti suurempi kuin siinä kuvassa.
Ja kyllä ne täkyt yleensä kuolevat melkein heti koukkuun laiton jälkeen,
eli ne voi suosiolla tappaakin ennen koukkuun laittoa, varsinkin ne pienimmät täkykalat, alle 3-grammaiset.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: March 30, 2007, 14:26:37 »
Toivottavasti tuo oli vitsi... Täkyä uitetaan koukku selkälihoissa ensin monta tuntia, sitten revitään koukku irti ja päästetään takaisin?
Heh. Joo, tuosta sai vähän väärän kuvan. Jos olen juuri ennen kalasta lähtöä laittanut uuden täkyn. Ja yleensäkään ei montaa minuuttia yksi täky kestä. Ei tuo varsinaisesti vaikuttava tekijä ole, mutta tottumus kuitenkin.

jormavirveli

• View Profile
« Reply #9 on: March 31, 2007, 23:55:29 »
Kuinka iso koho kannattaisi ostaa? :?

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #10 on: April 01, 2007, 10:04:57 »
Suuri koho. Kelpaa isohko tavallinen puna valko koho.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #11 on: April 01, 2007, 15:40:09 »
Tai sitten se sellainen sitä "tavallista" kapeampi styroksikoho käy myös hyvin.

kalle

• View Profile
« Reply #12 on: April 02, 2007, 15:35:44 »
 Juu, olen saanut käsityksen, että ohut ja sulava koho ei ole pahitteeksi, niin ei tunnu vastuksena, eikä iso ahven silloin sylkäise liian aikaisin täkyä pois...

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #13 on: April 02, 2007, 15:53:35 »
Mulla ainakin koho lähtee kovaa vauhtia pinnan alle kun iso ahven käy kiinni. Sitten kun se koho on noin 5 sekuntia ollut veden alla, niin teen vastanykäisyn.

jormavirveli

• View Profile
« Reply #14 on: April 04, 2007, 20:51:17 »
mitkä on suurimpia ahvenianne?

alottelia

• minä täs
    • MSN Messenger - juippi.k_94@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: April 05, 2007, 08:11:10 »
mikä on täky??
kiitän ja kumarran

kaivo

• Guest
« Reply #16 on: April 05, 2007, 08:12:30 »
mikä on täky??
Täky = syöttikala.

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #17 on: August 20, 2010, 20:17:55 »
Nyt tuli pitkästä aikaa ongittua täkyillä ja on kyllä tehokas tapa pyytää ahventa. Käytin syötteinä noin 5g salakoita ja kiinnitin ne niskasta siten, että koukun kärki on pään puolella. Aiemminhan kun joskus tuli pikkuahvenia täkyinä käytettyä laitoin koukun pyrstöä kohti ja kyllä kalat sillonkin kiinni jäi melko hyvin, käyttämäni pikkuahvenet oli niin pieniä että ne hotkaistiin hetkessä kurkkuun asti. Isompia täkyjä käytettäessä varmastikin kannattaa laittaa se koukun kärki pään puolelle. Sellainenkin tapa kiinnittää täky on että laittaa ensin koukun kokonaan kalan kyljen läpi ja sitten tuo koukun kiduksista sisään ja suun kautta ulos. Silloin ei välttämättä kala heti jää syöttiin kiinni, mutta päätä nielaistessa kyllä.  :-D

Täytyy omaan täkyonkeen virittää kyllä vielä koho herkemmäksi, ettei ahvenet hylkää syöttiä niin usein.

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #18 on: August 24, 2010, 00:12:07 »
Viimeksi kun olin täkyonkimassa oli kyllä koho ihan turha kapistus. Kalaa tuli vain jigillä. Kun otin kohon pois ja ongin täkykalalla pohjasta niin johan alkoi ahventa nousta, ihan perä perään ainakin 4-5 ahventa heti. Pitää joku kerta veneellä koittaa vielä sellaista että soutelee hitaasti eteenpäin ja raahaa sitä täkykalaa pohjaa pitkin hiljakseen, ihme jos kalaa ei nouse.

