Tosiaan järvi on täynnä kuhia ja ankeriaitakin löytyy. Haukikanta on hieman heikompi, tosin haukia saa paljon varmemmin kuin esim. kuhia. Isoa haukea Tuusulanjärvestä on turha lähteä metsästämään, siinä saattaa kulua useampi vuosi... Ahventa tulee jigillä, keskikoko on mukavaa kun käyttää suht. kookkaita toukkajigejä, mutta kappalemäärissä ahventa tulee todella vähän. Ja siis kuhaa järvi on täynnä, melkein joka paikassa missä on kivia/hiekkaa pohjalla, on myös kuhaa. Mutta sen ylössaaminen onkin eri asia. Ilmeisesti järvi on niin täynnä roskakalaa ettei kuhien tarvitse napata siihen vieheeseen, vaan ne syövät mieluummin särkikaloja. Tai tämä on siis oma uskomukseni. En vain jaksa uskoa siihen että se saalis tai sen vähys johtuisi ainoastaan veden sameudesta, eikö se kuha kuitenkin nimenomaan viihdy sameissa vesissä. Alkukesästä kuhaa tulee juttujen perusteella matalista paikoista, esim tuo Järvenpään pää (pohjoispää vanhankylänniemestä ylöspäin) on kuhan kutualuetta. Mutta se on taas eri asia viitsiikö siellä paljon niitä kutevia kaloja kiusata. Niin ja kannattaa myös muistaa tuo kuhan alamitta Tuusulanjärvellä: 45 cm, monet ei tuota tunnu tietävän. Kuhan keskikoko on myös ollut mukavan kokoista. Tänäkin vuonna on tullut useita +/- 10 kg kaloja. Ankeriaita tulee myös melkein jokapaikasta, mutta ei niidenkään saaminen kovin helppoa ole. Onkikohteena Tuusulanjärvi on myös erittäin mukava, itse olen saanut ongella rannalta sorvaa, kiiskeä, ahventa, särkeä, pasuria, lahnaa, yksi suutarikin on tullut. Karppejakin sinne on istutettu, yhden olen useasti nähnyt, mutta ei ole vielä onkeen napannut.