Havu

• Rautaa rajalle ja kaljaa koneeseen
    • View Profile
« Reply #19 on: September 30, 2010, 15:57:47 »
Ite huomasin tänä kesänä että ahvenet ovat yllättävän ahnaita jopa isoihin särkiin, olin juuri laittanut keskikokoisen särjen koukkuun ja haukea ajattelin narrata. Pistin virvelin laiturille maate ja täkyn sun muut laiturin eteen veteen odottaan että pesen käsiä. Olin nostamassa täkyä ylös ja huomasin että kohoa ei näy missään, aloin nostamaan niin 3 - 4 ahventa tuli särjen perässä ylös ja näykki palasia siitä, särki oli täysin riekaleina kun nostin sen ylös.

Mutta itse olen käyttänyt ahvenen täky onginnassa pieniä kalanpoikasia mitä siinä rannassa laiturin vieressä uiskentelee, perhoshaavilla niitä saa vaikka kuinka paljon, laitan koukun pyrstön läheltä ja selkäruodon ali, en nosta koukun päätä selästä takaisin läpi vaan jätän sen kalan sisään. Yksi mitä tykkään myös harrastaa niin on ahvenen täky pilkintä kesällä, veneestä laskee pilkin ja täky kalan jorpakkoon, yllättävän mukavaa ja mielenkiintoista hommaa! Todella isoja ahvenia on tullu saatua sillä konstein, pilkistäkin siimaa viedään niinkuin viimeistä päivää kun iso nappaa kiinni!

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #20 on: April 19, 2011, 20:57:27 »
Ite huomasin tänä kesänä että ahvenet ovat yllättävän ahnaita jopa isoihin särkiin, olin juuri laittanut keskikokoisen särjen koukkuun ja haukea ajattelin narrata. Pistin virvelin laiturille maate ja täkyn sun muut laiturin eteen veteen odottaan että pesen käsiä. Olin nostamassa täkyä ylös ja huomasin että kohoa ei näy missään, aloin nostamaan niin 3 - 4 ahventa tuli särjen perässä ylös ja näykki palasia siitä, särki oli täysin riekaleina kun nostin sen ylös.

Mutta itse olen käyttänyt ahvenen täky onginnassa pieniä kalanpoikasia mitä siinä rannassa laiturin vieressä uiskentelee, perhoshaavilla niitä saa vaikka kuinka paljon, laitan koukun pyrstön läheltä ja selkäruodon ali, en nosta koukun päätä selästä takaisin läpi vaan jätän sen kalan sisään. Yksi mitä tykkään myös harrastaa niin on ahvenen täky pilkintä kesällä, veneestä laskee pilkin ja täky kalan jorpakkoon, yllättävän mukavaa ja mielenkiintoista hommaa! Todella isoja ahvenia on tullu saatua sillä konstein, pilkistäkin siimaa viedään niinkuin viimeistä päivää kun iso nappaa kiinni!

Vanha aihe... :roll:
Jep eli toi on tosi juttu, että ahven käy hanakasti kiinni yllättävän isoihinkin kohteisiin
Metsälammilla tuo ahvenen täkykalastus on aika jännää puuhaa.Laittaa syötiksi esim.pikku,särjen tai ahvenen selästä/ylähuulesta kiinni.Kohona olen käytellyt EN ISOA vaan pientä ohutta kohoa, koska se tuoa kalalle pienemmän vastuksen, eikä kala hylkää syöttiä yhtä helposti.Toinen hyvä koho tyyppi on ollut liukukoho.Painoja yleensä aika vähän kohon takia, taikka olen käyttänyt liukupainoa.
Olen onkinut suurimmaksi osaksi välivedestä tai pohjan läheltä.
-------------O N K I--------------

center>